Lampy – konwersja anglików na europejskie. KOITO i DEPO – ró

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez ufootaku » 25 wrz 2009, 00:09

MAZDA 323F – zamiana lamp anglika na europejskie

Pomimo sporej ilości zdjęć z demontażu lamp pozwalam sobie dorzucić jeszcze jeden temat dotyczący przeróbki lamp angielskich na nasze :) (z wykorzystaniem lamp KOITO oraz DEPO) Być może staną się ważnym uzupełnieniem tego co już się tu znajduje.

Słowo wstępu
Moja sytuacja była następująca. Kupiłem auto z lampami angielskimi (dwie lampy KOITO z elektrycznym sterowaniem). Po dłuższym czasie udało mi się załatwić lampy europejskie.. ich stan pozostawiał wiele do życzenia :( Obydwie lampy były "manualne" i w dodatku w każdej z nich brakowało jakiejś części odpowiedzialnej za regulacje (takie plastikowe przekładnie ze śrubkami) No i najgorsze – jedna z nich była firmy DEPO. Najrozsądniejszym manewrem wydało mi się podmienić części lamp odpowiedzialne za europejskie świecenie :)

Jak się okazało części DEPO są tylko częściowo kompatybilne z KOITO, jednak na tyle że da się podmienić najważniejszą część. Wymaga to jedynie rozwiercenia jednego otworu. (o czym troszkę dalej)


1. Demontaż lampy z auta (każda z nich trzyma się na 3 śrubach – klucz 9)

Nie jestem pionierem w wykręcaniu lamp więc pozwoliłem sobie nie robić zdjęć z tego przedsięwzięcia – można je znaleźć w innym temacie :–)

http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=53164

2. Rozklejenie lampy z auta oraz lampy-dawcy

Jak zapewne już zdążyłeś/aś się zorientować lampy nie są skręcane lecz klejone.. zatem musimy je rozkleić. W tym celu należy porządnie ogrzać klej/spoiwo łączące dwie główne części reflektorów. Klej robi się wówczas miękki i umożliwia zabieg "rozczłonkowania" :–) Najpierw jednak zdejmujemy metalowe blaszki łączące przednią i tylną część lampy. Ja dodatkowo odkręciłem silniczek żeby mieć pewność, że nic mu się nie stanie podczas rozklejania i zabawy w wysoką temperaturę.

Odkręcanie silniczka
Najlepiej na początku zapoznać się ze sposobem jego montażu co powinno rozjaśnić wszelkie wątpliwości co do tego jak się go demontuje :–)

Od wewnątrz silniczek ma przytwierdzoną długą śrubę, a w zasadzie taki długi gwint (?) dzięki któremu ma możliwość regulacji wysokości oświetlenia. Z zewnątrz umieszczona jest mała przekładnia ze śrubą umożliwiającą manualną zmianę wysokości świecenia. Całość siedzi w obudowie lampy na plastikowym mocowaniu i jest zablokowane jedną zewnętrzną śrubką.

1 - 23cd36715592c4dc.jpg


2-e26470448fa10581.jpg


Więc my najpierw odkręcamy śrubę która przytrzymuje silniczek nieruchomo na obudowie. Następnie przekręcamy całość względem czarnej obudowy (30-45 stopni) aż poczujemy większy luz w mocowaniu silniczka. Oznacza to że plastikowe mocowanie na którym silniczek się trzyma jest w pozycji w której będzie można go wyjąć. Teraz wystarczy za pomocą śrubokrętu (klucza) odkręcić do oporu zewnętrzną śrubę regulującą położenie lampy. W efekcie tego działania wewnętrzna część tuby przytwierdzona do śruby(gwintu) silniczka będzie się odkręcać od niego i po chwili uwolni silniczek. Proste.


Słyszałem o 3 możliwych metodach domowych na rozklejenie reflektorów (próbowałem 2 z nich):
I. Zanurzenie/ogrzewanie reflektorów we wrzątku
II. Użycie ogrzewnicy / mocnej suszarki do włosów
III. Podgrzanie lamp w piekarniku

Gdy próbowałem rozgrzać klej suszarką do włosów straciłem mnóstwo czasu, a klej i tak odpowiednio się nie nagrzał (dodatkowo straciłem suszarkę :P ) Moją drugą próbą był piekarnik, który polecam każdemu. Wydaje mi się, że jest to najprostsza i najszybsza metoda!

Temperatura piekarnika: 100 stopni Celsjusza
Czas: około 4-5 minut
Po wyjęciu całość, a zwłaszcza szkło jest dość gorące więc lepiej chwytać przez tzw. "coś" (np. ścierkę)

3-7c8e138cefe165c5.jpg


4-a7be47f470e7fbce.jpg


3. Całkowite rozebranie lamp

Po rozklejeniu przyszedł czas na rozebranie wnętrza lampy. Całość opiera się na śrubach, które służą do regulacji. Należy je odkręcić do oporu. Dodatkowo dwie największe części są trzymane "zatrzaskami" do obudowy (plastikowa kostka wchodzi na metalowy bolec)

Części reflektora (na wszystkich zdjęciach stosuje tą samą numerację):
1. szklany klosz
2. obudowa
3. odbłyśnik duży
4. odbłyśnik mały
5. tuba
6. soczewka i obejma soczewki
7. gumowa część/uszczelka do odprowadzania wilgoci z lampy :)

5-d459554132751816.jpg


6-373f745efc8ff524.jpg


7-796f2f49cf94355e.jpg


4. Czyszczenie

W moim przypadku wewnątrz lapm było mnóstwo drobinek szkła powstałych na skutek ukruszenia rantów soczewki. Miałem to w 3 na 4 lampy więc domniemam, że albo jest to dość powszechne zjawisko w wyeksploatowanych egzemplarzach, albo to ja coś nabroiłem podczas ogrzewania lamp.. Optyka mimo że troszeczkę nadkruszona nadaje się bez problemu do ponownego użytku – obejma soczewki trzyma ją we właściwym położeniu :)

8-20df232c01749fa2.jpg


Dodatkowo skoro jesteśmy wewnątrz reflektora wypada wytrzeć miękką szmatką wszelkie części, zwłaszcza te mające wpływ na jakość świecenia (odbłyśniki, soczewka, szklany klosz)

5. Zamiana podzespołów i skręcenie lamp

Jedyną częścią którą podmieniamy w lampach jest metalowa tuba (do której przytwierdzona jest soczewka)

9-8fd62205c9a106ed.jpg


10-b6c0bdf1b5bd9531.jpg


Pragnę zwrócić uwagę na główne różnice w budowie lamp KOITO i DEPO.

– w reflektorze firmy DEPO metalowe bolce – wtyki (znajdujące się w czarnej obudowie, na które wciska się plastikowe kostki montując resztę podzespołów) są wysunięte trochę bardziej do przodu lampy (patrz foto) w efekcie czego zatrzaskowe kostki znajdujące się na pozostałych podzespołach są inne niż w lampach KOITO... przenosząc tubę z soczewką byłem zmuszony zamienić kostkę wchodzącą na bolec, tak by móc bez przeszkód montować część w lampie KOITO. Na starej kostce nie dało się zamontować podzespołu bo po prostu nie pasowała. Po zdjęciu/odkręceniu kostek widać że otwory w tym miejscu są różne – na szczęście w wersji KOITO dziura jest większa więc DEPO można dostosować poprzez rozwiercenie :) Chwila z wiertarką i kostka KOITO bez oporów wchodzi w DEPO.

