Kilka miesięcy temu przyszedł czas na wymianę zasłużonej Mazdy MX-3 1.8 V6 na coś szybszego i pozwalającego na wygodne podróżowanie autostradami – rozważałem RX8 ale ze względu na łatwiejszy w utrzymaniu silnik i napęd na 4 koła wybór padł na Mazdę 6 MPS.
Kupiłem ją od pierwszego właściciela, który kupił ją w Niemczech (bo w Polsce nie było jeszcze dystrybutora).
Poprzednik bardzo dbał o auto, cała historia serwisowa jest udokumentowana w DSR i poza kilkoma eksploatacyjnymi częściami i początkami rdzy auto było w idealnym stanie.
Mazda była fajna, wygodna, dość szybka, ale duża i dużo za ciężka jak na swoją moc (i jej charakterystykę) – to dupowóz a nie rakieta a ja przyzwyczailem się do obniżonej i utwardzonej MX-3 z V6, więc trzeba było auto "doinwestować" i dodać jej trochę charakteru
UWAGA: przez te kilka lat nazbierało się tyle zmian, że nie ogarniam pierwszego posta – wszystkie ciekawsze updaty podlinkowuję poniżej – polecam zaglądać bezpośrednio do postów
DROBIAZGI:
– oświetlenie wnętrza, rejestracji, postojówki zamienione na LED
– nowa skóra na kierownicy (z czerwoną nitką oczywiście
– gałka zmiany biegów Cobb
– podłączenie NVOXa (AUX, karta SD, USB) (zmienione na XCL z BT)
– zasilanie ładowarki telefonu i kamerki pod deską (gniazdo zapalniczki wolne)
– stalowe bushingi wybieraka skrzyni biegów
– przeniesiona i większa chłodnica od wspomagania
– zabezpieczenie antykorozyjne podwozia (piaskowanie i zabezpieczenie od podstaw)
MODY:
– silikonowy dolot JBR Tru-3.0 Wide Path –> upgrade na D1Spec 4" –> customowy dolot 4" od SSG, zimne powietrze z nadkola
– FMIC z fmic.pl, modyfikowany przez SSG –> gigantyczny customowy IC od SSG
– kolektor dolotowy z Focusa ST z dodatkowymi wtryskiwaczami paliwa – 4x Bosch 375cc/min
– pompa paliwa DW300c
– DET3 do sterowania dodatkowych wtrysków
– 3" downpipe ze sportowym katalizatorem – ssgarage.pl
– wydech 3", na końcu 2x2.75" – ssgarage.pl
– internalsy HPFP – Autotech
– tarcze hamulcowe przód DBA 4000 T3 –> BBK K-Sport, zaciski 8-tłoczkowe, dwuczęściowe tarcze 356x32mm
– klocki przód Pagid (Hawk HPS okazały się słabe) –> obecnie Ferodo DS Performance, narazie najlepsze –> klocki K-Sport "Sport" od BBK – rewelacja
– strojenie – disi-tune.pl, PromotoR
– świece NGK LTR7IX-11 (stopień zimniejsze, szczelina 0,65mm)
– przewody hamulcowe w stalowym oplocie – Hose Technik
– rozpórka kielichów z przodu
– tylny stabilizator Whiteline (24mm)
– dołożony TPMS (Steelmate TPMS-85)
– wymiana fabrycznej nawigacji na tablet Nexus 7 II z LTE
Silnik:
– Kute tłoki CP (kompresja: 8,5:1, 88mm)
– Kute korbowody h-Beam+ Manley
– Śruby głowicy ARP
– Podkładki wtryskiwaczy CP-E
– Komplet sprężynek i talerzyków Supertech
– Borg Warner EFR 7670
– Panewki korbowe ACL
– Gruszka do turbiny EFR na duże doładowanie
– Sprzęgło ACT (spiek) –> obecnie dwutarczowy Clutch Masters CM850
– Map sensor 3 bar + wtyczka
– Mocowania silnika JBR
– Wkład miski JBR
– Catchtank JBR
– EGR delete JBR
– Uszczelki termiczne JBR
– Obejmy układu dolotowego T-Clamp
– Czujnik EGT
– Czujnik temperatury oleju
– Mniejszy akumulator AGM (Optima)
Okolice silnika:
– Kolektor wydechowy SSG Twin Scroll
– DP SSG – modyfikacja
– Bazaltowa taśma termiczna na kolektor wydechowy i dp
– Układ dolotowy SSG modyfikacja
– Modyfikacja mocowania akumulatora/ECU
– Modyfikacja kolektora ssącego (usunięcie klap) SSG
– Przewody wodne chłodzenia sprężarki SSG
– Izolacja termiczna grodzi
"Remont" silnika:
– Uszczelka głowicy OEM
– Uszczelka dekla zaworowego OEM
– Uszczelniacze wału korbowego (2 szt).
– Rozrząd kompletny OEM ze ślizgami
– Komplet uszczelniaczy zaworowych OEM
– Panewka oporowa nominał OEM
– Komplet panewek głównych nominał OEM
– Pompa wody GMB
– Prowadnice zaworowe komplet (16 szt.)
– Zawór ssący (1 szt.)
– Filtr oleju (3 szt.)
– Olej silnikowy mineralny
– Olej silnikowy półsyntetyczny
– Olej silnikowy Motul 300V Power 5W40 8L
– Płyn chłodniczy Valvoline (7,5L)
– Płyn do wspomagania
– Pasek klinowy
– Rolka zwrotna paska klinowego
– Rolka napinająca paska klinowego
Specjalistyczna robota:
– Obróbka głowicy
– Obróbka silnika (szlif cylindrów, szlif wału, zabielenie bloku, wyważenie)
– Sprawdzenie / Czyszczenie wtryskiwaczy
Zawieszenie:
– gwint BC Racing z regulacją twardości
– nowy tylny dyferencjał (w starym ułamane mocowanie)
– wszystko piaskowane i zabezpieczane
– wszystkie gumy nowe
Aktualnie robię:
– pracuję na budżet
WYNIK:
– 325 KM przy 5372 rpm –> 443KM przy 5850rpm –> 502KM przy 6495rpm –> 512KM
– 478 Nm przy 4205 rpm –> 608Nm przy 3550rpm –> 626Nm przy 4490rpm – 718Nm
– bardzo przyjemna charakterystyka silnika
– podczas normalnej jazdy wydech nie jest za głośny
– 502KM zrobione, zapas jest do ~550KM ale napęd wymaga "uwagi"
DO ZROBIENIA:
– zrobić ładną sesję foto
– pomierzyć i udokumentować przyspieszenia itp
– kosmetyka blach (ruda, rysy)
– kamera cofania 360^
– montaż foteli Recaro z RX8 R3 (czekają)
– mocniejsze półosie z tyłu
– marzy mi się szpera z przodu...
Big Turbo:
UPDATE: http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=331&t=176829&p=3123057#p3123057
PODSUMOWANIE BIG TURBO: http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=331&t=176829&p=3192214#p3192214
UPDATE: mocowanie dyfra wymienione na Turbine Tech
UPDATE: halogen wymieniony, BBK z dystansami zasiadł:
http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?p=3224377#p3224377
UPDATE: nowe felgi i opony na lato:
http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=49&t=176829&p=3256737#p3256737
UPDATE: nowy IC, poprawione orurowanie, dodatkowe wtryski paliwa:
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=49&t=176829&p=3367105#p3367105
UPDATE: Jest wynik 500+KM ale to jeszcze nie koniec
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?p=3368499#p3368499
UPDATE: Ogarnianie audio i wnętrza
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?p=3414828#p3414828
FOTO:
Więcej zdjęć (często jakiś głupot około-mazdowych): http://photo.drozdo.net/MPS/n-fGR9V/
aktualnie wygląda tak:

