Pompa wtryskowa RF2A czyli gdzie diabeł nie może,tam Tadziola pośle :)

Postprzez topik » 21 sty 2012, 20:39

Witam. Czyli nie trzeba w każdym przypadku po rozebraniu pompy sprawdzić ją na stole przed zamontowaniem? Pozdrawiam
Diagnostyka komputerowa vcds: audi, vw, skoda, seat. Kołobrzeg i okolice, Świdwin i okolice.
RF2A
Kiedyś będzie M 3 może M 6
Jak raz kupisz Mazdę to już nigdy nie zamienisz jej na inną markę
Mogę polecić dobrego mechanika z Redła (okolice Świdwina i Połczyna Zdroju) oraz z Piły
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 paź 2006, 15:41
Posty: 774 (0/3)
Skąd: Redło
Auto: Mazda 323F 2.0 TD (BJ) 1999r.

Postprzez qlesh » 22 sty 2012, 18:41

Ja powiem więcej, przy okazji następnej wymiany oleju (wszak po nic innego do Ciebie nie jeżdżę jak tylko z pierdołami) przed wjazdem na posesję zdejmę buty sobie i GE, co by tej Ziemi Świętej nie bruździć niegodnym obuwiem. Następnie na kolanach idąc przyciągne pod garaż mój również na kolana padający pojazd (już bez ściągania zeń kół jest niski, ale tym tematem zasłużyłeś by padł Ci jeszcze niżej do stóp).
<spoko>
Noś odblaski i żyj When I go driving I stay in my lane but getting cut off it makes me insane I open the glove box reach inside I'm gonna wreck this fucker's ride...Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 lut 2005, 03:28
Posty: 1628 (0/1)
Skąd: Tychy
Auto: matyczna ośmiobiegowa

Postprzez tadziol » 22 sty 2012, 19:03

akurat Ty kolego sympatyczny masz u mnie extra względy i Twoja wizyta to jak odwiedziny papieża.
powody znamy tylko my, i niech tak pozostanie ;)
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez qlesh » 22 sty 2012, 19:43

W takim razie przy następnej wizycie wezmę ze sobą półlitrowe kropidło.
hahaha
Noś odblaski i żyj When I go driving I stay in my lane but getting cut off it makes me insane I open the glove box reach inside I'm gonna wreck this fucker's ride...Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 lut 2005, 03:28
Posty: 1628 (0/1)
Skąd: Tychy
Auto: matyczna ośmiobiegowa

Postprzez Riki » 22 sty 2012, 23:30

Szukacie Ministrantów? <lol>


Znam branżę, xANDy potwierdzi!
mazparts.pl
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 29 sty 2004, 21:48
Posty: 5595 (6/3)
Skąd: Warszawa
Auto: 626 GE KL '94

Postprzez xANDy » 23 sty 2012, 12:27

Biorąc pod uwagę tadziol Twoje wnioski z wiwisekcji pompy wynika, że PCM dokonuje korekty kąta wtrysku wykorzystując starowanie elektryczne zaworem TCV a może ustalać ciśnienie wtrysku korzystając z zaworu SPV.
Jeżeli z powodów MECHANICZNYCH (np. słabego ciśnienia wewnętrznego) następuje nieprawidłowe wyprzedzenie/opóźnienie kąta wtrysku to i ciśnienie na wyjściu pompy nie będzie odpowiadało temu co twierdzi mapa zaszyta w PCM. Bo realnie w innym momencie następuje początek wtrysku i wtedy czas zamknięcia i otwarcia SPV nie daje zamierzonej dawki lub ciśnienia końcowego w cylindrze.

Jeśli się mylę, lub popełniłem jakiś błąd logiczny to proszę prostować...

