Xedos 8 oraz Xedos 12

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez er3z » 25 gru 2011, 17:50

Przeglądając wczoraj katalog "Samochody Świata 1994" trafiłem na notkę o Maździe Xedos, brzmi to mniej więcej tak: (...) Xedos ma przedni napęd i 6-cylindrowy silnik stosowany również w modelu 626. W tym przypadku ma on objętość 1.8 lub 2.0 i osiąga moc 98 lub 108 kW (133 lub 147 KM). Wkrótce powinien się ukazać następny model Xedos 12, napędzany silnikiem 12-cylindrowym a następnie Xedos 8 z silnikiem 8-cylindrowym. Oba kolejne modele będą dysponowały napędem tylnym lub na wszystkie koła (...)

i tutaj kilka moich pytań:

1. Czy występowała 626 z KFem pod maską? Chyba, że mowa tu o KL, który jak najbardziej był montowany. W artykule jest wzmianka tylko o 2.0 i 1.8.
2. Czy w Xedosie był montowany silnik 1.8?
3. Czy występował KF o mocy 147KM? o 144 i 140KM słyszałem...
4. Czy słyszał ktoś, lub posiada jakiekolwiek informacje o Xedosie 12 i Xedosie 8?
Forumowicz
 
Od: 10 gru 2009, 13:32
Posty: 127
Skąd: Bochnia
Auto: Mazda MX-6 FS

Postprzez ueshiba » 25 gru 2011, 22:08

Nie było żadnego innego xedosa poza 6 i 9. Do 626 wkładane były 2.5V6 czyli KL, był też 2.5 KL-ZE 200km ale nie na Europe. Co do mocy to xedos 6 2.0 kf miał 144km i po 1995r 140km, na Azje szedł jeszcze z mocniejszym 2.0 chyba 160km, te mocniejsze jednostki nie spełniały europejskich norm emisji spalin.
Kiedyś słyszałem o xedosie 4x4 ale to ten sam typ opowieści co xedos 8 i 12 hahaha

Ciekawe gdzie wszedłby ten 12 cylindrowy, chyba na przyczepkę.
Początkujący
 
Od: 17 gru 2011, 21:33
Posty: 9
Auto: xedos 6 2.0V6 1994r

Postprzez er3z » 25 gru 2011, 22:12

wiesz, to są informacje z katalogu samochodowego, wiec nie wyssałem tego z palca, myślę również, że twórcy katalogu musieli się do czegoś odnieść a nie pisać cokolwiek co przyszło im do głowy... może rzeczywiście jakieś plany produkcji xedosa 8 i 12 były.
Forumowicz
 
Od: 10 gru 2009, 13:32
Posty: 127
Skąd: Bochnia
Auto: Mazda MX-6 FS

Postprzez ueshiba » 25 gru 2011, 22:32

Kurcze, może faktycznie były plany ale jakoś nie mogę wyobrazić sobie tej 12-ki pod maską xedosa.
Początkujący
 
Od: 17 gru 2011, 21:33
Posty: 9
Auto: xedos 6 2.0V6 1994r

Postprzez Lukano » 25 gru 2011, 23:31

Bo ta 12-tka miała być w bagażniku :P
Obrazek
Audi A8 4.2
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lut 2006, 19:10
Posty: 4137 (0/1)
Skąd: Lublin/Radom
Auto: Hania civic X, A8 D3 a na lato Hania CRX del soll

Postprzez Siw-y » 25 gru 2011, 23:32

er3z napisał(a):Wkrótce powinien się ukazać następny model Xedos 12, napędzany silnikiem 12-cylindrowym a następnie Xedos 8 z silnikiem 8-cylindrowym.

Idąc tym tropem to w Xedosie 9 powinien być silnik 9-cylindrowy <lol>
Obrazek
¼ – 16,851s
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2006, 13:36
Posty: 9625 (2/42)
Skąd: Warszawa
Auto: présidentiel

Postprzez Grzyby » 26 gru 2011, 01:08

ueshiba napisał(a):Co do mocy to xedos 6 2.0 kf miał 144km i po 1995r 140km, na Azje szedł jeszcze z mocniejszym 2.0 chyba 160km,

Był też 2.0 R4 (FS) o mocy 116KM.
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17087 (111/178)
Skąd: KIELCE
Auto: Peugeot 508 Hybrid4 '13
Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez marek » 26 gru 2011, 01:29

były 626 GE z KFami pod maską – wersje na Japonię
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 lis 2003, 02:08
Posty: 2402 (0/14)
Skąd: nad Bałtykiem
Auto: FR+Django+Rail

Postprzez sq2jul » 26 gru 2011, 04:36

er3z napisał(a):2. Czy w Xedosie był montowany silnik 1.8?


