Elektromobilność – wrażenia, opinie, dyskusja...

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez nemi » 10 sie 2022, 10:57

zadra napisał(a):Przy najbliższej okazji też sprawdzę z zegarkiem czas który poświęcam na zatankowanie u mnie 50l lpg – w sumie chyba z ciekawości.

Wydaje mi się, że może wyjść trochę mniej niż naładowanie elektryka na 500 km podróży mimo wszystko.
Też bym nie dramatyzował tankowania LPG – tyle lat to robiłem i nigdy nie wydawało mi się to jakoś uciążliwe. Pewnie zamiast 5 minut na stacji spędzałem tam 7.
Forumowicz
 
Od: 21 sie 2004, 13:20
Posty: 7474 (100/270)

Postprzez brii » 10 sie 2022, 11:00

Jak 10 minut w tą albo w tamtą nie robi różnicy to dochodzimy do tego że szybkie ładowanie BEV też nie jest dramatem ;)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 22:46
Posty: 8961 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez loockas » 10 sie 2022, 13:44

nemi napisał(a):Też bym nie dramatyzował tankowania LPG


Ale nikt tu nie dramatyzuje, tylko przyczepiłem się do stwierdzenia że to równie szybkie jak tankowanie benzyny. Nie jest, a podróże po europie z LPG wciąż wymagają odrobiny planowania. Pół tego tematu dotyczy czepiania się o czas ładowania i jako wzór idealnego paliwa (wg Zadry) podawany jest LPG, który też ma wady... Bądźmy sprawiedliwi. Tyle. Da się z tymi wadami przecież żyć, tak samo jak da się żyć z EV na trasie co widzę obecnie w Cro na każdym kroku (bardzo dużo ID4, Tesli i EV6).
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 maja 2007, 23:55
Posty: 10350 (314/593)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Rex8HaPe
Kupra

Postprzez darrecki » 10 sie 2022, 13:57

brii napisał(a):Szybkie ładowanie BEV też nie jest dramatem ;)


Na razie może i nie jest, bo mało tego jeździ. Ja zwyczajnie nie mogę sobie wyobrazić załóżmy 2050r i elektryków jako głównego środka komunikacji.
Np. w Niemczech będzie to wymagać przebudowy praktycznie każdej stacji benzynowej wzdłuż autostrad, te mają już swoje lata i nie były projektowane na taką ilość spalinówek, nie wspominając o elektrykach. Przecież na weekendach tam się stoi w kolejce do zwykłego tankowania, a każde wolne miejsce parkingowe jest zajęte przez ciężarówki. I fakt, że stacje są co 50-70km nic nie zmienia, każda jest zawalona samochodami.
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 00:01
Posty: 3017 (40/152)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez PBBP » 10 sie 2022, 14:16

jak dla mnie, EV to utopia,
już kiedyś wspominałem o tym że sieci elektroenergetyczne/przesyłowe nie są przystosowane i w krajach na zachodzie wprowadza się przepisy gdzie ładowarki będą automatycznie wyłączane w godzinach szczytu aby uniknąć przeciążenia sieci.
do tego dochodzą problemy jak np:

'Z powodu fali upałów grupa energetyczna EDF (Electricite de France) ma problemy z chłodzeniem reaktorów jądrowych i nie wyklucza zmniejszenia produkcji energii oraz wyłączenia reaktora w elektrowni Tricastin w departamencie Drome, na południowym wschodzie Francji.'