PCM steruje:
– TCV regulując początek/wyprzedzenie
– SPV regulując ciśnienie i dawkę wtrysku
PCM NIE ma wpływu na mechaniczne "lenistwo" tłoka regulującego obrotem pierścieni i wpływającego na początek wtrysku (i pośrednio ciśnienie i rozmiar dawki owego wtrysku). Więc wtedy – logicznie – dawka paliwa i jej czas jest niezgodna z zamiarem komputera...

Proszę to dokładnie przeczytać, zanalizować <czytaj> i spróbować rozwinąć, podważyć itp.

Regularne czyszczenie układu paliwowego jakimś np. xeramic'em może powodować oczyszczanie tych miejsc, które odpowiadają za owe "lenistwo" tłoka. Albo i nie...
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Neonixos666 » 23 sty 2012, 18:21

Moim zdaniem SPV nie reguluje ciśnienia wtrysku a jedynie kiedy nastąpi początek a kiedy koniec wtrysku, a za ciśnienie odpowiada bezpośrednio tłokorozdzielacz a jego spasowanie z głowicą ma wpływ na to ciśnienie.

Moja teoria z nieodpalaniem na ciepło jest taka:
Gdy silnik jest zimny kąt wtrysku jak i jego długość jest odpowiednio dobrane dla ułatwienia rozruchu, nawet luz na głowicy nie przeszkadza by odpalić silnik. Gdy rozgrzany silnik chcemy zapalić kąt i długość dawki jest inny niż na zimnym motorze bo nie jest to potrzebne, niestety ciśnienie które wytwarza tłokorozdzielacz nie jest wystarczające bo ma ,,przedmuchy". Problem rozwiązuje odpięcie czujnika wtedy komputer znów myśli że jest zimno i daje ustawienia tcv i spv takie aby silnik jak najlepiej odpalił. Pytanie jest dlaczego silnik nie gaśnie gdy jest rozgrzany a to dla tego że jest ciśnienie wewnątrz pompy które nie pozwala tak uciekać ciśnieniu jak po zgaszeniu gdy wewnątrz już nie ma takiego ciśnienia.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9515 (53/244)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez kierownik » 23 sty 2012, 19:35

Neonixos666 napisał(a):Moim zdaniem SPV nie reguluje ciśnienia wtrysku

tu się możesz mylić – zauważ, że im później i zarazem krócej SPV "puści" paliwo, tym większe pompa wytworzy ciśnienie – weź węża ogrodowego, puść wodę i zatykaj i puszczaj koniec, a raz przytrzymaj nieco dłużej – ciśnienie będzie większe – tak na chłopski rozum
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 gru 2005, 02:26
Posty: 2956 (3/4)
Skąd: Kraków
Auto: służbowe

Postprzez tadziol » 23 sty 2012, 21:46

xANDy napisał(a):Jeśli się mylę, lub popełniłem jakiś błąd logiczny to proszę prostować...

zgodnie z życzeniem...
xANDy napisał(a): PCM dokonuje korekty kąta wtrysku wykorzystując starowanie elektryczne zaworem TCV

prawda <spoko>
xANDy napisał(a):PCM NIE ma wpływu na mechaniczne "lenistwo" tłoka regulującego obrotem pierścieni i wpływającego na początek wtrysku (i pośrednio ciśnienie i rozmiar dawki owego wtrysku). Więc wtedy – logicznie – dawka paliwa i jej czas jest niezgodna z zamiarem komputera...

do pewnego momentu ma wpływ.
a mianowicie do momentu kiedy ciśnienie wstępne w pompie ( owe 3,8-4,0 bar ) nie spadnie poniżej wartości krytycznej,tj.kiedy nie jest w stanie poruszyć tłoka.
wiadomo,że ciśnienie to stosunek masy do powierzchni np.4 kg/cm2.
powierzchnia tłoka jest wartością stałą,spadek ciśnienia powoduje spadek siły oddziaływującej na tłok.
ponieważ istnieje czujnik położenia pierścienia PCM ma mozliwość kontroli tego co wyprawia tłok na rozkaz wysłany do TCV.dlatego do pewnego momentu da się "nadrabiać" straty.
ponieważ może to być dość zawiłe,posłużę się prostym przykładem:
układy sterowania EGR-em to dwa elektrozawory podciśnieniowe i czujnik położenia zaworu EGR.
PCM wysyła "rozkazy" do elektrozaworów i jednocześnie "obserwuje" czujnik położenia.jeżeli reakcja zaworu EGR jest prawidłowa na podawanie i odbieranie podciśnienia to wszystko OK.
mniejsza wartość podciśnienia może być skorygowana przez PCM poprzez dłuższy czas wysterowania elektrozaworu.
ale gdy podciśnienie "pada" całkowicie,to PCM staje się już bezradny i woła do nas rozpaczliwie kodem np.16 (dla silników benzynowych starszej gen.)
xANDy napisał(a):może ustalać ciśnienie wtrysku korzystając z zaworu SPV

nie do końca.....
SPV ustala tylko i wyłącznie dawkę paliwa.
nie może ustalać ciśnienia wtrysku,ponieważ jest ono już ustalone.
ciśnienie będzie rosło w pompie do pewnego momentu.....
widzę,że mam do czynienia z poważnymi graczami,dlatego zapraszam do zgadywanki ;)
Kto powie,do jakiej wartości rośnie owe ciśnienie i dlaczego ?
Poprawna odpowiedź będzie nagrodzona.
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez Irek.k » 23 sty 2012, 21:56

Kto powie,do jakiej wartości rośnie owe ciśnienie i dlaczego ?
Ciśnienie rośnie do wartości ustawionej na zaworze bezpieczeństwa, który po przekroczeniu ustalonej wartości otwiera się i puszcza nadmiar. Najczęściej do sprężonego przez tłok powietrza ;)
Forumowicz
 
Od: 30 kwi 2010, 20:31
Posty: 150
Skąd: Golub-Dobrzyń
Auto: Mazda Premacy DITD 2000 r.

Postprzez tadziol » 23 sty 2012, 21:59

Irek.k napisał(a):
Kto powie,do jakiej wartości rośnie owe ciśnienie i dlaczego ?
Ciśnienie rośnie do wartości ustawionej na zaworze bezpieczeństwa, który po przekroczeniu ustalonej wartości otwiera się i puszcza nadmiar. Najczęściej do sprężonego przez tłok powietrza ;)

bardzo proszę o poprawne nazwanie owego zaworu bezpieczeństwa....
JURY ma wątpliwości... <lol>
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez Irek.k » 23 sty 2012, 22:01

Najmocniej przepraszam. Pośród "samochodziarzy" potocznie mówi się na niego wtryskiwacz. :)
Forumowicz
 
Od: 30 kwi 2010, 20:31
Posty: 150
Skąd: Golub-Dobrzyń
Auto: Mazda Premacy DITD 2000 r.

Postprzez tadziol » 23 sty 2012, 22:07

Irek.k napisał(a):Najmocniej przepraszam. Pośród "samochodziarzy" potocznie mówi się na niego wtryskiwacz. :)

<spoko>
Drogi Kolego ogłaszam Cię zwycięzcą mojego konkursu.Ubiegłeś wszystkich i krótkim susem skoczyłeś po palmę pierwszeństwa. <spoko>
Oto obiecana nagroda:
Tadziol jako proboszcz,Qlesz kościelny i Riki ministrant odwiedzimy Cię z kolędą hahaha
Jako datki do koperty preferujemy zawory TCV i SPV (oryginały).
P.S. widać,że wiesz o czym się pisze w tym wątku <spoko>
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez Irek.k » 23 sty 2012, 22:13

<jupi>

Proszę tylko o wcześniejszą informację o terminie, żebym zdążył przygotować odpowiednią ilość "wody święconej" :)
Forumowicz
 
Od: 30 kwi 2010, 20:31
Posty: 150
Skąd: Golub-Dobrzyń
Auto: Mazda Premacy DITD 2000 r.

Postprzez Neonixos666 » 23 sty 2012, 22:26

czyli SPV reguluje tylko długość dawki głównej na wtryskiwaczu czyli koniec wtrysku a ciśnienie wytwarza się miedzy tłokorozdzielaczem a sprężynami wtrysku.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9515 (53/244)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez xANDy » 23 sty 2012, 22:31

tadziol napisał(a):do pewnego momentu ma wpływ.
a mianowicie do momentu kiedy ciśnienie wstępne w pompie ( owe 3,8-4,0 bar ) nie spadnie poniżej wartości krytycznej,tj.kiedy nie jest w stanie poruszyć tłoka.

I wydaje mi się, że to jest jedna z odpowiedzi – mi chodzi również o zanieczyszczenia, które powodują duże opory samego tłoka – wtedy kończy się zakres niezbędnej regulacji.
Więc liczyłaby się prócz wartości ciśnienia – także czystość wewnątrz pompy. Więc ponawiam pytanie jak wielkie znaczenie ma czystość wszystkich sitek?


Tadziol – co do analogii do sterowania EGR'em to trochę przesadziłeś – po pierwsze to dotyczy TYLKO modelu RF2 (wyżej nie ma już czujnika położenia...) a po drugie pompa – jak sam stwierdziłeś – nie daje możliwości monitorowania ciśnienia wewnątrz (ani tego pośredniego ani wyjściowego).

Jak dla mnie
kierownik napisał(a): im później i zarazem krócej SPV "puści" paliwo, tym większe pompa wytworzy ciśnienie – weź węża ogrodowego, puść wodę i zatykaj i puszczaj koniec, a raz przytrzymaj nieco dłużej – ciśnienie będzie większe – tak na chłopski rozum
I takie wnioski wypływają z tego co sam tadziol napisałeś w tłumaczeniu działania pompy... W tym względzie wg mnie PCM może w jakimś zakresie regulować i ciśnienie (bo przecież jakoś to robi!! w końcu wtryski są dwusprężynowe, prawda??), i czas otwarcia wtrysku.
Neonixos666 napisał(a):a za ciśnienie odpowiada bezpośrednio tłokorozdzielacz a jego spasowanie z głowicą ma wpływ na to ciśnienie.
i myślę, że tutaj jest odpowiedź dotycząca roli ROM'u pompy, gdzie zapewne zapisana jest (i powinna być okresowo uaktualniana) korekcja dawki wynikająca ze zużycia tłokorozdzielacza.
Dlaczego więc niemal bliźniacza pompa w silnikach isuzu nie ma takiego drastycznego spadku mocy po czasie?

Idąc dalej w kwestii pytań i logiki
tadziol napisał(a):SPV ustala tylko i wyłącznie dawkę paliwa.
nie może ustalać ciśnienia wtrysku,ponieważ jest ono już ustalone.
ciśnienie będzie rosło w pompie do pewnego momentu.....
jak dla mnie do momentu otwarcia zaworem SPV – więc im dłużej następuje "sprężanie" tym większe ciśnienie wtrysku – a długość sprężania zależy od... PCM – zgadza się? Z tego co rozumiem budowę zaworu SPV to nie otwiera się on sam z siebie pod wpływem za dużego ciśnienia, bo mogę się mylić...
Irek.k napisał(a):Ciśnienie rośnie do wartości ustawionej na zaworze bezpieczeństwa, który po przekroczeniu ustalonej wartości otwiera się i puszcza nadmiar. Najczęściej do sprężonego przez tłok powietrza
Ano rośnie – ale nie zapominajmy, że przy każdym cylindrze mówimy o DWÓCH fazach – przeddawka pilotująca oraz wtrysk głównej dawki paliwa – oddzielonych od siebie określonym czasem...
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Irek.k » 23 sty 2012, 22:49

Ano rośnie – ale nie zapominajmy, że przy każdym cylindrze mówimy o DWÓCH fazach – przeddawka pilotująca oraz wtrysk głównej dawki paliwa – oddzielonych od siebie określonym czasem...
W pierwszej fazie wtryskiwacz przepuszcza ustalony strumień paliwa przy ustalonym ciśnieniu, ale ...
Przepustowość pierwszej fazy jest zbyt mała i ciśnienie nadal rośnie aż do uzyskanie ciśnienia drugiego stopnia.
Forumowicz
 
Od: 30 kwi 2010, 20:31
Posty: 150
Skąd: Golub-Dobrzyń
Auto: Mazda Premacy DITD 2000 r.

Postprzez tadziol » 23 sty 2012, 22:52

xANDy napisał(a):Tadziol – co do analogii do sterowania EGR'em to trochę przesadziłeś – po pierwsze to dotyczy TYLKO modelu RF2 (wyżej nie ma już czujnika położenia...) a po drugie pompa – jak sam stwierdziłeś – nie daje możliwości monitorowania ciśnienia wewnątrz (ani tego pośredniego ani wyjściowego).

chciałem podać w miarę prosty przykład.....i nie chodzi mi tu o EGR z RF-a....
niech będzie EGR z GE/KL,chodzi o zasadę monitorowania pracy elementów wykonawczych.
EGR – pierścień obrotowy
CZUJNIK POŁOŻENIA EGR – czujnik położenia pierścienia
ELEKTROZAWORY EGR – TCV
czy teraz już jasno?
xANDy napisał(a):Dlaczego więc niemal bliźniacza pompa w silnikach isuzu nie ma takiego drastycznego spadku mocy po czasie?

dobre pytanie...miałem Nissana z taką samą konstrukcją głowiczki i tłokorozdzielacza....276000 km i zero problemu.
xANDy napisał(a):jak dla mnie do momentu otwarcia zaworem SPV – więc im dłużej następuje "sprężanie" tym większe ciśnienie wtrysku

widzę,że nadal nie rozumiecie,a ja nie potrafię tego wam wyjaśnić.....
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez xANDy » 23 sty 2012, 22:53

No widzicie – człowiek się uczy całe życie :]
Rozumiem, że wtryskiwacz "puszcza" pierwszą dawkę i jej ilość wynika z konstrukcji wtryskiwacza, zgadza się?


PS. szkoda, że w Zaniemyślu nie rozkręcałem sam pompy – miałbym tę wiedzę już wcześniej, a tak dopiero się uczę ;P

Aha – i jeszcze jedno dopowiedzenie
Zawór TCV ustala (korzystając z owych 3,8-4bar) "punkt" wyprzedzenia zapłonu, jeśli ciśnienie się zmieni – następuje niedokładność; jeśli tłok stawia opór – również następuje niedokładność.
PCM nie posiada potwierdzenia ani kontroli ile tak naprawdę tłok się przesunął...
Pośrednio może troszkę oszacować mając kontrolny sygnał z czujnika położenia wału...
Ostatnio edytowano 23 sty 2012, 22:58 przez xANDy, łącznie edytowano 1 raz
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez tadziol » 23 sty 2012, 22:57

Irek.k napisał(a):
Ano rośnie – ale nie zapominajmy, że przy każdym cylindrze mówimy o DWÓCH fazach – przeddawka pilotująca oraz wtrysk głównej dawki paliwa – oddzielonych od siebie określonym czasem...
W pierwszej fazie wtryskiwacz przepuszcza ustalony strumień paliwa przy ustalonym ciśnieniu, ale ...
Przepustowość pierwszej fazy jest zbyt mała i ciśnienie nadal rośnie aż do uzyskanie ciśnienia drugiego stopnia.

słusznie <spoko>
http://www.wtryskiwacze.rzeszow.pl/rodz ... waczy.html
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6