NIUTONOMETRY-Kto wytlumaczy co to ??
1, 2
Czy ktos wytlumaczy jak o co w tym chodzi
jesli jest podany Maksymalny moment obrotowy: 217 Nm przy 4800 obr./min.
to znaczy ze przy 5000 obr na min tez bedzie mial 217 Nm ? i 6000 tak samo ?
I czy to duzo czy malo 217 Nm ?
jesli jest podany Maksymalny moment obrotowy: 217 Nm przy 4800 obr./min.
to znaczy ze przy 5000 obr na min tez bedzie mial 217 Nm ? i 6000 tak samo ?
I czy to duzo czy malo 217 Nm ?
- Od: 12 wrz 2007, 14:27
- Posty: 1619
- Skąd: Gdańsk
- Auto: Silvia power :*
jak znajdę to wrzucę skana z AutoŚwiata, gdzie tłumaczyli to w miarę ludzkim językiem.
Nie można jednoznacznie ocenić czy to sporo czy nie. Mój Xedos 2.0 140koni V6 ma 175 Nm, Mondeo 2.0 TDCi ma 330Nm przy 130koniach, a osiągi mają podobne. Wartość momentu obrotowego zależy od tego jaki kształt ma krzywa ilości Nm przy odpowiednich obrotach silnika.
Przykład (moment obr. na żółto, po lewej moc w kW, po prawej Nm, na dole obroty).
Nie można jednoznacznie ocenić czy to sporo czy nie. Mój Xedos 2.0 140koni V6 ma 175 Nm, Mondeo 2.0 TDCi ma 330Nm przy 130koniach, a osiągi mają podobne. Wartość momentu obrotowego zależy od tego jaki kształt ma krzywa ilości Nm przy odpowiednich obrotach silnika.
Przykład (moment obr. na żółto, po lewej moc w kW, po prawej Nm, na dole obroty).
- Od: 7 sty 2006, 17:42
- Posty: 234
- Skąd: Wrocław
- Auto: e46 330xd eMpowered by Jetronik, 6 Mps
Autostrada A4 – wyjeżdżaliśmy jeden za drugim przy prędkości około 40-50km/h – ford jechał za mną i nie dał rady mnie dogonić, przy 150 odpuściłem dalsze przyspieszanie, cały czas był mniej więcej w tej samej odległości za mną. Ford ma niesamowitego kopa, ale na minimalnym zakresie obrotów.
- Od: 7 sty 2006, 17:42
- Posty: 234
- Skąd: Wrocław
- Auto: e46 330xd eMpowered by Jetronik, 6 Mps
Nie porownuj diesla do benzyny bo tutaj moment obrotowy jest nie do porownania ze wzledu na inny silnik i na inne obroty uzyteczne
W skrocie moment to odnosnik jak dobrze auto sie zbiera, jak dobre ma przyspieszenie i elastycznosc na kazdym biegu np. czy do wyprzedzania na trasie wystarczy wcisnac gaz na wyzszym biegu czy trzeba zbic nizej i wkrecic na wyzsze obroty. Moment, tak samo jak moc, zmienia sie w skali obrotow i jak spojzysz na dowolny wykres z hamowni to widac, ze od niskich obrotow moc i moment jest slaby ale im wyzej tym lepiej. Dla serii aut najczesciej jest tak, ze osiagaja moment srednio lub wysoko a pozniej gwaltownie w dol.
A co fizycznie sam moment to masz tutaj np. opisane:
http://moto.wp.pl/kat,45754,wid,8370795 ... caid=14927
No i 217Nm to dla benzyny calkiem sporo, dla przykladu silnik 2.0 FS ma 170.
W skrocie moment to odnosnik jak dobrze auto sie zbiera, jak dobre ma przyspieszenie i elastycznosc na kazdym biegu np. czy do wyprzedzania na trasie wystarczy wcisnac gaz na wyzszym biegu czy trzeba zbic nizej i wkrecic na wyzsze obroty. Moment, tak samo jak moc, zmienia sie w skali obrotow i jak spojzysz na dowolny wykres z hamowni to widac, ze od niskich obrotow moc i moment jest slaby ale im wyzej tym lepiej. Dla serii aut najczesciej jest tak, ze osiagaja moment srednio lub wysoko a pozniej gwaltownie w dol.
A co fizycznie sam moment to masz tutaj np. opisane:
http://moto.wp.pl/kat,45754,wid,8370795 ... caid=14927
No i 217Nm to dla benzyny calkiem sporo, dla przykladu silnik 2.0 FS ma 170.
W sumie można powiedziać tak.. czym większy moment obrotowy w dłuższym zakresie obrotów tym samochód jest elastyczniejszy... Tzn, szybciej przyśpiesza na drodze bez redukcji..
Japońce w benzynie momentem niegrzeszą... jak samochód ma jechać muci mieć 4000/ 5000rpm.
Coś pominełem?
Japońce w benzynie momentem niegrzeszą... jak samochód ma jechać muci mieć 4000/ 5000rpm.
Coś pominełem?
- Od: 10 mar 2007, 17:55
- Posty: 574
- Skąd: Pisz
- Auto: 626 GEA 2,0 DOHC
z "Motoru":
Jak wiadomo moc jest iloczynem obrotów i momentu obrotowego. Jak chcesz uzyskać wysoką moc trzeba podnieś moment, moment jest proporcjonalny do napełnienia cylindrów mieszanką. W przypadku silników niedoładowanych podniesienie momentu powyżej pewnej granicy jest bardzo trudne. Duzo natomiast da się zrobić obrotami, Jeżeli silnik osiągający maksymalnie 100 nm przy 4000 obr/min. Przerobimy tak aby ten sam moment był pojawiał się przy 8000obr/min to moc maks. Wzrośnie dwukrotnie, minus to oczywiście pogoszenie elastyczności.
Jednym słowem Konie mechaniczne dają prędkość maksymalną, a moment służy do przyśpieszania auta, no i elastyczności w miarę ustosunkowanych odbr.
z frum maxi tuning (bodajże):
Nm czyli nitonometr czyli N*m miara momentu obrotowego
to jest cos w rodzaju siły w ruchu obrotowym. Tak jak masz klucz o długości 1 m i napierasz na niego siłą 10 N to masz 1m*10N=10 Nm
W silniku siła pochodzi od ciśnienia spalin ponad tłokiem a ramie (ten przykładowy klucz ) to wykorbienie wału (tego szukaj w googlach)
A tak swoja droga to naprawde niewiele osób potrafi ładnie wytłumaczyc co to sa Nm i jak to działa
I jeszcze jedno, z tego wychodzi ze same silniki wcale nie sa takie mocne Większość naszych silników człowiek by był w stnie zatrzymać rękami mając metrowy klucz (lub jakieś metrowe ramię). Więc dziękujmy za skrzynie biegów
Jak wiadomo moc jest iloczynem obrotów i momentu obrotowego. Jak chcesz uzyskać wysoką moc trzeba podnieś moment, moment jest proporcjonalny do napełnienia cylindrów mieszanką. W przypadku silników niedoładowanych podniesienie momentu powyżej pewnej granicy jest bardzo trudne. Duzo natomiast da się zrobić obrotami, Jeżeli silnik osiągający maksymalnie 100 nm przy 4000 obr/min. Przerobimy tak aby ten sam moment był pojawiał się przy 8000obr/min to moc maks. Wzrośnie dwukrotnie, minus to oczywiście pogoszenie elastyczności.
Jednym słowem Konie mechaniczne dają prędkość maksymalną, a moment służy do przyśpieszania auta, no i elastyczności w miarę ustosunkowanych odbr.
z frum maxi tuning (bodajże):
Nm czyli nitonometr czyli N*m miara momentu obrotowego
to jest cos w rodzaju siły w ruchu obrotowym. Tak jak masz klucz o długości 1 m i napierasz na niego siłą 10 N to masz 1m*10N=10 Nm
W silniku siła pochodzi od ciśnienia spalin ponad tłokiem a ramie (ten przykładowy klucz ) to wykorbienie wału (tego szukaj w googlach)
A tak swoja droga to naprawde niewiele osób potrafi ładnie wytłumaczyc co to sa Nm i jak to działa
I jeszcze jedno, z tego wychodzi ze same silniki wcale nie sa takie mocne Większość naszych silników człowiek by był w stnie zatrzymać rękami mając metrowy klucz (lub jakieś metrowe ramię). Więc dziękujmy za skrzynie biegów
- Od: 14 wrz 2006, 08:48
- Posty: 228
- Skąd: Żywiec
- Auto: Była Mazda mx3, jest Alfa Romeo 156
noucamp napisał(a):to znaczy ze przy 5000 obr na min tez bedzie mial 217 Nm ? i 6000 tak samo ?
Takie rzeczy to tylko w trubo ...
Maksymalny moment obrotowy osiągasz przy pewnych obrotach (w silniku wolnossącym) i kropka. Powyżej i poniżej tego miejsca moment obrotowy jest mniejszy, jak widać na wykresie.
Pozdrawiam,
Paweł
Paweł
- Od: 16 sty 2005, 17:08
- Posty: 2553
- Skąd: Katowice
- Auto: Volvo S70 2.5 A/T LPG
Albo w Hondzie (vtec):)
http://hondapl.org/technika/momobrvsmoc ... vsmoc.html
Mniej wiecej w połowie stronki jest ciekawa tabelka
http://hondapl.org/technika/momobrvsmoc ... vsmoc.html
Mniej wiecej w połowie stronki jest ciekawa tabelka
- Od: 14 wrz 2006, 08:48
- Posty: 228
- Skąd: Żywiec
- Auto: Była Mazda mx3, jest Alfa Romeo 156
Grafit napisał(a):Albo w Hondzie (vtec)
mialem VTEC i kupa.
teraz mam 2.0 Turbo i jest bajka. Coprawda tez jest zmienna faza walka ssacego i to daje bardzo duzo w zakresie 2-3tys kiedy turbo nie pompuje. Ale jak turbo pompuje to bajka jest
A co do Mondeo TDCI.
Pisalem ze sie scigalem od ok 70kmh kiedys MX-3 KF kontra mondeo 130konne. Mondziak z 4 biegu, ja z 3go. i szlismy leb w leb do 150 pozniej brakowalo drogi.
Wyscig ustawiony, bo ten gosc na utostradzie mogl nie dusic.
Nie wiem, nie miałem vteca <bezradny>
Mowie tylko co przeczytałem na tamtej stronce i wyglada to bardzo interesujaco ze w normalnym silniku Nm rosna wraz z obrotami do pewnej wartosci a potem silnik zaczyna tracic moc, a w hondzie praktycznie jej nie traci.
A porownywac vteca i turbo chyba nie ma sensu bo to oczywiste co wygra
Mowie tylko co przeczytałem na tamtej stronce i wyglada to bardzo interesujaco ze w normalnym silniku Nm rosna wraz z obrotami do pewnej wartosci a potem silnik zaczyna tracic moc, a w hondzie praktycznie jej nie traci.
A porownywac vteca i turbo chyba nie ma sensu bo to oczywiste co wygra
- Od: 14 wrz 2006, 08:48
- Posty: 228
- Skąd: Żywiec
- Auto: Była Mazda mx3, jest Alfa Romeo 156
Jak wyzej, Nm odpowiada za przyspieszanie.
P.S.
Tak naprawde to nikt nie wie co to moment obrotowy – slowa Clarksona
P.S.
Tak naprawde to nikt nie wie co to moment obrotowy – slowa Clarksona
RX-8 SP Titanium Grey Aero Kit :: Borla :: Greddy Air Diversion Panel :: Agency Power Pulley :: Tokico D-Spec Shocks + Tanabe GF Springs :: Racing Beat Endlinks ::
"A car can be a tool but it can also be so much more. It can be a heart-starter, it can be a drug, it can be a piece of art and it can stir your soul..." J. Clarkson
"A car can be a tool but it can also be so much more. It can be a heart-starter, it can be a drug, it can be a piece of art and it can stir your soul..." J. Clarkson
Marco7 napisał(a):Jak wyzej, Nm odpowiada za przyspieszanie.
To nie jest dokładnie tak – motocykle mają baaaardzo mały moment obrotowy (nieproporcjonalnie mniejszy niż waga w stosunku do samochodów) a przyśpieszają jak głupie
RXy też nie mają za dużo Nm a przyśpieszają lepiej niż samochody z większym momentem
Jeśli idzie o elastyczność – przyśpieszenie z niskich obrotów – tam czas przyśpieszania zależy przedewszystkim od momentu.
Trusted computing – Yes or No?
Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Wsiądźcie sobie na rower, zarzućcie dużą zębatkę z przodu i małą z tyłu, rozkulajcie z górki do jakiejś prędkości a następnie z tej prędkości przyspieszcie na płaskim naciskając lekko na pedały.
Później zróbcie to samo ale naciskajcie na pedały 2 razy mocniej. Kiedy szybciej przyspieszycie?
Później zróbcie to samo ale naciskajcie na pedały 2 razy mocniej. Kiedy szybciej przyspieszycie?
Moment to złoooo moc jest fajniejsza
andreass napisał(a):moment obr. na żółto
czy ja jestem daltonistą czy jak, ale żółtego to ja na tym wykresie nie widzę
Sokool napisał(a):Później zróbcie to samo ale naciskajcie na pedały 2 razy mocniej. Kiedy szybciej przyspieszycie?
To mowa o momencie
Jak będziecie jechać z tą samą prędkością i zredukujecie przerzutkę i zaczniecie pedałować znacznie szybciej z tą samą siłą (nie zdwojoną) to wynik będzie podobny jak przy dwa razy większym momencie
Trusted computing – Yes or No?
Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
brii napisał(a):Jak będziecie jechać z tą samą prędkością i zredukujecie przerzutkę i zaczniecie pedałować znacznie szybciej z tą samą siłą (nie zdwojoną) to wynik będzie podobny jak przy dwa razy większym momencie
To mowa o przełożeniu. I dlatego przy wysokim momencie (np. w dieslu) sobie można pociskać od niskich obrotów a w benzynie trzeba redukować.
Sokool napisał(a):To mowa o przełożeniu.
"przyśpieszaniu mocą" – Moża przyśpieszać w taki samym tempie mając mniej momentu
Ostatnio edytowano 24 paź 2007, 09:58 przez brii, łącznie edytowano 1 raz
Trusted computing – Yes or No?
Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Grzyby napisał(a):czy ja jestem daltonistą czy jak, ale żółtego to ja na tym wykresie nie widzę
ja jestem, mam na to papier
Nie byłbyś sobą jakbyś się nie doczepił
Oficjalne sprostowanie dla Grzyby: kolor jest zielony jak trawka wiosną
Macie tu jeszcze ciekawy wykres ciekawego silnika – dwie kreski, a ile radości dają
z prawej wartości podane w kilowatach, pomnożyć przez 1,37 i macie koniki mechaniczne. Wartość szczytowa 260.
- Od: 7 sty 2006, 17:42
- Posty: 234
- Skąd: Wrocław
- Auto: e46 330xd eMpowered by Jetronik, 6 Mps
1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości