Przełączanie w tryb awaryjny i błędy OBD

Postprzez filips » 21 lis 2018, 18:59

Cześć, mój pierwszy post, a od razu wyskakuję z problemem :(

Sprawa jest taka: pół roku temu kupiłem Madzię 2.2 175 koni z 2016 r z przebiegiem 110 tysięcy.

Od początku był problem z EGR. EGR wymieniłem, ogarnąłem czy w kolektorze i okolicach jest syf, ale było w normie. Mimo tego co +/-100 km wyskakuje kontrolka check engine i błąd P0401. To samo w sobie problemem nie jest, bo sobie błąd kasuję sam.

Ostatnio (po aktualizacji oprogramowania w ASO) zaczęło się robić poważniej, czyli auto przełącza się w trakcie spokojnej i jednostajnej jazdy w tryb awaryjny – blokuje biegi, szarpie przy hamowaniu, na tablicy kontrolka ABS, check engine i błąd MRCC. Jak wyłączam i włączam silnik ponownie, wszystko wraca do normy. Po kilku kilometrach sytuacja się powtarza. Byłem z tym w ASO Nivette (akurat miałem po drodze), podpięli pod komputer, kazali zapłacić ćwierć tysiąca i powiedzieli, że błędów żadnych nie ma, ale wierzą na słowo, więc oferują czyszczenie kolektora i wymianę uszczelek kolektora, EGRu i przewodów (zabawa u nich za ponad 1000 złotych) <nie>

Kiedy sam sprawdzam po takiej akcji błędy w Forscanie (wersja na telefon), wyskakują następujące błędy:
U0442
P0101
U0401
U0415
U0301
U0316
U0401
U0433
B1B50

Czytałem sporo wątków na różnych forach dot. podobnych problemów i w dalszym ciągu nie widzę jasnego rozwiązania. Jedni piszą, że problem natury elektrycznej, inni że wyczyścić kolektor i EGR,
sprawdzić przepływomierz, jeszcze gdzieś czytałem, że to może być wina zapchanego katalizatora. Ktoś wie, od czego zacząć?

Jutro z rana wracam do ASO, bo robią jakąś nową akcję serwisową z kolejną aktualizacją oprogramowania, ale to chyba nie ma związku. Będę wdzięczny za sugestie (ew. czy macie do polecenia specjalistę od Mazdy w okolicach Warszawy?).
Początkujący
 
Od: 12 lut 2018, 13:05
Posty: 6

Postprzez darrecki » 22 lis 2018, 13:04

filips napisał(a):Od początku był problem z EGR. EGR wymieniłem, ogarnąłem czy w kolektorze i okolicach jest syf, ale było w normie.

Skąd to stwierdzenie? Uwierz mi na słowo, że z normami czystości w kolektorze w dieslach mazdy jest kiepsko. Patrząc od strony EGR nie zobaczysz nic, tam zawsze czysto. Problem zaczyna się dalej, gdzie wilgotne powietrze (opary oleju z odmy) łączy się ze spalinami z EGR. Tu masz przykłady:
5213f6db-dd9a-4b40-a93a-0784077713d1.jpg
Kolektor od strony przepustnicy
443f2a38-f04e-4074-9aee-9ad9580b85a7.jpg
Przepustnica
b7db9195-3f97-419f-abb7-5c75ef5117f4.jpg
Kolektor > głowica


Poza tym skąd wiadomo, że problemem był EGR? EGR jedyne co może zrobić, to wyświetlić ikonę silnika na desce. Nie ogranicza osiągów w żaden sposób i nie aktywuje innych błędów. No chyba, że jest cały czas otwarty. Do sprawdzenia EGR można użyć forscana (PC lub telefon). Są od tego 4 różne PIDy (EGR i EGR bypass), stan żądany i aktualny. Dobrym wskaźnikiem poprawnej pracy EGR jest również IAT13 – czujnik temperatury kolektora.

Co do błędów, to fajnie by było gdybyś wrzucił ich opisy – raczej nikomu nie będzie się chciało wyszukiwać ich po kolei w google...

Wg mnie błędów "U" jest zdecydowanie za dużo, mogą one sugerować problem z elektryką.
Jak wygląda historia auta? Jakieś "incydenty" miało?
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 00:01
Posty: 3017 (40/152)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez filips » 22 lis 2018, 14:18

Dzięki za wyjaśnienie. Kolektor rzeczywiście tylko był sprawdzany przy zdejmowaniu EGR. Niestety mechanicy, którzy to robili nie wspomnieli, że z tej strony niewiele widać.

A odpowiadając na Twoje pytanie skąd wiadomo, że EGR szwankował, to pomysł wziął się z błędu P0401 (insufficient EGR flow) który pojawiał się non stop i potwierdziło to sprawdzenie w Forscanie, ale też diagnostyka w ASO i jeszcze innym warsztacie (w ASO nie naprawili usterki, choć czyścili EGR, więc pojechałem gdzie indziej, żeby go wymienić, bo nikt nie mial lepszego pomyslu).

Poniżej wycinek raportu z Forscana:

===TCM DTC U0442:00-2C===
Kod: U0442 – Nieprawidłowe dane uzyskane z ECM)/PCM B
Moduł: Moduł sterowania przekładnią (Transmission Control Module).

===PCM DTC P0101:00-64===
Kod: P0101 – Zakres/jakość sygnału w obwodzie A przepływomierza masowego lub objętościowego powietrza
Moduł: Moduł sterowania pracą silnika (Power Train Chain Control Module).

===ICA DTC U0401:00-08===
Kod: U0401 – Nieprawidłowe dane uzyskane z ECM/PCM
Moduł: Inteligentne wspomaganie hamulców podczas jazdy po mieście

===ICA DTC U0415:00-08===
Kod: U0415 – Nieprawidłowe dane odebrane z modułu A” sterującego układem zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamowania (ABS)
Moduł: Inteligentne wspomaganie hamulców podczas jazdy po mieście

===SBS/MRCC DTC U0301:09-08===
Kod: U0301 – Niekompatybilność oprogramowania z ECM/PCM
Moduł: Inteligentne wspomaganie hamulców/układ kontroli prędkości z radarem firmy Mazda

===SBS/MRCC DTC U0316:09-08===
Kod: U0316 – Niekompatybilność oprogramowania z modułem sterowania układem interaktywnej dynamiki pojazdu (IVD)
Moduł: Inteligentne wspomaganie hamulców/układ kontroli prędkości z radarem firmy Mazda

===ABS DTC U0401:00-08===
Kod: U0401 – Nieprawidłowe dane uzyskane z ECM/PCM
Moduł: Układ przeciwdziałający blokowaniu hamulców (Antilock BrakingSystem).

===IC DTC U0433:00-08===
Kod: U0433 – Nieprawidłowe dane odebrane z przedniego czujnika odległości układu kontroli prędkości
Moduł: Tablica przyrządów

===PSM_MZ DTC B1B50:2A-08===
Kod: B1B50 – Tylny lewy wewnętrzny czujnik
Moduł: Moduł czujnika parkowania
Początkujący
 
Od: 12 lut 2018, 13:05
Posty: 6

Postprzez darrecki » 22 lis 2018, 14:42

Wygląda na to, że wymiana EGR to była poprawna diagnoza.
Wg. mnie jest coś nie tak z radarem MRCC, zdaje się że do niego dochodzą tylko 3 kable – CAN i zasilanie.
Przestudiuj ten wątek, powinny być tam schematy. Reszta (no większość) może być wynikiem wspomnianego problemu.
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 00:01
Posty: 3017 (40/152)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez Mar...cin » 26 sty 2019, 22:40

Witam wszystkich. Jestem nowym użytkownikiem i posiadaczem Mazdy 6 z 2013 silnik 2.2 diesel.

Mam problem ze swoja mazda. Po odpaleniu silnika pojawia mi sie na desce:
"Check engine"
"ESPC inspection required"
Samochod nie ma mocy, odlacza turbine i wyczuwalne jest szarpanie podczas zmiany biegow (skrzynia automatyczna).

Czytalem wyzej, ze problem ten pojawial sie juz wczesniej. Czy ktos z forumowiczow zdiagnozowal dokladnie przyczyne ?

Podlaczylem pod komputer o wyskoczyly takie bledy:
Załączniki
20190126_193856.jpg
20190126_193846.jpg
Początkujący
 
Od: 26 sty 2019, 21:34
Posty: 1
Auto: Mazda 6
2.2 diesel. 2013

Postprzez filips » 7 sie 2019, 10:37

Ja od prawie roku z tym walczę.

Wymieniłem EGR, przepływomierz, pompę vacuum (bo też zaczęły się z niej błędy pojawiać). Poza tym zdjęty cały dolot i wyczyszczony plus wymienione wszystkie uszczelki.

I nic. Sytuacja pojawia się cały czas przy jeździe autostradowej 135 km/h+

To jeszcze mogą być wtryskiwacze. Test na stojąco nic nie wykazał, ale będzie robiony test podczas jazdy na autostradzie. Jak to nie pomoże to już nawet w serwisie więcej pomysłów nikt nie ma.
Początkujący
 
Od: 12 lut 2018, 13:05
Posty: 6

Postprzez Skori88 » 15 sty 2020, 20:43

Witam.
Czy udało się rozwiązać problem
Początkujący
 
Od: 7 sie 2019, 08:41
Posty: 1
Auto: Mazda 6 2.2 2015

Postprzez jozek000 » 11 maja 2022, 19:30

@filips udało Ci się rozwiązać ten problem?
U mnie błędy te same, objawy bardzo podobne, walczę już prawie rok... Dodam że rocznik ten sam, silnik ten sam, napęd na 4, skrzynia w automacie i mazda cx-5.

Zaobserwowałem że auto wchodzi w tryb awaryjny podczas zwalniania na 6 biegu bez gazu w okolicy 2500 obrotów. Jeśli podczas zwalniania mam chociaż trochę wciśnięty pedał gazu to problem nie występuje.

U mnie już czyścili kolektor, wymieniali czujnik ciśnienia w kolektorze, przepływomierz i jeszcze kilka czujników. Błąd dalej się pojawia a mechanikowi zaczynają kończyć się pomysły. Komuś udało się rozwiązać ta zagadkę?
Początkujący
 
Od: 11 maja 2022, 19:20
Posty: 1

Postprzez filips » 11 maja 2022, 20:05

Nie Jeżdżę już tą Mazda od lat, ale napiszę tutaj, bo mi co kilka tygodni przychodzi powiadomienie, że ludzie pytają o ten problem na PW.

Nie dajcie sobie wymieniać drogich części bo to nie ma sensu.

Aktualizacja PCM za grosze i tyle. Wszystkie problemy jak ręką odjął i nigdy już nie wróciły.

Radości z jazdy Mazdą życzę wszystkim na forum. Sam na pewno jeszcze wrócę do tej marki jak mnie będzie stać na CX-60 ;)
Początkujący
 
Od: 12 lut 2018, 13:05
Posty: 6

Postprzez Roobak » 14 cze 2022, 23:39

Witam
Ja z podobnym problemem
Mazda 6 2.2 diesel 2016 automat
Najpierw wyskakiwal check engine czesto na trasie autostrada. Znikal samoistnie ipojawial sie i zaczal byc calyczas na komputerze blad egr niska mieszanka
Egr wyczyszczony(oba egr) wymieniony czujnik "a " cisnienia wylotu sprezarki turbosprężarki poniewaz wychodzil poza normy od 0-100 a bylo 104. Niestety to nie pomoglo po trasie polska anglia auto stracilo moc dlugo sie rozpedza nie wciska w fotel jak kiedys ... przy redukcji biegow auto lekko szarpie
Jakieś pomysly sugestie
Pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 14 cze 2022, 23:31
Posty: 2
Skąd: Uk evesham
Auto: Mazda 6 2.2 diesel 2016

Postprzez darrecki » 15 cze 2022, 06:33

Roobak bez kodów błędów jedynie co możemy zrobić po powróżyć z fusów.
Jak nie masz interfejsu kup coś taniego na kabel lub bluetooth, w zależności czy chcesz sprawdzać na komputerze czy komórce i do tego Forscan.
To jest nieodzowne combo dla każdego posiadacza diesla – i piszę to całkiem na poważnie.

Podaj kody błędów, to będziemy wtedy diagnozować.

Pytanie pomocnicze:
Czyściłeś jedynie EGR'y czy też dolot? O ile jeszcze nie spotkałem brudbego EGR, o tyle zasyfione doloty w dieslu to norma. Wszystko, zaczynając od przepustnicy poprzez kolektor, a kończąc na otworach w głowicy może być totalnie zawalone nagarem. Zobacz fotki wyżej w wątku.
Przepływ powietrza jest mocno ograniczony mimo, że turbina dmucha poprawnie i w ekstemalnych wypadkach masz błędy i kompletny brak osiągów.
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 00:01
Posty: 3017 (40/152)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez Roobak » 16 cze 2022, 17:00

Takie bledy mi wysloczyly
Na zdjeciu ponizej foto wyzej wymienionego czujnika A i wezyk ktory nie dochodzi do konca? Czy to moze byc przyczyna bólu pacjeta ?
Załączniki
Screenshot_20220616-165141_Adobe Acrobat.jpg
Takie byledy my wyskoczyly
20220614_165959.jpg
Początkujący
 
Od: 14 cze 2022, 23:31
Posty: 2
Skąd: Uk evesham
Auto: Mazda 6 2.2 diesel 2016

Postprzez darrecki » 16 cze 2022, 21:08

https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_eng/mazda3/20130729190227/html/id0102s4216800.html

Przyczyn może być kilka:

• Exhaust gas pressure sensor No.1 malfunction
• MAP sensor No.2 malfunction
• Compressor bypass valve malfunction
― Compressor bypass valve fell off
• Small-type turbocharger malfunction
― Turbine blade or compressor blade damage
― Runout, loss, or sticking due to turbine axis wear
• Exhaust system clogged
― Diesel particulate filter clogged (damage, burnt out)
― Clogging caused by freezing
• PCM malfunction

Do klasycznych usterek w tym silniku z powyższych zalicza się:
Exhaust gas pressure sensor No.1 malfunction – lubią padać
MAP sensor No.2 malfunction – te z kolei potrafią się całkiem zalepić, wyjąć i wyczyścić sprayem do EGR
Do tego dochodzą problemy z turbiną – na początku lubi się zacinać a potem urywa się klapka sterująca małą turbiną, aczkolwiek to generuje inny nr błędu.
https://www.youtube.com/watch?v=yJQ2EuorvWA


Czy nie do końca wsunięta rurka może powodować problemy? Oczywiście, że może jeśli są jakieś nieszczelności.
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 00:01
Posty: 3017 (40/152)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6