Stukanie (stuki) w silniku

Postprzez rdy » 17 maja 2013, 20:01

jeziorek napisał(a):Witam serdecznie,
Ostatnio zauważyłem, że podczas włączania się klimatyzacji silnik zaczyna stukać. Nie jest to głośne, jednak słyszalne. Podczas ruszania, przyśpieszania, zarówno na gorącym jak i zimnym silniku jest cisza, również praca silnika na biegu jałowym wydaje się być ok (czasem słychać jakoś nieregularnie powtarzający się odgłos). Tymczasem po włączeniu klimatyzacji, równo z pracą wentylatora dochodzą stuki z silnika. Próbując je zlokalizować namierzyłem mniej więcej lewą, tylną stronę silnika lub za nim – tak mniej wiecej.
Podczas włączania się wetylatora klimatyzacji odczuwalne są również drgania. Wentylator w trybie auto włącza się i wyłącza dość często.
Dodam, że auto ma przejechane obecnie 110 tyś, za kilka tyś mam zaplanowaną wymianę rozrządu. Wydaje mi się, że wcześniej tego odgłosu nie było, choć wiele osób pisze, ze włączenie klimatyzacji w tym silniku łączy się z lekkim stukaniem i drganiami.Tylko czy moje nie jest zbyt intensywne.
W styczniu wymieniłem podkładki pod wtryskami, nie wiem czy ma to jakiś związek, bo przez całą zimę jeździłem bez klimatyzacji.
Na pewno mam słaby akumulator (kiedyś po 30 minutach świecenia ksenonów wyładował mi się całkowicie). Gdy jest wilgotno piszczy również pasek.
Poniżej link do nagranego dźwięku – silnik rozgrzany, duży garaż (dźwięk się pewnie odbija od ścian).
https://dl.dropboxusercontent.com/u/11033738/mazda%205_MZR_CD_143KM_klimatyzacja_klekot.mp3
Co o tym myślicie, coś z tym robić?
dzięki

jzk


Jak z wyłączoną klimą tak nie wali to sprężarka klimy, bo przerabiałem to ze 2 tygodnie temu. Kwestia tylko czy wystarczy w niej pogrzebać czy jest całkowicie do wymiany tak jak była u mnie, waliło niemiłosiernie, teraz jest cicho nawet na max obrotach

U mnie to najmocniej było słychać w kabinie z wyłączonym radiem, faktycznie dzwięk prawie jak wtrysku też się przestraszyłem

Wentylator ma się włączać i wyłączać, przy włączonej klimie to normalne
Forumowicz
 
Od: 8 sie 2011, 19:05
Posty: 323 (0/2)
Skąd: Brwinów
Auto: DS3 Sport Chic

Postprzez jeziorek » 18 maja 2013, 10:10

Leoo napisał(a):
jeziorek napisał(a):Nie będę chyba jednak szukał dziury w całym.

Ewidentnie klepanie dochodzi z jednego cylindra.
Można spróbować zidentyfikować winowajcę zwyczajnie dotykając po kolei obudowy wtrysków.
Może winny jest zawór, choć nie sądzę.


Tak sie sklalda, ze klepanie wczoraj ustalo, silnik chodzi cicho. Zastanawiam sie czy moze przeczyscic wtryski forte lub czyms takim. Probowalem zlokalizowac stukanie i na peeno dochodzi ono z tylnej lewej strony silnika, moze nawet troche za. Przystawiajac ucho do plastiku na silniku nie slychac bylo zeby w ktoryms momencie bylo glosniej. Dotykajac obudowy masz na mysli odkrecenie tej oslony?
Czy takie klekotanie moze byc sprawa paliwa. Ostatnio zatankowalem na innej stacji, choc paliwo bylo markowe.
Moze nalezy wymienic filtr paliwa?
Do mechanika nie dam rady podjechac przez caly tydzien, a soboty maja wolne :(. Myslisz ze to powazna sprawa?

Okazuje sie ze auto jest w trybie wypalania dpf, brykne w trase niech sie rzepali i xobaczymy wtedy. Teraz obroty sa ciut wyzsze, tzn, po puszczeni sprzegla na.luzie nie schodza tak nisko jak powinny.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 paź 2012, 08:41
Posty: 132 (0/2)
Skąd: Warszawa
Auto:

Postprzez Leoo » 18 maja 2013, 11:29

jeziorek napisał(a):Tak sie sklalda, ze klepanie wczoraj ustalo, silnik chodzi cicho.

