Przegub napędowy, złe wyważenie (pewnie tak), łożyska... co to może być?

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez kunio2003 » 6 lut 2005, 11:46

Witam – teraz wszystko co boli moją Madzię – może ktoś pomoże w diagnozie :)

1. Przy jeździe na zakręcie czasami słychać z okolic przednich kół odgłos przypominający szuranie, stukanie... (właśnie wpadł mi w ręce "Motor", w którym napisano, że takie zjawisko wskazuje jak najbardziej na zużywające się przeguby napędowe (Rzeppa)),
2. Po zmianie kapci na zimowe (wraz z felgami) zauważyłem na dodatek, że trochę kierownica buja mi się lewo – prawo podczas jazdy, minimalnie, ale nie jest to ok na pewno,
3. Przy szybkiej jeździe (autostrada) odczuwalne jest rytmiczne lekkie szarpanie proporcjonalnie częste do szybkości jazdy (im szybsza jazda, tym częstotliowość większa),

4. A to już z innej bajki – czasem przy delikatnym hamowaniu słychać pojedynczy stuk, gdy samochód już właściwie wyhamował i szczęki chyba już puszczają tarcze hamulcowe (źle zamocowane klocki?)

Teraz mam problem – czy winne są przeguby, wyważenie czy może chodzi jeszcze o łożyska albo coś innego?

Jaki będzie orientacyjny koszt ewentualnych napraw tych usterek? (jest niedziela, więc do żadnego warsztatu się nie dodzwonię, a ciekawość zżera :P )
kunio2003
 

Postprzez GofNet » 6 lut 2005, 13:31

kunio2003 napisał(a):1. Przy jeździe na zakręcie czasami słychać z okolic przednich kół odgłos przypominający szuranie, stukanie...
Precyzując ów dźwięk – jest to terkotanie, które słychać na skręconych chołach zwłaszcza, gdy wtedy przyspieszamy. Im więcej depniemy, tym bardziej terkotanie słychać. Oczywiście proces taki jest zabójczy dla przegubów, bo to one ten dźwięk z siebie wydają. Jeśli ktoś dba o przeguby (nawet nowe), to na skręconych kołach (zwłaszcza na skrzyżowaniu) nie garuje Madzi na max'a. Wtedy przeguby żyją wieki...
<czytaj> Który to przegub: Ano prawy, jeśli terkotanie słychać na skręconych kołach w lewo. Bądź lewy, jeśli terkotanie słychać na kołach skręconych w prawo. Oba, jeśli terkotanie słychać na kołach skręconych w lewo bądź w prawo. Oczywiście mowa jest o przegubie zewnętrznym.
<czytaj> Koszt przegubu: uzależniony jest od tego, czy masz ABS, czy też i nie oraz od pojemności silnika (jego mocy):
– Bez ABS'u – MX-3 1.9I 16V 90--> DOHC !!!!!! – 180zł (Oryginał)
– Bez ABS'u – MX-3 1.9I 16V 90--> DOHC !!!!!! – 145zł (JC)
– Z pierścieniem ABS – MX-3 1,6 16V 89-94 – 285zł (Oryginał)
– Z pierścieniem ABS – MX-3 1,6 16V 89-94 – 238zł (JC)
Przykładowe ceny podane są ze strony moto.sklep.pl.
kunio2003 napisał(a):2. Po zmianie kapci na zimowe (wraz z felgami) zauważyłem na dodatek, że trochę kierownica buja mi się lewo – prawo podczas jazdy
Jest to zapewne spowodowane tym, iż do tej pory jeździłeś na oponach znacznie szerszych (np. 185 lub 195) za obecnie na zimówkach masz węższy bieżnik (155). Przez to koła są bardziej podatne na koleiny (gorzej je wybierają) oraz myszkowanie. To prawie tak, jakbyś jechał maluchem a nie Mazdą <lol> <lol> <lol>
kunio2003 napisał(a):3. Przy szybkiej jeździe (autostrada) odczuwalne jest rytmiczne lekkie szarpanie proporcjonalnie częste do szybkości jazdy (im szybsza jazda, tym częstotliowość większa)
I założe się, że pojawiło się to tuż po zmianie kół + opon na zimowe. Jest to prawdopodobnie spowodowanie złym wyważeniem/niewyważeniem kół. Im szybciej jedziesz, bym siła odśrodkowa wprawia koło w większe bicie, co generuje drgania na ukladzie zaweszenia i kierowniczym. Jest to dosyć niezdrowe dla zarówno jednego, jak i drugiego, gdyż doprowadza do szybszego zużycia elementów tam pracujących. Pojedź sobie do warsztatu oponiarskiego i niech Ci wyważą kołą, a problem powinien zniknąć.
kunio2003 napisał(a):4. Czasem przy delikatnym hamowaniu słychać pojedynczy stuk, gdy samochód już właściwie wyhamował i szczęki chyba już puszczają tarcze hamulcowe
W układzie hamulcowym masz już przyrdzewiałe zaciski i ona tak hałasują. Trzeba byłoby zobaczyć, co tak się zachowuje. Może należałoby oczyścić i przesmarować w/w zaciski albo nawet wymienić, używając zestaw naprawczy.

