automatyczna skrzynia biegów – jak korzystać
1, 2
witam wszystkim, niedawno stałam się szczęśliwą posiadaczką mojego pierwszego samochodu- mazdy z automatyczną skrzynią biegów. Znajduje się tutaj 6 opcji: P, R, N, D3, S2 i L1. Nie potrafię znaleźć informacji na temat do czego służą poszczególne biegi, tzn w jakich sytuacjach ich używać, szczególnie chodzi mi o biegi L1 i S2, ale też N do czego służy. bo P to parkowanie, R – bieg wsteczny, D do jazdy. Bardzo proszę o pomoc – instrukcje, linki itp. Z góry dziękuję za wszelkie info.
Ostatnio edytowano 16 kwi 2008, 13:41 przez mija, łącznie edytowano 3 razy
- Od: 15 kwi 2008, 13:12
- Posty: 16
a cos wiecej o swoim autku?
poza tym, ze to mazda, to jac nie zakumalem...
(moze L to Letko, a S to Stanowczo )
poza tym, ze to mazda, to jac nie zakumalem...
(moze L to Letko, a S to Stanowczo )
mazda 121 DB08 1.3 16v Canvas Top laguna blue
I miejsce 1/4mili mazdamini 10-XI-2007
z madzia bylismy juz w: D CZ A I LT LV EST UA MD TMR SK
jak szalec, to szalec
I miejsce 1/4mili mazdamini 10-XI-2007
z madzia bylismy juz w: D CZ A I LT LV EST UA MD TMR SK
jak szalec, to szalec
- Od: 15 mar 2005, 14:21
- Posty: 400
- Skąd: nowa praga
- Auto: kosmetyczka
N- neutral -luz, bieg jałowy-zwijcie jak chcecie -Działa jak P,ale nie włączają się hamulce w skrzyni,czyli auto jak na zwykłym luzie. Jeśli masz kolejność P,N,R(tak jest np. w Mercedesie) to N służy głównie do tego,żeby nie było gwałtownej zmiany ciśnienia w skrzyni przy N=>R i R=>N. Skrzynia jest pewnie 4 biegowa??? i sam nie wiem czemu w MB jest D4 jak jest 5 biegów-czyżby nadbieg jakiś?. A położenia 1 i 2 to zapewne to,że powyżej danego biegu nie zmieni niezależnie od obrotów.Przydatne raczej w górach,albo do orania pola autem:). Pamiętaj,że automatów nie holuje się ,jeśli nie można uruchomić silnika lub wyciekł olej ze skrzyni!!!.PS. Piszę na przykładzie auta z ASB które aktualnie posiadam,ale w Maździe może być podobnie,co nie znaczy,że na pewno jest tak samo.Pozdrawiam:)
Mateusz, dziękuję za odpowiedź, jakaś jaśniejsza wydaję mi się już ta skrzynia biegów, ale nie mam pojęcia czy ma 4 biegi i kolejność nie jest taka jak w mercu tylko: P R N D3 S2 i L1. Tak słyszałam, że korzysta się tylko z P R i D, ale dobrze wiedzieć po co wymyślili te pozostałe.
pozdrawiam
pozdrawiam
- Od: 15 kwi 2008, 13:12
- Posty: 16
Wnioskuje tak:
P, R, N – znane i opisane
D3 -- jazda normalna – prawdopodobnie 3 oznacza tutaj ze sa trzy biegi + 4 nadbieg (wnioskuje ze skrzynia ma 4 biegi)
Dodatkowo przy tym biegu jest automatyczne zabezpieczenie przed przekroczeniem bezpiecznych obrotow silnika. Po prostu – stoisz, dajesz gaz do dechy i trzymasz a elektronika sama zmienia biegi tak aby nie dopuscic do zniszczenia silnika (funkcja fachowo nazywa sie kick-down)
S2 -- jazda dynamiczna – przelozenia sa krotsze, biegi zmieniane przy wyzszych obrotach, skrzynia uzywa tylko trzech biegow i nie ma funkcji kick-down – samemu trzeba pilnowac zeby silnik nie pracowal na zbyt wysokich obrotach!
L1 -- jazda w gorach i/lub z wiekszym obciazeniem np. ciagnac przyczepe. Z tego co sie orientuje ma sie wtedy zwiekszone hamowanie ukladem silnik-skrzynia biegow (nie wiem czy jest tutaj kick-down, przypuszczam ze nie, bo prawdopodobnie skrzynia pracuje tylko na dwoch biegach)
Mysle ze to bedzie latwe do sprawdzenia Ogolnie chodzi o to, ze wybierajac "program" jazdy do przodu masz inne momenty zmiany biegow i inne "sily" hamujace w skrzyni biegow.
P, R, N – znane i opisane
D3 -- jazda normalna – prawdopodobnie 3 oznacza tutaj ze sa trzy biegi + 4 nadbieg (wnioskuje ze skrzynia ma 4 biegi)
Dodatkowo przy tym biegu jest automatyczne zabezpieczenie przed przekroczeniem bezpiecznych obrotow silnika. Po prostu – stoisz, dajesz gaz do dechy i trzymasz a elektronika sama zmienia biegi tak aby nie dopuscic do zniszczenia silnika (funkcja fachowo nazywa sie kick-down)
S2 -- jazda dynamiczna – przelozenia sa krotsze, biegi zmieniane przy wyzszych obrotach, skrzynia uzywa tylko trzech biegow i nie ma funkcji kick-down – samemu trzeba pilnowac zeby silnik nie pracowal na zbyt wysokich obrotach!
L1 -- jazda w gorach i/lub z wiekszym obciazeniem np. ciagnac przyczepe. Z tego co sie orientuje ma sie wtedy zwiekszone hamowanie ukladem silnik-skrzynia biegow (nie wiem czy jest tutaj kick-down, przypuszczam ze nie, bo prawdopodobnie skrzynia pracuje tylko na dwoch biegach)
Mysle ze to bedzie latwe do sprawdzenia Ogolnie chodzi o to, ze wybierajac "program" jazdy do przodu masz inne momenty zmiany biegow i inne "sily" hamujace w skrzyni biegow.
- Od: 21 maja 2007, 10:33
- Posty: 123
- Skąd: Oswiecim
- Auto: Mazda 121 GLX CT,1991,73KM
Mazda Xedos 1.6, 1995
ap2 napisał(a):(funkcja fachowo nazywa sie kick-down)
Funkcja kick-down(niejako "przykopanie") polega na redukcji przełożenia przy wciśnięciu gazu do oporu np. podczas nagłego wyprzedzania.W mojej ASB redukuje także jak przycisnę mocniej (ale nie max)j,choć wtedy jest delikatne opóźnienie, natomiast wciskając do oporu naciskasz jak gdyby przycisk(delikatne kliknięcie w krańcowym położeniu pedału przyspieszenia) i bieg natychmiast jest redukowany-to właśnie jest kick-down.T co mówi Szanowny Kolega to po prostu odcięcie zapłony-na silniku nie na skrzyni.
mija napisał(a):kolejność nie jest taka jak w mercu tylko: P R N D3 S2 i L1
Jest dokładnie taka jak w Mercedesie-mój błąd tam wyżej:) Nie napisałaś skąd jesteś,ale jeśli nie z gór to używasz: P-przed zgaszeniem i do następnego odpalenia,a na innym biegu nie uruchomisz auta.Jeśli zgasisz nie na P-po prostu przestaw-nic się nie stanie. R-jazda w tył .N-luz bez hamowania jak w P.W korkach nie przestawiaj na N czy P-trzymaj hamulec,chyba że stoisz bardzo długo.Skrzynia nie przepada za częstymi zmianami ciśnienia,jeśli nie są konieczne.D-jazda do przodu.Tu kryje się cała przyjemność jazdy z ASB po mieście-"zapinasz" D wciskasz gaz i biegi Cię nie obchodzą. Aha-masz przełącznik W/S może??? W MB wielu ludzi myśli,że S to "spor"t, choć w rzeczywistości to "Standard" i męczą się na W (Winter-zimowy) ruszając z 2 i czując "gumowe" połączenie silnika ze skrzynią.Depczą wtedy do oporu-auto się męczy,kierowca narzeka,a paliwo ubywa nad wyraz szybko. Na S dużo ostrożniej używa się gazu,a auto jeździ aż miło.Może masz przycisk-funkcję HOLD-u mnie nie ma,ale pozwala chyba wejść na wyższe obroty.Pozdrawiam:) ...
Mateusz L napisał(a):T co mówi Szanowny Kolega to po prostu odcięcie zapłony-na silniku nie na skrzyni.
Jesli wprowadzilem w blad to przepraszam. Widac kazdy producent ma troszeczke inaczej to opracowane.
- Od: 21 maja 2007, 10:33
- Posty: 123
- Skąd: Oswiecim
- Auto: Mazda 121 GLX CT,1991,73KM
Mazda Xedos 1.6, 1995
Przy dzisiejszej mnogości systemów trudno się połapać.Sam zainteresowałem się dopiero jak wsiadłem w automat,choć przyjemnie wsiąść czasem do Mazdy brata i posłuchać RF a w obrotach.Mazda ma duszę.... Ale jak to się mawia u mnie w szkole- Aby zdrowie było
zaniedbałam temat, dzięki za podpowiedzi. Mateusz, korzystam z dobrych dróg pod Dublinem, płasko i równiutko, czasem kręto i wąsko, hmm... nie wiem o co Ci chodzi z przełącznikiem W/S – chyba go nie mam, za to holda mam, ale nadal nie wiem z "czym się go je"
pozdrawiam
pozdrawiam
- Od: 15 kwi 2008, 13:12
- Posty: 16
Witam
Dołączę do tematu. Może nie tak rzeczowo jak przedmówcy. Maja Mazda ma HOLD, dowiedziałem się kiedyś, że opcja ta służy do jazdy po mieście. Jest wtedy mniejsze zużycie paliwa. Faktycznie był okres kiedy włączałem ten przycisk i zużycie paliwa było mniejsze. Nie było jednak wtedy nadbiegu, nie mam już zacięcia aby się ścigać, ale ten nadbieg czasami bardzo się przydaję, dlatego HOLD-a przestałem używać.
Dołączę do tematu. Może nie tak rzeczowo jak przedmówcy. Maja Mazda ma HOLD, dowiedziałem się kiedyś, że opcja ta służy do jazdy po mieście. Jest wtedy mniejsze zużycie paliwa. Faktycznie był okres kiedy włączałem ten przycisk i zużycie paliwa było mniejsze. Nie było jednak wtedy nadbiegu, nie mam już zacięcia aby się ścigać, ale ten nadbieg czasami bardzo się przydaję, dlatego HOLD-a przestałem używać.
- Od: 23 mar 2007, 19:27
- Posty: 34
- Skąd: Warszawa
- Auto: Mazda 323 BG, Mazda 323 BA aktualnie jest Mazda 3 BK 1.6 2007, Mazda CX-5 KF.
Wydaje mi się,że HOLD pozwala "przeciągać"(HOLD=trzymać???)biegi i przytrzymując go, skrzynia nie wrzuci kolejnego biegu,ale nie jestem pewny. Czy jest to w ogóle przycisk, czy przełącznik? W/S jest w Mercu i to może być właśnie taki odpowiednik HOLDa- po prostu zmienia biegi przy innych obrotach. Na S trochę wyżej.
jest przycisk, nie przełącznik, kilka centymetrów pod przyciskiem służącym do zmiany biegów. Zastanawiam się czy warto z niego korzystać, jeżeli często muszę jeździć 30-40/h i co chwilę hamować......(chyba, że nie ma korków i pieszych), hm... kusi to co napisał Yano, bo mój wozik pali 10l. Pewnie dlatego, że wolna jazda i wprawy żadnej , to moje pierwsze autko i prawko świeżutkie.
- Od: 15 kwi 2008, 13:12
- Posty: 16
mija napisał(a):est przycisk, nie przełącznik
A więc działa pewnie tak jak myślę-gdy jest wciśnięty nie pozwala zmienić biegu na wyższy przez co silnik kręci się wyżej-do wyższych obrotów...
mija napisał(a):kusi to co napisał Yano, bo mój wozik pali 10l
Gdyby to było coś co pozwala zejść niżej ze spalaniem to byłby przełącznik-trudno,żebyś jeździła i trzymała non stop HOLD.
mija napisał(a):wprawy żadnej usmiech
No ja jeżdżę w sumie 1,5 roku ale po przesiadce w automat pierwszym razem skotłował mi 11 a teraz z 8-ale to Diesel i to dość duży...
całkiem klarownie tłumaczysz, aż zaczyna mnie interesować co ta maszyna ma w środku , ale jak czytam inne tematy.... z jaką lekkością faceci rozmawiają o technice, budowie wozów, to tak sobie myślę że mi życia nie wystarczy, żeby poznać swój samochód .