Nie tyle w Xedos 6 co w Eunos 500 byl montowany FP-DE.
Smoki i gołe baby
Forumowicz
 
Od: 29 wrz 2007, 21:15
Posty: 6700 (241/160)
Skąd: Bydgoszcz
Auto: gnojarz & bezdasznik

PostTen post został usunięty przez Speed 27 gru 2011, 18:52.
Powód: regulamin

Postprzez viron » 26 gru 2011, 10:52

Forumowicz
 
Od: 25 sie 2010, 21:38
Posty: 34
Skąd: lubelskie
Auto: mazda xedos 9 2,0 V6 TA. KF. 1994

Postprzez ueshiba » 26 gru 2011, 11:41

Może ta 12-ka to silnik + skrzynia bez kasty, taka wersja "mad max" ;)
Początkujący
 
Od: 17 gru 2011, 21:33
Posty: 9
Auto: xedos 6 2.0V6 1994r

Postprzez Paweł » 27 gru 2011, 08:19

Bardzo ciekawy temat i choć w pierwszej chwili brzmi nieprawdopodobnie, to kryje się za nim nieznany fragment historii Mazdy, który warto spróbować odtworzyć.

Jak wiadomo nigdy nie było modeli oznaczonych jako Xedos 8 lub 12, a liczba 6 zdecydowanie nie pochodziła od ilości cylindrów – od samego początku można było przecież zamawiać Xedosy z czterotłokowymi jednostkami rzędowymi.

Zaglądając do Wikipedii można trafić na ślady konceptu, który miał być oferowany pod marką Amati jako model 1000. Prawdopodobnie miał być on bardziej reprezentatywnym i pozycjonowanym w klasie premium następcą Mazdy 929/Sentia/Serenia/Ẽfini MS-9 (HD), która ostatecznie, poza liftingiem (?) przeznaczonym jedynie na rynek japoński (choć znanym w Europie jako Kia Enterprise) nie doczekała się po roku 1995 swojego następcy.

Bardzo możliwe, że właśnie Sentia HE oferowana w Japonii w latach 95-98 jest namacalnym dowodem na istnienie projektu, który z dużym prawdopodobieństwem mógłby zostać ochrzczony w Europie nazwą Xedos 12 (marka Amati miała konkurować w Ameryce ze świeżymi jeszcze Acurą, Infiniti i Lexusem).


Patrząc na daty i dostępne informacje o markach Mazdy oraz opis 929 HE, jakoby miała ona ratować kiepsko sprzedającą się HD – poprawka: Mazda 929 HD ('91-95) była w gruncie rzeczy tym, czym miało być Amati 1000 ('93?) lub dzieliła z tym projektem wiele założeń i rozwiązań stylistycznych oraz technologicznych.

Szukając dalej tym tropem, można szybko trafić w sieci na kilka skanów, które potwierdzają zamiary Mazdy wprowadzenia modelu Amati/Eunos 1000:

2946784127_2038f44b79_o.jpg


2947641666_16c911091f_o.jpg


2947641864_937cc3e6ed_o.jpg


2946784737_6bf02f0342_o.jpg


2947642336_aefb91ecac_o.jpg

Ciekawe z jakiej publikacji pochodzą powyższe karty? Przy okazji warto zwrócić uwagę na interesujące studium kształtu karoserii z lewego górnego rogu 80. strony – bardzo przypomina współcześnie produkowane auto konkurencji.

O ile wskazuje to na możliwość zaistnienia modelu pozycjonowanego wyżej od Xedos'a 9, to wciąż nie wyjaśnia plotki o dwunastocylindrowym silniku. Możliwe, że powiązanie to jest nie do końca zgodne z prawdą, choć Mazda prawdopodobnie musiała zdawać sobie sprawę, że chcąc konkurować w segmencie klasy "S" potrzebuje znacznie większej, silniejszej i bardziej prestiżowej jednostki, niż trzylitrowe V6, którym dysponowała.

Pojawia się tutaj chyba największa dla mnie niespodzianka, związana z tym tematem – Mazdowski silnik o pojemności czterech litrów i posiadający wspomniane dwanaście tłoków. W postach osób, które wcześniej zajęły się tym tematem można trafić na skan z 1989 roku, który pokazuje taki silnik jak żywy:

amati3981ccw121989tokyomotorsh.jpg


enginediagramtrans2bm.jpg

Najciekawszy przy tym okazuje się układ jego cylindrów, czytelnie nazwany W-12. Dobór materiałów (stopy magnezu, ceramiczne powłoki tłoków i zaworów), choć na tamte czasy bardzo ambitny, wydaje się tutaj być drugorzędny. Niestety nie udało mi się znaleźć więcej informacji o tej jednostce. Ciekawe w jakim stadium był jej projekt i czy ma on związek z silnikiem zaprezentowanym później przez VAG'a, z którym na pewno łączy Mazdę inna jednostka, budowana na licencji NSU :).

P.S. Wzmianka o tym silniku pojawia się w Popular Science Feb/1990 p. 48.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/944)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez er3z » 27 gru 2011, 09:38

a czy ten W12 to nie polaczenie jakze popularnych w naszym gronie dwoch KFow?
Forumowicz
 
Od: 10 gru 2009, 13:32
Posty: 127
Skąd: Bochnia
Auto: Mazda MX-6 FS

Postprzez Paweł » 27 gru 2011, 10:25

er3z napisał(a):a czy ten W12 to nie polaczenie jakze popularnych w naszym gronie dwoch KFow?

Heh, to musiałoby być bardzo karkołomne połączenie, bo w jednym rzędzie są cztery cylindry. ;)
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/944)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez Tikavi » 27 gru 2011, 13:42

tco_tm napisał(a):(...)
Najciekawszy przy tym okazuje się układ jego cylindrów, czytelnie nazwany W-12. Dobór materiałów (stopy magnezu, ceramiczne powłoki tłoków i zaworów), choć na tamte czasy bardzo ambitny, wydaje się tutaj być drugorzędny. Niestety nie udało mi się znaleźć więcej informacji o tej jednostce. Ciekawe w jakim stadium był jej projekt i czy ma on związek z silnikiem zaprezentowanym później przez VAG'a, z którym na pewno łączy Mazdę inna jednostka, budowana na licencji NSU :).

P.S. Wzmianka o tym silniku pojawia się w Popular Science Feb/1990 p. 48.

Nie, nie ma. Silnik VAG'a to nie typowy W12, a raczej silnik dwuwidlasty, powstał przez połączenie dwóch VR6.
Forumowicz
 
Od: 22 sty 2010, 08:41
Posty: 33
Skąd: Krakow/okolice
Auto: 323F BA BP "97
Moja prywatna "Ruda Sucz"

Postprzez Paweł » 27 gru 2011, 16:36

A koncept Audi Avus?
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/944)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez Erastotenes » 27 gru 2011, 17:13

Ostatnio edytowano 27 gru 2011, 17:43 przez Erastotenes, łącznie edytowano 1 raz
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 paź 2009, 21:04
Posty: 1844
Skąd: Warszawa
Auto: ex BJ TDVI RF4F '02 101PS
obecnie Kia QL

Postprzez er3z » 27 gru 2011, 17:27

ok, zakochałem się w tej białej pod linkiem...cudo! <serduszka>
Forumowicz
 
Od: 10 gru 2009, 13:32
Posty: 127
Skąd: Bochnia
Auto: Mazda MX-6 FS

Postprzez Michał88 » 29 gru 2011, 01:13

Po raz kolejny jestem zaskoczony tym co przeczytałem. Ciekawe jaką moc mogła generować taka "12" :)
zops.na.allegro.pl <– 5% rabatu przy zakupach przez forum
like a shadow
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 maja 2008, 16:22
Posty: 2161 (14/6)
Skąd: Krk / Ostr
Auto: 323f BA Z5 '96
323 GTX BG BPT 4WD '89

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy Moto