Wycięcie katalizatora
z definicji:
Katalizator, substancja, której obecność w układzie reagentów wywołuje zmianę szybkości reakcji chemicznej. Bierze udział w zachodzących reakcjach, jednakże tak, że pozostaje po ich zajściu w niezmienionej ilości i postaci chemicznej, w związku z czym nie pojawia się w sumarycznych równaniach opisywanych reakcji.
Substancje zwiększające szybkość są nazywane katalizatorami dodatnimi (lub skrótowo katalizatorami), zaś substancje hamujące daną reakcję zwane są jej inhibitorami (katalizatorami ujemnymi). Katalizatory dodatnie przyspieszają reakcje obniżając ich energie aktywacji poprzez zmianę drogi reakcji.
inaczej mówiąc katalizator w samochodzie bierze udział w prawidłowym dokończeniu procesu spalania mieszanki paliwa i powietrza samemu nie ulegając spaleniu. aby tak było katalizator musi być wykonany z odpowiednich materiałów (kiedyś metale szlachetne stąd cena) oraz osiągnąć odpowiednią temperaturę pracy (nagrzewa się od spalin)
dlatego żaden katalizator nie działa bezpośrednio po uruchomieniu zimnego silnika i taki objaw nie oznacza jego niesprawnosci
całym kłopotem z katalizatorami jest konieczność przepuszczania spalin jak najmniejszymi przekrojami wewnątrz katalizatora
czy to porami ceramiki w ceramicznych czy przez oczka siatki w metalowych
sam ten fakt powoduje lekkie wytłumienie wydechu
dodatkowo duże zanieczyszczenia (np sadza) powodują zapychanie się katalizatora i zwiekszanie oporu przepływu spalin
dlatego w układach z katalizatorem ważny jest bardzo stan silnika(branie oleju = sadza) , jakość paliwa oraz sprawność układu paliwowego szczególnie sondy lambda od której zależy skład mieszanki(zbyt bogata więcej sadzy)
zestrojony układ wydechowy z katalizatorem bedzie dzialał optymalnie tylko z katalizatorem
pamiętajmy że silnik pracuje od 800rpm do 7000 lub więcej rpm
szybkość przepływu spalin zmienia się w tym zakresie kilkunastokrotnie
zmiana w układzie jednego elementu może dać poprawę w jednym miejscu i pogorszenie w wielu innych(może też odwrotnie przy odrobinie szczęscia)
to samo dotyczy strumienicy
największy efekt jest przy danej predkości przepływu spalin
w innych zakresach działanie jej jest marginalne
powinnismy dobrać strumienicę pod wykres z hamowni
tak aby najlepiej działała w zakresie obrotów największej mocy lub momentu siły
aby to obliczyć należy uwzglednić masę parametrów łacznie z pojemnością układu wydechowego i jestem przekonany że nikt tego nie robi
to sama teoria
nie mam ani katalizatora ani strumienicy
Katalizator, substancja, której obecność w układzie reagentów wywołuje zmianę szybkości reakcji chemicznej. Bierze udział w zachodzących reakcjach, jednakże tak, że pozostaje po ich zajściu w niezmienionej ilości i postaci chemicznej, w związku z czym nie pojawia się w sumarycznych równaniach opisywanych reakcji.
Substancje zwiększające szybkość są nazywane katalizatorami dodatnimi (lub skrótowo katalizatorami), zaś substancje hamujące daną reakcję zwane są jej inhibitorami (katalizatorami ujemnymi). Katalizatory dodatnie przyspieszają reakcje obniżając ich energie aktywacji poprzez zmianę drogi reakcji.
