Witam ponownie wszystkich zainteresowanych tematem,przedstawicieli innych działów,posiadaczy odmiennych marek oraz tych co stanowią równie potrzebną lożę szyderców

.
Zgodnie z obietnicą rozpoczynam swój skromny elaborat.Będę go dzielił na odcinki,bo uznałem,że w formie serialu będzie ciekawiej.
Zaczynamy sezon I

(aha,nie będzie streszczeń poprzednich odcinków)
ODCINEK 1 Pompa wtryskowa jak wiadomo posiada swoją obudowę.Wykonana jest jako odlew aluminiowy i można ją podzielić na trzy części:obudowa główna,pokrywa pompy i głowica rozdzielaczowa.Ta ostatnia to już konkretne żeliwo.
Poniżej rzut oka obiektywu do środka pompy.

By
tadziolc at 2012-01-14
Centralny otwór to miejsce na oś pompy,powyżej i poniżej tegoż otworu kanały paliwowe pompy zasilającej.
W dolnej części miejsce dla TCV.Na zdjęciu poniżej lepiej widoczne.Dostrzeżemy też kanały paliwowe do zaworu TCV.

By
tadziolc at 2012-01-14
Widok do środka pompy.Zdjęcie zrobione celowo w ten sposób,aby można było dostrzec brud jaki został w obudowie.Zaznaczam,że wszystkie elementy nie zostały umyte.

By
tadziolc at 2012-01-14
Pompa zasilają jest zbudowana na zasadzie bliźniaczo podobnej do pomp vaccum lub też wspomagania.
Składa się z rotora (wirnika) umieszczonego na osi pompy,czterech "noży" uszczelniających i stałej części (bieżni) której otwór centralny po którym ślizgają się noże jest umieszczony mimośrodowo w stosunku do osi pompy wtryskowej.
Widok bieżni.

By
tadziolc at 2012-01-14
Ponieważ rozłożona przeze mnie pompa nie wyrażała chęci jakiegokolwiek współżycia w zakresie tłoczenia paliwa do wtrysków miałem szczere chęci poznać przyczynę owego karygodnego zachowania i co się okazało....pompa wykazuje wewnątrz na elementach stalowych ślady korozji spowodowane m.in. tym,że ponad rok leżała nie używana.
I oto widać na zewnętrznej stronie bieżni pompy zasilającej korozję.

By
tadziolc at 2012-01-14
Jak również i wewnątrz....

By
tadziolc at 2012-01-14
A teraz nadszedł czas na rotor pompy zasilającej również zaatakowany "rudą" naleciałością...

By
tadziolc at 2012-01-14
tak,tak....dobrze widzicie

jeden z noży uszczelniających pozostał w szczelinie,ponieważ korozja w tym akurat miejscu skutecznie go unieruchomiła.Nie ruszałem go celowo i zaraz zobaczycie dlaczego.
Pompa zasilająca zadziała bardzo sprawnie pod warunkiem,że noże uszczelniające będą mogły się wysuwać i chować w wycięciach rotora.Dzięki temu i dzięki mimośrodowemu umieszczeniu bieżni objętość pomiędzy dwoma sąsiednimi nożami może się zmieniać,co przekłada się na możliwość zasysania i tłoczenia paliwa do wnętrza pompy wtryskowej. Po prawej pokrywa pompy zasilające również skorodowana.

By
tadziolc at 2012-01-14
Na kolejnych zdjęciach ułożenie rotoru,noży i bieżni w trakcie pracy.Noże wysuwają się odśrodkowo,chowają pod naciskiem toru bieżni.Ten jeden nie pracujący nóż spowodował utratę sprawności pompy zasilającej o 50%.

By
tadziolc at 2012-01-14

By
tadziolc at 2012-01-14
Dlaczego tyle o pompie zasilającej? Czemu nie zaraz TCV,SPV.....

Bo cała istota poprawnego działania wszystkich pozostałych elementów pompy wtryskowej zależy ściśle od ciśnienia wstępnego jakie jest wytwarzane przez pompę zasilającą.
Sposób realizacji powyższego? Bardzo prosty:
W pokrywie pompy wkręcony jest zawór jednokierunkowy,a wypływ paliwa do przewodu zwrotnego ograniczony jest kryzą (otwór średnicy ok. 1 mm).Zawór stanowi kulka stalowa przytrzymywana sprężyną.Na zdjęciu poniżej widać to,za wyjątkiem owej kulki,ponieważ okazało się,że jest tak zablokowana (podejrzewam rdzę),że uniemożliwia przepływ paliwa.Kolejny problem,być może przyczyna niedziałania pompy wtryskowej.

By
tadziolc at 2012-01-14
W tym odcinku to wszystko.
W następnym pojawią się nowi bohaterowie,kolejne intrygi,może nawet wątek miłosny.....
