Dodatkowe funkcje w MZD connect
Poradnik w bardzo dużym stopniu opiera się na pracy kolegi @Forys oraz forum mazda3revolution
Działał będzie on w każdej Mazdzie Skyactiv (2/3/CX3/CX5/6), niezależnie od tego czy (i jaki) posiada Tablet.
Na wstępie ostrzeżenie, że wszelkie zmiany dokonujecie na własną odpowiedzialność i że zawsze coś może pójść nie tak jak powinno. Najlepiej przeczytać post w całości i oszacować ryzyko i upewnić się, że macie umiejętności do wykonania tych czynności.
Do tych modyfikacji potrzebne są:
1. Laptop z pakietem Office (Microsoft Office, Open Office bądź Libre Office) lub dostępem do internetu – wówczas można skorzystać z Excel Online
2. Adapter ELM327 do OBD II – zmodyfikowany z przełącznikiem HS/MS CAN do kupienia na popularnym serwisie aukcyjnym!
3. Program FORScan z licencją rozszerzoną, wszelkie informacje na jego temat znajdziemy TUTAJ
4. Plik excel, który można pobrać z naszego forum:
W pierwszej kolejności zajmiemy się modułem RBCM, w któtym to możemy znaleźć kilka ciekawych i niedostępnych dla rynku europejskiego funkcji. A sa to:
– Automatycznie ryglowanie drzwi po przekroczeniu 20km/h (tutaj ukłony dla kolegi @Forys, gdyż większość tekstu jak i obrazków jest żywcem zerżnięta z jego postu – oryginał jest TUTAJ ). Opcja ta jest niedostępna na rynku UE.
– Coming Home, która to pozostawia włączone światła drogowe (30s/60s/120s) po wyłączeniu zapłonu. Modyfikacja ta skierowana jest głównie dla posiadaczy modeli z 2014 roku, gdzie Coming Home/Leaving Home jest niedostępna. Nie mam pojęcia, czy będzie działać w wersji po 1szym, małym lifcie (gdzie dodano m/in. również radio DAB)
– Find My Car, pozwala na odnalezienie samochodu na parkingu – wciskając 2x zamknij na pilocie powinien odezwać się klakson. Funkcja widmo, niestety póki co nie wiadomo dlaczego jednym działa, a innym nie. U mnie nie działa...
Przystępujemy do działania:
1. Podłączyć adapter ELM327 do gniazda OBD II w samochodzie (w okolicy przycisków do otwierania maski i wlewu paliwa) i do komputera (jeśli robisz to 1 raz to zależnie od systemu operacyjnego może być konieczne połączenie z internetem w celu zainstalowania sterowników)
2. Uruchomić samochód (włączyć silnik)
3. Uruchomić program FORScan i połączyć się z samochodem oraz wykonywać instrukcje programu (między innymi zmiana położenia pzełącznika HS/MS)
4. Przejść do zakładki "Konfiguracja i programowanie" i wskazać moduł R_BCM Konfiguracja modułu (format AS BUILT) i uruchomić procedurę serwisową.
5. Teraz najtrudniejsza część zadania. Należy przenieść wartości odczytane z naszego pojazdu do pliku Excel.
Najpierw jednak przyjżyjmy się jego strukturze. Posiada on 3 różne arkusze w zależności od modułu, który chcemy skonfigurować. Są to RBCM (moduł sterowania), SSU (i-Stop), IC (licznik). Nas interesuje RBCM więc należy mieć pewność, że mamy zaznaczony właściwy arkusz!!!
Będąc już we właściwym arkuszu naszym oczom ukazują się 2 kolumny:
Po lewej interesują nas wiersze "ORIG", gdzie wpisujemy obecne wartości oraz "NEW" – gdzie pojawią się nowe dane po modyfikacji.
Natomiast Wszelkie modyfikacje dokonujemy z prawej strony arkusza. Jak widać na poprzednim obrazku domyślnie prawa strona jest wyzerowana, jednak po wpisaniu wartości zczytanych z Forscan pojawiają się tam również "1". Większość pól to "function is unknown", jednak niektóre – zielone – mają opisy. I te pola będą nas interesować.
Ostatni rzut okiem, czy jesteśmy we właściwim arkuszu oraz czy przepisujemy wartości z odpowiedniego modułu w Forscan (oba ciągi znaków powinny zaczynać się od 7B7-01-0x) i modyfikację czas zacząć.
