Paweł dzięki za lekturę, wnikliwie przeczytałem. Miałem już możliwość jazdy autem z napędem stałym i odłącznym. W tym drugim typie zawsze były opóźnienia, słyszało się i czuło reakcję auta przy podłączeniu tylnej ośki. W artykule przeczytanym widać, że Mazda zniwelowała ten problem, i jeśli wierzyć tekstom Malin00 nie powinieneś odczuwać dołączania ośki podczas przeniesienia napędu na tył. Całość ma być płynnie zgrana.
Nie mniej jednak faktem jest, że ten system jest przewidziany jako wspomaganie kierowcy na zwykłych drogach, bo zapewne nie sprawdził by się za dobrze w terenie. Z resztą, w artykule nawet na minus jest "– ograniczona przydatność w terenie". Także, z teorii wynika, że zakupując AWD do naszej Mazdy, dostajemy całkiem fajny i przyjemny system wspomagania kierowcy nie uprzykrzający życia. W gruncie rzeczy to i tak już ustaliliśmy, że nasze autko nigdy nie będzie terenówką, więc może to i dobrze, że zamiast stałego napędu zamontowali dołączany, 90% samochodów typu crossover nigdy nie zjedzie z utwardzonej drogi.
Malin00 jeśli chodzi o różnicę między 120KM a 150KM, to opiszę pokrótce specyfikację obu, a wydedukowanie wniosków zostawiam zainteresowanym. Porównanie zrobię dla silnika ze skrzynią manualną:
-Moment obrotowy w obu silników jest identyczny 204 niutonometry
-Przyśpieszenie do 100km/h 120KM- 9s, 150KM-8.7s do setki,
-Auto bez AWD 80 kg lżejsze
-Prędkość max 120KM- 192 km/h, 150KM- 200km/h
-max koni w obu wersjach dostępne dopiero przy 6000 obr/min (miałem to szczęści na jeździe próbnej, że sprzedawca pozwolił mi kręcić auto do odcięcia, wtedy dopiero czuło się te konie, ale raczej ze względu na hałas, podejrzewam, że rzadko kiedy będziemy kręcić tak wysoko te silniki, chociaż trzeba przyznać, że to auto dosłownie chce tego, i wrażenia z jazdy rewelacja

)
Szkoda że Mazda kręcąc komputer dla AWD nie podniosła wartości momentu obrotowego, wtedy miało by to sens. Z resztą sprzedawca w Mazdzie podczas rozmowy powiedział mi, że silnik 150 konny jest identyczny jak 120 konny z tym, że został on tylko zaadaptowany i zmodyfikowany elektronicznie pod napęd 4x4, nie ingerowano w "bebechy" samego motoru.
Moja własna konkluzja jest taka, że ta dopłata jest właśnie za AWD a nie za te 150 KM.
Proponował bym moderatorowi przenieść posty na temat AWD i zrobić osobny temat. Będzie przydatny dla osób szukających info i wahających się którą wersję wybrać, czy dopłacić czy nie.