'Wielka Brytania planuje w zimie przerwy w dostawach energii elektrycznej dla przemysłu i gospodarstw domowych, kiedy to zimna pogoda może zbiec się z niedoborem gazu'

oraz kwestie wadliwych baterii.
Przyznam szczerze że bałbym się trzymać takie auto w garażu lub pod domem z powodu możliwego samozapłonu
'Wśród domniemanych przyczyn pożarów wymienia się m.in. wadliwą konstrukcję ogniw akumulatorowych. Jaguar I-Pace wykorzystuje te same baterie, co Chevrolet Bolt, który już w ubiegłym roku doczekał się ogromnej akcji serwisowej obejmującej blisko 69 tys. egzemplarzy. Źródłem problemów Chevroleta okazały się baterie dostarczane przez LG Chem z fabryki w Ochangu w Korei Południowej. Ogniwa te od jakiegoś czasu są uważane za niebezpieczne i obarczone ryzykiem samozapłonu.'

https://motoryzacja.interia.pl/raporty/raport-samochody-elektryczne/samochodyelektryczne/news-splonal-kolejny-jaguar-i-pace-przyczyna-baterie-koreanskiego,nId,6199359
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 lut 2014, 18:40
Posty: 57 (0/4)
Auto: M6
Model: GL (2018)
Silnik: 2.5 (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion

Postprzez brii » 10 sie 2022, 14:58

Tak jak mówiłem – temat pożarów baterii jest medialny ale zupełnie nieadekwatny do rzeczywistości.
Samochody spalinowe też płoną i to dużo częściej niż elektryczne w przeliczeniu na przejechane kilometry (jestem w trakcie zbierania danych – kiedyś temat studiowałem ale niestety nie pościągałem raportów). Na stronie UOKIK są akcje przywoławcze dotyczące możliwości pożarów w samochodach spalinowych w naszym kraju – jest ich na tą chwilę 143 i dziwnym trafem portale które zarabiają na reklamach samochodów spalinowych nie są zbyt chętne bo o tym pisać ;)
pozaru.jpg


@PBBP To o czym piszesz to przejściowe problemy – nikt nie porzucił ICE mimo kryzysu paliwowego w latach 70-tych a problem, który mamy dzisiaj jest w porównaniu z tamtym marginalny i na bieżąco rozwiązywany.

@PBBP – jak już jesteśmy przy UK to trzeba mieć na uwadze, że V2G jest tam dosyć mocno promowane i samochody elektryczne pomagają tam bilansować sieć. Posiadanie nawet najstarszego Leafa podłączonego do sieci pozwala mieć prąd za darmo a do tego to nie jest tak, że nie można się naładować bo jest zakaz. Tamtejsi operatorzy mogą zrządzać tempem ładowanie na domowych ładowarkach w zamian za niższe opłaty za prąd – na szybkich ładowanie zawsze jest szybkie.


darrecki napisał(a):Na razie może i nie jest, bo mało tego jeździ. Ja zwyczajnie nie mogę sobie wyobrazić załóżmy 2050r i elektryków jako głównego środka komunikacji.
Np. w Niemczech będzie to wymagać przebudowy praktycznie każdej stacji benzynowej wzdłuż autostrad, te mają już swoje lata i nie były projektowane na taką ilość spalinówek, nie wspominając o elektrykach. Przecież na weekendach tam się stoi w kolejce do zwykłego tankowania, a każde wolne miejsce parkingowe jest zajęte przez ciężarówki. I fakt, że stacje są co 50-70km nic nie zmienia, każda jest zawalona samochodami

Też przez pewien czas nie brakowało mi wyobraźni w tym temacie ale teraz nie widzę już problemu.
Przede wszystkim w przypadku BEV mamy zupełnie inne podejście do "tankowania" – zwykle nie wyjeżdżamy z pustym bakiem a z pełnym. Druga sprawa – po drodze wystarczy się podładować – nie trzeba do pełna bo zwykle w miejscach docelowych można się naładować (już teraz na Bookingu jest odpowiedni filtr pozwalający szukać tylko wśród obiektów pozwalających się naładować). Budowa infrastruktury paliw płynnych jest dużo trudniejsza niż energetycznej a jednak to zrobiono mimo tego, że na początku nie było nic. W przypadku prądu startujemy z zupełnie innego pułapu. Budowa stacji ładowania nie wymaga kopania miejsc pod zbiorniki a stacja paliw i tak musi mieć przyłącze do prądu bo bez tego nie przepompuje paliwa ze zbiornika do baku ;)
Większość ładowań jak w Norwegii odbywać się będzie na parkingach pod blokami/domami, pod sklepami bądź w miejscu pracy. Do tego właściciele parkingów gdziekolwiek nie przepuszczą okazji zarobienia dodatkowych pieniędzy na ładowaniu przy parkowaniu. Postawienie słupków na parkingu i pociągnięcie kilku kabli to niewielki wydatek – jak BEVy zaczną się upowszechniać lawina ruszy. Przed nami złote lata dla elektryków (w sensie dla zawodu) i przed OZE.
Ciężarówek będzie mniej bo wbrew pozorom niepomijalna część ruchu ciężarowego jest związana z paliwami płynnymi.
Ostatnio edytowano 10 sie 2022, 15:05 przez brii, łącznie edytowano 1 raz
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 22:46
Posty: 8961 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez JohnnyB » 10 sie 2022, 15:00

motomike6 napisał(a):Patrząc na twoje ostatnie zakupy i ukierunkowanie na rynek US myślę ze taki EV by było dobrym wyborem ;P
https://www.gmc.com/electric/hummer-ev


Brzydal, ale chyba Arni sobie przerobił "jedynke" na EV a takim to chętnie bym pośmigał :).
..::Born To Rise Hell::..
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lip 2009, 20:27
Posty: 2539 (46/87)
Skąd: gdzieś w mazowieckim......
Auto: Ford Edge '18 3.5v6 SEL

Postprzez PBBP » 10 sie 2022, 15:07

@brii, jestem bardzo ciekawy statystyk samozapłonów aut spalinowych, które nie poruszały się i stały w garażu lub pod domem i jak mają się one do zaparkowanych aut elektrycznych.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 lut 2014, 18:40
Posty: 57 (0/4)
Auto: M6
Model: GL (2018)
Silnik: 2.5 (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion

Postprzez brii » 10 sie 2022, 15:09

Jak już mówimy o statystykach – ile z tych wadliwych BEV się zapaliło?
Zimą na parkingu nieopodal zapalił się ni stąd ni zowąd Ford Focus w dieslu – różne rzeczy się dzieją ;)

PBBP napisał(a):@brii, jestem bardzo ciekawy statystyk samozapłonów aut spalinowych, które nie poruszały się i stały w garażu lub pod domem i jak mają się one do zaparkowanych aut elektrycznych.

Ja też – przedstaw je ;) Trudno będzie o takie statystyki stąd nie można ich używać bo nie wskazują w żadną stronę póki ich nie widzimy. Opiera nie się na nagłówkach z portali jest bardzo złą opcją – jeślibyśmy tak robili to doszlibyśmy do wniosku, że nie ma sensu na tym świecie żyć tylko najlepiej od razu się zastrzelić <glupek2>

Odnośnie pożaru w opuszczonym wyłączonym samochodzie – chyba są lepsze niż takie podczas jazdy po autostradzie z kompletem pasażerów albo podczas postoju w korku ;)
Ostatnio edytowano 10 sie 2022, 15:14 przez brii, łącznie edytowano 1 raz
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 22:46
Posty: 8961 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez PBBP » 10 sie 2022, 15:14

póki co EV jest stosunkowo niewiele w porównaniu do spalinowych, więc skala będzie zupełnie inna.
strach myśleć gdy ich liczby się zrównają ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 lut 2014, 18:40
Posty: 57 (0/4)
Auto: M6
Model: GL (2018)
Silnik: 2.5 (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion

Postprzez brii » 10 sie 2022, 15:16

Zauważ, że wspomniałem o " w przeliczeniu na przejechane kilometry" – EV wypadają lepiej niż ICE – to wskaźnik bezwzględny niezależny od ilości egzemplarzy. Inna sprawa, że to dopiero początki – to tak jakbyś porównywał samochody spalinowe sprzed 100 lat ;)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 22:46
Posty: 8961 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez PBBP » 10 sie 2022, 15:19

brii napisał(a):Odnośnie pożaru w opuszczonym wyłączonym samochodzie – chyba są lepsze niż takie podczas jazdy po autostradzie z kompletem pasażerów albo podczas postoju w korku ;)


no nie chciałbym żeby zapaliło mi się auto w nocy, gdy z całą rodziną śpię w domu, lub gdy wracam z wakacji, a pozostawiony na ten czas w garaży elektryk miał samozapłon
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 lut 2014, 18:40
Posty: 57 (0/4)
Auto: M6
Model: GL (2018)
Silnik: 2.5 (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion

Postprzez brii » 10 sie 2022, 15:20

Też bym nie chciał ale bądź spokojny – są bezpieczniejsze niż samochody spalinowe.
Do tego ponoć niebawem mają się pojawić akumulatory ze stałym elektrolitem (oprócz LFP) i są mocno zaawansowane prace nad aku sodowymi, które też są niepalne ;)

Bardziej bym się bał o pożar domu wywołany przez telefon komórkowy albo laptopa.
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 22:46
Posty: 8961 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez PBBP » 10 sie 2022, 15:26

przed elektrykami jeszcze długa droga, a zwłaszcza bateriami,
mam nadzieję że technologia skieruj się bardziej w kierunku wodoru
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 lut 2014, 18:40
Posty: 57 (0/4)
Auto: M6
Model: GL (2018)
Silnik: 2.5 (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion

Postprzez brii » 10 sie 2022, 15:29

PBBP napisał(a):przed elektrykami jeszcze długa droga, a zwłaszcza bateriami,

Dużo się jeszcze zmieni na plus ale technologia już jest dojrzała, daje wiele plusów i bez obaw można ją użytkować. Z resztą widać po po bardzo dużych wzrostach cen używanych BEV (dużo większych niż ICE).

Ja mam nadzieję, że nie skręci w stronę wodoru – łatwo o mieszaninę piorunującą, trzeba kriogeniki do przechowywania, tankowanie trwa długu (ze względu na kriogenikę i konieczność użycia zrobotyzowanych stacji). Do tego brak możliwości samodzielnego wytwarzania paliwa i mała gęstość energii jeśli weźmie się pod uwagę potrzebne zbiorniki, z których wodór łatwo ucieka przez swoje właściwości fizyczne. Prócz tego samo wytwarzanie wodoru to czyste marnotrawstwo energii – tylko ułamek energii da się wykorzystać w porównaniu do użycia jej w BEV. Dodać też trzeba, że samochody na wodór to w sumie elektryki ale z mniejszym akumulatorem i generatorem – bez akumulatora i tak się nie obejdzie przy ogniwach paliwowych.
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 22:46
Posty: 8961 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez PBBP » 10 sie 2022, 15:48

jeśli 5 minut na zatankowanie auta wodorem to długo, w takim razie ładowanie elektryka to wieczność ;).
faktem jest że jego problem to magazynowanie, dlatego mam nadzieję że będzie to rozwijane.

niebawem ruszą lub już ruszyły pierwsze autobusy w trójmieście z fabryki Solorza. ciekawy jestem jak będą się sprawowały w różnych warunkach atmosferycznych.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 lut 2014, 18:40
Posty: 57 (0/4)
Auto: M6
Model: GL (2018)
Silnik: 2.5 (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion

Postprzez brii » 10 sie 2022, 16:58

Tankowanie może i trwa 5 minut ale pod warunkiem, że poprzednie skończyło się minimum 30 minut wcześniej. Jeśli nie to czeka się na wyrównanie ciśnień
https://www.businessinsider.de/wirtschaft/mobility/wasserstoff-autos-wie-der-groesste-vorteil-zum-grossen-aergernis-wird-r3/

Więc ten – w czasie jednego szybkiego tankowania wodoru naładuje się 2 BEVy a energii zmarnuje na naładowanie 16 BEVów. O kosztach stanowiska tankowania wodoru w stosunku do kosztu ładowarki to już nawet nie ma co wspominać a problemy z transportem i koszt wodoru to jedna wielka zagadka.

Jeżeli używanie prądu w samochodach uznajemy za utopię to co myśleć o wodorze?
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 22:46
Posty: 8961 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez PBBP » 10 sie 2022, 17:23

dlatego mam nadzieję że technologia wodorowa będzie dalej rozwijana.

filmików z kolejkami do stacji ładowania EV nie podaję bo jest ich dziesiątki.

sam wspomniałeś że bardziej bałbyś się pożaru domu wywołanego laptopem czy telefonem.
Czyli pomimo upływu już kilkudziesięciu lat w rozwoju technologi akumulatorów dla tych małych urządzeń, w dalszym ciągu mogą być niebezpieczne.
Więc tym bardziej widać jak niebezpieczne jest to w EV, w których wymiary i pojemności są znacznie większe i jak dużo jeszcze trzeba włożyć w to pracy, gdzie i tak samozapłonów nie da się wykluczyć, na przykładzie wspomnianych telefonów
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 lut 2014, 18:40
Posty: 57 (0/4)
Auto: M6
Model: GL (2018)
Silnik: 2.5 (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion

Postprzez brii » 10 sie 2022, 17:28

W samochodach idzie się w li-ion i LFP a w lapkach i komórkach masz li-poli, które są o kilka rzędów wielkości bardziej niebezpieczne a jednak żyjemy ;)

Aku li-poli są niebezpieczne bo w urządzeniach przenośnych bardziej ceni się stosunek energii do masy niż bezpieczeństwo a jednak przypadki pożarów tych sprzętów są dosyć rzadkie. Przynajmniej nie na tyle powszechne byś się bał ;)

BEV ma tą zaletę w stosunku do wodoru, że ma się tą niezależność energetyczną jednak.

Jeśli tak boisz się akumulatorów to dlaczego nie negujesz wodoru? Przecież w tych samochodach jest taki sam akumulator jak w BEV

Dopisano 10 sie 2022 18:44:

PBBP napisał(a):filmików z kolejkami do stacji ładowania EV nie podaję bo jest ich dziesiątki.

Właśnie zerknąłem do apek 3 sieci ładowania i nigdzie nie ma sytuacji takiej, że wszystkie miejsca zajęte.
Prócz tego mam wyjątkowe szczęście bo przez ponad pół roku nie miałem takiej sytuacji by nie wpiąć się od razu w ładowarkę.
Jestem też może niezbyt męski bo przeczytałem pięciopunktową instrukcje obsługi od ładowarki i nie zdarzyła mi się żadna przygoda jak redaktorom z prasy motoryzacyjnej ;)

Filmiki z kolejkami to mogę nawet ze zwykłych stacji paliw pokazać
Ostatnio edytowano 10 sie 2022, 17:48 przez brii, łącznie edytowano 1 raz
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 22:46
Posty: 8961 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez PBBP » 10 sie 2022, 17:47

brii napisał(a):W samochodach idzie się w li-ion i LFP a w lapkach i komórkach masz li-poli, które są o kilka rzędów wielkości bardziej niebezpieczne a jednak żyjemy ;)

ale to w dalszym ciągu bateria, którą trzeba ładować i magazynuje energię

brii napisał(a):Jeśli tak boisz się akumulatorów to dlaczego nie negujesz wodoru? Przecież w tych samochodach jest taki sam akumulator jak w BEV

ponieważ prąd nie jest magazynowany w akumulatorze/baterii
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 lut 2014, 18:40
Posty: 57 (0/4)
Auto: M6
Model: GL (2018)
Silnik: 2.5 (Pb)
Skrzynia: AT
Wersja: SkyPassion

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości

Moderator

Moderatorzy Moto