pozdrawiam
pozdrawiam
- Od: 15 kwi 2008, 13:12
- Posty: 16
Mazda w środku ma...duszę i zachowuje się jak kobieta, ale jest mniej kapryśna
...a więc masz tam przekładnię planetarną i kilka sprzęgieł sterowanych elektrohydraulicznie ...o ile zwykłą skrzynię można porównać do rowerowej przerzutki,ale bez łańcucha-tryby się zazębiają nawzajem-bezpośrednio, to automat ma więcej wspólnego z...napędem koparki niż zwykłą skrzynią. Proponuję zacząć poznawać auto od silnika-tam jest łatwiej Na automatach zna się naprawdę mało kto-tak całkiem dokładnie,bo występują tam elementy,których działanie nie jest tak zupełnie intuicyjne i łatwe...
Na emeryturę się chyba jeszcze nie wybierasz,więc zdążysz Może zostaniesz mechaniczką
mija napisał(a):z jaką lekkością faceci rozmawiają o technice, budowie wozów
...a więc masz tam przekładnię planetarną i kilka sprzęgieł sterowanych elektrohydraulicznie ...o ile zwykłą skrzynię można porównać do rowerowej przerzutki,ale bez łańcucha-tryby się zazębiają nawzajem-bezpośrednio, to automat ma więcej wspólnego z...napędem koparki niż zwykłą skrzynią. Proponuję zacząć poznawać auto od silnika-tam jest łatwiej Na automatach zna się naprawdę mało kto-tak całkiem dokładnie,bo występują tam elementy,których działanie nie jest tak zupełnie intuicyjne i łatwe...
mija napisał(a):tak sobie myślę że mi życia nie wystarczy, żeby poznać swój samochód smutny
Na emeryturę się chyba jeszcze nie wybierasz,więc zdążysz Może zostaniesz mechaniczką
Mateusz L napisał(a):.a więc masz tam przekładnię planetarną i kilka sprzęgieł sterowanych elektrohydraulicznie język ...o ile zwykłą skrzynię można porównać do rowerowej przerzutki,ale bez łańcucha-tryby się zazębiają nawzajem
....pochwal tu faceta, to ci potem pokaże....
to ja zacznę od silnika, ale sobie może poszukam babskiego forum, gdzie normalnie będą rozmawiać a nie takie tam jak wyżej, że powtórzyć się nie da
- Od: 15 kwi 2008, 13:12
- Posty: 16
mija napisał(a):....pochwal tu faceta, to ci potem pokaże.... język
mija napisał(a):z jaką lekkością faceci rozmawiają o technice, budowie wozów
mija napisał(a):sobie może poszukam babskiego forum
Fora babskie są zazwyczaj o dzieciach, gotowaniu etc. Zostań, tu też są kobiety i w ogole fajna atmosfera...
mija napisał(a):gdzie normalnie będą rozmawiać
"Witajcie dziefcynki, fłaśnie zamówiłam sobie pink Mazdę z misiowymi pOkRoFcAmI"???
baaardzo śmieszne !
.... o facetach też. A czy o samochodach, to jeszcze nie wiem, poszukam jak będę miała więcej czasu
jak chcesz, to się śmiej, ale moja mazda jest czerwona i to JEJ NAJWAŻNIEJSZA CECHA, różowy też jest cool
Mateusz L napisał(a):Fora babskie są zazwyczaj o dzieciach, gotowaniu
.... o facetach też. A czy o samochodach, to jeszcze nie wiem, poszukam jak będę miała więcej czasu
Mateusz L napisał(a):"Witajcie dziefcynki, fłaśnie zamówiłam sobie pink Mazdę z misiowymi pOkRoFcAmI
jak chcesz, to się śmiej, ale moja mazda jest czerwona i to JEJ NAJWAŻNIEJSZA CECHA, różowy też jest cool
- Od: 15 kwi 2008, 13:12
- Posty: 16
mija napisał(a):baaardzo śmieszne
Nie gniewaj się, no...
mija napisał(a):.... o facetach też
tak już lepiej...
mija napisał(a):mazda jest czerwona
Czerwony to podobno najszybszy kolor... Różowy-no cóż-jakiś szejk kazał sobie pomalować nowego Merca na różowo,więc widać jest modny...
1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości