Ciśnienie oleju mazda 323S 1997 1,5 16V silnik Z5
1, 2
Witam auto jak w temacie od dłuższego czasu mam problem z kontrolką oleju. Mianowicie po odpaleniu zimnego silnika kontrolka pali się jakieś 4 sekundy i gaśnie. W tym czasie słychać klekot chyba zaworów, który zanika gdy gaśnie lampka oleju. Czasami mruga na rozgrzanym silniku jak auto pracuje na wolnych obrotach. Filtr oleju knecht wymieniany w kwietniu, olej ELF 10w40wymieniany w kwietniu. Niedawno sciągałem miskę i sprawdzałem smoka. Jest czyściutki. Studiując forum dowiedziałem się, że przyczyną mrugania kontrolki może być pompa oleju, lub zaworem upustowy pompy. Postanowiłem to sprawdzić podłączając manometr w miejscu czujnika ciśnienia oleju. Oto wyniki : na rozgrzanym silniku i na wolnych obrotach manometr pokazuje równiutko 2 bary. Dodając gazu wskazówka idzie do góry proporcjonalnie do obrotów i zatrzymuje się dopiero na bolcu ustalającym położenie wskazówki manometru na zerze. Na obrotomierzu jest wtedy jakieś 5000rpm. Zakres manometru to 6 barów więc na końcu skali pewnie jest z 8 barów i jakby było miejsce to podejrzewam że wskazówka poszłaby jeszcze dalej. Czyli wnioskuję że zawór upustowy pompy nie działa?. W serwisówce do mazdy znalazłem że cisnienie oleju przy 1000rpm powinno wynosić: 99-196kPa, natomiast przy 3000rpm: 295-392kPa. Jednak nie ma żadnej informacji o maksymalnym ciśnieniu jakie może panować w układzie. Nie wiem czy ten zaworem powinien ograniczać ciśnienie przy pewnej wartości no i druga wątpliwość: skoro kontrolka czasem mruga i długo gaśnie to dlaczego manometr pokazuje ciśnienie 2 bary? Faktem jest że po odpaleniu silnika przez parę sekund manometr rzeczywiście pokazywał cisnienie równe zeru, ale podczas pracy na biegu jałowym ciśnienie jest już wysokie. Proszę o informację czy moje pomiary wskazują na poprawną pracę pompy i zaworka czy nie? Z góry dziękuję za wszelkie informacje.
- Od: 1 lis 2008, 01:39
- Posty: 61
- Skąd: okolice Tarnobrzega
- Auto: Mazda 323S BA 1.5 16V 1997r
hej mam ten sam problem i o dziwo używam tego samego oleju co ty
tylko że filtr FILTRONA
napisz czy miałeś wcześniej zalany inny olej, pytam dlatego bo ja jak kupiłem moją 323 to właściciel powiedział mi że jest zalany mineralny 15w40 ale ja postanowiłem zalać elfa 10w40 i od tamtego momentu zaczęły się te problemy. Więc może cały problem w tym oleju?
napisz czy miałeś wcześniej zalany inny olej, pytam dlatego bo ja jak kupiłem moją 323 to właściciel powiedział mi że jest zalany mineralny 15w40 ale ja postanowiłem zalać elfa 10w40 i od tamtego momentu zaczęły się te problemy. Więc może cały problem w tym oleju?
- Od: 22 cze 2010, 19:51
- Posty: 14
Podepnę się do tematu. Mam ten sam problem. Mazda 323f 1.5 97 r.
Wymieniłem czujnik ciśnienia, zaworek upustowy pompy oleju, smok czysty, obroty lekko falują.
Wcześniej miałem zalany mineralny 15w40, obecnie 10w40.
Kontrolka 2 lata temu migał sporadycznie. Obecnie miga za każdym razem na wolnych obrotach jak przejadę kilkanaście kilometrów i się zatrzymam np. na światłach.
Dodatkowo zauważyłem miganie kontrolki jak wykonam nagły skręt kierownicą jak np. zawracam w miejscu. Obroty spadają wtedy poniżej 500 rpm i kontrolka się zapala.
Ciśnienie również mierzyłem na wolnych obrotach – 2 bary na jałowym podobnie jak u kolegi, zwiększa się wraz z zwiększaniem obrotów.
Czasami zdarza się, że odpalę silnik i obroty spadają prawie do zera na chwilę ale samochód nie gaśnie.
Pomożecie?
Wymieniłem czujnik ciśnienia, zaworek upustowy pompy oleju, smok czysty, obroty lekko falują.
Wcześniej miałem zalany mineralny 15w40, obecnie 10w40.
Kontrolka 2 lata temu migał sporadycznie. Obecnie miga za każdym razem na wolnych obrotach jak przejadę kilkanaście kilometrów i się zatrzymam np. na światłach.
Dodatkowo zauważyłem miganie kontrolki jak wykonam nagły skręt kierownicą jak np. zawracam w miejscu. Obroty spadają wtedy poniżej 500 rpm i kontrolka się zapala.
Ciśnienie również mierzyłem na wolnych obrotach – 2 bary na jałowym podobnie jak u kolegi, zwiększa się wraz z zwiększaniem obrotów.
Czasami zdarza się, że odpalę silnik i obroty spadają prawie do zera na chwilę ale samochód nie gaśnie.
Pomożecie?
- Od: 19 kwi 2010, 11:22
- Posty: 13
- Skąd: pow. brzeski
- Auto: Mazda 323f BA 97' Z5
Witam po dokladniejszej analizie okazalo sie ze moje pomiary wykonalem na zbyt lekko rozgrzanym silniku i dlatego zawor upustowy nie dzialal bo olej jeszcze byl za gesty. Drugie pomiary wykazaly na rozgrzanym silniku i biegu jalowym cisnienie oleju wynioslo 1MPa a na 3000rpm 3MPa. Cisnienie przy jakim zawor upustowy zaczynal dzialac wynioslo jakies 4.5MPa. Wiekszego cisnienia manometr nie pokazywal pomimo zwiekszania obrotow. Zakupilem już olej GM na ktorym jezdzilem wczesniej i bylo ok i niedlugo bede go zmienial to zobaczymy. Zwracam uwage na dokladne wygrzanie silnika przed takimi pomiarami bo roznice sa naprawde ogromne. Potwierdza sie tez opinia ze zimnego silnika nie wolno wkrecac na wysokie obroty gdyz wtedy cisnienie oleju w silniku rosnie do ogromnych wartosci co napewno nie wplywa na zywotnosc elementow silnika.
- Od: 1 lis 2008, 01:39
- Posty: 61
- Skąd: okolice Tarnobrzega
- Auto: Mazda 323S BA 1.5 16V 1997r
Olej Castrol Magnatec 10w40. Filtr sprawdzę jutro. Wymieniałem olej w serwisie i nie zwróciłem uwagi. Filtr oleju może mieć aż taki wpływ?
- Od: 19 kwi 2010, 11:22
- Posty: 13
- Skąd: pow. brzeski
- Auto: Mazda 323f BA 97' Z5
guardiola4 napisał(a):Filtr oleju może mieć aż taki wpływ?
czytałem na forum nissana że właśnie filtry FILTRONA (w niektórych przypadkach) powodowały problemy z ciśnieniem oleju (późne gaśnięcie kontrolki lub miganie na wolnych obrotach) i ponoć wystarczyło wymienić filtr i było ok
- Od: 22 cze 2010, 19:51
- Posty: 14
Panowie, mam u siebie Filtron+ ten Elf STI 10W/40 od lutego i nigdy nie było problemów z kontrolką ciśnienia, ani w mrozy, ani w upały... a moje Z5 na pewno nie jest w idealnym stanie
więc... podejrzewam, że wymiana samego oleju i filtra wcale nie załatwi sprawy 

Gratuluje rozwiązania problemu
wobec tego sam też się zabiorę za wymianę filtra i oleju. Mam pytanie, posiadam filtr MAX Japan Line. Mogę go śmiało zakładać czy jednak zakupić KNECHT? Tylko filtry FILTRON powodują problem?
- Od: 19 kwi 2010, 11:22
- Posty: 13
- Skąd: pow. brzeski
- Auto: Mazda 323f BA 97' Z5
Ja dorwałem filtr od 323f BG śwagra (nawet nie wiedział że ma nowy na półce
) w takim bordowo-białym opakowaniu w paski (nazwy nie pamiętam ale już trochę tam leżał). Sam filtr był dodatkowo osłonięty folią termokurczliwą na górze. Wymieniłem go jakieś 500 km temu. Jak narazie nic nie miga. Olej to Mobil 10W40. Następną wymianę miałem robić na FILTRONIE ale chyba zrezygnuje. To są dobre filtry ale do np. szmelcwagenów (chociaż ostatnio 3 razy z rzędu do Passata w TDI dostałem KNECHT-a
) albo Yugo Koral 1.3 MPi( też mam takie cosik w garażu
)

-
TonSiL
No to w takim razie jaki olej polecasz? Ja miałem po prostu taki na półce (i mam chyba jeszcze ze 3 bańki
) więc taki wlałem. Sam w sobie olej chyba dobry? To następny razem co mam wlać: Motul, Castrol, Tedex, Elf czy jeszcze coś innego...?
-
TonSiL
macciiek napisał(a):Ja smigam na oleju motul-uwazam ze to najlepszy olej na rynku -inne wytrzymuja rok i sa do wymiany a motul jako jedyny moze posluzyc 5lat -jesli nie wyjezdzimy odpowiednich kilometrow



Tylko Motul
Moja ciotka-emerytka jezdzi tylko do sklepu, kościoła, na pocztę i na działkę co rocznie daje nie więcej 3tys km zalewa tylko Motula i śmiga na nim przez 5lat (wymiany oleju co 15tys km

1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości