Uszkodzony termostat ?
1, 2
Witajcie,
Dziś po raz pierwszy zauważyłem dziwną sytuację z temperaturą cieczy chłodzącej.
Mianowicie temperatura cieczy chłodzącej pokazała po rozgrzaniu silnika w jezdzie miejskiej jak zwykle 100 C , po czym po wyjechaniu z korka na ekspresówkę ( delikatna płynna jazda 100km/h ) spadła do ok 70-80 stopni i powoli nagrzewała się do 100 (jakieś 4-5min), i tak kilka razy spadało i wyrównywało się do 100, po czym się to ustabilizowało na 100 i w dalszej części trasy było OK czyli 100.
W drodze powrotnej zrobiłem test z włączeniem ogrzewania na maks w korku – silnik nagrzany , temperatura cieczy 100 po czym po 2 min 75 i nie chciała za bardzo rosnąć.
Oczywiście po wyłączeniu ogrzewania po jakichś 2 min znów było 100C .
Autem jeżdżę już ponad 2 lata i wcześniej się z czymś takim nie spotkałem ( może nie zwracałem uwagi)
Miał ktoś może podobnie? Jak to u Was wygląda ?
Oczywiście poziom cieczy chłodzącej prawidłowy i brak nieszczelności w układzie chłodzenia. Brak błędów dtc i innych sygnałów że coś jest nie tak.
Z góry dzięki za odpowiedź
Dziś po raz pierwszy zauważyłem dziwną sytuację z temperaturą cieczy chłodzącej.
Mianowicie temperatura cieczy chłodzącej pokazała po rozgrzaniu silnika w jezdzie miejskiej jak zwykle 100 C , po czym po wyjechaniu z korka na ekspresówkę ( delikatna płynna jazda 100km/h ) spadła do ok 70-80 stopni i powoli nagrzewała się do 100 (jakieś 4-5min), i tak kilka razy spadało i wyrównywało się do 100, po czym się to ustabilizowało na 100 i w dalszej części trasy było OK czyli 100.
W drodze powrotnej zrobiłem test z włączeniem ogrzewania na maks w korku – silnik nagrzany , temperatura cieczy 100 po czym po 2 min 75 i nie chciała za bardzo rosnąć.
Oczywiście po wyłączeniu ogrzewania po jakichś 2 min znów było 100C .
Autem jeżdżę już ponad 2 lata i wcześniej się z czymś takim nie spotkałem ( może nie zwracałem uwagi)
Miał ktoś może podobnie? Jak to u Was wygląda ?
Oczywiście poziom cieczy chłodzącej prawidłowy i brak nieszczelności w układzie chłodzenia. Brak błędów dtc i innych sygnałów że coś jest nie tak.
Z góry dzięki za odpowiedź
Ja w temperaturach zimowych nawet nie jestem w stanie w jeździe miejskiej osiągnąć 100 stopni. Po przejechaniu 25 km temperatura cieczy dochodzi do 70 – 80 stopni potem wyjazd po za miasto i też temperatura spada o jedną kreskę. Skrzynia automat i trudno w dzisiejszych czasach w mieście wejść na wyższe obroty, dodatkowo duża część jazdy z wyłączonymi 2 cylindrami. Żadnych błędów nie mam, poziom cieczy w normie. Spalanie też nie wzrosło. Serwis twierdzi że wszystko jest ok.
A jak to u was wygląda w przypadku skrzyni automatycznej.
A jak to u was wygląda w przypadku skrzyni automatycznej.
Moim zdaniem to nie powinno tak działać , po to jest termostat żeby trzymał stałą temperaturę po nagrzaniu silnika, jeździłem wieloma samochodami i w żadnym takich jaj nie było . Nie ważne czy to diesel czy automat , czy hybryda . Jak już złapał temp. pracy to ją trzymał . TO co się dzieje u mnie to jest "niezdrowe" dla silnika. i tematu tego nie odpuszczę. W następną sobotę jestem umówiony na weryfikację w serwisie, dam znać co powiedzą.
Edit: u mnie wystarczy podkręcić temp nawiewu po tym jak płyn osiągnie 100C i temperatura spada do 70 st czasem mniej, nie specjalnie układ jest wstanie podnieść tą temp. dopiero jak wyłączę nawiew , a tak to już na pewno być nie powinno
Edit: u mnie wystarczy podkręcić temp nawiewu po tym jak płyn osiągnie 100C i temperatura spada do 70 st czasem mniej, nie specjalnie układ jest wstanie podnieść tą temp. dopiero jak wyłączę nawiew , a tak to już na pewno być nie powinno
TSI R054-21 z dnia 02.12.2021
Dopisano 8 kwi 2023, 22:47:
TSI
Dopisano 8 kwi 2023, 22:47:
TSI
- Załączniki
-
Lange Warmlaufzeiten R054-21.pdf
- (533.3 KiB) Pobrane 124 razy
krzychun napisał(a):tomekkrk napisał(a):a tak to już na pewno być nie powinno
A dlaczego nie powinno?
Sam chwilowy spadek podczas włączenia grzania jest ok, tylko to powinno zostać wyrównane po chwili przez termostat, u mnie temp. spada i się nie podnosi do właściwego poziomu albo podnosi się bardzo powoli, a było to przy temp. lekko na + więc właściwie pracujący układ nie powinien mieć z tym problemu. To może oznaczać że silnik też nie ma np właściwej temp. oleju co będzie wpływało w dłuższej perspektywie na jego szybsze zużycie, czy np gromadzenie się nagaru w silniku, wyższe spalanie etc.
W naszych samochodach ten układ jest dość mocno zaawansowany (to nie jest prostej budowy termostat), przypominam że mamy też żaluzje, które są w stanie się zasłonić żeby utrzymać optymalne warunki pracy dla silnika/ układu chłodzenia. Więc takie spadki nie powinny mieć miejsca to nie jest polonez czy duży fiat .
Dopisano 10 kwi 2023, 17:51:
Kasimir napisał(a):TSI R054-21 z dnia 02.12.2021
Dopisano 8 kwi 2023, 22:47:
TSI
Dzięki, czyli coś może być na rzeczy skoro DE ma na to biuletyn serwisowy
tomekkrk napisał(a):tylko to powinno zostać wyrównane po chwili
Ale dlaczego? 70 stopni to może być zakładana temperatura... Masz jakieś problemy np. z ogrzewaniem zimą wnętrza, wysokim spalaniem itd itp? Może systemowi pasuje zakres między 70 do 100 stopni?
To nie jest prosty układ. Myślę, że tam jest więcej niż 1 obieg.
U mnie zazwyczaj jest tak że najpierw wskazówka rusza, potem zwalnia w okolicach 50 i dogrzewa wnętrzem, by po dogrzaniu przyspieszyć w stronę 100 stopni. Potem już nie opuszcza tych 100, ale ja używam nawiewu zazwyczaj na auto i max 20-21 stopni i może gdybym ręcznie nadmuch i temperaturę podkręcał to by było inaczej.
Swoją drogą temperatura cieczy chłodzącej nie musi być tak wprost skorelowana z temperaturą oleju a to on bezpośrednio może wpływać na kondycję silnika.
Tak czy inaczej jeżeli nie zmieniłeś nawyków a auto zmieniło zachowanie to warto to wyjaśnić.
U mnie zazwyczaj jest tak że najpierw wskazówka rusza, potem zwalnia w okolicach 50 i dogrzewa wnętrzem, by po dogrzaniu przyspieszyć w stronę 100 stopni. Potem już nie opuszcza tych 100, ale ja używam nawiewu zazwyczaj na auto i max 20-21 stopni i może gdybym ręcznie nadmuch i temperaturę podkręcał to by było inaczej.
Swoją drogą temperatura cieczy chłodzącej nie musi być tak wprost skorelowana z temperaturą oleju a to on bezpośrednio może wpływać na kondycję silnika.
Tak czy inaczej jeżeli nie zmieniłeś nawyków a auto zmieniło zachowanie to warto to wyjaśnić.
krzychun napisał(a):tomekkrk napisał(a):tylko to powinno zostać wyrównane po chwili
Ale dlaczego? 70 stopni to może być zakładana temperatura... Masz jakieś problemy np. z ogrzewaniem zimą wnętrza, wysokim spalaniem itd itp? Może systemowi pasuje zakres między 70 do 100 stopni?
tu masz wycinek z instrukcji obsługi :
Podczas normalnej jazdy
temperatura płynu chłodzenia silnika
stabilizuje się na poziomie 100°C
lub mniej i wskaźnik pokazuje zakres
niższy niż 100°C.
Słowo klucz stabilizuje się, u mnie się nie stabilizuje, spalanie jest lekko wyższe niż zazwyczaj ..
No to właśnie dlatego :–)
Dopisano 11 kwi 2023, 20:07:
krabdul napisał(a):To nie jest prosty układ. Myślę, że tam jest więcej niż 1 obieg.
U mnie zazwyczaj jest tak że najpierw wskazówka rusza, potem zwalnia w okolicach 50 i dogrzewa wnętrzem, by po dogrzaniu przyspieszyć w stronę 100 stopni. Potem już nie opuszcza tych 100, ale ja używam nawiewu zazwyczaj na auto i max 20-21 stopni i może gdybym ręcznie nadmuch i temperaturę podkręcał to by było inaczej.
Swoją drogą temperatura cieczy chłodzącej nie musi być tak wprost skorelowana z temperaturą oleju a to on bezpośrednio może wpływać na kondycję silnika.
Tak czy inaczej jeżeli nie zmieniłeś nawyków a auto zmieniło zachowanie to warto to wyjaśnić.
No właśnie u mnie tak to działało jak opisujesz, niestety teraz coś się popsuło.
Nadmuch nie musi być na Hi wystarczy że temperaturę zwiększę z 18.5 na powiedzmy 20.5 i już zaczyna spadać temp cieczy. Oczywiście klima na automacie
Dopisano 11 kwi 2023, 20:08:
Kasimir napisał(a):W niektórych silnikach z g motorem przepuszcza uszczelka termostatu i dostaje się woda do pustego wnętrza i powoduje za szybkie jego otwarcie. Dotyczy rocznika do lipca 2021 roku
mój egzemplarz jest z października/listopada 2020r więc się łapie (vin wg tego biuletynu też w zakresie)
W moim przypadku jest prawidłowo, czyli temp. wnętrza ustawiona na 22-23 st., klima na Auto i temp. płynu chłodzącego trzyma się na 100 st. czy to w mieście czy to w trasie. Jak się tylko nagrzeje silnik to temp. płynu nie spada, czy to jadąc wolno czy w trasie przy dużych prędkościach autostradowych, czy to w mróz czy nie. Spada (z tych 100 st.) tylko podczas dłuższego postoju na biegu jałowym w niższej zewnętrznej temp. powietrza i ustawionym nadmuchu ciepłego powietrza w kabinie na HI. Ale po ruszeniu po chwili już jest ponownie 100 st.
Jeśli komuś nie trzyma temp. w okolicy nominalnej pracy czyli 100 st. to jest ewidentnie problem z termostatem i jeśli serwis tego nie rozumie to trzeba zmienić na inny serwis.
Jeśli komuś nie trzyma temp. w okolicy nominalnej pracy czyli 100 st. to jest ewidentnie problem z termostatem i jeśli serwis tego nie rozumie to trzeba zmienić na inny serwis.
Witam . Czy możecie się podzielić informacją po przejechaniu ilu km wskazówka pokazuje wam 100 stopni? U mnie dzisiaj sprawdziłem że jadąc ok 6 km mam ok 80 stopni. Ale jazda powolna ograniczenie do 60 / godź. Ale sprawdzałem wąż górny chłodnicy jest zimny czyli termostat sie raczej nie otwiera.
Marek 60 napisał(a):Witam . Czy możecie się podzielić informacją po przejechaniu ilu km wskazówka pokazuje wam 100 stopni? U mnie dzisiaj sprawdziłem że jadąc ok 6 km mam ok 80 stopni. Ale jazda powolna ograniczenie do 60 / godź. Ale sprawdzałem wąż górny chłodnicy jest zimny czyli termostat sie raczej nie otwiera.
Ja po przejechaniu ok 6 km temperatura zewnętrzna ok 10 stopni na plusie to wskazówkę mam na niebieskim polu.
Dla przykładu dzisiaj temperatura zewnętrzna + 15 stopni przejechany odcinek ok 20 km wskazówka w połowie pomiędzy niebieskim polem a 100 stopniami i cały czas pływa dół góra. Górny wąż ciepły.
W środę jestem umówiony w serwisie mają diagnozować
No to u ciebie ewidentnie coś nie tak. Prośba o info zwrotne co ustalą. Z mojego doświadczenia wnioskuję ze gorący wąż chłodnicy mówi o otwartym termostacie (albo tak jak piszą uszczelki , albo sam termostat? )
Z tego wynika że u mnie raczej powinno byc ok. Dzisiaj rano doszło do 0k 80 a po południu "złapało " 100 Ale może ktoś jeszcze się wypowie.
Z tego wynika że u mnie raczej powinno byc ok. Dzisiaj rano doszło do 0k 80 a po południu "złapało " 100 Ale może ktoś jeszcze się wypowie.
U mnie przy temperaturze 6 stopni i spokojnej jeździe miejskiej mam 100 po około 5 km. Potem już trzyma temperaturę cały czas bez względu na tempo jazdy czy temperaturę zewnętrzna. Klima ustawiona na 21 stopni.
dine napisał(a):Marek 60 napisał(a):Czy możecie się podzielić informacją po przejechaniu ilu km wskazówka pokazuje wam 100 stopni
Nigdy nie miałem 100 stopni.
Ja tak samo. Czy to zimą, czy latem, nigdy 100 °C nie miałem
A czy wskazówka w CX-30 nie wskazuje 100 zamiast 90 jak w każdym innym aucie? Jak miałem zastępcze CX-30 to po rozgrzaniu wskazówka temp. płynu wskakiwała na 100, zgłosiłem do serwisu i powiedzieli, że "to jest ok".
1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości
Moderatorzy
Moderatorzy CX-30 / CX-50 / CX-60, Moderatorzy CX-3 / CX-5 / CX-7 / CX-9