11-0bae643e8778dc51.jpg


12-8a9b6e8b32d49632.jpg


13-00999701cf823c6e.jpg


14-551f03c1eecb8fa1.jpg


– soczewki montowane w lampach obu firm są różne (patrz foto) nie mam pojęcia jak wpływa to na jakość świecenia – z tego co pamiętam zatrzymałem sobie oryginalną soczewkę KOITO (bardziej wypukłą)

15-a03660b5894523f7.jpg


– dodatkowo z obserwacji dodam, że lampy DEPO są wykonane bardziej niedbale i z gorszych materiałów (np. plastik po rozgrzaniu do tej samej temperatury w KOITO zachowywał się całkiem nieźle podczas gdy plastikowa obudowa DEPO była miękka jak guma!)

Po podmiance tub z soczewkami całość skręcamy do tzw. "kupy" i ..rozgrzewamy piekarnik ;–)

6. Sklejenie lamp

Ponowna zabawa z piekarnikiem. Parametry takie jak ostatnio. Po rozgrzaniu lamp i kleju dociskamy dwie części lamp do siebie i przez jakiś czas utrzymujemy je ciasno dociśnięte by klej się na nowo połączył. Po sklejeniu zakładamy uprzednio zdjęte blaszki łączące oraz montujemy silniczek.

7. Montaż lampy w aucie

Odwrotnie względem demontażu :P No i oczywiście lampy do ponownego ustawienia przez serwis.. zazwyczaj w miejscu gdzie robiło się przegląd zrobią to to free.


Dla ciekawskich:
16-829c765ef75b07b5.jpg


Inne posty o podobnej tematyce:
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=79332
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=50606
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=27630 (brak fotek)

EDIT by Marek: Przeniosłem fotki na serwer MS
Ostatnio edytowano 25 wrz 2009, 12:49 przez ufootaku, łącznie edytowano 2 razy
Pozdrawiam – Łukasz
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 5 wrz 2009, 13:32
Posty: 4

Postprzez farciarz » 25 wrz 2009, 00:27

Proponuję dołączenie tego tematu do fotorelacji !!

Kawal dobrej roboty i opis całkiem spoko.....ku pamięci :P:P
Naczelna Maruda Forum aka Kaszpirowski
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 kwi 2005, 21:35
Posty: 1854
Skąd: Bydgoszcz-Fordon City, Leicester UK
Auto: Ford Mondeo 1.6 TI 2008

Postprzez mazgh » 25 wrz 2009, 11:15

KRZYSZTOF ,

a pomijając ten kawał roboty niełatwiej było kupić 2 używki dobrej jakości, lub 2 zupełnie nowe np. depo (jakości wiadomej)


pozdr.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 sty 2009, 23:22
Posty: 145
Skąd: Bydgoszcz
Auto: GH RF-TOP 08"
ER- EXPRESSION 09"
GS350AWD 08''
F RANGER 4WD 08"

Postprzez farciarz » 25 wrz 2009, 11:35

A co jeśli kupileś angielskie lampy za przysłowiowe grosze...a masz w zapasie uszkodzone ( rozbite z połamaną obudową ) lampy europejskie ??
Wówczas taka zabawa z przerobieniem ma jak najbardziej sens :P
Naczelna Maruda Forum aka Kaszpirowski
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 kwi 2005, 21:35
Posty: 1854
Skąd: Bydgoszcz-Fordon City, Leicester UK
Auto: Ford Mondeo 1.6 TI 2008

Postprzez mazgh » 25 wrz 2009, 11:53

no można i tak. :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 sty 2009, 23:22
Posty: 145
Skąd: Bydgoszcz
Auto: GH RF-TOP 08"
ER- EXPRESSION 09"
GS350AWD 08''
F RANGER 4WD 08"

Postprzez Borys » 25 wrz 2009, 11:59

farciarz napisał(a):Proponuję dołączenie tego tematu do fotorelacji

<spoko>
Gdyby jednak autor przeniósł zdjęcia na jakiś inny serwer, bo z fotosika to pewnie za miesiąc znikną.
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 lip 2007, 00:00
Posty: 2063 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: Lancer

Postprzez ufootaku » 25 wrz 2009, 12:40

Gdyby jednak autor przeniósł zdjęcia na jakiś inny serwer, bo z fotosika to pewnie za miesiąc znikną.