Zawór nie mógł się sam wyregulować, więc był to wtrysk. Komputer silnika co jakiś czas koryguje (kalibruje) ustawienia wtrysków, żeby skompensować zużywanie się podzespołów.
Żeby dostać się do główek wtrysków trzeba zdjąć plastik z logo Mazdy – trzy nakrętki, klucz 10.
Filtr paliwa wymieniamy jeśli auto traci moc pod obciążeniem. Można wymienić wcześniej ale nie widzę sensu ekonomicznego, o ile zrobimy to we własnym zakresie.
Klepiący wtrysk może być objawem lania (braku rozpylania) lub zwyczajnego zużycia. Jeśli jest możliwość diagnostyki na komputerze, to trzeba ją zrobić. Lejący wtrysk stopniowo uszkadza tłok.
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2013, 23:05
Posty: 485 (0/21)
Skąd: Tarnobrzeg
Auto: M6 GY MZR-CD 136KM '03

Postprzez jeziorek » 18 maja 2013, 15:30

Okazuje się jednak, że wszystko wraca do normy – tej złej. A wiec przy włączaniu się klimatyzacji słychać klekot. Okręciłem plastikowy dekiel i ... generalnie na żadnym wtrysku nie dało się wyczuć większych drgań. Wszystkie pracują tak samo. Na pierwszym wtrysku jak się blisko przystawi ucho to słychać było tylko takie pikanie cichutkie, jak cos elektronicznego – bardzo cichę pik pik. Z plastikowym deklem tego nie słychać wcale.
Dziwne bo przez chwilę wydawalo mi się że ten klekot zanikł.
Zawory tak samo słychać? Rozumiem, że chodzi ewentualnie o regulacje luzów na zaworacb? To jest komplikowana/droga usługa?
Można jeszcze coś sprawdzić we własnym zakresie?
Od czego zacząć diagnozę tej usterki?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 paź 2012, 08:41
Posty: 132 (0/2)
Skąd: Warszawa
Auto:

Postprzez Leoo » 18 maja 2013, 19:44

Sterowanie wtrysków odbywa się sygnałem PWM o dużej częstotliwości i czasem jedna z harmonicznych daje się usłyszeć. Najlepszy do badania osłuchowego jest stetoskop z metalowym bolcem zamiast słuchawki. W nagłych wypadkach można użyć długiego wkrętaka, którego rączkę przystawiamy wprost do ucha a koniec do badanego elementu.
Ustawianie zaworów nie jest specjalnie trudne ale wymaga wymiany uszczelki pod pokrywą zaworów. Taka "gumka" może kosztować 100 pln w zależności od warsztatu plus koszt regulacji.
W mojej M6 RF5C wymianiałem podkładki wtrysków i regulowałem zawory pod blokiem :D Poradziłem sobie też z wymianą oleju i regeneracją hamulców :D Parę drobiazgów jeszcze zostało ale autko już jeździ.
Ostatnio edytowano 19 maja 2013, 12:21 przez Leoo, łącznie edytowano 1 raz
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2013, 23:05
Posty: 485 (0/21)
Skąd: Tarnobrzeg
Auto: M6 GY MZR-CD 136KM '03

Postprzez jarek999 » 18 maja 2013, 21:00

W silnikach 2.0 RF5C I RF7J MZR CD wtryskiwacze są elektromagnetyczne a ''dopiero'' w silniku 2.2 wtryskiwacze są piezoelektryczne... Do regulacji zaworów nie jest przymusowa wymiana uszczelki pod pokrywą zaworów(można ją wymienić jak jest stara,ale jak ktoś wymienił ją jakieś 10-20tyś.km to nie trzeba)-nie jest to ''jednorazówka''jak podkładki pod wtryskiwaczami. Przy regulacji zaworów wygodniej wymontować jest wtryskiwacze-trzeba tylko wymienić podkładki pod wtryskiwaczami(koszt od 2.50zł za szt.w warsztatach ''diesel serwis'' do 21zł za szt.w ASO Mazda).
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 paź 2009, 12:27
Posty: 164 (0/2)
Skąd: Siedlce
Auto: Była:Fiat 126p el 96r. Renault 19 1.7 92r. Ford Escort 1.4 94r. Mazda 6 2.0MZR CD 121 KM 03r. Mazda 323 C Z5 94r. ASB.Peugeot 307 1.6 16V 03r.ASB Jest: Volvo S60 2.4 170 KM 09r. Jest Kia Cee'd 1.6 07r ASB

Postprzez Leoo » 19 maja 2013, 13:42

jarek999 napisał(a):W silnikach 2.0 RF5C I RF7J MZR CD wtryskiwacze są elektromagnetyczne a ''dopiero'' w silniku 2.2 wtryskiwacze są piezoelektryczne...

Słuszna uwaga – post poprawiłem.
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2013, 23:05
Posty: 485 (0/21)
Skąd: Tarnobrzeg
Auto: M6 GY MZR-CD 136KM '03

Postprzez jeziorek » 19 maja 2013, 16:34

To jeszcze podrzucę jedno spostrzeżenie. Tego odgłosu nie słychać wcale, gdy silnik jest zimny – pisałem, że wypala się DPF i nie słychać. W rzeczywistości przy krótkich trasach – do sklepu, do szkoly z dzieckiem silnik pracuje ok. Dopiero kiedy się nagrzeje stukanie daje o sobie znać.
Czy można coś wykluczyć/dorzucić. Dodam, że sprawdzałem dwukrotnie czy któryś wtrysk drży lub przenoszą się na nim drgania i zarówno na w pełni rozgrzanym silniku (wtedy kiedy słychać ten odgłos) jak i zimnym (wskazówka była i tak w połowie) nie da się nic niepokojącego wyczuć.
Będę wdzięczny za wskazówki, tak żebym jadąc do mechanika mógł dokładnie powiedzieć co i jak.
dziękuje za zaangażowanie i pomoc
jzk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 paź 2012, 08:41
Posty: 132 (0/2)
Skąd: Warszawa
Auto:

Postprzez Leoo » 19 maja 2013, 23:02

jeziorek napisał(a):To jeszcze podrzucę jedno spostrzeżenie. Tego odgłosu nie słychać wcale, gdy silnik jest zimny

W takim wypadku wracamy do regulacji zaworów. Jeśli to nic nie da, problem może być w układzie korbowym.
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2013, 23:05
Posty: 485 (0/21)
Skąd: Tarnobrzeg
Auto: M6 GY MZR-CD 136KM '03

Postprzez ciucio » 20 maja 2013, 17:48

Problem zlokalizowany. Napinacz paska wielorowkowego :) Dobrze ze nic gorszego. Dzieki
ciucio
 

Postprzez Leoo » 20 maja 2013, 19:11

ciucio napisał(a):Problem zlokalizowany. Napinacz paska wielorowkowego :)

Drgający napinacz zwykle jest objawem innej usterki. np: awaria łożyska sprężarki albo rolki alternatora.
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2013, 23:05
Posty: 485 (0/21)
Skąd: Tarnobrzeg
Auto: M6 GY MZR-CD 136KM '03

Postprzez samson22 » 24 cze 2013, 16:41

Koledzy, w ubiegłym tygodniu nieoczekiwanie na trasie A1 przy przyspieszaniu usłyszałem niepokojący dźwięk "stuki" dochodzący z silnika. Po ściągnięciu nogi z gazu ustały. Po przejechaniu ok 2km zjechałem na pobocze i wyłączyłem silnik wzywając jednocześnie lawetę.
Stuki bardzo podobne jak na filmie http://www.youtube.com/watch?v=Zn0QBAmvWkI
Madzia po zakupie 2lata temu, przeszła przegląd: wymiana rozrządu, wymiana podkładek pod wtryskami, wymiana płynów ect, a w ubiegłym roku został oczyszczony smok "trochę syfu było ", ponowna wymiana oleju, kolo dwumasowe, sprzęgło.

W takich sytuacjach opadają ręce ale dobrze, że kolega Mariusz "maxkks" pomimo późnej godziny przyjął mnie z madzią na lawecie. Czekam teraz na info z nieocenionego nam Warsztatu MAZVAGTECH. Oby nie było najgorszego ...
samson
Forumowicz
 
Od: 24 cze 2013, 16:19
Posty: 41 (2/1)
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda 6 Sport 2.0 CITD 136KM'04r

Postprzez camer » 25 cze 2013, 10:01

Witam!

Od jakiegoś czasu słyszę dziwny hałas z silnika – stukanie które wzrasta wraz z obrotami, ale tylko na zimnym silniku. Zwłaszcza jak np. na zimnym silniku jedzie się powoli np. na trzecim biegu i chce się przyspieszyć z niskiej prędkości i wał korbowy dostaje obciążenie – wówczas są takie stuki ok. 3 stuki na sekundę. Normalnie jakby ktoś siedział w silniku i stukał :)
Jeżdżę już tak kilka tys. km, auto nie kopci, zapala bez problemu itp.
Czy to może być panewka? Albo uszkodzony wtryskiwacz?
Na ciepłym silniku objaw znacznie cichnie tzn. czasami na niskich obrotach są lekko słyszalne te stuki – ale słabo.
Wydaje mi się, że nie jest to koło dwumasowe bo zależy bezpośrednio od obrotów silnika i na biegu jałowym też występuje a autem nie szarpie.
Czy może trzeba zrobić jakąś korektę luzów zaworowych i wyregulować dawkę wtrysków?

Z góry dziękuję za sugestie i pomoc.
pozdrawiam
camer
 

Postprzez dobrzyn22 » 25 cze 2013, 10:21

samson22 napisał(a):Czekam teraz na info z nieocenionego nam Warsztatu MAZVAGTECH. Oby nie było najgorszego ...

czekamy na info <ok>

Dopisano 25 czerwca 2013, o 10:23:

camer napisał(a):Czy może trzeba zrobić jakąś korektę luzów zaworowych i wyregulować dawkę wtrysków?

spróbuj najpierw kalibrację wtryskiwaczy (jest o tym na forum wątek <czytaj> )

PS. uzupełnij swój profil (z prawej str)...

PS.2.
Proszę o zapoznanie się z zasadami obowiązującymi na forum:
1. W pierwszej kolejności szukamy tematów nas interesujących... do tego celu proszę użyć wyszukiwarki...
2. Czytamy je
3. Jeżeli nie znaleźliśmy odpowiedzi na nasz problem, to zadajemy nasze pytanie na końcu tego wątka
4. Jeżeli nie ma takiego tematu, wtedy możemy założyć nowy...
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5226 (21/70)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BP 2.5 turbo 250 HP/22r
było M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez camer » 25 cze 2013, 10:43

witam

ok, tylko mój problem dotyczy stukania na zimnym silniku dlatego jest oddzielny wątek i nie rozumiem jego przeniesienia
camer
 

Postprzez dobrzyn22 » 25 cze 2013, 10:45

camer napisał(a):mój problem dotyczy stukania na zimnym silniku

a gdzie jest powiedziane/napisane, że ten wątek dotyczy stuków NA CIEPŁYM silniku ??
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5226 (21/70)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BP 2.5 turbo 250 HP/22r
było M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez samson22 » 25 cze 2013, 12:36

Na tym etapie silnik jest wyciągnięty. Będę Was informował na bieżąco.

Wysłane z mojego GT-I9070 za pomocą Tapatalk 4
samson
Forumowicz
 
Od: 24 cze 2013, 16:19
Posty: 41 (2/1)
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda 6 Sport 2.0 CITD 136KM'04r

Postprzez Carollo » 25 cze 2013, 13:54

Hej mam pewien kłopot, jak ruszam na zimnym silniku słyszę delikatne stuknięcia w silniku w przedziale obrotów 1000-1300 po 2 minutach jak silnik dostanie temp. pukania ustają natomiast gdy odpalę silnik ale nie ruszam z miejsca nic nie słychać ma ktoś jakiś pomysł?? Regulacja zaworów i kalibracja wtrysków podobno zrobiona – nie wiem nie było mnie przy tym. Podkładki pod wtryskami nowe Olej wymieniany (Dziwne ale w ASO Dali mi do DPF i mówili że to lepszy olej od zwykłego 5w30, ale to już chyba inny temat) smok czyszczony. Ehhh.,.. Brak koncepcji bo dalej to samo;/ :(
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 25 mar 2011, 21:39
Posty: 6
Skąd: BYDGOSZCZ
Auto: Mazda 6 2.0 Sport TOP 2002r.
136km

Postprzez rafaljones81 » 11 sie 2013, 12:51

Witam
Od kilku dni rano gdy ruszam z domu i dodaje gwaltownie gazu z silnika wydobywa cos jakby stukanie (pierdzenie), ale tylko pod obciążeniem. Gdy dodaje gazu pod domem na zimnym silniku nie ma tego objawu. Jak silnik się już zagrzeje i go ponownie zapalę to już tego stukania nie ma, auto ma moc, ładnie przyspiesza.
Początkujący
 
Od: 27 paź 2011, 18:02
Posty: 16
Skąd: Szczecin
Auto: MAZDA 6 MZR 143KM

Postprzez Enduro » 17 sie 2013, 22:00

koniecznie nalezy popatrzec w czym tkwi problem, bo moze byc gorzej tj. drozej..
polecam tester w ASO a potem ogledziny mechaniczne np. czy nie ma jakies niepodzianki np. w misce olejowej w postaci opilkow metalu.. <glupek2>
pozdr.
Enduro, juz "nieklubowicz" dzięki Modom ! <spoko>
oferuje silnik i części do Mazdy 6 + MPV CiTD Diesel z gwarancją sprawności, nie tylko tą obligatoryjną tzw. rozruchową
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sie 2008, 22:37
Posty: 4881 (1/19)
Skąd: Niemcy / okazjonalnie Poznań
Auto: M6 GL´18, + modyfikowane Prosie 996,Triumph-Speedmaster custom czarna, głośna, dwukołowa, angielska hulajnoga

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6