Modyfikacja (obrazkowa) na przykładzie konfiguracji mojego pojazdu – jako, że to anglik o konfiguracji innej niż polskie egzemplarze, nie polecam wpisywać tego co mam ja
Po przepisaniu wartości z Forscan do Excela wygląda to tak.
Rzut oka na lewą kolumnę – jak widać ORIG oraz NEW mają takie same wartości!!
Szybki rzut oka na prawą kolumnę w skoroszycie (0 i 1 odpowiadające zielonym polom komentarzy) i już widać, że domyślnie wszystkie wspomniane na wstępie funkcje RBCM mają wartość "0". Żeby uaktywnić którąkolwiek z nich należy zmienić na "1" na "0" lub na odwrót.
I teraz tak. Pola odpowiedzialne za automatyczne ryglowanie drzwi zaznaczyłem na czerwono, Coming Home na żółto a find my car na niebiesko. Dzięki temu można aktywować wszystkie, bądź tylko wybrane funkcje. Jest to zrzut ekranu już PO modyfikacjach!!
– automatyczne ryglowanie drzwi
Prawa kolumna – zmiana w linii 7B7-01-01 > B1 in BIN bit b7 odpowiada za aktywację blokady. Zmiana w liniach 7B7-01-02 > B4 in BIN b5 oraz b3] odpowiada pojawienie się dodatkowych opcji w menu (POJAZD->Zamki drzwi->Tryb autom. zamków drzwi). Jest to zrobione lekko "debilnie", gdyż w b5 0 to wyłączone / 1 włączone, a w b3 na odwrót – 0 włączone / 1 wyłączone.
Rzut oka na lewą kolumnę i widać, że w 7B7-01-01 i 7B7-01-02 wiersze NEW mają inne wartości niż ORIG. Natomiast 7B7-01-03 oraz 7B7-02-01 pozostały bez zmian.
– coming home
Prawa kolumna – zmiana w linii 7B7-01-03 > B1 in BIN bit b5 i b4 odpowiada za aktywowanie w/w funkcji. Jest to zrobione podobnie jak w funkcji ryglowania drzwi, aktywacja wymaga potwierdzenia i jednocześnie zaprzeczenia.
Tu z kolei w lewej kolumnie zmieniło się jedynie NEW w 7B7-01-03.
– find my car
Prawa kolumna – zmiana w linii 7B7-01-02 > B0 in BIN bit b6
Jak wspomniałem u mnie nie działa, ale nie ma żadnych negatywnych skutków więc warto spróbować.
Tak wygląda poprawnie wypełniony arkusz z aktywnymi wszystkimi funkcjami
Teraz tylko należy nowe wartości przenieść do Forscan i zapisać zmiany za pomocą przycisku "Pisz wszystko" i stosować się do instrukcji na ekranie laptopa.
Cała operacja zajmuje 10-15 minut, czyli krócej niż czytanie tego posta! Dla pewności przed dokonaniem zmian zapiszcie sobie oryginalne ustawienia do pliku tak żebyście mogli je przywrócić w dowolnej chwili!
W najbliższym czasie pojawi się funkcja całkowitego wyłączenia i-Stop, tym razem w module SSU.
TBC...
Problemy
Może się zdarzyć, że ryglowanie drzwi oraz coming home będą działać, jednak nie będą widoczne w ustawieniach systemu. Należy wówczas zresetować ustawienia w zakładkach drzwi oraz oświetlenia bądź też przywrócić system do ustawień fabrycznych.
Nie wiesz, czy wygenerowane przez Ciebie wartości są prawidłowe
Nie ma problemu, podaj je tutaj (ORIG oraz NEW) a je wspólnymi siłami zweryfikujemy
Działał będzie on w każdej Mazdzie Skyactiv (2/3/CX3/CX5/6), niezależnie od tego czy (i jaki) posiada Tablet.
Na wstępie ostrzeżenie, że wszelkie zmiany dokonujecie na własną odpowiedzialność i że zawsze coś może pójść nie tak jak powinno. Najlepiej przeczytać post w całości i oszacować ryzyko i upewnić się, że macie umiejętności do wykonania tych czynności.
