Problemy z Abs'em

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez Yapa » 16 lut 2008, 12:46

rassu napisał(a): ale ja dzisiaj zaliczyłem małe puknięcie w inny samochód, zjechałem z głównej na podrzędną zaśnieżoną i jechałem 30km/h i dojeżdzałem do miejsca postoju i .....wciskam hamulec, przyszorowało i nic..... to że abs zadziałał to ja wiedziałem, ale myślałem że jakoś.... no właśnie. Potem spróbowałem na tej drodze jeszcze hamować i dalej było to samo, czyli głośny chrobot i zero hamowania a ja jeszcze musiałem 30km do pracy.

Wymyślają nakazy używania świateł przez cały rok, a nie potrafią nakazać używania zimówek. Powinno być tak jak na Zachodzie, pukłeś, bo nie miałeś opon, to sam pokryjesz koszty skutków wypadku. A jakbyś kogoś zabił, to też byś zwalał na ABS?
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 gru 2007, 16:39
Posty: 527
Skąd: Olsztyn
Auto: GG SportKombi MZR-CD 2003 121 KM

Postprzez Pawnik » 16 lut 2008, 12:51

Większość opinii o zbędności ABS wynika z tego, ze niewiele osób umie się nim posługiwać. W przypadku każdego awaryjnego hamowania, zwłaszcza bez asystenta należy depnąć hamulec po byku z całej siły i tak trzymać. Większość natomiast jak mu zacznie terkotać pod nogą to wymięka i odpuszcza, albo ciśnie za słabo. Poza tym ABS nie służy do skracania drogi hamowania, bo ta nigdy nie będzie krótsza w stosunku do hamowania bez ABS-u ( gdzie występuje tarcie non-stop, a w ABS-ie co jakiś czas na przemian z toczeniem), ale służy do zapewnienia sterowności samochodu pomimo gwałtownego hamowania i tyle.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2007, 21:45
Posty: 580 (0/1)
Auto: Mazda 6 Kombi MZR-CD 136 PS

Postprzez Yapa » 16 lut 2008, 12:57

Poza tym, skuteczność ABS spada dramatycznie wraz z zużyciem amortyzatorów, o co w polskich warunkach nietrudno...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 gru 2007, 16:39
Posty: 527
Skąd: Olsztyn
Auto: GG SportKombi MZR-CD 2003 121 KM

Postprzez peteros1 » 16 lut 2008, 13:20

Tak jest, z ABS tylko pełne wciśnięcie bez odpuszczania i skupienie całej uwagi na sterowaniu kierownicą.

A propos szkolenia, trochę OT, czy ktoś z kolegów uczestniczył w kursie doskonalenia techniki jazdy (wózki na tylej osi, mokry tor itp.)? Jakieś wnioski?
Peteros
Forumowicz
 
Od: 23 cze 2004, 14:44
Posty: 132
Skąd: WRO
Auto: M6CR '07 i BG '91

Postprzez xANDy » 16 lut 2008, 15:06

rassu napisał(a):ja dzisiaj zaliczyłem małe puknięcie w inny samochód
rassu napisał(a):głośny chrobot i zero hamowania
rassu napisał(a):opony co prawda letnie

I właściwie na tym należy zakończyć temat.
domin1979 napisał(a):Nie ważne w jakim stanie jest letnia opona bo przy niskiej temperaturze jest tak twarda, że suuuuunie po śniegu czy lodzie. Bieżnik tu wiele nie pomoże

Twarda guma na lodzie/śniegu zaachowuje się tak, jakby jechała po dobrej jakości lodowisku.
Zmień opony na zimowe albo kup uniwersalne chociaż. Dalsze drążenie tematu jest bezsensowne.
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez scichy » 16 lut 2008, 16:13

Przy okazji ostatnich opadów śniegu, miałem (wreszcie) możliwość wypróbować M6 na śliskim. Niestety zabrakło czasu, żeby pojechać na jakiś plac ale z 10 km po lokalnych super śliskich drogach zrobiłem.

Moje spostrzeżenia:

ABS: Ustrojstwa nie da się wyłączyć. Było super ślisko, więc włączał się nawet przy najlżejszym hamowaniu. To nie pierwszy samochód, który prowadzę z ABS-em – jedyne o co bym się przyczepił w M6 to ten przedziwny odgłos 'sprężyny' dochodzący ze skrzynki bezpieczników w nogach kierowcy. Sam mechanizm chyba daje więcej dobrego niż złego – ale wymaga zaakceptowania i zaufania ze strony kierowcy. Ja , mimo wszystko bardziej przyzwyczajony do jazdy bez abs, w sytuacji typu hamowanie w ostrym zakręcie, podświadomie obawiał bym się wcisnąć hamulec na maksa.... Może przyjdzie z czasem. Trzeba potrenować

DSC: Pierwszy samochód, w którym miałem możliwość wypróbować. Trochę dziwne uczucie – w śliskich zakrętach, gdy przód ma chęć pojechać prosto jakby ktoś złapał i przytrzymał [jaki?] wewnętrzny róg samochodu. Naprawdę przydatne, szczególnie gdy się nie zna jeszcze dobrze zachowania samochodu – ale daje chyba za dużo fałszywego poczucia panowania nad samochodem. Mam wrażenie że DSC czasami działa bez zapalania kontrolki, więc jako kierowca nie mam pełnego czucia, jak bardzo jest ślisko. Z braku placu nie testowałem zachowanie bez/z DSC, gdyż nie chciałem zaliczyć krawężnika.

Niezależnie od ABS, DSC trzeba pamiętać, że:
"Praw fizyki pan nie zmienisz i nie bądź pan głąb" :D

Seb
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 mar 2007, 18:12
Posty: 157
Skąd: Warszawa
Auto: M6 GY/LF

Postprzez Krzytka » 16 lut 2008, 16:15

Jeżeli jest to taki metaliczny chrobot to może nie ma już klocków........
Forumowicz
 
Od: 4 sie 2006, 18:48
Posty: 35
Skąd: Raszówka/Lubin
Auto: Mazda 6 kombi 2003 rok 136 KM
Mazda 6 kombi 2008 rok 140 KM
Mazda 6 kombi 2019 rok 2,5

Postprzez Myjk » 16 lut 2008, 16:56

peteros1 napisał(a):Tak jest, z ABS tylko pełne wciśnięcie bez odpuszczania i skupienie całej uwagi na sterowaniu kierownicą.

To jest właśnie jeden z podstawowych błędów używania ABSu. ABS ma to do siebie, że zaczyna działać po około 1 sekundzie od wciśnięcia pedału – przynajmniej u mnie w Skodzie, i tak powinno być zawsze. Jeśli w Mazdzie jest inaczej, to jest bardzo ŹLE. Pytanie podstawowe, czy można to regulować w komputerze?

peteros1 napisał(a):A propos szkolenia, trochę OT, czy ktoś z kolegów uczestniczył w kursie doskonalenia techniki jazdy (wózki na tylej osi, mokry tor itp.)? Jakieś wnioski?

Ja uczestniczyłem. Żona mi zafundowała jako prezent imieninowy w zeszłym roku. Wnioski są takie, że ABS nie zrobi za człowieka wszystkiego. To że ma się ABS nie wyklucza wcale stosowania techniki pulsacyjnej. Po to właśnie jest to opóźnienie systemu ABS o którym wspominałem w pierwszym akapicie. W ABJ (Akademii Bezpiecznej Jazdy) miałem okazję jeździć Oplem Astra II i przetestować na "lodowisku" hamowanie z ABS i bez, z ABS wciśniętym do dechy jak sugerujesz i z ABS pulsacyjnie. Z tych dwóch tylko druga metoda dawała jakiś skutek. To samo dotyczy hamowania na tarce i na dołach (o czym wspomniał domin1979). Tylko pulsacyjnie, nigdy nie zdawać się w sytuacjach ekstremalnych na ABS, bo jest to tylko głupi komputer który ma zapisany pewien schemat. Jak koło staje, to odpuścić hamulec – nic więcej umieć nie może, bo byłaby mu do tego potrzebna SI.

Jeździłem też na trolejach, ale tutaj nie ma odniesienia do ABS, choć doświadczenia ciekawe. W tym elemencie żona radziła sobie zdecydowanie lepiej. Ogólnie podobno kobiety lepiej jeżdżą na trolejach, bo mają delikatniejsze stopy. Nie objęła mnie niestety odwijka na wstecznym. Popatrzyłem tylko z żalem jak drugi Michał (też mu żona prezent zrobiła) sobie pozawracał. Potem trochę żałowałem, że nie dopłaciłem za ten element. Cóż, następnym razem może się uda. :)
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5873 (2/9)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez domin1979 » 16 lut 2008, 19:42

Pawnik napisał(a): Poza tym ABS nie służy do skracania drogi hamowania, bo ta nigdy nie będzie krótsza w stosunku do hamowania bez ABS-u ( gdzie występuje tarcie non-stop, a w ABS-ie co jakiś czas na przemian z toczeniem), ale służy do zapewnienia sterowności samochodu pomimo gwałtownego hamowania i tyle.

Cytat z wikipedii:
Fiński magazyn samochodowy Tekniikan Maailma testował samochód VW Golf V w 3 warunkach.
Droga hamowania przy zmianie prędkości 80-0 km/h
Zablokowane koła /ABS
sucha jezdnia: 45 m / 32 m
śnieg : 53 m / 64 m
lód : 255 m / 404 m

Więc ABS w normalnych warunkach SKRACA drogę hamowania. Pamiętaj, że tarcie non-stop nie musi być wcale bardziej efektywne od działania tarcz hamulcowych.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2007, 11:04
Posty: 1331 (0/1)
Skąd: Kielce
Auto: S-Max 2.0T '12
było :( CX-7 Expression '08 2.3 DISI

Postprzez alf28 » 16 lut 2008, 20:11

domin1979 napisał(a):lód : 255 m / 404 m
no ale ten wynik to chyba na letnich oponach,albo wręcz na slikach.
i znowu piękny słoneczny dzień
Forumowicz
 
Od: 1 lip 2006, 10:20
Posty: 728
Skąd: Wieś
Auto: 6 2.0i . i 323f BA z5

Postprzez Krisek » 16 lut 2008, 20:54

Pytanie w mazdkach jak jest ABS to DSC automatycznie tez ?
czy moze jak jest ABS i TCS to DSC przychodzi ?
a moze DSC i TCS to to samo 2 rozne nazwy ?
Forumowicz
 
Od: 20 sty 2008, 07:24
Posty: 1353 (0/2)
Skąd: Canada

Postprzez Myjk » 16 lut 2008, 22:42

Krisek napisał(a):a moze DSC i TCS to to samo 2 rozne nazwy ?

To jest to samo.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5873 (2/9)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez Krisek » 16 lut 2008, 22:52

tak wlasnie myslalem :) ze jedna nazwa na Europe a 2 na Hameryke dzieki
Forumowicz
 
Od: 20 sty 2008, 07:24
Posty: 1353 (0/2)
Skąd: Canada

Postprzez Bolek » 16 lut 2008, 23:26

Myjk napisał(a):Krisek napisał:
a moze DSC i TCS to to samo 2 rozne nazwy ?

To jest to samo.



To jednak nie jest to samo. TSC to kontrola trakcji zaś DSC – dynamiczna kontrola stateczności/stabilności (czy jak to czasem nazywają "system stabilizacji toru jazady")
google i wszystko jasne :)

Chyba wszystkie 6 po fl mają DSC (w którego skład niejako wchodzi TCS).
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 cze 2005, 14:57
Posty: 192 (0/1)
Skąd: Luxembourg
Auto: 6 TRSi MZR-CD 143 5d 2007

Postprzez Krisek » 16 lut 2008, 23:31

googlowalem wlasnie po stronach mazdy i nie bylo takie jasne ... ktos stwierdzil podobnie tam ze to 1 system :)
Bolek dzieki.
Fl = Front Lifting ?
Forumowicz
 
Od: 20 sty 2008, 07:24
Posty: 1353 (0/2)
Skąd: Canada

Postprzez Bolek » 16 lut 2008, 23:39

bardzo proszę :)
Krisek napisał(a):Fl = Front Lifting ?

face/front – w każdym razie kilka zmian wprowadzonych w 2005 (nie pamiętam od którego miesiąca)

DSC przyhamowuje poszczególne koła
TCS wpływa na obroty
(tak stoi w mojej francuskiej instrukcji)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 cze 2005, 14:57
Posty: 192 (0/1)
Skąd: Luxembourg
Auto: 6 TRSi MZR-CD 143 5d 2007

Postprzez Myjk » 17 lut 2008, 00:41

Bolek napisał(a):DSC przyhamowuje poszczególne koła
TCS wpływa na obroty

No tak, masz rację. Pomyliło mnie się z ASR. Mea cupa.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5873 (2/9)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez domin1979 » 17 lut 2008, 01:47

Miałem dużo pisać ale już wsio wyjaśnione :) zostało tylko EBD do kompletu czyli rozkład sił hamowania na poszczególne koła.
EBD=Electronic Brakeforce Distribution
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2007, 11:04
Posty: 1331 (0/1)
Skąd: Kielce
Auto: S-Max 2.0T '12
było :( CX-7 Expression '08 2.3 DISI

Postprzez Krisek » 17 lut 2008, 02:13

ESP ? nie moge znalesc 6 z ESP ?
Forumowicz
 
Od: 20 sty 2008, 07:24
Posty: 1353 (0/2)
Skąd: Canada

Postprzez scichy » 17 lut 2008, 10:12

domin1979 napisał(a):Droga hamowania przy zmianie prędkości 80-0 km/h
Zablokowane koła /ABS
sucha jezdnia: 45 m / 32 m



Przepraszam bardzo, ale co to za porównanie zablokowane kola vs ABS.
Blokowanie kół na asfalcie to kiepski pomysł, zarówno jeżeli chodzi o skuteczność hamowania jak i możliwość manewru.

Porównanie powinno być ABS vs noga kierowcy przy hamowaniu pulsacyjnym/na skraju przyczepności.
Podejrzewam, że wtedy nawet na asfalcie ABS miałby gorszą drogę hamowania.


Myjk napisał(a):To jest właśnie jeden z podstawowych błędów używania ABSu. ABS ma to do siebie, że zaczyna działać po około 1 sekundzie od wciśnięcia pedału – przynajmniej u mnie w Skodzie, i tak powinno być zawsze. Jeśli w Mazdzie jest inaczej, to jest bardzo ŹLE. Pytanie podstawowe, czy można to regulować w komputerz


Hmmm, nie zwróciłem na to uwagi... chyba jest pewne opóźnienie, może sprawdzę dzisiaj.
Mógłbyś napisać coś więcej o technice używania ABS-u ?

Tak z ciekawości, ile kosztuje taki kurs ? Wart wydanych pieniędzy? Może zapiszę żonę ( i siebie)


Seb
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 mar 2007, 18:12
Posty: 157
Skąd: Warszawa
Auto: M6 GY/LF

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6