Instalacja/modyfikacja systemu audio

Wszystko o modyfikacjach i budowie nagłośnień naszych aut.

Postprzez kakox86 » 22 wrz 2008, 18:58

Miałem drobne opóźnienie z fotorelacją z naprawy wyświetlacza z powodu zerwanej okładziny z klocków, które musiałem wymienić, ale w końcu znalazłem czas.

Tak wygląda omawiane wcześniej radio przed wyjęciem z samochodu:
Obrazek

Z uwagi na to, że nie miałem kluczy do radia, musiałem rozebrać cały przedni panel:
Obrazek
Panel trzyma się na zatrzaskach i do takiego stadium można podważyć go płaskim śrubokrętem. Strzałką oznaczone jest miejsce gdzie znajduje się wkręt. Ja przez taką szparę :) wykręciłem go powoli kombinerkami.

Wkręty które należało wykręcić oznaczyłem na czerwono:
Obrazek
Ja wolałem je wykręcić niż zdejmować wszystkie cięgna od regulacji nawiewu. Trzeba również odłączyć przewody od świateł awaryjnych. W miejscu niebieskich strzałek włożyłem płaski śrubokręt przytrzymując blachy trzymające radio w zatoce i je wyjąłem.

Na tym zdjęciu widać te blachy. Na czerwono oznaczyłem wkręty, które trzeba wykręcić w celu zdjęcia przedniego panelu radia.
Obrazek

Po ich odkręceniu i zwolnieniu zatrzasków dookoła panelu zdejmujemy go:
Obrazek
Na czerwono zostały oznaczone pola lutownicze panelu LCD, które należy poprawić lutownicą i odrobiną cyny.

Tak z bliska wyglądają poprawione pola.
Obrazek

Po takiej operacja składamy wszystko w odwrotnej kolejności i cieszymy się działającym wyświetlaczem :).

A teraz tak z innej beczki, co sądzicie o MAC Audio MPX 4000? Cena nie wygórowana, w miarę kompaktowa obudowa i możliwość pracy w trybie 3 kanałów. Myślałem już nad dorobieniem do radia wyjść niskonapięciowych i wstawieniu wzmacniacza, ale nie w bagażniku, tylko przed drążkiem zmiany biegów, pod tymi wszystkimi obudowami. Czy to zda egzamin? Krótsze przewody zasilające, krótsze przewody do głośników przednik to jedne z wielu zalet. Czy takie miejsce ma jakieś wady, jeśli wzmacniacz da radę tam upchnąć?

magicadm dzięki za radę :)
Początkujący
 
Od: 26 sie 2008, 10:05
Posty: 22
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda Protege 2.0(FS) '02

Postprzez magicadm » 22 wrz 2008, 19:30

kakox86 napisał(a):co sądzicie o MAC Audio MPX 4000?

Powinieneś być z niego zadowolony :)

kakox86 napisał(a):Z uwagi na to, że nie miałem kluczy do radia, musiałem rozebrać cały przedni panel

ja to robiłem za pomocą 8 gwoździ :)
kakox86 napisał(a):Myślałem już nad dorobieniem do radia wyjść niskonapięciowych i wstawieniu wzmacniacza, ale nie w bagażniku, tylko przed drążkiem zmiany biegów, pod tymi wszystkimi obudowami. Czy to zda egzamin?

Ja proponuję adapter RCA blisko radia. Lokalizacja wzmaka musi zapewnić mu odpowiednie chłodzenie i dostęp do regulacji. Pamiętaj, że parę złotych oszczędności na kablach może zaowocować problemami np z zakłóceniami, lub dodatkowym czasem poświęconym na montaż.

Tanie kable możesz kupić tutaj
http://www.allegro.pl/item439211071_05_pro_zestaw_kabli_do_wzmacniacza_grube_kable.html
Zasilające są OK. RCA do suba nadają się, nie wiem jak zachowają się przy pełnym paśmie.
Lepiej 5 minut później niż 50 lat za wcześnie...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 gru 2004, 02:28
Posty: 3117 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: M6 L8 zbyt słabe by się zepsuć

Postprzez kakox86 » 22 wrz 2008, 19:49

magicadm napisał(a):Ja proponuję adapter RCA blisko radia


Rozumiem, że to adapter podłączany do wyjść wysokonapięciowych. Chciałbym pominąć tego typu zabawki, dlatego, to właśnie końcówka mocy w fabrycznym radioodtwarzaczu jest najsłabszym ogniwem i to ona wprowadzała by najwięcej zniekształceń. Chciałbym się wpiąć gdzieś przed końcówką mocy


magicadm napisał(a):Pamiętaj, że parę złotych oszczędności na kablach może zaowocować problemami np z zakłóceniami, lub dodatkowym czasem poświęconym na montaż.


Nie chodzi mi tutaj o oszczędności. Krótkie przewody wystawione były by na działanie mniejszej ilości zakłóceń (szczególnie te niskonapięciowe). W klasycznych domowych systemach interkonekty powinny być jak najkrótsze, nie ze względu na cenę przewodu, a właśnie na jakość. Kable do głośników to mniejszy problem, jednak tutaj również im krótsze, tym lepiej. Dzięki temu, że przewód zasilający byłby krótszy, mógł by mieć mniejszy przekrój, a przy takim samym jak na tył, straty w postaci wydzielonego ciepłą były by mniejsze.

Najbardziej martwi mnie jednak właśnie kwestia odprowadzania ciepła. Wzmacniacz schowany w takich zakamarkach mógłby wymagać aktywnego chłodzenia.
Początkujący
 
Od: 26 sie 2008, 10:05
Posty: 22
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda Protege 2.0(FS) '02

Postprzez magicadm » 22 wrz 2008, 20:05

kakox86 napisał(a):końcówka mocy w fabrycznym radioodtwarzaczu jest najsłabszym ogniwem i to ona wprowadzała by najwięcej zniekształceń

Pozwolę sobie zaryzykować stwierdzenie, że dobrze zamontowany adapter da dobrej jakości sygnnał RCA
Końcówka mocy zniekształca sygnał tylko gdy jest mocno obciążona. Nie mierzyłem oporników w adapterze, ale wydaje mi się, że nie są w stanie wprowadzić w zniekształcenia końcówkę.

kakox86
Oczywiście masz dużo racji, ale pamiętaj, że nagłaśniasz autko – czyli przemieszczającą się budę pełną wszelkiego rodzaju hałasów :)
Lepiej 5 minut później niż 50 lat za wcześnie...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 gru 2004, 02:28
Posty: 3117 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: M6 L8 zbyt słabe by się zepsuć

Postprzez kakox86 » 22 wrz 2008, 20:53

magicadm napisał(a):Końcówka mocy zniekształca sygnał tylko gdy jest mocno obciążona


Odsyłam do opisu końcówki, który zamieszczałem we wcześniejszym poście:
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... LA4742.pdf
Już przy mocy 2W na wyjściu THD dla 2kHz wynosi prawie 2%. A im większa częstotliwość, tym większe zniekształcenia (na wykresie).

Efekt końcowy może zatem być nie ciekawy.
Początkujący
 
Od: 26 sie 2008, 10:05
Posty: 22
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda Protege 2.0(FS) '02

Postprzez Xionc » 22 wrz 2008, 21:04

kakox86 napisał(a):Już przy mocy 2W na wyjściu THD dla 2kHz wynosi prawie 2%

Albo ja źle patrzę na ten wykres, albo to jest ok 20W...

kakox86 napisał(a):Myślałem już nad dorobieniem do radia wyjść niskonapięciowych i wstawieniu wzmacniacza

Na 1 rzut oka proste wlutować się przed wzmacniaczem (i o niebo lepsze niż tak zwany HIPOWER), ale nie wiem czy poziom napięcia z przedwzmacniacza nie będzie zbyt mały, trzeba by poeksperymentować.

kakox86 napisał(a):tylko przed drążkiem zmiany biegów, pod tymi wszystkimi obudowami


Co do wzmacniacza, to pod radiem masz popielniczkę, komputer, nawiewy, nie wiem czy tam jest odpowiednie miejsce (co z chłodzeniem?). Dość klasyczym wyjściem jest przykręcenie wzmaka pod siedzeniem pasażera
Pozdrawiam,
Xionc Krzysztof :)

Moje byłe: 2 x 323BG | 2 x 323BA | 1 x Xedos6 CA | 1 x Mazda6 GG | 1 x Mazda6 GH
statusTest
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 cze 2004, 23:25
Posty: 2479 (5/23)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda CX-7 2.3T AT AWD '08

Postprzez kakox86 » 22 wrz 2008, 22:49

Xionc napisał(a):Albo ja źle patrzę na ten wykres, albo to jest ok 20W...

źle odczytałem mnożnik... faktycznie jest 0,2 <jelen>. Wydaję mi się jednak, że to i tak nie jest mało. MPX 4000 ma co prawda 0,05, ale dla 1kHz. Ciekawi mnie jak wygląda to dla wyższych częstotliwości. Tak czy inaczej zniekształcenia będą się propagować na kolejne elementy systemu, więc jeśli się da je zmniejszyć za darmo, to czemu tego nie zrobić.

Xionc napisał(a):Na 1 rzut oka proste wlutować się przed wzmacniaczem (i o niebo lepsze niż tak zwany HIPOWER), ale nie wiem czy poziom napięcia z przedwzmacniacza nie będzie zbyt mały, trzeba by poeksperymentować.

Dokładnie o tym myślałem i też się tego obawiam, ale spróbować warto...

Xionc napisał(a):Co do wzmacniacza, to pod radiem masz popielniczkę, komputer, nawiewy, nie wiem czy tam jest odpowiednie miejsce (co z chłodzeniem?). Dość klasyczym wyjściem jest przykręcenie wzmaka pod siedzeniem pasażera

Przykręca się go do samego siedzenia, czy montuje na podłodze pod siedzeniem?
Początkujący
 
Od: 26 sie 2008, 10:05
Posty: 22
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda Protege 2.0(FS) '02

Postprzez magicadm » 23 wrz 2008, 10:18

kakox86 napisał(a):Przykręca się go do samego siedzenia, czy montuje na podłodze pod siedzeniem?

Ja bym wrzucił na podłogę – coby podczas regulacji fotela kabli od wzmaka nie ciągać :)
Lepiej 5 minut później niż 50 lat za wcześnie...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 gru 2004, 02:28
Posty: 3117 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: M6 L8 zbyt słabe by się zepsuć

Postprzez kakox86 » 23 wrz 2008, 18:05

Głośniki zostały mi już dostarczone. Wyjąłem je z pudełka obejrzałem wszystkie elementy systemu i jeśli chodzi o wrażenie estetyczne, to spodziewałem się lepszego wykonania za taką cenę.

Otworzyłem zwrotnicę i pierwsze co przykuło mój wzrok to lipny przełącznik. Widziałem schemat na stronie Hertza, ale myślałem, że to będzie jakaś zwora, a nie takie coś. Cewka chyba na żelaznym karkasie – to kwestia ceny, czy standard w systemach CarAudio? Takie rzeczy można jednak już poprawić we własnym zakresie.

Nie ma co jednak oceniać tego po wyglądzie, bo w końcu nie do tego to będzie służyć :). Jak będzie kiepsko, to kupuje wzmacniacz i mając go u siebie, będę się zastanawiał gdzie go montować.

Nie mam jednak teraz na tyle dużo czasu, żeby się za to zabrać. Za docelowy montaż w samochodzie może zabiorę się w okolicy 5 października.

Czy ten MPX 4000 jest na pewno rozsądnym kompromisem ceny do jakości?
Początkujący
 
Od: 26 sie 2008, 10:05
Posty: 22
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda Protege 2.0(FS) '02

Postprzez Xionc » 23 wrz 2008, 19:14

kakox86 napisał(a):Czy ten MPX 4000 jest na pewno rozsądnym kompromisem ceny do jakości?

Ja tam jestem przeciwnikiem wszelkiego rodzaju magnatów, max audio i i tym podobnych... na papierku parametry to ma dobre, ale po prostu nie gra!

Dla mnie mistrzem świata kompromisu jest używany piecyk sony XM, ostatnio kupiłem na allegro za 135 + przesyłka wzmak 2x40W i na prawdę klasa.Chodzi mi o tą serię, ten akurat 4ch:
http://www.allegro.pl/item442440585_son ... rawdz.html
jak sprawny, warto policytować, na pewno gra 2 klasy lepiej niż MAC Audio.

kakox86 napisał(a):Przykręca się go do samego siedzenia, czy montuje na podłodze pod siedzeniem?

No jak chcesz sobie robić dziury w podłodze, to tak :) Jak nie, to deska od spodu siedzenia i do niej wzmak, oczywiście odpowiedni zapas dla kabli.


kakox86 napisał(a):Dokładnie o tym myślałem i też się tego obawiam, ale spróbować warto...

można jeszcze by odciąć + ze scalaków w razie czego
Pozdrawiam,
Xionc Krzysztof :)

Moje byłe: 2 x 323BG | 2 x 323BA | 1 x Xedos6 CA | 1 x Mazda6 GG | 1 x Mazda6 GH
statusTest
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 cze 2004, 23:25
Posty: 2479 (5/23)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda CX-7 2.3T AT AWD '08

Postprzez kakox86 » 23 wrz 2008, 22:07

Xionc napisał(a):jak sprawny, warto policytować, na pewno gra 2 klasy lepiej niż MAC Audio.

Jak poradziłeś, tak uczyniłem. Wzmacniacz jest w Warszawie, więc mógłbym odebrać go osobiście. Zastanawiam się tylko na jakiej kwocie powinienem się zatrzymać, jeśli cena będzie szła w górę.

Xionc napisał(a):można jeszcze by odciąć + ze scalaków w razie czego

Myślałem też o tym, żeby wylutować w ogóle tą scaloną końcówkę. Wtedy nie tylko nie miała by wpływu na poziom sygnału, ale i nie pobierała by prądu. Ma to sens, czy byłą by to daremna praca?
Początkujący
 
Od: 26 sie 2008, 10:05
Posty: 22
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda Protege 2.0(FS) '02

Postprzez magicadm » 23 wrz 2008, 23:14

Xionc napisał(a):No jak chcesz sobie robić dziury w podłodze, to tak

Ja bym wykorzystał te od mocowania sanek fotela :)
Lepiej 5 minut później niż 50 lat za wcześnie...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 gru 2004, 02:28
Posty: 3117 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: M6 L8 zbyt słabe by się zepsuć

Postprzez Xionc » 24 wrz 2008, 07:24

magicadm napisał(a):Ja bym wykorzystał te od mocowania sanek fotela :)

to może się udać :)


kakox86 napisał(a):Zastanawiam się tylko na jakiej kwocie powinienem się zatrzymać, jeśli cena będzie szła w górę.


Tak 250 można by dać, nawet trochę więcej jakby był w idalnym stanie (nie naprawiany, nie rozkręcany...) (nie płacisz za przesyłkę, możesz z 15 dodać:D). Wzmacniacz ma 4x45, a w mostku chyba 110, także będziesz potrzebował odpowiedniego subwoofera. Ale nie martw się, siłę to on ma żeby dobrze kontrolować głośniki.
Pozdrawiam,
Xionc Krzysztof :)

Moje byłe: 2 x 323BG | 2 x 323BA | 1 x Xedos6 CA | 1 x Mazda6 GG | 1 x Mazda6 GH
statusTest
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 cze 2004, 23:25
Posty: 2479 (5/23)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda CX-7 2.3T AT AWD '08

Postprzez kakox86 » 1 paź 2008, 00:37

Niestety nie udało mi się wygrać aukcji. Cena doszła do prawie 300zł i dalej nie licytowałem. Poszukuje więc dalej czegoś, co napędzi głośniki i będę wdzięczny za wszelkie sugestie.

Przymierzam się do montażu głośników w niedzielę. Zastanawiam się jednak gdzie umieścić zwrotnice. Drzwi to chyba nie najlepszy pomysł?

Jeśli chodzi o wygłuszenie drzwi, to zdecydowałem się na taśmę dekarską. Wydaje mi się, że lepiej egzamin zda większa ilość produktu o niższej jakości, niż śladowe ilości markowych mat. Później zawsze można dokupić profesjonalne maty i dokończyć dzieło. Zakupiłem teśmę TYTAN, czy coś w tym stylu o rozmiarze 10mx15cm, za niecałe 50zł. To ponad 2 razy mniej niż za najtańsze maty APP.
Początkujący
 
Od: 26 sie 2008, 10:05
Posty: 22
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda Protege 2.0(FS) '02

Postprzez Raadek » 1 paź 2008, 10:47

Ten soniaczek o ktorym mowa(z aukcji) to piecyk mojego znajomego.Stan igła powiem szczerze że takiego jeszcze nie widziałem.Co do ceny to 300zł to normalna cena za średni stan a jak za ten konkretny to okazja!A jako ciekawostkę dodam że ten piecyk montowałem jakiś czas temu pod siedzeniem(szybka wrzutka na czas zanim kolega nie kupi drugiego auta) :]
http://www.instalacjecaraudio.pl/sound_ ... focus.html
a tu inne auto z tym samym modelem piecyka:
http://www.forum.powe.pl/viewtopic.php?p=14172#14172

kakox86 napisał(a):Wydaje mi się, że lepiej egzamin zda większa ilość produktu o niższej jakości, niż śladowe ilości markowych mat.


...grubo się mylisz.

kakox86 napisał(a):maty APP.

to nie jest markowy produkt :)
NaturalSound -instalacje Car Audio
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 paź 2006, 11:56
Posty: 356
Skąd: Warszawa
Auto: SoundCombi

Postprzez kakox86 » 1 paź 2008, 19:18

Raadek napisał(a):Ten soniaczek o ktorym mowa(z aukcji) to piecyk mojego znajomego.Stan igła powiem szczerze że takiego jeszcze nie widziałem.Co do ceny to 300zł to normalna cena za średni stan a jak za ten konkretny to okazja!

Niestety aukcja już zakończona, więc muszę szukać czegoś innego.

Raadek napisał(a):...grubo się mylisz.

No tak, tylko ile ja mat kupie za 100-pare złotych? Pewnie nie starczy, żeby pozaklejać wszystkie dziury. A tak, może nie bezie to mistrzostwo świata, ale przynajmniej zamknę komory, co chyba jest podstawą.

Pieniądze, które wpompował bym w maty przeznaczę na dobrej jakości interkonekty i kable głośnikowe, co wydaje mi się sprawą ważniejszą, bo przerobić później tego już nie będę mógł.
Początkujący
 
Od: 26 sie 2008, 10:05
Posty: 22
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda Protege 2.0(FS) '02

Postprzez Raadek » 1 paź 2008, 20:16

kakox86 napisał(a):Pewnie nie starczy, żeby pozaklejać wszystkie dziury. A tak, może nie bezie to mistrzostwo świata, ale przynajmniej zamknę komory, co chyba jest podstawą.

Taką wąską taśmą nie będzie łatwo zamknąć otworów,można wtedy zrobić paneliki z żywicy na duże otwory.Efekt będzie o wiele lepszy bo ciśnienie nie będzie wypychać maty a co za tym idzie głośniki lepiej zagrają.
NaturalSound -instalacje Car Audio
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 paź 2006, 11:56
Posty: 356
Skąd: Warszawa
Auto: SoundCombi

Postprzez kakox86 » 2 paź 2008, 00:29

Raadek napisał(a):Taką wąską taśmą nie będzie łatwo zamknąć otworów,można wtedy zrobić paneliki z żywicy na duże otwory.Efekt będzie o wiele lepszy bo ciśnienie nie będzie wypychać maty a co za tym idzie głośniki lepiej zagrają.

Jeszcze nie rozkręcałem drzwi, więc nie wiem jak duże będą te otwory, ale to faktycznie może być problem. Pomysł z panelami z żywicy jest rewelacyjny. Długo schnie taki wynalazek? Myślisz pewnie o tym, żeby zrobić to na stałe do drzwi, bo z zewnątrz będzie to trudno przykleić matami, a do środka tego nie włożę. Nie chciałem jednak na stałe ingerować w samochód, a takich paneli trudno będzie się później pozbyć (tylko po co miał bym się ich pozbywać?). Ach te kompromisy.. :)

Zastanawiając się jednak dalej nad sprawą wygłuszenia nasuwa mi się pytanie, czy to faktycznie będzie taki problem. W końcu głośnik w zamkniętej obudowie drzwi, które nie są małe w porównaniu do średnicy głośnika nie powinien wytworzyć bardzo dużego ciśnienia. A trzeba wziąć pod uwagę jeszcze otwory do usuwania wilgoci z drzwi.

Sprawa początkowo wydawała mi się prosta, jednak im bardziej temat zgłębiam, tym więcej wątpliwości mam. Liczę się więc z waszymi opiniami, bo doświadczenie w tej dziedzinie to najcenniejsze co można mieć (a ja nie mam go wcale :)).
Początkujący
 
Od: 26 sie 2008, 10:05
Posty: 22
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda Protege 2.0(FS) '02

Postprzez Raadek » 2 paź 2008, 10:19

kakox86 napisał(a):Pomysł z panelami z żywicy jest rewelacyjny. Długo schnie taki wynalazek?

Żywica w zależności od ilości utwardzacza schnie ok.15-40min.Panel taki można złapać w kilku miejscach wkrętami lub nitami a potem uszczelnić matami.
NaturalSound -instalacje Car Audio
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 paź 2006, 11:56
Posty: 356
Skąd: Warszawa
Auto: SoundCombi

Postprzez kakox86 » 3 paź 2008, 01:38

Masz jakieś upatrzone zestawy do tego celu? Przypuszczam, że jest kilka rodzajów żywicy i każda ma inne zastosowanie. Jaka ilość powinna wystarczyć?

Przeglądałem też fotki Twojego systemu i w oczy od razu rzucają się świetnie wykonane słupki. Wypełniałeś je pewnie też żywicą, tylko znowu pytanie, co to za żywica? Po nadaniu ostatecznego kształtu słupki zostały pomalowane, czy obite jakimś materiałem? Jeśli to nie jest jakaś tajemnica, to chciałbym się dowiedzieć jakich materiałów użyłeś.

W weekend przygotuje sobie miejsce pracy i w tygodniu może zacznę już coś robić. Zamontuje w pierwszej kolejności głośniki i zobaczę jak grają, jeśli mi się nie spodoba to dorobię wyjścia niskonapięciowe w radiu i sprawdzę za pomocą domowego amplitunera czego mogę spodziewać się po zakupie wzmacniacza. Można w sumie też sprawdzić źródło dźwięku i zamiast samochodowego radia podłączyć domowe dvd. Będę wiedział, czy system przedni będzie dla mnie wystarczający, czy kupować wzmacniacz 4-kanałowy i planować budowę jakiejś skrzyni. Plan już jest, a co z tego wyjdzie życie zweryfikuje. :)
Początkujący
 
Od: 26 sie 2008, 10:05
Posty: 22
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda Protege 2.0(FS) '02

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy Tuning i modyfikacje