inaczej mówiąc katalizator w samochodzie bierze udział w prawidłowym dokończeniu procesu spalania mieszanki paliwa i powietrza samemu nie ulegając spaleniu. aby tak było katalizator musi być wykonany z odpowiednich materiałów (kiedyś metale szlachetne stąd cena) oraz osiągnąć odpowiednią temperaturę pracy (nagrzewa się od spalin)
dlatego żaden katalizator nie działa bezpośrednio po uruchomieniu zimnego silnika i taki objaw nie oznacza jego niesprawnosci
całym kłopotem z katalizatorami jest konieczność przepuszczania spalin jak najmniejszymi przekrojami wewnątrz katalizatora
czy to porami ceramiki w ceramicznych czy przez oczka siatki w metalowych
sam ten fakt powoduje lekkie wytłumienie wydechu
dodatkowo duże zanieczyszczenia (np sadza) powodują zapychanie się katalizatora i zwiekszanie oporu przepływu spalin
dlatego w układach z katalizatorem ważny jest bardzo stan silnika(branie oleju = sadza) , jakość paliwa oraz sprawność układu paliwowego szczególnie sondy lambda od której zależy skład mieszanki(zbyt bogata więcej sadzy)
zestrojony układ wydechowy z katalizatorem bedzie dzialał optymalnie tylko z katalizatorem
pamiętajmy że silnik pracuje od 800rpm do 7000 lub więcej rpm
szybkość przepływu spalin zmienia się w tym zakresie kilkunastokrotnie
zmiana w układzie jednego elementu może dać poprawę w jednym miejscu i pogorszenie w wielu innych(może też odwrotnie przy odrobinie szczęscia)
to samo dotyczy strumienicy
największy efekt jest przy danej predkości przepływu spalin
w innych zakresach działanie jej jest marginalne
powinnismy dobrać strumienicę pod wykres z hamowni
tak aby najlepiej działała w zakresie obrotów największej mocy lub momentu siły
aby to obliczyć należy uwzglednić masę parametrów łacznie z pojemnością układu wydechowego i jestem przekonany że nikt tego nie robi
to sama teoria
nie mam ani katalizatora ani strumienicy
Szukam kogoś kto zaopiekuje się GD GT 4WS
Samochód ogólnie sprawny z zadbaną tapicerką co jest unikalne w tym wieku auta.
Wymagający jednak poprawek blacharskich i lakierniczych na które ani ja ani Mazda nie mamy czasu.
Ewentualnych kandydatów zapraszam na PW
Samochód ogólnie sprawny z zadbaną tapicerką co jest unikalne w tym wieku auta.
Wymagający jednak poprawek blacharskich i lakierniczych na które ani ja ani Mazda nie mamy czasu.
Ewentualnych kandydatów zapraszam na PW
- Od: 18 lis 2003, 15:56
- Posty: 774
- Skąd: wawa
- Auto: 626GD89 GT 4WS
Alexs napisał(a):Katalizator powinno sie nawet wywalac jesli sie ma gaz bo potrafi sie cofac przez niego i strzelać
Panowie bzdury bzdury i jeszcze raz bzdury piszecie.
Pracuje w fabryce produkujacej katalizatory. To ze strzela w katalizatorze to nie jest wina kata tylko zaplon zle ustawiony. Mamy przypadki ze jest zwrot danego katalizatora i okazuje sie ze cegla w srodku jest luzna wtedy stosownie piszemy ze nie udzielamy gwarancji na to poniewaz to wina silnika.
Najpierw sobie silniki co maja po200000 przebiegu wyremontujcie a potem zwalajcie wine na katalizator.
A to ze koni wam przybywa to zludzenie w ktore wierza

Sa specjalnie opracowane katalizatory tzw. sport cat maja zwykle metalowy wklad i mniejsza liczbe cpsi (cel per squar inch).
Teraz rada dla tych ktorzy maja katalizator. Jesli jedziecie na przeglad i boicie sie ze auto dyskwalifikuje zly sklad spalin to przed wjazdem na stacje diagnostyczna dobze dajcie w palnik silnikowi. Chodzi o to zeby pozadnie rozgrzac katalizator wtedy wydajnosc takiego kata bedzie lepsza.
- Od: 30 gru 2007, 17:23
- Posty: 27
- Skąd: Mansfield
- Auto: Mazda6 2.0td 2002 kombi
ja mam mazde mx3 v6 24v chyba 1,8l najpierw zalozylem wydech koncowy mugena tylko niemialem nic anic katalizatora ani tlumika srodkowego teraz mam katalizator i i przy 2000 rpm nieda sie wytrzymac w srodku
-
batery11
batery11 napisał(a):teraz mam katalizator i i przy 2000 rpm nieda sie wytrzymac w srodku
Ale temu jest winny katalizator czy
batery11 napisał(a):wydech koncowy mugena
Bo ja nie rozumiem. Tłumiki mugena są tanie, ale nadają się do wycia i dudnienia.
Panowie mam problem,pękł mi kolektor wydechowy. Mam taki z przykręcanym katem na końcu (2 katalizatory w aucie) ale nigdzie nie mogę takiego dostać,jak mają to tylko zwykły bez tego pierwszego katalizatora.
Czy da radę zamontować ten zwykły w miejsce tamtego i nie będzie problemów np z sondą lambda ?
Czy da radę zamontować ten zwykły w miejsce tamtego i nie będzie problemów np z sondą lambda ?
- Od: 10 maja 2008, 15:51
- Posty: 243
- Skąd: Siedlce
- Auto: Golf IV 2.3 V5
Po lifcie 323F BA ma inną sondę (4 kable-osobno masa), przed liftem były trzy,gwint raczej ten sam i sonda powinna pracować dobrze (obie mają grzałkę ). Co do kolektora , wydaje mi się że mocowanie do bloku powinno być to samo,za kolektorem wygląda to już inaczej i chyba najlepiej byłoby kupić cały element od kolektora do kata głównego.
od siebie polecam jak najbardziej strumiennice (pierwszy zabieg który robię przy kupnie auta:D) ale z tego co wiem nie powinno się tego stosować przy opcji 2 sond, gdy 1 jest przed a 2 za katalizatorem 
-
Sierściuch21
Nie mam sondy na katalizatorze.
Mam 323F BA, coś mi brzęczy z okolic katalizatora i to raczej nie jest opaska, bo wszystkie zostały przyspawane, przypuszczam, że to właśnie katalizator.
Czy możliwe że jest popękany i zapchany? Jak to mogę sprawdzić bez rozbierania całości?
Druga sprawa, czy to może mieć wpływ na wysokie spalanie?
Mam 323F BA, coś mi brzęczy z okolic katalizatora i to raczej nie jest opaska, bo wszystkie zostały przyspawane, przypuszczam, że to właśnie katalizator.
Czy możliwe że jest popękany i zapchany? Jak to mogę sprawdzić bez rozbierania całości?
Druga sprawa, czy to może mieć wpływ na wysokie spalanie?
www.protarget.pl sklep paintballowy, wiatrówki, gazy pieprzowe, samoobrona
Pantas napisał(a):Czy możliwe że jest popękany i zapchany?
Możliwe. U mnie w mx-3 tak było. Wkład potrafi się rozlecieć i taki efekt. Zatyka wylot i potem są problemy, zamulona i może więcej palić. a jak sprawdzić? Na kanał postukac i zobaczyć czy coś lata.
Inaczej nie wiem.
ravo napisał(a):kat ma 15 lat
A nigdy nie wiadomo
Moja BG GT 1991 roku jak pojechałem na analizę, to gość nie chciał uwierzyć
ja się pozbyłem 3 katalizatorów ( 2 pre-katy i główny) i ani nie śmierdzi bardziej niż zwykle, ani nie kopci bardziej.
Adaś napisał(a):ja się pozbyłem 3 katalizatorów ( 2 pre-katy i główny) i ani nie śmierdzi bardziej niż zwykle, ani nie kopci bardziej.
ja też się pozbyłem <chwilowo> i smierdzi wachą, brzeczy wydech i paruje jak lokomotywa
-
Gość
Siw-y napisał(a):Adaś napisał(a):ani nie śmierdzi bardziej niż zwykle, ani nie kopci bardziej.
Czyli nadal tyle samo oleju pali?
miska olejowa została uszczelniona i na razie wycieków brak
ravo napisał(a):w tej chwili to nikt nie chce skupowac bo sa warte grosze z powodu kryzysuwejdz na degeneracje i tam znajdziesz kolesia ktory skupuje
dzięki za inf
u mnie także po pozbyciu sie kata nie śmierdzi, nie kopci i nie brzęczyAdaś napisał(a):ja się pozbyłem 3 katalizatorów ( 2 pre-katy i główny) i ani nie śmierdzi bardziej niż zwykle, ani nie kopci bardziej.
- Od: 16 gru 2006, 20:01
- Posty: 201
- Skąd: Świdnica
- Auto: WRX my05
ja jednak podpiszę się pod grupą: – śmierdzi i kopci – wieć katalizator pewnie powróci, inny, mniej spanachany.
- Od: 11 cze 2007, 15:28
- Posty: 1650
- Skąd: Lublin
- Auto: Mazda Premacy CP 2.0DiTD RF4F 2003
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości
Moderator
Moderatorzy Tuning i modyfikacje