Pomimo sporej ilości zdjęć z demontażu lamp pozwalam sobie dorzucić jeszcze jeden temat dotyczący przeróbki lamp angielskich na nasze
Słowo wstępu
Moja sytuacja była następująca. Kupiłem auto z lampami angielskimi (dwie lampy KOITO z elektrycznym sterowaniem). Po dłuższym czasie udało mi się załatwić lampy europejskie.. ich stan pozostawiał wiele do życzenia
Jak się okazało części DEPO są tylko częściowo kompatybilne z KOITO, jednak na tyle że da się podmienić najważniejszą część. Wymaga to jedynie rozwiercenia jednego otworu. (o czym troszkę dalej)
1. Demontaż lampy z auta (każda z nich trzyma się na 3 śrubach – klucz 9)
Nie jestem pionierem w wykręcaniu lamp więc pozwoliłem sobie nie robić zdjęć z tego przedsięwzięcia – można je znaleźć w innym temacie :–)
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=53164
2. Rozklejenie lampy z auta oraz lampy-dawcy
Jak zapewne już zdążyłeś/aś się zorientować lampy nie są skręcane lecz klejone.. zatem musimy je rozkleić. W tym celu należy porządnie ogrzać klej/spoiwo łączące dwie główne części reflektorów. Klej robi się wówczas miękki i umożliwia zabieg "rozczłonkowania" :–) Najpierw jednak zdejmujemy metalowe blaszki łączące przednią i tylną część lampy. Ja dodatkowo odkręciłem silniczek żeby mieć pewność, że nic mu się nie stanie podczas rozklejania i zabawy w wysoką temperaturę.
Odkręcanie silniczka
Najlepiej na początku zapoznać się ze sposobem jego montażu co powinno rozjaśnić wszelkie wątpliwości co do tego jak się go demontuje :–)
Od wewnątrz silniczek ma przytwierdzoną długą śrubę, a w zasadzie taki długi gwint (?) dzięki któremu ma możliwość regulacji wysokości oświetlenia. Z zewnątrz umieszczona jest mała przekładnia ze śrubą umożliwiającą manualną zmianę wysokości świecenia. Całość siedzi w obudowie lampy na plastikowym mocowaniu i jest zablokowane jedną zewnętrzną śrubką.
Więc my najpierw odkręcamy śrubę która przytrzymuje silniczek nieruchomo na obudowie. Następnie przekręcamy całość względem czarnej obudowy (30-45 stopni) aż poczujemy większy luz w mocowaniu silniczka. Oznacza to że plastikowe mocowanie na którym silniczek się trzyma jest w pozycji w której będzie można go wyjąć. Teraz wystarczy za pomocą śrubokrętu (klucza) odkręcić do oporu zewnętrzną śrubę regulującą położenie lampy. W efekcie tego działania wewnętrzna część tuby przytwierdzona do śruby(gwintu) silniczka będzie się odkręcać od niego i po chwili uwolni silniczek. Proste.
Słyszałem o 3 możliwych metodach domowych na rozklejenie reflektorów (próbowałem 2 z nich):
I. Zanurzenie/ogrzewanie reflektorów we wrzątku
II. Użycie ogrzewnicy / mocnej suszarki do włosów
III. Podgrzanie lamp w piekarniku
Gdy próbowałem rozgrzać klej suszarką do włosów straciłem mnóstwo czasu, a klej i tak odpowiednio się nie nagrzał (dodatkowo straciłem suszarkę
Temperatura piekarnika: 100 stopni Celsjusza
Czas: około 4-5 minut
Po wyjęciu całość, a zwłaszcza szkło jest dość gorące więc lepiej chwytać przez tzw. "coś" (np. ścierkę)
3. Całkowite rozebranie lamp
Po rozklejeniu przyszedł czas na rozebranie wnętrza lampy. Całość opiera się na śrubach, które służą do regulacji. Należy je odkręcić do oporu. Dodatkowo dwie największe części są trzymane "zatrzaskami" do obudowy (plastikowa kostka wchodzi na metalowy bolec)
Części reflektora (na wszystkich zdjęciach stosuje tą samą numerację):
1. szklany klosz
2. obudowa
3. odbłyśnik duży
4. odbłyśnik mały
5. tuba
6. soczewka i obejma soczewki
7. gumowa część/uszczelka do odprowadzania wilgoci z lampy
4. Czyszczenie
W moim przypadku wewnątrz lapm było mnóstwo drobinek szkła powstałych na skutek ukruszenia rantów soczewki. Miałem to w 3 na 4 lampy więc domniemam, że albo jest to dość powszechne zjawisko w wyeksploatowanych egzemplarzach, albo to ja coś nabroiłem podczas ogrzewania lamp.. Optyka mimo że troszeczkę nadkruszona nadaje się bez problemu do ponownego użytku – obejma soczewki trzyma ją we właściwym położeniu
Dodatkowo skoro jesteśmy wewnątrz reflektora wypada wytrzeć miękką szmatką wszelkie części, zwłaszcza te mające wpływ na jakość świecenia (odbłyśniki, soczewka, szklany klosz)
5. Zamiana podzespołów i skręcenie lamp
Jedyną częścią którą podmieniamy w lampach jest metalowa tuba (do której przytwierdzona jest soczewka)
Pragnę zwrócić uwagę na główne różnice w budowie lamp KOITO i DEPO.
– w reflektorze firmy DEPO metalowe bolce – wtyki (znajdujące się w czarnej obudowie, na które wciska się plastikowe kostki montując resztę podzespołów) są wysunięte trochę bardziej do przodu lampy (patrz foto) w efekcie czego zatrzaskowe kostki znajdujące się na pozostałych podzespołach są inne niż w lampach KOITO... przenosząc tubę z soczewką byłem zmuszony zamienić kostkę wchodzącą na bolec, tak by móc bez przeszkód montować część w lampie KOITO. Na starej kostce nie dało się zamontować podzespołu bo po prostu nie pasowała. Po zdjęciu/odkręceniu kostek widać że otwory w tym miejscu są różne – na szczęście w wersji KOITO dziura jest większa więc DEPO można dostosować poprzez rozwiercenie
– soczewki montowane w lampach obu firm są różne (patrz foto) nie mam pojęcia jak wpływa to na jakość świecenia – z tego co pamiętam zatrzymałem sobie oryginalną soczewkę KOITO (bardziej wypukłą)
– dodatkowo z obserwacji dodam, że lampy DEPO są wykonane bardziej niedbale i z gorszych materiałów (np. plastik po rozgrzaniu do tej samej temperatury w KOITO zachowywał się całkiem nieźle podczas gdy plastikowa obudowa DEPO była miękka jak guma!)
Po podmiance tub z soczewkami całość skręcamy do tzw. "kupy" i ..rozgrzewamy piekarnik ;–)
6. Sklejenie lamp
Ponowna zabawa z piekarnikiem. Parametry takie jak ostatnio. Po rozgrzaniu lamp i kleju dociskamy dwie części lamp do siebie i przez jakiś czas utrzymujemy je ciasno dociśnięte by klej się na nowo połączył. Po sklejeniu zakładamy uprzednio zdjęte blaszki łączące oraz montujemy silniczek.
7. Montaż lampy w aucie
Odwrotnie względem demontażu
Dla ciekawskich:
Inne posty o podobnej tematyce:
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=79332
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=50606
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=27630 (brak fotek)
EDIT by Marek: Przeniosłem fotki na serwer MS