Do tych modyfikacji potrzebne są:
1. Laptop z pakietem Office (Microsoft Office, Open Office bądź Libre Office) lub dostępem do internetu – wówczas można skorzystać z Excel Online
2. Adapter ELM327 do OBD II – zmodyfikowany z przełącznikiem HS/MS CAN do kupienia na popularnym serwisie aukcyjnym!
3. Program FORScan z licencją rozszerzoną, wszelkie informacje na jego temat znajdziemy TUTAJ
4. Plik excel, który można pobrać z naszego forum:
W pierwszej kolejności zajmiemy się modułem RBCM, w któtym to możemy znaleźć kilka ciekawych i niedostępnych dla rynku europejskiego funkcji. A sa to:
– Automatycznie ryglowanie drzwi po przekroczeniu 20km/h (tutaj ukłony dla kolegi @Forys, gdyż większość tekstu jak i obrazków jest żywcem zerżnięta z jego postu – oryginał jest TUTAJ ). Opcja ta jest niedostępna na rynku UE.
– Coming Home, która to pozostawia włączone światła drogowe (30s/60s/120s) po wyłączeniu zapłonu. Modyfikacja ta skierowana jest głównie dla posiadaczy modeli z 2014 roku, gdzie Coming Home/Leaving Home jest niedostępna. Nie mam pojęcia, czy będzie działać w wersji po 1szym, małym lifcie (gdzie dodano m/in. również radio DAB)
– Find My Car, pozwala na odnalezienie samochodu na parkingu – wciskając 2x zamknij na pilocie powinien odezwać się klakson. Funkcja widmo, niestety póki co nie wiadomo dlaczego jednym działa, a innym nie. U mnie nie działa...
Przystępujemy do działania:
1. Podłączyć adapter ELM327 do gniazda OBD II w samochodzie (w okolicy przycisków do otwierania maski i wlewu paliwa) i do komputera (jeśli robisz to 1 raz to zależnie od systemu operacyjnego może być konieczne połączenie z internetem w celu zainstalowania sterowników)
2. Uruchomić samochód (włączyć silnik)
3. Uruchomić program FORScan i połączyć się z samochodem oraz wykonywać instrukcje programu (między innymi zmiana położenia pzełącznika HS/MS)
4. Przejść do zakładki "Konfiguracja i programowanie" i wskazać moduł R_BCM Konfiguracja modułu (format AS BUILT) i uruchomić procedurę serwisową.
5. Teraz najtrudniejsza część zadania. Należy przenieść wartości odczytane z naszego pojazdu do pliku Excel.
Najpierw jednak przyjżyjmy się jego strukturze. Posiada on 3 różne arkusze w zależności od modułu, który chcemy skonfigurować. Są to RBCM (moduł sterowania), SSU (i-Stop), IC (licznik). Nas interesuje RBCM więc należy mieć pewność, że mamy zaznaczony właściwy arkusz!!!
Będąc już we właściwym arkuszu naszym oczom ukazują się 2 kolumny:
Po lewej interesują nas wiersze "ORIG", gdzie wpisujemy obecne wartości oraz "NEW" – gdzie pojawią się nowe dane po modyfikacji.
Natomiast Wszelkie modyfikacje dokonujemy z prawej strony arkusza. Jak widać na poprzednim obrazku domyślnie prawa strona jest wyzerowana, jednak po wpisaniu wartości zczytanych z Forscan pojawiają się tam również "1". Większość pól to "function is unknown", jednak niektóre – zielone – mają opisy. I te pola będą nas interesować.
Ostatni rzut okiem, czy jesteśmy we właściwim arkuszu oraz czy przepisujemy wartości z odpowiedniego modułu w Forscan (oba ciągi znaków powinny zaczynać się od 7B7-01-0x) i modyfikację czas zacząć.
Modyfikacja (obrazkowa) na przykładzie konfiguracji mojego pojazdu – jako, że to anglik o konfiguracji innej niż polskie egzemplarze, nie polecam wpisywać tego co mam ja
Po przepisaniu wartości z Forscan do Excela wygląda to tak.
Rzut oka na lewą kolumnę – jak widać ORIG oraz NEW mają takie same wartości!!
Szybki rzut oka na prawą kolumnę w skoroszycie (0 i 1 odpowiadające zielonym polom komentarzy) i już widać, że domyślnie wszystkie wspomniane na wstępie funkcje RBCM mają wartość "0". Żeby uaktywnić którąkolwiek z nich należy zmienić na "1" na "0" lub na odwrót.
I teraz tak. Pola odpowiedzialne za automatyczne ryglowanie drzwi zaznaczyłem na czerwono, Coming Home na żółto a find my car na niebiesko. Dzięki temu można aktywować wszystkie, bądź tylko wybrane funkcje. Jest to zrzut ekranu już PO modyfikacjach!!
– automatyczne ryglowanie drzwi
Prawa kolumna – zmiana w linii 7B7-01-01 > B1 in BIN bit b7 odpowiada za aktywację blokady. Zmiana w liniach 7B7-01-02 > B4 in BIN b5 oraz b3] odpowiada pojawienie się dodatkowych opcji w menu (POJAZD->Zamki drzwi->Tryb autom. zamków drzwi). Jest to zrobione lekko "debilnie", gdyż w b5 0 to wyłączone / 1 włączone, a w b3 na odwrót – 0 włączone / 1 wyłączone.
Rzut oka na lewą kolumnę i widać, że w 7B7-01-01 i 7B7-01-02 wiersze NEW mają inne wartości niż ORIG. Natomiast 7B7-01-03 oraz 7B7-02-01 pozostały bez zmian.
– coming home
Prawa kolumna – zmiana w linii 7B7-01-03 > B1 in BIN bit b5 i b4 odpowiada za aktywowanie w/w funkcji. Jest to zrobione podobnie jak w funkcji ryglowania drzwi, aktywacja wymaga potwierdzenia i jednocześnie zaprzeczenia.
Tu z kolei w lewej kolumnie zmieniło się jedynie NEW w 7B7-01-03.
– find my car
Prawa kolumna – zmiana w linii 7B7-01-02 > B0 in BIN bit b6
Jak wspomniałem u mnie nie działa, ale nie ma żadnych negatywnych skutków więc warto spróbować.
Tak wygląda poprawnie wypełniony arkusz z aktywnymi wszystkimi funkcjami
Teraz tylko należy nowe wartości przenieść do Forscan i zapisać zmiany za pomocą przycisku "Pisz wszystko" i stosować się do instrukcji na ekranie laptopa.
Cała operacja zajmuje 10-15 minut, czyli krócej niż czytanie tego posta! Dla pewności przed dokonaniem zmian zapiszcie sobie oryginalne ustawienia do pliku tak żebyście mogli je przywrócić w dowolnej chwili!
W najbliższym czasie pojawi się funkcja całkowitego wyłączenia i-Stop, tym razem w module SSU.
TBC...
Problemy
Może się zdarzyć, że ryglowanie drzwi oraz coming home będą działać, jednak nie będą widoczne w ustawieniach systemu. Należy wówczas zresetować ustawienia w zakładkach drzwi oraz oświetlenia bądź też przywrócić system do ustawień fabrycznych.
Nie wiesz, czy wygenerowane przez Ciebie wartości są prawidłowe
Nie ma problemu, podaj je tutaj (ORIG oraz NEW) a je wspólnymi siłami zweryfikujemy
- Od: 14 cze 2006, 01:01
- Posty: 3017 (40/152)
- Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
- Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G
Jeśli ktoś z Wawy lub okolic chciałby mieć u siebie odblokowane te opcje, a jest nietechniczny, boi się zepsuć moduł albo po prostu nie chce kupować kabla żeby użyć go jeden raz – zapraszam do kontaktu na priv. Odblokuję.
Mogę się mylić, ale z tego co na szybko widzę to ten vgate ma jedynie interfejs MS CAN, brak mu HS CAN, a więc nie nada się do opisanych tutaj modyfikacji.
Dopisano 22 paź 2017, 17:34:
Jeszcze w sumie dopiszę, że w europejskim HB SkyPassion z 2014 (produkcja japońska) funkcja find my car działa OK.
PS. Ale ktoś odstawił tego Excela – szacun, ja robiłem te modyfikacje jeszcze w czasie gdy potrzebny był kalkulator binarny żeby sobie numerki przeliczyć. Excel przyspiesza robotę o połowę
Dopisano 22 paź 2017, 17:34:
Jeszcze w sumie dopiszę, że w europejskim HB SkyPassion z 2014 (produkcja japońska) funkcja find my car działa OK.
PS. Ale ktoś odstawił tego Excela – szacun, ja robiłem te modyfikacje jeszcze w czasie gdy potrzebny był kalkulator binarny żeby sobie numerki przeliczyć. Excel przyspiesza robotę o połowę
Pasy to ja zapinam, ale często jadę ze sklepu dosłownie 50m i potem otwieranie bramy, garażu a pikacz pika i pika i pika – dlatego chcę go wyłączyć.
I pytanie może troche nie w tym temacie – czy można wyłączyć na stałe iStop ?
I pytanie może troche nie w tym temacie – czy można wyłączyć na stałe iStop ?
Jak ustawisz nawiew na przednia szybę (trzeba nacisnąć przycisk zwany "włącznik ogrzewania przedniej szyby", zapali się wtedy dioda. Przycisk znajduje się na prawo od włącznika klimatyzacji a na lewo od włącznika ogrzewania tylnej szyby). Niedogodnością wtedy jest brak możliwości korzystania z automatycznej klimy. Ale sam bardzo często korzystam z tej opcji, zamiast po każdym uruchomieniu silnika wyłączać przyciskiem po lewej od kierownicy.
Można wyłączyć i-stop, zobaczcie w pliku excel w arkuszu SSU. Kiedyś to opiszę, c ale w zasadzie wyłącza się to na takiej samej zasadzie jak w przypadku RBCM
- Od: 14 cze 2006, 01:01
- Posty: 3017 (40/152)
- Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
- Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G
jabartnik napisał(a):Jak ustawisz nawiew na przednia szybę (trzeba nacisnąć przycisk zwany "włącznik ogrzewania przedniej szyby", zapali się wtedy dioda. Przycisk znajduje się na prawo od włącznika klimatyzacji a na lewo od włącznika ogrzewania tylnej szyby). Niedogodnością wtedy jest brak możliwości korzystania z automatycznej klimy. Ale sam bardzo często korzystam z tej opcji, zamiast po każdym uruchomieniu silnika wyłączać przyciskiem po lewej od kierownicy.
Tak, te opcje znam Ale ogranicza to rzeczywiście działanie klimy, więc też trochę bez sensu niestety
darrecki napisał(a):Można wyłączyć i-stop, zobaczcie w pliku excel w arkuszu SSU. Kiedyś to opiszę, c ale w zasadzie wyłącza się to na takiej samej zasadzie jak w przypadku RBCM
Coś takiego już prędzej mi się podoba Na razie czekam na kabel od chińczyków ale jak przyjdzie od razu włączę opisane wyżej opcje. W międzyczasie zapoznam się z tym excelem a i może do tej pory stworzysz szybki opis wyłączenia iStop
Dzięki za odpowiedzi i pozdrawiam
creet napisał(a):Jeśli ktoś z Wawy lub okolic chciałby mieć u siebie odblokowane te opcje, a jest nietechniczny, boi się zepsuć moduł albo po prostu nie chce kupować kabla żeby użyć go jeden raz – zapraszam do kontaktu na priv. Odblokuję.
Dzięki creet, wszystkie 3 odblokowane funkcje działają prawidłowo (M3 z czerwca 2014) wraz z ustawieniami w MZD. Oczywiście dzięki dla darreckiego za ogarnięcie tematu.
Dodam jeszcze od siebie – można też wyłączyć i-STOP poprzez zmianę kodów w module SSU.
meridian napisał(a):Hej
A czy istnieje funkcja wyłączenia dźwięku nie zapiętych pasów
Istnieje, można przełączyć sygnalizację osobno dla kierowcy i pasażera, choć sam tego nie testowałem (też uważam że pasy zapinać należy ale rozumiem, że np. dla kobiety w ciąży ew. osoby ze schorzeniami np. kręgosłupa taka informacja może być przydatna).
creet napisał(a):Jeśli ktoś z Wawy lub okolic chciałby mieć u siebie odblokowane te opcje, a jest nietechniczny, boi się zepsuć moduł albo po prostu nie chce kupować kabla żeby użyć go jeden raz – zapraszam do kontaktu na priv. Odblokuję.
Czy któryś z uprzejmych forumowiczów opublikował u siebie te 3 funkcje i mógłby pomóc a jest z okolic Łodzi, byłbym wdzięczny.
P.s z kamerą cofania dałem radę, ale w tym wypadku chyba nie dam rady
Dopisano 3 lis 2017, 01:55:
Odblokował ( słownik płata figle)
- Od: 5 lis 2016, 16:22
- Posty: 51
- Auto: Mazda 3 bm 2.0 120KM
sky energy (xenon +navi)
mf113 napisał(a):Po podłączeniu się do RBCM mam inne kody "726" zamiast "7B7".
Jakiś trefny ELM? Czy taka wersja modułu?
Masz przełącznik na interfejsie?
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości