Jak wyłączyć przyciemnienie w dzień zegara?
1, 2
Witam, jak wszyscy wiedzą teraz jeździ się na światłach 24h,w trakcie jazdy jak świeci słońce to nie widać nawet wyświetlającej godziny i myślę to zmienić przez dodatkowy wyłącznik że przez dzień zegar będzie świecił mocniej tak jakby światła były wyłączone, a zaś wieczorem bym sobie włączył przycisk i zegar się przyciemni, lub zrobić tak że automatycznie będzie w dzień świecił jasno a w nocy sam się przyciemni, jak bym zastosował sensor który działa w nocy a w dzień rozłącza się, co o tym sądzicie? Proszę o pomoc. 
- Od: 19 lut 2006, 17:00
- Posty: 41
- Skąd: Śląsk
- Auto: Mazda 626GE 1,8 16V '94r."PB"
Mazda 6GY 2,0 143KM '06r."D"
Mazda 6GL 2,0 165KM '17r."PB" SkyENERGY
Dlatego chce to zmienić,
przecież nie ma rzeczy niemożliwych.

- Od: 19 lut 2006, 17:00
- Posty: 41
- Skąd: Śląsk
- Auto: Mazda 626GE 1,8 16V '94r."PB"
Mazda 6GY 2,0 143KM '06r."D"
Mazda 6GL 2,0 165KM '17r."PB" SkyENERGY
Jeśli masz wtyczkę z czterema przewodami do zegarka to weź miernik i i sprawdź, na jednym będzie masa na drugim +12V stałe, na trzecim +12V w momencie włączenia świateł na czwartym – nie pamiętam.
Odetnij ten przewód co się pojawia +12V ze swiatłami i zniknie sciemnianie zegara.
Odetnij ten przewód co się pojawia +12V ze swiatłami i zniknie sciemnianie zegara.
Zgadnij kotku, co mam w środku....
- Od: 22 kwi 2006, 20:18
- Posty: 477
- Skąd: Białystok
- Auto: M6 2.3 Sport
no tak w nocy też, co moze być trochę męczące
Chyba, ze chcesz siępobawić w elektronika. To mogę podrzucić kawwałek prostego schematu z czujnikiem światła, wtedy zegarek bedzie się ściemniał jak bedzie ciemno a jak jasno to będzie świecił jakby nie było ściemnienia .
Chyba, ze chcesz siępobawić w elektronika. To mogę podrzucić kawwałek prostego schematu z czujnikiem światła, wtedy zegarek bedzie się ściemniał jak bedzie ciemno a jak jasno to będzie świecił jakby nie było ściemnienia .
Zgadnij kotku, co mam w środku....
- Od: 22 kwi 2006, 20:18
- Posty: 477
- Skąd: Białystok
- Auto: M6 2.3 Sport
Właśnie ja tak mam jak napisał sp4ubw, na jednym przewodzie jak włączę światła to przychodzi napięcie i zegar się ściemnia na wyłączniku działa mi to w 100%, ale zrobię sobie taki układzik jak podeślesz mi schemat, to wykorzystam go i do podświetlenia tablicy 
- Od: 19 lut 2006, 17:00
- Posty: 41
- Skąd: Śląsk
- Auto: Mazda 626GE 1,8 16V '94r."PB"
Mazda 6GY 2,0 143KM '06r."D"
Mazda 6GL 2,0 165KM '17r."PB" SkyENERGY
sp4ubw napisał(a):Jeśli masz wtyczkę z czterema przewodami do zegarka to weź miernik i i sprawdź, na jednym będzie masa na drugim +12V stałe, na trzecim +12V w momencie włączenia świateł na czwartym – nie pamiętam.
A na czwartym będzie napięcie po radiu i zapalniczce
![krzywy :]](./images/smilies/krzywy.gif)
Obiecałem, to przysiadłem na chwilę i wrzucam prosty schemacik. Wykorzystałem tani fototranzystor do dostania praktycznie wszędzie – ja sprawdzałem na www.tme.com.pl
Można wykorzystać praktycznie dowolny fototranzystor i nie musi być wcale na zakres światła widzialnego i tak spełni swoją rolę.
Schemat ideowy
Wyprowadzenia fototranzystora
Tranzystor wykonawczy pracuje w układzie stabilizatora z napięciem bazy – 0.7V, stąd na wyjściu mamy Uzas – 0.7V – napięcie z dzielnika to daje nam spadek o około 1V. Jest to napięcie sterujące i nie ma specjalnego znaczenia.
Dla usunięcia skutków mrugania w trakcie zmian jasności na zewnątrz, dodałem kondensator 10uF na bazie. Rezystor 4k7 bna wyjściu nie jest konieczny, stanowi tylko obciążenie stałe tak na wszelki wypadek.
Można to sklecić na pająka umieścić fototranzystor gdzieś z przodu maskownicy i to wszystko. Działanie wygląda następująco:
Jasno – brak napięcia z wejścia na wyjściu – skutek zegarek nie widzi włączonych świateł – pełna jasność.
Ciemno – jest napięcie na wyjściu – skutek zegarek ma napięcie – czyli tak jakby miał włączone światła – pracuje w trybie ciemnym.
Z układu wychodzą trzy przewody:
1. Wejście ze stacyjki
2. Wyjście na zegarek – do wejścia z żarówek – przewód, który tam dochodził wcześniej obcinamy.
3. Masa
I to tyle, powodzenia w montażu.
Można wykorzystać praktycznie dowolny fototranzystor i nie musi być wcale na zakres światła widzialnego i tak spełni swoją rolę.

Schemat ideowy

Wyprowadzenia fototranzystora
Tranzystor wykonawczy pracuje w układzie stabilizatora z napięciem bazy – 0.7V, stąd na wyjściu mamy Uzas – 0.7V – napięcie z dzielnika to daje nam spadek o około 1V. Jest to napięcie sterujące i nie ma specjalnego znaczenia.
Dla usunięcia skutków mrugania w trakcie zmian jasności na zewnątrz, dodałem kondensator 10uF na bazie. Rezystor 4k7 bna wyjściu nie jest konieczny, stanowi tylko obciążenie stałe tak na wszelki wypadek.
Można to sklecić na pająka umieścić fototranzystor gdzieś z przodu maskownicy i to wszystko. Działanie wygląda następująco:
Jasno – brak napięcia z wejścia na wyjściu – skutek zegarek nie widzi włączonych świateł – pełna jasność.
Ciemno – jest napięcie na wyjściu – skutek zegarek ma napięcie – czyli tak jakby miał włączone światła – pracuje w trybie ciemnym.
Z układu wychodzą trzy przewody:
1. Wejście ze stacyjki
2. Wyjście na zegarek – do wejścia z żarówek – przewód, który tam dochodził wcześniej obcinamy.
3. Masa
I to tyle, powodzenia w montażu.
- Od: 22 kwi 2006, 20:18
- Posty: 477
- Skąd: Białystok
- Auto: M6 2.3 Sport
sp4ubw napisał(a):2. Wyjście na zegarek – do wejścia z żarówek – przewód, który tam dochodził wcześniej obcinamy.
Albo podłączamy zamiast tych +12 ze stacyjki? Czy tak nie zadziała?
Kiedyś Mazda 626GE1.8 1994 gaz SEQ24
Teraz Toyota Camry 2,4L 2002r
Teraz Toyota Camry 2,4L 2002r
- Od: 14 kwi 2006, 13:20
- Posty: 818
- Skąd: Wrocław
- Auto: Mazda 626GE1.8 1994 gaz SEQ24
Toyota Camry 2002r. 2.4L
marakus napisał(a):sp4ubw napisał(a):2. Wyjście na zegarek – do wejścia z żarówek – przewód, który tam dochodził wcześniej obcinamy.
Albo podłączamy zamiast tych +12 ze stacyjki? Czy tak nie zadziała?
Wtedy to zegarek będzie się włączał, gdy będzie ciemno. Za dnia nie będzie wogóle włączony.
sp4ubw – A może PWM zastosować? Wtedy zegarek będzie się ściemniał proporcjonalnie do oświetlenia

![krzywy :]](./images/smilies/krzywy.gif)
PWM zawsze mozna zastosować, tylko wiesz, z założenia – im mniej części tym chetniej kazdy się za to zabierze
dodasz bramki to już będzie wiecej na pająku.
Bez płytki to już wtedy słabo, ja tam jestem za prostymi i niezawodnymi rozwiązaniami
A tak przy okazji 4093 to przydałoby się i zenerkę dorzucić, z racji szpilek na zasilaniu
hehe, ale zapodaj schemat. Wszystko się przyda.
A tak przy okazji 4093 to przydałoby się i zenerkę dorzucić, z racji szpilek na zasilaniu
Zgadnij kotku, co mam w środku....
- Od: 22 kwi 2006, 20:18
- Posty: 477
- Skąd: Białystok
- Auto: M6 2.3 Sport
No ja przy swoim dostępie do części, nie muszę się ograniczać
Co do schematu, to miało być coś w tej koncepcji: (wybaczcie za painta, ale coś mi protela zepsuło
)
Tylko tak doszedłem do wniosku, że to wymagało by ingerencji w samo zasilanie żarówki podświetlającej zegarek. Bo nie wiadomo jak rozwiązano, te przełączanie przy zapalonych światłach. Więc chyba też wybiorę Twoje prostsze rozwiązanie![krzywy :]](./images/smilies/krzywy.gif)

Co do schematu, to miało być coś w tej koncepcji: (wybaczcie za painta, ale coś mi protela zepsuło

Tylko tak doszedłem do wniosku, że to wymagało by ingerencji w samo zasilanie żarówki podświetlającej zegarek. Bo nie wiadomo jak rozwiązano, te przełączanie przy zapalonych światłach. Więc chyba też wybiorę Twoje prostsze rozwiązanie
![krzywy :]](./images/smilies/krzywy.gif)
A to jeszcze takie lamerskie pytanie:
Czy muszę rozbierać pół samochodu żeby coś takiego zamontować, czy może da się jakoś prosto dostać do tego zegarka, względnie kabelka w innym miejscu?
Czy muszę rozbierać pół samochodu żeby coś takiego zamontować, czy może da się jakoś prosto dostać do tego zegarka, względnie kabelka w innym miejscu?
Kiedyś Mazda 626GE1.8 1994 gaz SEQ24
Teraz Toyota Camry 2,4L 2002r
Teraz Toyota Camry 2,4L 2002r
- Od: 14 kwi 2006, 13:20
- Posty: 818
- Skąd: Wrocław
- Auto: Mazda 626GE1.8 1994 gaz SEQ24
Toyota Camry 2002r. 2.4L
1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość
Moderator
Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6