Schematu/instrukcja do fabrycznego (starego) zestawu audio

Wszystko o modyfikacjach i budowie nagłośnień naszych aut.

Postprzez PLaster » 24 kwi 2008, 20:28

Zakupiłem stary fabryczny (teoretycznie niesprawdzony w 100%) zestaw audio Fujitsu Ten Limited GJ24 66 9WO i poszukuje wszelkich informacji o nim. Jest to zestaw: radio, deck cassette oraz eqalizer graficzny, a do tego oddzielnie jest jeszcze końcówka mocy. Ze wstępnych oględziń wynika, że każdy z tych elementów jest oddzielnym segmentem i można je rozdzielić(ale po co). Opcje jakie widać z opisów to:
1. tuner radiowy z regulacją: wol, bal, fader, bass, treble
2. deck z miękką mechaniką oraz dolby i metal
3. korektor graficzny dźwięku oddzielnie włączany (bardzo efektowny)
Z tej dodatkowej końcówki mocy odczytałem, że ma 2*6W.
Na logikę biorąc można dojść co i jak podłączyć, ale lepiej nie ryzykować. Dlatego interesuje mnie schemat/instrukcja jak dokonać podłączenia okablowania, opisu kostek itp.

Dodam, że gdzieś kiedyś na forum widziałem na fotkach u kogoś właśnie taki zestaw, ale teraz nie mogę go znaleźć.

Byłbym niezmiernie wdzięczny za wszelkie informacje!!

Poniżej zamieszczam zdjęcia tego ustrojstwa ;)

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Ostatnio edytowano 16 sty 2009, 22:35 przez PLaster, łącznie edytowano 3 razy
www.czelej.net
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 4 lut 2008, 01:41
Posty: 2350 (22/37)
Skąd: Mark k. Warszawy/Podlasie
Auto: GH '10 L5 125KW
CR '08 LF 107KW

Postprzez adam626 » 25 kwi 2008, 10:36

Biała kostka 4 pinowa to głośniki przód, dokładnie nie pamiętam ale chyba pionowo prawy lewy kanał i "+" na górze(można to sprawdzić regulując balansem)
niebieska kostka 4pinowa głosniki tył, układ taki sam jak z przodu.
szeroka 1 pinowa kostka w decku to główne zasilanie bez stacyjki.
Kostka 3 pinowa w decku jes to zasilanie po stacyjce, podswietlenie i wyjscie na automatyczną antenę niestety nie pamiętam który do czego, więc trzeba doswiadczalnie podłaczyć zasilanie
czerwony kabelek wzmacniacza to jest zasilanie bez stacyjki podłączamy do radia
generalnie całe zasilanie podłączamy do decka i tymi wychodzącymi z decka krótkimi kabelkami do radia
radio nie ma złącza do masy, mocowanie radia też nie ma kontaktu z nadwoziem, masa idzie poprzez kabelek antenowy

ps: spojżałem drugi raz na zdjęcie i sobie uswiadomiłem że kostka 3 pinowa na kabelku z decka ma takie samo podłaczenie jak na wejsciu decka może te kolory przewodów coś zasugerują, nie pamiętam jak mam to podłaczone u siebie jak znajdę chwilę w sobotę to zajżę
Szukam kogoś kto zaopiekuje się GD GT 4WS
Samochód ogólnie sprawny z zadbaną tapicerką co jest unikalne w tym wieku auta.
Wymagający jednak poprawek blacharskich i lakierniczych na które ani ja ani Mazda nie mamy czasu.
Ewentualnych kandydatów zapraszam na PW
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 lis 2003, 14:56
Posty: 774
Skąd: wawa
Auto: 626GD89 GT 4WS

Postprzez PLaster » 25 kwi 2008, 17:55

wielkie dzięki za odp. na pewno się przyda.
to jak znajdziesz tą chwilę to popatrz co i jak i dopisz resztę.

a tak na marginesie to jak się ten zestaw sprawuje, czy są z nim jakieś problemy itp
www.czelej.net
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 4 lut 2008, 01:41
Posty: 2350 (22/37)
Skąd: Mark k. Warszawy/Podlasie
Auto: GH '10 L5 125KW
CR '08 LF 107KW