Zagadaj z Jaksa – Jarek --> Nasze wsparcie techniczne tego FORUM. Dowiesz się więcej o możliwościach i kosztach naprawy.

Powodzenia.
http://download.mx3.info/mazdaspeed.exe
                           (v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 lis 2004, 18:33
Posty: 1952 (0/2)
Skąd: Piotrków Trybunalski
Auto: Mazda 323 BG B6E 1,6i 8v 4/OHC

Postprzez Pavlikos » 6 lut 2005, 14:54

ja mam podobny problem .... tylko u mnie nic nie stuka tylko na zakretach, lukach slychac cos w rodzaju wycia tak jak by lozyska .... na prostej wszystko jest ok !! Nic nie stuka tylko wyje !!!! Co to moze byc ??
Jest jedna rzecz dla której warto żyć .... MAZDA .... i nie liczy sie nic :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 lis 2004, 14:57
Posty: 192
Skąd: kraków
Auto: mazda mx3

Postprzez kunio2003 » 6 lut 2005, 16:58

GofNet napisał(a):
kunio2003 napisał(a):1. Przy jeździe na zakręcie czasami słychać z okolic przednich kół odgłos przypominający szuranie, stukanie...
Precyzując ów dźwięk – jest to terkotanie, które słychać na skręconych chołach zwłaszcza, gdy wtedy przyspieszamy.


No właśnie to w ogóle nie jest podobne do terkotania – szybciej bym to skojarzył z cyklicznym wyciem łożyska, opony o nawierzchnię (jak Pavlikos)...

GofNet napisał(a):
kunio2003 napisał(a):2. Po zmianie kapci na zimowe (wraz z felgami) zauważyłem na dodatek, że trochę kierownica buja mi się lewo – prawo podczas jazdy
Jest to zapewne spowodowane tym, iż do tej pory jeździłeś na oponach znacznie szerszych (np. 185 lub 195) za obecnie na zimówkach masz węższy bieżnik (155). Przez to koła są bardziej podatne na koleiny (gorzej je wybierają) oraz myszkowanie.


No zmieniłem letnie 185 na zimowe 175, więc to chyba nie to... odczuwalne jest to nawet na równiutkich nawierzchniach.

GofNet napisał(a):
kunio2003 napisał(a):4. Czasem przy delikatnym hamowaniu słychać pojedynczy stuk, gdy samochód już właściwie wyhamował i szczęki chyba już puszczają tarcze hamulcowe
W układzie hamulcowym masz już przyrdzewiałe zaciski i ona tak hałasują. Trzeba byłoby zobaczyć, co tak się zachowuje. Może należałoby oczyścić i przesmarować w/w zaciski albo nawet wymienić, używając zestaw naprawczy.


Tak zrobię.
Do Jaksy trochę daleko, ale na miejscu też mam niezły warsztat na Buraczanej we Wrocku.
Wielkie dzięki za wskazówki.
kunio2003
 

Postprzez GofNet » 7 lut 2005, 01:01

Pomyślałem, że może to być jeszcze uszkodzona opona, choć pewnie jest to mało prawdopodobne, gdyż zapewne posiadasz nowe ogumienie.

Zaś co do wycia w kole to możliwe, iż jest to jedno z łożysk. Tutaj akurat Ci nie pomogę, gdyż to trzeba sprawdzić w warsztacie lub jakiś machanik musi się przejechać furką i wtedy postawi diagnozę. Jeśli chodzi o łożyska i przeguby, to kupować warto oryginały. Różnice nie są aż tak drastyczne, a – jak to mawia mój brat – wygoda na lata.
http://download.mx3.info/mazdaspeed.exe
                           (v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 lis 2004, 18:33
Posty: 1952 (0/2)
Skąd: Piotrków Trybunalski
Auto: Mazda 323 BG B6E 1,6i 8v 4/OHC

Postprzez Pavlikos » 7 lut 2005, 01:05

no mi tylko na zakrecie wyje i to chyba nawet bardziej jak skrecam na prawo a mniej wyje jak skrecam na lewo... na wprost jest raczej ok
Jest jedna rzecz dla której warto żyć .... MAZDA .... i nie liczy sie nic :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 lis 2004, 14:57
Posty: 192
Skąd: kraków
Auto: mazda mx3

Postprzez kunio2003 » 7 lut 2005, 11:49

GofNet napisał(a):Pomyślałem, że może to być jeszcze uszkodzona opona, choć pewnie jest to mało prawdopodobne, gdyż zapewne posiadasz nowe ogumienie.


No tu mnie masz – te opony są już leciwe, ale ja jeżdżę na nich dopiero pierwszy sezon :( Tak więc bicie w kierce to chyba to, chociaż jeszcze spróbuję wyważyć kolejny raz.

GofNet napisał(a):Zaś co do wycia w kole to możliwe, iż jest to jedno z łożysk. Tutaj akurat Ci nie pomogę, gdyż to trzeba sprawdzić w warsztacie lub jakiś machanik musi się przejechać furką i wtedy postawi diagnozę.


To w zasadzie zwraca moją uwagę raz na 2 tygodnie (po prostu rzadko się ujawnia), więc na razie dam spokój.
kunio2003
 

Postprzez kunio2003 » 12 lut 2005, 10:56

Po wizycie w zakładzie oponiarskim: lewy przód miał brak 30g, prawy przód 40g.
Jest różnica :) A szuranie to chyba łożyska...
kunio2003
 

Postprzez marek » 12 lut 2005, 12:10

wycie na zakrętach, a na prostej cisza to na pewno łożyska.
Jeśli wyje w lewym zakręcie to prawe, jeśli wyje w prawym zakręcie to lewe.

Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 lis 2003, 02:08
Posty: 2402 (0/14)
Skąd: nad Bałtykiem
Auto: FR+Django+Rail

Postprzez artus » 12 lut 2005, 16:20

marek napisał(a):wycie na zakrętach, a na prostej cisza to na pewno łożyska.
Jeśli wyje w lewym zakręcie to prawe, jeśli wyje w prawym zakręcie to lewe.


Zgadzam się, ale pod warunkiem , że jest pewien z której strony i z przodu czy z z tyłu dochodzi to wycie. Wycie na zakrętach wskazuje raczej na uszkodzenie łożyska z tyłu. Natomiast w większości uszkodzenie łożyska z przodu objawia się wyciem przy prędkości 70-> nawet na wprost. W miarę zwiększania prędkości siła narasta.
ZSW M926 MAZDA MX-3
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 mar 2004, 23:24
Posty: 152
Skąd: Świnoujście
Auto: Mazda MX-3 1.6

Postprzez marek » 12 lut 2005, 16:25

artus napisał(a):Zgadzam się, ale pod warunkiem , że jest pewien z której strony i z przodu czy z z tyłu dochodzi to wycie. Wycie na zakrętach wskazuje raczej na uszkodzenie łożyska z tyłu


Mam na mysli wchodzenie w zakret przy V=70-100kmh i odpuszczonym gazie. Wtedy jesli przednie łożyska są padnięte to od razu słychać z której strony. Jeśli już wyje na wprost to porażka.

Ja nigdy nie mialem problemu z identyfikacją uszkodzonego łożyska, wymieniałem już LP i mam teraz LT do wymiany i diagnoza trafna w 100%
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 lis 2003, 02:08
Posty: 2402 (0/14)
Skąd: nad Bałtykiem
Auto: FR+Django+Rail

Postprzez artus » 12 lut 2005, 16:37

marek napisał(a):Mam na mysli wchodzenie w zakret przy V=70-100kmh i odpuszczonym gazie. Wtedy jesli przednie łożyska są padnięte to od razu słychać z której strony. Jeśli już wyje na wprost to porażka.


Właśnie to przy odpuszczonym gazie -OK , ale jak przy przyśpieszeniu to tył.
:)
ZSW M926 MAZDA MX-3
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 mar 2004, 23:24
Posty: 152
Skąd: Świnoujście
Auto: Mazda MX-3 1.6

Postprzez kunio2003 » 15 lut 2005, 22:02

To u mnie na bank przód będzie trzeba wymienić za jakiś czas <glupek2>
kunio2003
 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323