No to teraz "dorzucę do pieca". Część argumentów idiotyczna, ale pojawiły się i nowe, dajace do myślenia...
Artykuł z netu wybitnie przeciw dieslom:
http://www.wojdas.24x7.pl/diesel.html
Cała prawda o nowoczesnych silnikach Diesla
-znacznie wyższa cena (nawet do 15 tyś zł więcej niż za benzyniaka)
-zużywają mało paliwa przy ekonomicznej jeździe ale ze względu na większą cenę zakupu "odpracowują się" dopiero po przejechaniu 100 tyś. km
-mała trwałość silnika Diesla porównywalna lub nawet mniejsza od silnika benzynowego o tej samej pojemności i mocy ze względu na duże wysilenie silnika Diesla [stosunek mocy do jednostki pojemności] (patrz tabela trwałości silników benzynowych i Diesla)
-osiągi silnika (moc, dynamika, prędkość obrotowa) podobne jak w silnikach wolnossących benzynowych o tej samej pojemności
-osiągi silnika Diesla (moc, dynamika, prędkość obrotowa) należy traktować jako parametry do chwilowego wykorzystania – w przypadku ciągłego pełnego obciążenia silnika (jazda z maksymalną prędkością na autostradzie) istniej możliwość przegrzania
-różne poziomy mocy silnika Diesla o tej samej pojemności uzyskuje się m.in. przez zmianę ciśnienia doładowania – im wyższe ciśnienie doładowania jest tym silnik będzie miał gorszy "dół" co powoduje kłopoty z ruszaniem i przyśpieszaniem przy małych prędkościach obrotowych oraz zmniejszy się jego zakres obrotów użytecznych co powoduje że częściej trzeba zmieniać biegi
-efektywne przyśpieszenia (dla tego samego samochodu) są mniejsze od samochodu z silnikiem benzynowym o tej samej mocy
-wolniej wchodzi na obroty (nawet dla małych obciążeń)
-obniżają bezpieczeństwo aktywne :
-duża masa silnika w porównaniu z silnikami benzynowymi o tej samej pojemności skutkuje gorszymi osiągami (przyśpieszenie i prędkość maksymalna)
-duża masa silnika w porównaniu z silnikami benzynowymi o tej samej pojemności ze względu na masywność konstrukcji skutkuje innym prowadzeniem się w zakrętach (zwiększona podsterowność)
-brak mocy "na żądania" (tzw. dziura turbo) związana z czasem potrzebnym na rozpędzenie się turbiny szczególnie przy niskich prędkościach obrotowych silnika co utrudnia wyprowadzenie samochodu z poślizgu pedałem gazu
-nieprzyjemna praca silnika (drgania i wibracje przenoszone na nadwozie) szczególnie na wolnych obrotach i obrotach biegu jałowego
-głośna praca silnika (klekotania i warkot) odczuwalna na zewnątrz przez co uciążliwa dla otoczenia
-wrażliwe na jakość paliwa (szczególnie : wtryskiwacze lub pompowtryskiwacze, pompa wtryskowa oraz turbiny ze zmienną geometrią i katalizator utleniający)
-wrażliwe na jakość oleju silnikowego (szczególnie : pompowtryskiwacze, turbiny i filtry cząstek stałych)
-wrażliwe na ciśnienie i temperaturę oleju silnikowego (szczególnie : turbosprężarki w silnikach wysilonych fabrycznie)
-problemy z odpalenim przy temperaturach poniżej – 20 stopni C
-spaliny Diesla znacznie bardziej szkodliwie oddziaływują na środowisko naturalne
-dużo większa komplikacja silnika i osprzętu (układ wtrysku, doładowanie i chłodzenie, oczyszczanie spalin) co wpływa na większą podatność na awarie, droższe naprawy oraz droższe serwisowanie
-w przypadku dynamicznej jazdy znacząco obniża się trwałość silnika (turbiny, głowicy, tłoków, wału korbowego)
-w przypadku dynamicznej jazdy znacząco obniża się trwałość sprzęgła, skrzyni biegów, półosi napędowych czy przegubów
-zwiększone koszty serwisowania (m. in. większa ilość [nawet o 50%] i wyższa jakość płynów eksploatacyjnych, turbosprężarka, filtr sadzy)
-zużywają więcej oleju silnikowego (t.zw. "branie oleju") co wpływa na koszty eksploatacji oraz wymaga większej troski (częstsze sprawdzanie poziomu oleju i robienie dolewek)
-silnik benzynowy zużywa w mieście średnio o 44,6 % więcej paliwa niż silnik diesla
-silnik benzynowy zużywa w trasie średnio o 34,0 % więcej paliwa niż silnik diesla
-nowoczesne silniki Diesla zalecane są dla osób robiących duże przebiegi (powyżej 50 tyś. km rocznie) i lubiących spokojną jazdę (małe przyśpieszenia i prędkości do 130 km/h)
Lepiej 5 minut później niż 50 lat za wcześnie...