Postprzez adam626 » 28 kwi 2008, 07:57

Radio gra przyzwoicie, choć z odbiorem niektórych stacji jest trochę problemu (nieparzysty raster co 02) np antyradio 94fm odbieram na 94,1 i jak jest dalej to jest problem z odbiorem.
Moje radio ma wzmacniacz na tył 2x25W
oczywiscie nie da się porównać z odbiornikami sredniej klasy wiodących firm
gra dużo słabiej od pioneera co trafił do szafy w wyniku downgradu jednak wygoda z nienoszeniem panela (dużo parkuję w centrum, czesto wsiadam i wysiadam) plus dosyć przyzwoity dzwięk wynagradza mi brak mocy
można oczywiście podłaczyć wzmacniacz z wejsciem high i to załatwi sprawę.
Ja u siebie dorobiłem wejscie na zmieniarkę CD pioniera wykorzystując zewnętrzny sterownik. Odtwarzacz gra przez equalizer co daje ciekawe efekty

wracając do tematu nie udało mi się w sobotę zajżeć
ale znalazłem w książce takie opisy może to wystarczy :

czerwono czarny- podswietlenie
niebiesko czerwony- plus bez stacyjki
niebiesko biały- plus po stacyjce
niebiesko zielono zółty- antena automatyczna
Szukam kogoś kto zaopiekuje się GD GT 4WS
Samochód ogólnie sprawny z zadbaną tapicerką co jest unikalne w tym wieku auta.
Wymagający jednak poprawek blacharskich i lakierniczych na które ani ja ani Mazda nie mamy czasu.
Ewentualnych kandydatów zapraszam na PW
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 lis 2003, 14:56
Posty: 774
Skąd: wawa
Auto: 626GD89 GT 4WS

Postprzez PLaster » 28 kwi 2008, 12:11

Oki, to mi powinno wystarczyć.
Dzięki!!
W majowy weekend zabieram sie za montowanie.

Z tym strojeniem stacji radiowych to słyszałem, ale może jakoś to zniosę.

PS. Pod co podłączyłeś zmieniarkę, chodzi mi gdzie dokładnie podałeś sygnał? Bo ja chce wyprowadzić kabelek na odtwarzacz MP3.
www.czelej.net
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 4 lut 2008, 01:41
Posty: 2350 (22/37)
Skąd: Mark k. Warszawy/Podlasie
Auto: GH '10 L5 125KW
CR '08 LF 107KW

Postprzez adam626 » 28 kwi 2008, 13:36

sprawa podłączenia zmieniarki jest trochę bardziej złozona
zasilanie radia przechodzi przez deck'a
w momencie włożenia kasety deck rozłącza jedno z napięć zasilających
a podaje je inną drogą przez złacze DIN, to powoduje w radiu zmianę
wejścia na deck.
Używam starego typu zmieniarek pioneera (kompatybilnych z domowym systemem), do tego typu zmieniarek były produkowane sterowniki z klawiaturą i wyświetlaczem umożliwiające sterowanie zmieniarka bez radia.
Wyjście tego sterownika to też wtyk DIN

wystarczyło zbudować sterownik z dwoma wejściami DIN(deck i CD) który po włączeniu odpowiedniego urządzenia przełączał radio w tryb TAPE i podawał odpowiedni sygnał na wejście radia
Szukam kogoś kto zaopiekuje się GD GT 4WS
Samochód ogólnie sprawny z zadbaną tapicerką co jest unikalne w tym wieku auta.
Wymagający jednak poprawek blacharskich i lakierniczych na które ani ja ani Mazda nie mamy czasu.
Ewentualnych kandydatów zapraszam na PW
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 lis 2003, 14:56
Posty: 774
Skąd: wawa
Auto: 626GD89 GT 4WS

Postprzez PLaster » 28 kwi 2008, 18:37

uUu... no to widzę, że trochę pokombinowałeś!!
A nie da się jakoś obejść tego w inny sposób? Jakiś przełącznik czo coś podobnego. w poprzednim moim radio (Blaupunkt cc31 jakieś stare, twarda mechanika) wlutowałem się w przedwzmacniacz deck'a i zrobiłem przełącznik radio|aux. tu będzie to chyba troszkę trudniejsze.

szkoda, ze dopiero teraz sie zgadałem z Tobą na ten temat, bo w jutro jadę na podlasie i tam będę montował właśnie to radio. bardzo bym chciał zobaczyć to co zrobiłeś i jakie sterowniki zamontowałeś i jak to wygląda
Ostatnio edytowano 3 maja 2008, 00:24 przez PLaster, łącznie edytowano 1 raz
www.czelej.net
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 4 lut 2008, 01:41
Posty: 2350 (22/37)
Skąd: Mark k. Warszawy/Podlasie
Auto: GH '10 L5 125KW
CR '08 LF 107KW

Postprzez PLaster » 29 kwi 2008, 22:53

radyjko gra ;)
jeszcze nie w aucie tylko z domku pod zasilaczem, ale i tak jest nieźle :D

jutro postaram się zmontować do auta i przetestuje, bo zasilacz mam za słaby i jak podkręcę to sie dusi.
www.czelej.net
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 4 lut 2008, 01:41
Posty: 2350 (22/37)
Skąd: Mark k. Warszawy/Podlasie
Auto: GH '10 L5 125KW
CR '08 LF 107KW

Postprzez mily200 » 30 kwi 2008, 06:23

czekamy jak zagra to w aucie :D
Forumowicz
 
Od: 1 gru 2006, 10:12
Posty: 1886 (0/3)
Skąd: Bydgoszcz
Auto: Seat leon i mx-5

Postprzez PLaster » 3 maja 2008, 00:22

No i zagrało!! :D :D :D
Ku mojemu zdziwieniu, te 6W które odczytałem z układy wzmacniacz nieźle gra, bardzo nieźle (jak na pełnoletnie radio). No ale, są do wymiany 3 żaróweczni podświetlające skale w korektorze (przy najbliższej okazji wymienią jak kupię) i mechnika w deck'u troszkę się wiesza, ale i tak nie będę go używał.

A do tego fajnie się prezentuje w aucie ;)
www.czelej.net
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 4 lut 2008, 01:41
Posty: 2350 (22/37)
Skąd: Mark k. Warszawy/Podlasie
Auto: GH '10 L5 125KW
CR '08 LF 107KW

Postprzez PLaster » 12 lip 2008, 00:48

PLaster napisał(a):No i zagrało!

ale i pojawiły się problemy, lewy kanał gra bardzo cicho, jakby przekaźnik go nie wygłośnił, hmmm <co?>
www.czelej.net
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 4 lut 2008, 01:41
Posty: 2350 (22/37)
Skąd: Mark k. Warszawy/Podlasie
Auto: GH '10 L5 125KW
CR '08 LF 107KW

Postprzez PLaster » 18 sie 2008, 14:00

W skrócie:
PLaster napisał(a):są do wymiany 3 żaróweczki podświetlające skale w korektorze

wymienione
PLaster napisał(a):ewy kanał gra bardzo cicho, jakby przekaźnik go nie wygłośnił

zimne lutu – poprawione – na razie gra
adam626 napisał(a):wystarczyło zbudować sterownik z dwoma wejściami DIN(deck i CD)

prowizorycznie zbudowany ;)
PLaster napisał(a):mechnika w deck'u troszkę się wiesza

deck wymontowany – nie używałem go w ogóle, a poza tym bez deck'a mam oryginalną kieszeń pod radiem

Jak napisałem wcześniej wymontowałem deck'a, a w to miejsce zrobiłem tymczasowy sterownik (zwykły przełącznik podający zasilanie na radio lub sam wzmacniacz przez korektor) sterujący wejście na sygnał zewnętrzny, w tym momencie jest to odtwarzacz MP3 w telefonie, a docelowo będzie na odtwarzacz MP3 z wejściem na karty SD wbudowany na stałe w auto.
Przy okazji przeczesałem płytki wzmacniaczy i korektora co pozwoliło na rozszyfrowaniu tech napięć (niby sterowanie). Plus dla japońców, wszystkie wejścia są opisane na drukowanych płytkach.
Dodatkowo zamierzam wymienić cześć elementów (głównie kondensatorów) aby poprawić jakość dźwięku. Na początek idą kondensatory wzmacniaczy, wymiana na większej pojemności co poprawi jakość i głębię basu. A potem może jeszcze jakieś kondensatory w korektorze, aby i soprany się poprawiły.

Dodatkowo jeszcze zmieniłem okablowanie. Jakiś kilka miesięcy temu zainstalowałem kable do głośników o przekroju 1,5mm na tył i do drzwi, a do deski 0,75mm. Wielkiej różnicy nie odczułem, bo zasilanie nie wyrabiało na seryjnym okablowaniu. Więc w ostatni weekend zainstalowałem kabel zasilający prosto z akumulatora do samego radia (także przez filtr) o przekroju 5mm. Zaznaczam, że wszystkie kable są firmy Alphard.
No i ta operacja dopiero pokazała co te radio potrafi po podłączeniu MP3. Aż się zdziwiłem :D
Po podkręceniu do ok 50% mocy stwierdziłem, że przydałoby się wygłuszenie, bo całe auto zaczęło już chodzić.
Jeszcze tylko wymiana głośników na troszkę lepsze i będzie git.
Ostatnio edytowano 4 wrz 2008, 11:16 przez PLaster, łącznie edytowano 1 raz
www.czelej.net
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 4 lut 2008, 01:41
Posty: 2350 (22/37)
Skąd: Mark k. Warszawy/Podlasie
Auto: GH '10 L5 125KW
CR '08 LF 107KW

Postprzez xtek » 23 sie 2008, 16:14

Hej! Mam znalazlem na strychu radio jak na zdjeciu i probuje je podlaczyc, bo czuje, ze bedzie lepsze niz zlom, ktory mam teraz. Niestety nie moge nigdzie odnalezc schematu a stopien skomplikowania i ilosc przewodow skutecznie mnie przerastaja.

Wszystko firmy Fujitsu Ten:
Gorna czesc(tuner) ma symbol: AE-3130
Srodkowa (odtwarzacz kaset): SP-3800
Dolna (koncowka mocy?): UM-120

Na gornym jest naklejka jak na zdjeciach:



ObrazekObrazekObrazek


Jak to podlaczyc wszystko? Glownie chodzi mi poki co o zasilanie, zeby sprawdzic czy w ogole dziala.

jeszcze jedno pytanie do Plastra! Jak zrobic ten sterownik zamiast decka zeby mozna bylo sluchac z mp3 z telefonu? :)
Forumowicz
 
Od: 18 lip 2005, 17:42
Posty: 37
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 323S Protege 1995r 1,5l A/T

Postprzez xtek » 23 sie 2008, 20:05

hmm juz niby to podlaczylem jakos, ale wystapily problemy. Mysle, ze to wina potencjometrow ale np. podczas regulacji basow, slychac glosne trzaski, zanikanie kanalow. Podobnie przy zmianie glosnosci. Co to moze byc?
Forumowicz
 
Od: 18 lip 2005, 17:42
Posty: 37
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 323S Protege 1995r 1,5l A/T

Postprzez Xionc » 24 sie 2008, 14:44

xtek napisał(a):hmm juz niby to podlaczylem jakos, ale wystapily problemy. Mysle, ze to wina potencjometrow ale np. podczas regulacji basow, slychac glosne trzaski, zanikanie kanalow. Podobnie przy zmianie glosnosci. Co to moze byc?

musisz rozebrać radio i nasmarować (np. WD40) potencjometry... albo je wymienić
Pozdrawiam,
Xionc Krzysztof :)

Moje byłe: 2 x 323BG | 2 x 323BA | 1 x Xedos6 CA | 1 x Mazda6 GG | 1 x Mazda6 GH
statusTest
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 cze 2004, 22:25
Posty: 2479 (5/23)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda CX-7 2.3T AT AWD '08

Postprzez PLaster » 24 sie 2008, 17:46

Xionc napisał(a):musisz rozebrać radio i nasmarować (np. WD40) potencjometry... albo je wymienić

proponuję nasmarować ;)
oczywiście wymiana byłaby lepsza, ale prawdopodobieństwo kupienia gdzieś takiego potencjometru graniczy z cudem ;)

xtek napisał(a):Jak to podlaczyc wszystko?

daj mi trochę czasu to ci w paint'cie narysuję pełne oznaczenie wszystkich kabli (tak kilka h)

xtek napisał(a):Jak zrobic ten sterownik

na na razie jest wersja na przełącznik typy hebel, i też to narysuje, a jak opracuje wersję ostateczna to tu zamieszczę.
Ostatnio edytowano 25 sie 2008, 21:33 przez PLaster, łącznie edytowano 1 raz
www.czelej.net
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 4 lut 2008, 01:41
Posty: 2350 (22/37)
Skąd: Mark k. Warszawy/Podlasie
Auto: GH '10 L5 125KW
CR '08 LF 107KW

Postprzez xtek » 24 sie 2008, 17:50

Będę bardzo wdzieczny i czekam z niecierpliwoscia ;)

Tak w ogole to potrzebny mi tylko schemat do tego przelacznika na MP3, bo reszte kabli bez problemu udalo sie podlaczyc :P
Forumowicz
 
Od: 18 lip 2005, 17:42
Posty: 37
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 323S Protege 1995r 1,5l A/T

Postprzez PLaster » 25 sie 2008, 21:32

Jak obiecałem – schemacik

Obrazek
Podłączenie ogólne zestawu AMPLIFIER.
DIN 1
ILL – podświetlenie z pozycyjnych
FA – wejście +12V do włączenia wzmacniacza (o tym poniżej)
G – masa
IL – wejście sygnału na wzmacniacz – lewy kanał (o tym poniżej)
IF – wejście sygnału na wzmacniacz – prawy kanał (o tym poniżej)
OL – wyjście sygnału na korektor – lewy kanał
OF – wyjście sygnału na korektor – prawy kanał

DIN 2
ACC – wyjście +12V na wzmacniacz REAL po akcesoriach
G – masa
L+ – wejście sygnału na wzmacniacz REAL – lewy kanał
F+ – wejście sygnału na wzmacniacz REAL – prawy kanał

3D+B – wejście +12V zasilanie wzmacniacza REAL (stałe)
ILL – wejście +12V podświetlenie z pozycyjnych
ACC – wyjście +12V na wzmacniacz REAL po akcesoriach
ANT – wyjście na elektryczną antenę
+B – wejście +12V zasilanie (stałe)
FR+ FR- – wyjście na głośnik prawy FRONT
FL+ FL- – wyjście na głośnik lewy FRONT

DECK ma znaczenia jak wyżej.
==================
Obrazek

Prowizoryczny sterownik umożliwiający podłączenie MP3.
Czyli wystarczy odpowiednio pokierować napięcie podawane na radyjko, tak aby nie włączało się radio tylko sam wzmacniacz.
Lutowanie!!
Na początek potrzebna jest nam wtyczka typu DIN (potocznie piątka), kawałek kabla sygnałowego (dwie żyły w ekranie) ok 1m i Jack oraz jeszcze jakiś kawałek kabla jednożyłowego i przełącznik dwupozycyjny. Standardowo lutujemy jack'a a następnie kabelki do tej "piątki" wg schematu. Dodatkowo jeszcze lutujemy do tej "piątki" jeszcze jeden kabelek, a jego drugą końcówkę lutujemy do wyjścia przełącznika. Do drugiego wyjścia lutujemy kabelek który prowadzimy do ACC w radio. A do przełącznika na wejście prowadzimy kabel od ACC auta.
Działanie!!
Jak chce się słuchać radia to włączamy radio standardowo i przełącznik przełączamy w pozycję aby przekazał napięcie na radio.
Jak chce się słychać MP3 to przełączamy ak aby napięcie szło przez tą "piątkę".

Zalety:
– działa
– nareszcie macie swoją muzykę z MP3 lub telefonu (może robić jako zestaw głośnomówiący)

Wady:
– prowizorka ;)
– jak się przełączy na radio i nie wyłączy MP3 to na wzmacniacz idą dwa sygnały

Wady da się wyeliminować, ale na razie tyle wam wystarczy. W niedługim czasie cały sterownik będzie przeprojektowany. Postaram się zamieścić aktualizację.

PS. za błędy literowe przepraszam
W razie pytań zapraszam na PW

Pozdrawiam
www.czelej.net
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 4 lut 2008, 01:41
Posty: 2350 (22/37)
Skąd: Mark k. Warszawy/Podlasie
Auto: GH '10 L5 125KW
CR '08 LF 107KW

Postprzez xtek » 25 sie 2008, 21:41

Wielkie dzieki! :) Jutro sprobuje. Martwi mnie tylko to, ze kiedy probowalem uruchomic radio bez podpietego DINa od Decka/Korektora to gralo bardzo cicho, tak jakby bez wzmacniacza. Ale to juz jutro sie bede martwil...
Forumowicz
 
Od: 18 lip 2005, 17:42
Posty: 37
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 323S Protege 1995r 1,5l A/T

Postprzez PLaster » 25 sie 2008, 22:00

to może dodatkowo zmostkuj IL-OL i IR-OR na DIN1
www.czelej.net
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 4 lut 2008, 01:41
Posty: 2350 (22/37)
Skąd: Mark k. Warszawy/Podlasie
Auto: GH '10 L5 125KW
CR '08 LF 107KW

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy Tuning i modyfikacje