Nie ma problemu – zajmę się tym po weekendzie
Pozdrawiam – Łukasz
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 5 wrz 2009, 13:32
Posty: 4

Postprzez okonio » 27 paź 2009, 01:06

bardzo dobra fotorelacja, dużo mi pomogła, z tym że 80stopni starczyło ;p


mam jeszcze pytanie, czy w miejscu gdzie znajduje się silniczek(u mnie jakiś kutafon wymontował, zauważyłem przy naprawie lampy) jak tego silniczka nie ma to powinien być manualny regulator?? bo u mnie nic właśnie nie ma???????
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 29 lut 2008, 09:39
Posty: 9
Auto: mazda 323f 1.5 16v 88KM 97r.

Postprzez ufootaku » 27 lis 2009, 18:46

jesli nic nie ma (tzn. jest dziura) to znaczy ze silniczek kiedys tu był, ale jakiś kutafon go wymontował :–) jeśli jest to wersja bez silniczka to jest regulator w postaci chociażby wystającej śruby
Pozdrawiam – Łukasz
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 5 wrz 2009, 13:32
Posty: 4

Postprzez Sunrise » 29 lis 2009, 16:28

ufootaku napisał(a):– soczewki montowane w lampach obu firm są różne (patrz foto) nie mam pojęcia jak wpływa to na jakość świecenia – z tego co pamiętam zatrzymałem sobie oryginalną soczewkę KOITO (bardziej wypukłą)


Otoz w mojej madzi lewa lampa jest koito a prawa depo.Ja zauwazylem roznice w swieceniu,wsadzilem sobie zarowki philips blue vision (jjedna H1 i jedna H3 :P ) W lampie depo efekt niebieskawej poswiaty jest bardziej zauwazalny niz w lampie koito.Pozdr
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 maja 2009, 07:02
Posty: 76
Skąd: Poznań
Auto: Była 323F 95' (Z5),jest 3 BK (Y6) 05'

Postprzez bokser1111 » 10 wrz 2010, 19:30

Dzisiaj nie mialem co robic to wzialem sie za rozebranie lampy z anglika aby zobaczyc ta tube z wycietym wykresem no i o dziwo nie majac opalarki wziałem suszarke do wlosów i po 30 minutach rozkleilem nie uszkadzajac niczego .myslałem ze to trudniejsze ale w sumie latwizna ;)
>>>>>>>LOVE PARADE<<<<<<<>>>>>>>>LOVE 626 GE<<<<<<<<
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2010, 10:40
Posty: 170
Auto: Mazda 626 GE 1,8 96r.

Postprzez ufootaku » 14 wrz 2010, 17:00

motyw jest taki że suszarką robisz to 30 minut ślęcząc nad lampą a metoda piekarnikowa nie zmusza do większego wysiłku ;–))))
Pozdrawiam – Łukasz
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 5 wrz 2009, 13:32
Posty: 4

Postprzez bokser1111 » 15 wrz 2010, 10:34

ufootaku napisał(a):motyw jest taki że suszarką robisz to 30 minut ślęcząc nad lampą a metoda piekarnikowa nie zmusza do większego wysiłku ;–))))

tak ale masz mniejsze ryzyko ze cos uszkodzisz ;) klosz itp ;) wiec lepiej wolniej a bezpieczniej ;) u mnie nic sie nie uszkodzilo nawet kawalek szkla nie pryznał przy zdejmowaniu ;) P.S – Co to jest 30 minut ?? ;) w sumie to nie cala doba ;).Pozdrawiam. <czarodziej>
>>>>>>>LOVE PARADE<<<<<<<>>>>>>>>LOVE 626 GE<<<<<<<<
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2010, 10:40
Posty: 170
Auto: Mazda 626 GE 1,8 96r.

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323