ellipsis napisał(a):Producent nie dopuszcza 0w30 bo benzynowe motory potrzebują oleju o specyfikacji A5/B5 a 0w30 to sa oleje do diesli C2/C3 jak większość na rynku. Z tym, że olej a5b5 nie spełnia normy SN a oleje do diesli C2 C3 przez ich producentów są dopuszczane do benzyn, tak sie to wszystko rozmija niestety.
Ja wychodzę z założenia, że podstawą jest odpowiednia lepkość, pewność pochodzenia oleju i częsta jego wymiana – 15 tys km to max. A wtedy krzywdy naszemu silnikowi się nie zrobi. Szukanie oleju aby spełniał wszystkie wymagania producenta moim zdaniem jest przesadą. Pozatym tak jak piszecie, to co zaleca producent nie zawsze idzie w parze z ochroną silnika tylko ze spełnieniem norm eco.. niestety.
Pozatym, oleje Shell, Mobil czy Castrol w lepkościach 0w30 i 5w30 spełniają normy takich silników jak BMW czy Mercedes a to są silniki o wiele bardziej wysilone i skomplikowane niż nasza wolnossąca benzyna więc raczej krzywdy jej nie zrobi.
15 tys to przesada (chyba ze ktoś za te 15 tys ma średnia prędkość 60km/h)
ja będę wymieniał w Marcu, będę miał 8000+/– (akurat 6 miesięcy od zakupu auta)
polecam skrócić częstotliwość wymiany w 2 razy od tego, co zaleca producent, do 10 000 max
no i tak, zgadzam sie, ze nie mozna szukac olej tylko po lepkosci 0w20 czy 5w30
5w30 A5/B5 może mieć lepkość 50-60/9-10 – co nam pasuje
5w30 C3 – 68-70/11-12 – co nam już całkiem nie pasuje
ale z drugim zdaniem nie zgadzam się, bo każdy producent ma swoje wymagania, i ten sam olej może być dopuszczony do BMW/MB i mieć jedna lepkość, a ten sam olej dopuszczony do Ford M2C913D – całkiem inne parametry
dla Mazdy najbardziej pasuje olej 5w30 A5/B5 dopuszczony dla Ford M2C913C/D
i nic dziwnego, bo jak wiadomo Mazda i Ford dużo współpracują
i jeszcze dodam
ze na przykład ktoś powie że poleca Total QUARTZ 9000 FUTURE NFC 5W-30 a ktoś inny że poleca ELF EVOLUTION 900 SXR 5W30 a ktoś inny ze lepiej oryginalny Mazda Supra 5w30
a ja wam powiem ze to jest ten sam olej, z jednej beczki