Mazda 3 BL – wymiana filtra kabinowego [manual]

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez monkahead » 12 kwi 2014, 20:59

Witam,

Wiosna w pełni, na liczniku pokazało się 80tyś km więc nadeszła pora na wymianę filtra kabinowego (klimatyzacji). Zakupiłem zamiennik ori filtra marki "Japan Filter Master" produkcji ... koreańskiej i zabrałem się do wymiany. Operację można przeprowadzić bez demontażu schowka pasażera.

Na początek musimy zdemontować plastikową osłonę, wystarczy ją pociągnąć od lewej strony (czerwona strzałka), są tam zatrzaski, które bardzo łatwo odpuszczają:

66ed4d466f24482b.jpg


Widok osłony po zdjęciu, wraz z zatrzaskami oraz wsuwką:

0793d07695229950.jpg


Następnie demontujemy osłonę pod schowkiem pasażera, wystarczy nacisnąć na 2 zatrzaski z przodu osłony. Przy montażu należy zwrócić uwagę aby osłona weszła na śrubę z tyłu (na grodzi):

3a85d3c78c2dfd0a.jpg


Następnie za pomocą małego śrubokręta płaskiego odpinamy wtyczkę od lampki podświetlenia nóg pasażera. Można też od razu wypiąć spinkę przewodu:

f560ad5dc166fff6.jpg


Kolejny krok to wypięcie wtyczki od czujnika oraz odkręcenie dwóch śrub (strzałki) za pomocą śrubokręta krzyżakowego:

e8ad3437d5a9e2d6.jpg


Następnie demontujemy białą pokrywę komory filtra, jest na niej przykręcona czarna obudowa czujnika. Tak wygląda komora filtra oraz filtr:

090d33bb263214d1.jpg

287099d90870dc3d.jpg


Widok starego i nowego filtra. Zamiennik jest troszkę węższy:

c4c792c641f061c3.jpg

83ff60127bb15fbd.jpg


Nowy filtr musi wejść w szczelinę, która leci po całym obwodzie komory na filtr (czerwona strzałka). Najpierw wkładamy górną część filtra z gąbką skierowaną do góry i przesuwamy do góry robiąc miejsce na drugą połowę filtra. Następnie wsuwamy dolną część. Obie połówki filtra klinują się razem, między połówkami również jest szczelina, należy na to zwrócić uwagę montując całość.

d8a03b62c132110f.jpg


A tak wygląda całość po zmontowaniu:

168a76f359815abf.jpg


Na sam koniec najlepiej wsunąć rękę do komory filtra i sprawdzić czy wszystko siedzi w szczelinie na całym obwodzie filtra. Następnie składamy całość w odwrotnej kolejności.

Kilka uwag na koniec:

– zamiennik kosztuje 42zł, oryginał widziałem za 160zł. Biorąc pod uwagę, że koszt produkcji tego cuda to maks 6-7zł, cena oryginału to jakaś paranoja <glupek2>
– zamiennik jest troszkę węższy od oryginału (asymetryczna wsuwka pod szczelinę, widać to na zdjęciu boku filtra) co utrudnia montaż, trzeba się trochę nagimnastykować. Założenie zamiennika zajęło mi jakieś 10 minut, na ori potrzebowałem 1 minutę
– komorę warto odkurzyć przed założeniem nowego filtra
– stary filtr miał przejechane 40tyś km. Po wymianie na nowy odczuwalna siła nadmuchu na tej samej prędkości wentylatora jest około 2x większa, także warto ten filtr wymieniać co rok, a na pewno częściej niż 40tyś km
– cała operacja zajęła mi około 30 minut
– podczas montażu bardzo pomocna okazała się latarka

Mam nadzieję że poradnik przyda się innym :) Filtr kupiłem u tego gościa:

http://allegro.pl/show_user.php?uid=26561860
Ostatnio edytowano 6 cze 2014, 15:52 przez monkahead, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 mar 2013, 10:18
Posty: 243 (1/7)
Skąd: Sosnowiec
Auto: MX-5 NC Summer Edition

Postprzez ZOOMik » 13 kwi 2014, 22:21

Dzięki za fotorelację <spoko>
W poniższym wątku jest filmik ilustrujący tą operację, nie tak dobry, jak Twoje dzieło, ale wystarczający ;)
viewtopic.php?f=476&t=135527
40kkm dla tego filtra to stanowczo za dużo.
Z zamienników stosowałem Mann-a.
Wymianę najlepiej przeprowadzać razem z dezynfekcją klimatyzacji.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 mar 2010, 10:22
Posty: 1997 (7/47)
Skąd: lubelskie
Auto: Mazda 3BL SPORT '09

Postprzez kalif » 19 paź 2014, 13:08

Super instrukcja i foty. Lepszej w necie nie znalazłem :–)
Wymieniłem filtr w roczniku 2012, trochę inaczej tam to wygląda, plastiki zamiast białych są czarne i zamiast płytki na kablu wypina się z szczeliny filtra spory, ciężki radiator (pewnie osusza syf który tam wpadnie).

Mam dwa pytania.
W szczelinie były liście, trochę szlamu (mokre pyłki, pokruszone liście) – czy to normalne?
Po wymianie filtra słyszę dźwięk zasysania powietrza przy włączeniu nawiewu. Wcześniej nie przypominam sobie, żeby spod nóg pasażera wydobywał się jakikolwiek dźwięk. Może coś źle zamontowałem?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 kwi 2014, 09:33
Posty: 36 (0/1)
Skąd: mazowieckie
Auto: Mazda 3 2012 1.6 MZR EDITION

Postprzez monkahead » 19 paź 2014, 18:00

Tak, suche liście się tam zdarzają, myślę, że to norma w każdym aucie. Możliwe, że coś gdzieś nie styka po montażu filtra, dlatego pisałem żeby sprawdzić ręką szczelność po całym obwodzie na sam koniec. Musisz sprawdzić, chyba że przepustowość tak się zmieniła po wymianie filtra, że to po prostu cug powietrza.

Wysłano z Nokia Lumia 925
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 mar 2013, 10:18
Posty: 243 (1/7)
Skąd: Sosnowiec
Auto: MX-5 NC Summer Edition

Postprzez KMBak » 21 paź 2014, 10:41

Drobne liście i robaki to norma. Ale, żeby coś mokrego i wilgotnego? To już niekoniecznie. <nie>
>> Facebook: Konrad >> Forum: Moja obecna Mazda 6 >> Forum: Moja była Mazda 3 Obrazek
Blue inside & red outside!
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 12 lis 2011, 14:36
Posty: 3821 (129/80)
Skąd: Wrocław
Auto: Jest: Mazda 6 2.5 Sky-G SkyPassion 2016
Była: Mazda 3 1.6 MZR Kirei 2011

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323