Przywracanie Madzii do ludzkiego stanu :)

Mazda 323 1998–2003

Postprzez makaveli524 » 20 sty 2019, 17:42

Cześć wszystkim!

Z góry przepraszam że zakładam tutaj ten temat, ale tutaj właśnie mi się wydawało najodpowiedniej.
W przeciągu 6 miesięcy mam zamiar przywrócić maździe chęci do życia i do stanu ludzkiego :) Dlaczego wcześniej na bieżąco tego nie robiłem? Szkoła, egzaminy itd... . Zaplanowałem już budżet, spisałem wszystko co potrzebuję wymienić. Zaobserwowałem na forum dużo pomocnych dusz które dobrze doradzają, przestrzegają na co uważać i jakie rozwiązania są najlepsze. Opiszę mniej więcej po kolei co zamierzam w maździe zmienić. Może jest możliwość zamontowania tej samej części tylko w lepszym wydaniu np z innego modelu jak 626 itd. a o tym nie mam zielonego pojęcia lub zamontowania części z innego auta dzięki której Madzia będzie lepiej się spisywać :) Jeśli ktoś wymieniał ostatnio któreś z tych części ostatnimi czasy prosiłbym o informacje o kosztach jakie poniesiono za to, bardzo by mi to pomogło :)

1. Rozrząd
Na samym początku rozrząd, bo nie jestem pewny tego rozrządu, poprzedni właściciel zapiera się kopytami że był świeżo wymieniony, jednak mi to siedzi ciągle gdzieś z tyłu głowy. Czytałem opinie że najlepiej jest włożyć OEM rozrząd oryginalny od Mazdy, reszta rozrządów wiąże się z ryzykiem. Czy to prawda? Mógłby ktoś coś na ten temat powiedzieć i doradzić? Napisałem do mazparts.pl o rozrząd. Otrzymałem takie odpowiedzi:
rozrząd OE/OEM MAZDA oryginał
pasek rolka napinacz sprężynka napinacza
w cenie 310PLN/kpl zestaw na 100.000km/5lat

zestaw OEM JAPAN w cenie 230PLN/kpl na 60.000km/5lat
pompa wodna AISIN – 139PLN z uszczelką, na 100.000km

Opłaca się wziąć ten OEM JAPAN? Chciałbym jeszcze podkreślić że chciałbym tym autem jeździć przynajmniej 2 lata. Rocznie robię >10.000 km.
1.1 Pompa wody.
Można jakoś sprawdzić czy pompa jest do wymiany czy lepiej jednak dla świętego spokoju wymienić? Jakie są konsekwencje jeśli jej nie wymienię?

2. Sprzęgło
Kolejna rzecz która ciągle siedzi mi z tyłu głowy <lol> <płacze>
Sprzęgło aktualne mam wrażenie że się ślizga, po prostu stoję w miejscu na 1-szym biegu, wydaje dziwne dźwięki – Gdy auto stoi na postoju na luzie z nie wciśniętym sprzęgle, gdzieś z lewego nadkola dochodzi dźwięk jakby ktoś wrzucił klocki lego do silnika, gdy wciskam sprzęgło dźwięk ustaje. Podobne zjawisko jest podczas jazdy, jechałem na 1-szym biegu na połsprzęgle i znowu ten dźwięk, wcisnąłem sprzęgło, ciszej. Oprócz tych wymienionych rzeczy, samo sprzęgło łapie dopiero "pod sufitem" jak ja to prześmiewczo nazywam. Ruszanie autem bez gazu właściwie jest niemożliwe, chyba że Pb98 wejdzie <lol> , dodam jeszcze szarpanie przy ruszaniu i spadek obrotów prawie do 0! W tym przypadku zamierzam całe sprzęgło wymienić. Również napisałem do mazparts.pl. Oto odpowiedź:
sprzęgło AISIN kpl – 380PLN/kpl polecamy,
PHC VALEO – 340PLN/kpl

Które wybrać? Może inne niż te dwa? :)
2.2 Łożysko wału
Wraz z odpowiedzią od mazparts.pl na temat sprzęgła dostałem krótką informację że wielu mechaników zapomina o wymianie właśnie tego łożyska wału. Czy to coś ma wspólnego ze sprzęgłem? Wymieniać, nie wymieniać....? Warto? Co poprawia w aucie to łożysko? Biegi wchodzą lżej i nie zgrzyta na dwójce?

3. Olej
Tutaj największy dylemat. Z jednej strony producent zaleca 5W30.
5W30
Powiedzmy że mam zamiar zmienić dotychczasowy 10W40 na właśnie ten. Lepiej wziąć markowy od Mazdy dedykowany właśnie do silników benzynowych Mazdy czy lepiej zainwestować troszkę więcej na np. Castrol czy może jakiś Orlen,BP itd?
10W40
Tutaj również Mazda oferuje swój olej do silników Mazdy specjalnie dedykowany. To samo pytanie, Mazda,Castrol, Stacja benzynowa....?

Rozważam dwa warianty ponieważ mój silnik nie jest do końca szczelny, szwankuje uszczelka zaworów przez co silnik się poci trochę oraz kopci po odpaleniu. Uszczelka oczywiście będzie wymieniana tu nie ma żadnych wątpliwości. Planuję również dla świętego spokoju wlać jakiś CERAMIZER, może pomoże a nie zaszkodzi, czytałem różne opinie że to faktycznie przynosi jakieś efekty :)

4.Uszczelka zaworów
OEM czy zamiennik starczy?

5.CERAZMIZER
Krótkie pytanie. Jaki polecacie :)

6.Filtr powietrza
Również. Jaki polecacie? Dodam również że rozważam zakup filtra K&N który podobno nie wpływa negatywnie na 323F, nie pada przepływomierz, przynosi świetne efekty. Prosiłbym o opinie.

7.Łączniki stabilizatora
Czy są jakieś firmy których lepiej się nie tykać? Wymiana jest konieczna ponieważ strasznie tłucze mi się cały tył, mam wrażenie że zaraz coś odpadnie i stanę gdzieś <lol> Z przodu również do wymiany :)

8.Drążki kierownicze
Nie mam pewności czy na pewno drążki kierownicze są winowajcą. Madzie na prostej kierownicy znosi na lewo, przez co muszę trzymać kierownicę lekko skręconą w prawo aby jechała prosto, czasami nawet się z nią siłuję. Na postoju przy wyłączonym silniku mogę lekko ruszać kierownicą prawo lewo, przy czym słychać lekkie stukanie gdzieś z okolic przednich opon. Czy to mogą być drążki czy może jednak to sprawka łączników lub geometrii kół?

9.Tuleje wahaczy (z przodu)
Jaką rolę one właściwie spełniają? Na stacji diagnostycznej powiedziano mi że są do wymiany. "Tuleje wahaczy" – dosłownie. Czy to są tuleje wahaczy po prostu czy są jakieś konkretne tuleje? Pytam ponieważ szukając ich trafiłem na naprawdę różne tuleje które różniły się od siebie.

10.Zawory/popychacze zaworów
I chyba ostatnie. Po odpaleniu, madzia na zimnym silniku strasznie klekocze. Nie wiem jak nazwać ten dźwięk, występuje on tylko na zimnym silniku, jeśli będzie potrzebne nagranie to oczywiście dostarczę. Ktoś się orientuje jaki jest koszt regulowania zaworów (jeśli to faktycznie zawory)? Wydaje mi się że koniecznie trzeba ten problem rozwiązać.

11. Tarcze hamulcowe (nie koniecznie)
Tarcze nie są do wymiany, mazda dobrze hamuje jednak nie mam pewności co do nich i w sumie nie widzę przeszkód żeby je wymienić. Ktoś jakieś poleca? Kiedyś rzuciło mi się w oczy tutaj na forum że ktoś zamontował tarcze z innego samochodu przez co Madzia lepiej hamowała. Ktoś coś wie na ten temat?

To są wszystkie techniczne sprawy o które chciałem się zapytać. Reszta rzeczy jak wymiana kierownicy na trójramienną, czy robienie nadkoli nie wymaga chyba żadnych porad. Ktoś może powiedzieć że powinienem to auto oddać na szrot czy coś, ale mi to auto odpowiada bardzo pod każdym względem i nie zamierzam kupować innego, chciałbym ją przywrócić do normalnego życia i ile trzeba tyle włożę w to auto ponieważ uważam że po prostu warto :)
Czekam na opinie, porady, jakieś pytania dodatkowe, bardzo mi zależy na tym.

Zapomniałem zapytać jeszcze o antenę :D
Często słucham ESKI itd, odbiór jest mizerny, antena nie jest w najlepszym stanie. Czy można zamontować obojętnie jaką czy musi to być koniecznie od mazdy?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 kwi 2017, 10:35
Posty: 48 (7/0)
Skąd: Tomaszów Mazowiecki
Auto: Mazda 323F
Rocznik: 1999
Silnik: 1.5 16v 89KM
Hatchback

Postprzez boszax » 21 sty 2019, 13:26

A w jakim stanie jest blacharka, że postanowiłeś tak doinwestować ten samochód? U mnie w dieslu tak się skończyło przeciągniecie wymiany rozrządu i pompy wody – czytaj post ze zdjęciami https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... &start=420