umyta wygląda lepiej:



wydech by SSG:

obie pięknę

nie miałem czasu na ladną sesję więc kilka zdjęć z krzaków:



rdza w nadkolach (już usunięta):

tarcze i klocki na przód:

dolot, mud flapsy i garść gadżetów

wydech (górny mój, na dole 2x3" z innego MPSa):

downpipe z katem:

nowy intercooler:

nowe tarcze i klocki na przód:

IC zamontowany, nad nim dołożona chłodnica od wspomagania:

w 6 da się rurę puścić obok silnika – nie nagrzewa się tak bardzo:


czary:

hamownia (na łańcuchach, pasy się topiły od wydechu):

wynik:

trasa 130km/h na tempomacie:

wnętrze w nocy:

airbox:

stabilizator:

bushing bez smaru (teflonowe włoski w środku):

nowa skóra:

wnętrze:

Nowości z okazji Big Turbo:
Nowy ślimak: Borg Warner EFR 7670, A/R 0.92, twin scroll, turbina ze stopu tytaniu i aluminium połowę lżejsza niż kuta aluminiowa, ceramiczne łożyska, chłodzenie wodą – nie ma nic lepszego

Kilka "dużych" gratów:
Korby Manley H-Beam+ ze śrubami ARP 625+, tłoki CP-Carillo z obniżoną kompresją 8.5:1

Śruby głowicy ARP, sprężyny i talerzyki zaworowe Supertech:

No i robota – silnik:

auto bez przodu, skrzynia na ziemi

głowica z zaworami:

miska olejowa z przegrodami JBR, w tle tłoki z korbami, pompa wody i troche oemowych gratów:

góra głowicy z nowymi talerzykami i sprężynkami:

blok po obróbce, z zamontowanymi tłokami – nówka sztuka

szklanki hydraulicznych popychaczy zaworów, wałek w tle:

montaż turbo, kolektor twin scroll od SSG:

oczywiście V-Bandy

kolektor owinięty taśmą bazaltową + trochę złota DEI

termopara do EGT:

Nowe turbo pchało tyle powietrza, że FMIC nie dawał rady – SSG to the rescue! Nowe end-tanki, trochę więcej orurowania i działa


Po wszystkim komora silnika "prawie stock":

No i wynik po modach:

Nowy kolor felg:

Nowe zawieszenie od BC Racing:


Sprężyny 10kg przód, 8kg tył:


Dyferencjał do wywalenia:


Hamulce spalone:

"Przy okazji" całe tylne zawieszenie rozebrane na czynniki pierwsze, wszystkie gumy nowe:


Halogen do wymiany:

MPS na gwincie (niżej nie będzie bo mam stromy podjazd do garażu w pracy):

BBK:

Dystanse:
