Idealna eksploatacja auta z automatyczną skrzynią biegów
1, 2
Prosze o pomoc w opracowaniu codziennego rytuału podczas zapalania i gaszenia auta z ASB.
Proszę uzupełniać opierając się na faktch nie na swoich subiektywnych domysłach
Podobno kilka prostych regół wydłuży żywotność układów eksploatacyjnych auta kilkukrotnie:
1. Klimatyzacja – nigdy nie wolno gasic auta z właczona klimą.
– zalecenia: przed zgaszeniem auta należy układ ,, przedmuchać " dmuchnąć kilka sekund na maksa następnie wrócic do nadmuchu minimalnego na koniec wyłączamy klimę i dopiero gasimy auto
2. Audio – Video – nigdy nie wolno gasić auta z włączonym sprzętem.
– zalecenia: gasimy wszystko, gasimy auto
3. Adekwatkie do 2 wycieraczki, ogrzewanie szyb
4. ASB – opisane b. dokładnie na forum, ale:
pytanie 1. zapalmy zawsze na P ?
pytanie 2. najpierw gasimy a potem P, czy odwrotnie?
Pytanie 3. przed ruszenie rozgrzewany troche skrzynię, na P? , na N ? na D?
pytanie 4. zaciągamy ręczny przed P po to aby w razie toczenie obciążenie szło na hamulec a nie na skrzynię ( w moim przypadku wrzucenie na P zawsze wiaże sie z delikatnym ale szarpnięciem auta . Co sie dzieje ze skrzynie gdy tego minimalnego szarpnięcia nie ma bo auto stoi na ręcznym ?
pytanie 5. morzna gasić na D lub R ?
pytanie 6. przy gaszeniu lub zapaleniu uzywamy hamulca nożnego?
Wiecej nie pisze chyba że będzie jakiś odzew.
Tylko proszę nie piszcie abym skorzystał z wyszukiwarki ( wiecie przecież i 90 % pytań zsotaje bez odpowiedzi, w niektrych przypadkach kilkanaście stron wywodów i żadnych konkretów )
Jestem jedynym człowiekiem, który zatrzymuje sie w moim mieście na przejeździe niestrzeżonym <glupek2>
EDIT MOD:
Poprawiłem temat. Staraj sie tytułować tematy bardziej czytelnie.
Proszę uzupełniać opierając się na faktch nie na swoich subiektywnych domysłach
Podobno kilka prostych regół wydłuży żywotność układów eksploatacyjnych auta kilkukrotnie:
1. Klimatyzacja – nigdy nie wolno gasic auta z właczona klimą.
– zalecenia: przed zgaszeniem auta należy układ ,, przedmuchać " dmuchnąć kilka sekund na maksa następnie wrócic do nadmuchu minimalnego na koniec wyłączamy klimę i dopiero gasimy auto
2. Audio – Video – nigdy nie wolno gasić auta z włączonym sprzętem.
– zalecenia: gasimy wszystko, gasimy auto
3. Adekwatkie do 2 wycieraczki, ogrzewanie szyb
4. ASB – opisane b. dokładnie na forum, ale:
pytanie 1. zapalmy zawsze na P ?
pytanie 2. najpierw gasimy a potem P, czy odwrotnie?
Pytanie 3. przed ruszenie rozgrzewany troche skrzynię, na P? , na N ? na D?
pytanie 4. zaciągamy ręczny przed P po to aby w razie toczenie obciążenie szło na hamulec a nie na skrzynię ( w moim przypadku wrzucenie na P zawsze wiaże sie z delikatnym ale szarpnięciem auta . Co sie dzieje ze skrzynie gdy tego minimalnego szarpnięcia nie ma bo auto stoi na ręcznym ?
pytanie 5. morzna gasić na D lub R ?
pytanie 6. przy gaszeniu lub zapaleniu uzywamy hamulca nożnego?
Wiecej nie pisze chyba że będzie jakiś odzew.
Tylko proszę nie piszcie abym skorzystał z wyszukiwarki ( wiecie przecież i 90 % pytań zsotaje bez odpowiedzi, w niektrych przypadkach kilkanaście stron wywodów i żadnych konkretów )
Jestem jedynym człowiekiem, który zatrzymuje sie w moim mieście na przejeździe niestrzeżonym <glupek2>
EDIT MOD:
Poprawiłem temat. Staraj sie tytułować tematy bardziej czytelnie.
forewer tugeder
- Od: 28 lip 2008, 21:24
- Posty: 52
- Auto: ???
Ja mam 2 samochody z ASB – nie patrze na to czy mam audio włączone czy nie – co to za różnica, to samo klima, jedynie przy rozruchu pobiera więcej prądu jak wszystko to od razu zaczyna działac.
Powinno zapalać się na P – oprócz tego można zapalić na N – na innych biegach nie da się zapalić.
Najpierw na P – potem gasimy.
Podobno lepiej rozgrzać skrzynię na P – znaczy samochochód na postoju – nie powinno się od razu ruszać – tak słyszałem. i zimą tak robię – na pewno troche lepiej dla skrzyni ale długo mija zanim cokolwiek się rozgrzeje – na szczescie mazda 6 się szybko rozgrzewa – lancer jeszcze szybciej – nawet na postoju.
Włączamy na P – zaciągamy ręczny i puszczamy hamulec nożny – żeby samochód oparł się na klockach [jakich?] a nie na skrzyni biegów. – przy dużysz spadkach można nawet zaciągnąć ręczny na N – puścić hamulec nożny – samochód opiera się na klockach – i dopiero wtedy włączamy na P – gasimy silnik.
Zapalając hacickam na hamulec – nie wiem czemu
A no i po to się zmienia biegi na zapalonym silniku bo wtedy olej w skrzyni jest pod odpowiednim ciśnieniem . Na światłach nie powinno się włączać cały czas na N – bo ciśnienie na N spada do 0. najlepiej trzymać hamulec i na D lub ewentualnie włączać P.
I pod żadnym pozorem nie robimy tak:
N, gaz do dechy i D –
– to oznacza że niedługo – znaczy kilka razy i można mieć wydatek – do 10 000zł – automatem nie rusza się z piskiem opon – niektóre mają przed taką zabawą zabezpieczeniem i powoli wysprzeglają ale wiem że te starsze po prostu mielą kołami – a skrzynia jest n awykończeniu.
Gasic na D czy R można – ale po co
Powinno zapalać się na P – oprócz tego można zapalić na N – na innych biegach nie da się zapalić.
Najpierw na P – potem gasimy.
Podobno lepiej rozgrzać skrzynię na P – znaczy samochochód na postoju – nie powinno się od razu ruszać – tak słyszałem. i zimą tak robię – na pewno troche lepiej dla skrzyni ale długo mija zanim cokolwiek się rozgrzeje – na szczescie mazda 6 się szybko rozgrzewa – lancer jeszcze szybciej – nawet na postoju.
Włączamy na P – zaciągamy ręczny i puszczamy hamulec nożny – żeby samochód oparł się na klockach [jakich?] a nie na skrzyni biegów. – przy dużysz spadkach można nawet zaciągnąć ręczny na N – puścić hamulec nożny – samochód opiera się na klockach – i dopiero wtedy włączamy na P – gasimy silnik.
Zapalając hacickam na hamulec – nie wiem czemu
A no i po to się zmienia biegi na zapalonym silniku bo wtedy olej w skrzyni jest pod odpowiednim ciśnieniem . Na światłach nie powinno się włączać cały czas na N – bo ciśnienie na N spada do 0. najlepiej trzymać hamulec i na D lub ewentualnie włączać P.
I pod żadnym pozorem nie robimy tak:
N, gaz do dechy i D –
Gasic na D czy R można – ale po co
Liczy się bezpieczeństwo – a im więcej KM tym bezpieczniej
Teraz niestety troche mniej :–(
www.goldwinggl1800.blogspot.com
www.goldwinggl1800.blogspot.com
- Od: 24 lut 2006, 20:01
- Posty: 725
- Skąd: Białystok
- Auto: Lancer 2.0 '04 AT
Jak byłem moderatorem stworzyłem taki poradnik w dziale 929/Xedos9.
Tak zaleca instrukcja
Podobno na P jak i N skrzynia właściwie nie pracuje, nie ma ciśnienia. Dlatego podobno można rozgrzewać na R/D.
To ma na celu osuszenie układu klimatyzacji. Warto to robić.
Karwoś napisał(a):Zapalając hacickam na hamulec – nie wiem czemu
Tak zaleca instrukcja
Karwoś napisał(a):Podobno lepiej rozgrzać skrzynię na P – znaczy samochochód na postoju – nie powinno się od razu ruszać – tak słyszałem. i zimą tak robię – na pewno troche lepiej dla skrzyni ale długo mija zanim cokolwiek się rozgrzeje – na szczescie mazda 6 się szybko rozgrzewa – lancer jeszcze szybciej – nawet na postoju.
Podobno na P jak i N skrzynia właściwie nie pracuje, nie ma ciśnienia. Dlatego podobno można rozgrzewać na R/D.
borofik napisał(a):Klimatyzacja – nigdy nie wolno gasic auta z właczona klimą.
– zalecenia: przed zgaszeniem auta należy układ ,, przedmuchać " dmuchnąć kilka sekund na maksa następnie wrócic do nadmuchu minimalnego na koniec wyłączamy klimę i dopiero gasimy auto
To ma na celu osuszenie układu klimatyzacji. Warto to robić.
Pozdrawiam,
Paweł
Paweł
- Od: 16 sty 2005, 17:08
- Posty: 2553
- Skąd: Katowice
- Auto: Volvo S70 2.5 A/T LPG
Na P jest ciśnienie – na N nie ma.
Liczy się bezpieczeństwo – a im więcej KM tym bezpieczniej
Teraz niestety troche mniej :–(
www.goldwinggl1800.blogspot.com
www.goldwinggl1800.blogspot.com
- Od: 24 lut 2006, 20:01
- Posty: 725
- Skąd: Białystok
- Auto: Lancer 2.0 '04 AT
A tak już całkiem serio to nie ma to jak automat – a jak już chcę sobie troche na iinnych obrotach pojeździć to włączam na M – i jazda – lepiej niż diesel – na 2 biegu od 0 do 120 km/h 
Liczy się bezpieczeństwo – a im więcej KM tym bezpieczniej
Teraz niestety troche mniej :–(
www.goldwinggl1800.blogspot.com
www.goldwinggl1800.blogspot.com
- Od: 24 lut 2006, 20:01
- Posty: 725
- Skąd: Białystok
- Auto: Lancer 2.0 '04 AT
WoooW nigdy nie slyszalem o tych rzeczach co napisales ...
NAJWAZNIEJSZA jest zmiana oleju w skrzyni biegow
!! najlepiej calkowity flush lacznie z TORK CONVERTER
zapalasz na P – jak zgasnie na drodze podczas jazdy zapalasz na N.
dobrze jest zaciagac reczny ... zawsze jak parkujesz ( zacigasz reczny nim puscisz nozny wtedy latwiej wajcha zmienia bieg bez szarpniecia )
trzymasz noge na hamulcu bo wtedy odblokowuje
– gasisz na P i zapalasz na P
nigdy nie zmieniaj biegow podczas jazdy – nigdy nie rob drop neutral
( skrzynie one nie lubia wysokich temperatur to je zabija )
NAJWAZNIEJSZA jest zmiana oleju w skrzyni biegow

zapalasz na P – jak zgasnie na drodze podczas jazdy zapalasz na N.
dobrze jest zaciagac reczny ... zawsze jak parkujesz ( zacigasz reczny nim puscisz nozny wtedy latwiej wajcha zmienia bieg bez szarpniecia )
trzymasz noge na hamulcu bo wtedy odblokowuje
– gasisz na P i zapalasz na P
nigdy nie zmieniaj biegow podczas jazdy – nigdy nie rob drop neutral
( skrzynie one nie lubia wysokich temperatur to je zabija )
borofik napisał(a):pytanie 2. najpierw gasimy a potem P, czy odwrotnie?
Nie ma znaczenia. Musi byc zaplon wlaczony.
borofik napisał(a):pytanie 4. zaciągamy ręczny przed P po to aby...
Ja zawsze najpierw zaciagam hamulec, dopiero potem P.
borofik napisał(a):pytanie 5. morzna gasić na D lub R ?
Mozna, ale zeby wyjac kluczyk musi byc w pozycji P (lub N).
borofik napisał(a):pytanie 6. przy gaszeniu lub zapaleniu uzywamy hamulca nożnego?
Nie ma takiej potrzeby. Odpalic mozna tylko na P lub N, a na tych przelozeniach autko i tak nie pojedzie.
Krisek napisał(a):nigdy nie zmieniaj biegow podczas jazdy – nigdy nie rob drop neutral
To jak najbardziej mozna robic. Czasem mozna pomoc sobie HOLDem, ale nie da to tylu mozliwosci co przelaczanie w trakcie jazdy. Mozesz redukowac bieg (D –> S –> L) lub wrzucasz wyzszy (L –> S –> D).
W trakcie jazdy nie powinno sie wrzucac N.
Krisek napisał(a):( skrzynie one nie lubia wysokich temperatur to je zabija )
W tym celu warto zalozyc dodatkowa chlodnice oleju.
Pozdrawiam,
voytecku.
Krisek napisał(a):a co to S ? chodzi ci o Manual – Mode Triptronic ? to co innego ja mialem na mysli
S czyli Second, skrzynia pracuje na 3 biegach.
W naszych skrzyniach mozna zmieniac biegi rowniez manualnie.
Pozdrawiam,
voytecku.
Krisek napisał(a):i zalecaja trzymac noge na hamulcu on zwalnia elektro magnes
Ale to chyba tylko po to, zeby zmienic z P na cos innego. Chyba, ze ostatnio cos zmienili, tak jak kiedys trzeba bylo wciskac sprzeglo, zeby w ogole odpalic samochod.
Pozdrawiam,
voytecku.
voytecku napisał(a):Krisek napisał(a):i zalecaja trzymac noge na hamulcu on zwalnia elektro magnes
Ale to chyba tylko po to, zeby zmienic z P na cos innego. Chyba, ze ostatnio cos zmienili, tak jak kiedys trzeba bylo wciskac sprzeglo, zeby w ogole odpalic samochod.
Pozdrawiam,
voytecku.
mozliwe, wiesz skrzynie bardzo sie zmieniaja udoskonalaja
ale swiezy olej w skrzyni to podstawa IMHO pewnie podzielisz moje zdanie
czy w starszych skrzyniach tez mozna w czasie jazdy zmieniac (jak przypuszczam po puszczeniu gazu) z D na S i odwrotnie ? zawsze sie nad tym zastanawialem bo czasem by sie przydalo przy podjazdach pod strome serpentyny ale dla bezpieczenstwa nigdy nie testowalem, jak juz cos to startowalem z S
- Od: 31 sty 2006, 00:43
- Posty: 694
- Skąd: CKMK
Ja zapalam na N lub P(zawsze z ham. nożnym), w zalezności od tego jak zostawilem auto. Po zatrzymaniu na płaskim trzymając ham. nożny wrzucam na N, zaciągam ręczny, wyłączam silnik. Na terenie ze spadkiem- nożny, na N, ręczny, puszczam nożny i na P i dopiero gaszę silnik. Staram się nie przełączać biegów gdy silnik jest wyłączony, tak samo w trakcie jazdy- używam praktycznie tylko D i R(oczywiście zmiana tylko po pełnym zatrzymaniu i dodaję gazu dopiero kiedy załączy się bieg)
Przed zgaszeniem motoru nie wyłączam audio, ale wyłączam klimę(po 1. żeby wydmuchać wilgoć z parownika, po 2. nie obciążać dodatkowo silnika przy zimnym starcie.)
Nie rozgrzewam skrzyni na postoju, po prostu czekam sekundę aż bieg się załączy i delikatnie ruszam.
Przed zgaszeniem motoru nie wyłączam audio, ale wyłączam klimę(po 1. żeby wydmuchać wilgoć z parownika, po 2. nie obciążać dodatkowo silnika przy zimnym starcie.)
Nie rozgrzewam skrzyni na postoju, po prostu czekam sekundę aż bieg się załączy i delikatnie ruszam.
- Od: 5 lis 2007, 19:44
- Posty: 98
- Skąd: Lublin
- Auto: 323 F'97 BA 1.8 16v BP ASB
A6 C5'02 3.0 V6 ASN tip. quattro AVANT
Wszystko okej, ale nie rozumiem mieszania w to luzu (N) – ja zatrzymuje się na płaskim terenie i wzniesieniu, wciskając hamulec, przestawiając dźwignię w pozycję P, w razie potrzeby zaciągając ręczny i gasząc samochód. Nie ma sensu zużywać tarczek, gdy można bezpośrednio z D pociągnąć dźwignię od razu na Parking.
1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości
Moderator
Moderatorzy Opinie i Poradniki