Znam wszystkie newralgiczne punkty w których rdzewieje 323f bj mogę coś podpowiedzieć żebyś zajrzał tu i ówdzie. Taa newralgiczne punty hehe ona cała rdzewieje <glupek2>

Dopisano 21 sty 2019, 13:35:

Łączniki stabilizatora polecam CTR na Allegro można dostać – wymieniałem w 2015 nadal są w dobrej formie – przed nimi kupywałem dużo tańsze i wytrzymywały góra kilka miesięcy – te są drogie ale bardzo dobre. Gumy wahacza kup oryginalne – przeżyją ten samochód – sworznie również polecam CTR. Końcówki kierownicze nie oszczędzaj kup np lemfordery. Po zrobieniu zawieszenia zrób zbieżność. Ale sprawdź najpierw tak jak pisałem blacharkę
Forumowicz
 
Od: 14 lip 2014, 23:00
Posty: 105 (0/3)
Auto: Mazda 323F 2.0TD 101KM 2001r

Postprzez makaveli524 » 21 sty 2019, 20:42

Blacharka swoją drogą do zrobienia, podłoga, progi, podłużnice są zdrowe, do zrobienia rdza nanadkolach i lekkie wgniotki na drzwiach i to tyle w sumie :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 kwi 2017, 10:35
Posty: 48 (7/0)
Skąd: Tomaszów Mazowiecki
Auto: Mazda 323F
Rocznik: 1999
Silnik: 1.5 16v 89KM
Hatchback

Postprzez TiGRA200SX » 26 sty 2019, 13:59

W kwestii oleju lej tylko to 5w30 lub ewentualnie 5w40 szukaj dobrych olei. Na oleju nie oszczędzaj bo sie zemści.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 wrz 2017, 14:14
Posty: 126 (2/9)
Auto: '02 323F BJ 1,6 16V ZM

Postprzez makaveli524 » 26 sty 2019, 16:27

Dziękuję bardzo za poradę w sprawie oleju TiGRA200SX.
Ktoś orientuje się ile oleju wchodzi w silnik mazdy (1.5) i czy ktoś coś wie na temat oleju od mazdy. Tutaj link
https://www.petrostar.pl/oleje/oleje-si ... 1023362560
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 kwi 2017, 10:35
Posty: 48 (7/0)
Skąd: Tomaszów Mazowiecki
Auto: Mazda 323F
Rocznik: 1999
Silnik: 1.5 16v 89KM
Hatchback

Postprzez boszax » 27 sty 2019, 16:32

Potrzebujesz niecałych 3 litrów oleju do silnika ZL. Olej z linku to oryginalny olej produkowany dla Mazdy – bardzo dobry wybór :)
Forumowicz
 
Od: 14 lip 2014, 23:00
Posty: 105 (0/3)
Auto: Mazda 323F 2.0TD 101KM 2001r

Postprzez rav 75 » 28 sty 2019, 07:12

boszax napisał(a): Końcówki kierownicze nie oszczędzaj kup np lemfordery.

W BJ-tce wymieniałem końcówki drążków kierowniczych jak i same drążki. Kupiłem CTR – problem luzów,pukań itd. został skutecznie wyeliminowany.
W GH (Mazda 6) u szwagra też poleciała końcówka drążka- poszedł CTR ,jak narazie nalatał 150 kkm,wszystko również w porządku.
rav 75
 

Postprzez makaveli524 » 8 lut 2019, 19:24

Rozmawiałem dzisiaj z mechanikiem w sprawie wymiany rozrządu, krzyknął mi 350zl robocizny i dodał że to japoniec w końcu a to droga sprawa jest i bardziej skomplikowana . Ile was kosztowała robocizna za rozrząd?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 kwi 2017, 10:35
Posty: 48 (7/0)
Skąd: Tomaszów Mazowiecki
Auto: Mazda 323F
Rocznik: 1999
Silnik: 1.5 16v 89KM
Hatchback

Postprzez Neonixos666 » 9 lut 2019, 09:45

No tak kosmiczna technologia w japońskich autach z lat 90. Mam wrażenie że wszystko co nie ma znaczka VW to skomplikowane.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9495 (52/241)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Andrzej414 » 9 lut 2019, 12:23

W tym samochodzie to se można rozrząd samemu zmienić, bo oprócz kilku kluczy nic więcej nie potrzebujesz. Robocizna? 150-200zł więcej nie powinien wziąć. Nie jest to skomplikowana naprawa.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 sie 2011, 11:44
Posty: 1210 (3/48)
Skąd: Pierwsza Stolica Polski
Auto: Mazda 323C BA 1.5 '96 – była
Mazda 2 DE 1.5 '09
Mazda 3 BK 1.6 '07

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323