Elektrozawór podciśnienia tubiny / sterowania geometrią łopatek

Postprzez kropek101 » 5 lis 2014, 15:36

ok dzięki sprawdzę to bo wczoraj już nie było czasu wejść ponownie pod auto.
Syczenie miałem ale po złej stronie więc posprawdzam co jest grane.
Co do ceny nie ja decyduje tylko właściciel auta więc jak powie że nowy to 160zł

Dopisano 5 lis 2014, 22:10:

Sprawa załatwiona. Sterowanie działa jednak sypie się lawina problemów zacięty EGR <glupek2>
Oddam 2 czujniki ABS
Szpilki do kół

Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lut 2011, 00:49
Posty: 1581 (5/41)
Skąd: Żory
Auto: Seat Altea XL 2,0 TDI CR 170KM i 370Nm

Była Mazda 3 BK Y6 2006r
Mazda 323f 1,5 16v 88km 98r

Postprzez danrok » 3 lip 2016, 21:03

Hejka,

a wie ktoś gdzie znajduję się owy elektrozawór podciśnienia? Mógłby ktoś zrobić zdjęcie? W ogóle jest od niego dostęp od góry, czy tylko od strony kanału?

EDIT: chyba zawór znalazłem, jest cały pomarańczowy i pod listwą CR z tego co widzę? Tylko że dostęp od góry jest mega ciężki i lepiej od dołu – chyba że się mylę?

EDIT2: to sam sobie odpowiem – tak to to. Polecam dv6.pdf poszukac w google. Wszystko super rozrysowane.

Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 lip 2015, 17:10
Posty: 379 (2/5)
Skąd: Austin, Texas
Auto: Jest: Mazda CX-5 2019, Toyota Camry 2019

Była: Opel Astra 5 1.4 Turbo 125KM.
Była: Mazda 3 BK Y6 2006r.

Postprzez uszol90 » 6 lip 2016, 17:47

tak to to, no i dostęp jedynie z kanału, pozdro
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 paź 2012, 01:36
Posty: 403 (0/5)
Skąd: Podkarpacie/Sedziszów Młp.
Auto: Mazda3 Y6 06' TOP

Postprzez tomek670 » 22 lip 2016, 14:53

Mam następujący przypadek w Kia Sportage z turbiną ze zmienną geometrią:
Czasami podczas jazdy przestaje pracować sterowanie turbiną. Wygląda to tak że gdy odpalam auto i jadę dynamicznie wszystko jest OK, pedał w podłogę – auto przyspiesza bardzo dobrze (po OBDII na smartfonie widzę jak wzrasta ciśnienie doładowania do 1,5bar). Problem pojawia się gdy np jadę na niskich obrotach, tzw ecodriving albo dojeżdżam do skrzyżowania i hamuje silnikiem. Wówczas wyłącza się sterowanie turbiną i gdy chce wcisnąć pedał gazu auto przyśpiesza bardzo słabo, na smartfonie nieco powyżej 0bar doładowania (czyli jakieś sprężanie jest tylko bardzo słabe. Dlatego myślę że winne jest sterowanie zmienną geometrią).
Najlepsze jest to że odkryłem jak przywrócić poprawne sterowanie . Gdy zorientuje się że sterowanie nie działa poprawnie wrzucam na luz, obroty spadają do ok 750 i tak toczę się ok 10s, potem wrzucam bieg i wszystko gra!!! (aż do następnego razu)

Czy ktoś potrafi wskazać na podstawie powyższego opisu jaki element może być uszkodzony?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 gru 2012, 21:55
Posty: 200 (1/3)
Skąd: pomorskie
Auto: CX-7 2.3 Turbo 2008r

Postprzez danrok » 22 lip 2016, 19:51

Myślę, że objawy mogą sugerować żeby spróbować wymienić ten elektrozawór – nie do końca rozumiem Twoje pytanie, bo piszesz je w odpowiednim temacie :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 lip 2015, 17:10
Posty: 379 (2/5)
Skąd: Austin, Texas
Auto: Jest: Mazda CX-5 2019, Toyota Camry 2019

Była: Opel Astra 5 1.4 Turbo 125KM.
Była: Mazda 3 BK Y6 2006r.

Postprzez tomek670 » 22 lip 2016, 19:58

:D właśnie to podejrzewam. Przy elektrozaworze sa dwa wężyki, jeden idzie do turbiny a dokąd idzie drugi? Wiem że pytam o KIA ale zasada jest zapewne taka sama wszędzie gdzie jest turbina VGT
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 gru 2012, 21:55
Posty: 200 (1/3)
Skąd: pomorskie
Auto: CX-7 2.3 Turbo 2008r

Postprzez danrok » 22 lip 2016, 20:40

Są w Maździe 3 wężyki – jeden idzie do gruszki (sterowanie). Drugi do zbiornika podciśnienia, a trzeci zakończony jest małym filtrkiem powietrza.

Znalazłem taki schemat w necie: http://images62.fotosik.pl/1173/1282a3aa7c9b446bmed.jpg myślę, że opisuje wszystko :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 lip 2015, 17:10
Posty: 379 (2/5)
Skąd: Austin, Texas
Auto: Jest: Mazda CX-5 2019, Toyota Camry 2019

Była: Opel Astra 5 1.4 Turbo 125KM.
Była: Mazda 3 BK Y6 2006r.

Postprzez tomek670 » 31 lip 2016, 19:40

Podmieniłem elektrozawór i dzieje się to samo.
Gdzie dalej szukać? Czy gdyby był jakiś problem z vacum to jak to mogę stwierdzić?
CHECK nie świeci się więc chyba wszystkie czujniki są OK.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 gru 2012, 21:55
Posty: 200 (1/3)
Skąd: pomorskie
Auto: CX-7 2.3 Turbo 2008r

Postprzez danrok » 1 sie 2016, 07:55

A jak rozpinałeś elektrozawór to sprawdziłeś czy podciśnienie się generuje?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 lip 2015, 17:10
Posty: 379 (2/5)
Skąd: Austin, Texas
Auto: Jest: Mazda CX-5 2019, Toyota Camry 2019

Była: Opel Astra 5 1.4 Turbo 125KM.
Była: Mazda 3 BK Y6 2006r.

Postprzez tomek670 » 1 sie 2016, 20:04

Pełno wszędzie tych metalowych i gumowych rurek od podciśnienia ale jakoś doszedłem co do czego.
Zdjąłem gumową rurkę z metalowej (podciśnienie które dochodzi do elektrozaworu) i przykładając palec stwierdziłem że podciśnienie jest (ale jaka wartość to nie wiem, jakby dłoń przyłożyć do rury odkurzacza).
Gdy miałem rozpięte podciśnienie drugą rękę włożyłem pod gruszkę przy turbo tam gdzie jest dźwignia od zmiennej geometrii. Następnie podłączyłem podciśnienie i poczułem ruch dźwigni tak że musiałem szybko palec zabierać żeby krew się nie polała :D . Wynika z tego że chyba elektrozawór jest OK, gruszka, dźwignia, zmienna geometria wewnątrz turbiny, pompa vacum również.
Przy podłączaniu rurki gumowej zauważyłem niewielkie zadrapanie na jej powierzchni. Czyżby to było to? Ciężko powiedzieć czy może tamtędy zasysać powietrze bo to naprawdę niewielkie uszkodzenie ledwo widoczne i palcem wyczuwalne. Na razie nie skracałem tej rurki tylko ją mocniej naciągnąłem na rurkę metalową tak że to zadrapanie naszło ponad 1cm.
Przejechałem kilka kilometrów po miejscowych drogach, problem na razie nie wystąpił ale na razie wstrzymam się przed ogłoszeniem sukcesu. Jutro żona zrobi ok 30km więc zobaczymy czy problem powróci.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 gru 2012, 21:55
Posty: 200 (1/3)
Skąd: pomorskie
Auto: CX-7 2.3 Turbo 2008r

Postprzez danrok » 1 sie 2016, 21:13

No nieszczelności też mogą być problemem :) w końcu podciśnienie to podciśnienie :P daj znać jutro co wyszło. Kilka osób już na forum skracało wężyki bo miało właśnie spękanie.

Pzdr i powodzenia.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 lip 2015, 17:10
Posty: 379 (2/5)
Skąd: Austin, Texas
Auto: Jest: Mazda CX-5 2019, Toyota Camry 2019

Była: Opel Astra 5 1.4 Turbo 125KM.
Była: Mazda 3 BK Y6 2006r.

Postprzez tomek670 » 5 sie 2016, 14:20

Niestety, problem powrócił. Czasem 30km jedzie się i wszystko OK a czasem już po wyjeździe z garażu problem pojawia się.
Wg mnie najprostszym wytłumaczeniem byłaby pompa vacum (skoro elektrozawór jest OK) która czasem przestaje generować podciśnienie. Ale czy to możliwe? Czy pompa może zepsuć się w taki sposób że raz pracuje a raz nie?
W moim przypadku pompa jest na alternatorze.
Czy macie jeszcze pomysł co jako amator mógłbym sprawdzić niewielkim kosztem? Myślałem o zakupie testera podciśnienia żeby sprawdzić ile go generuje pompa a potem wpiąć się przed elektrozaworem i za.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 gru 2012, 21:55
Posty: 200 (1/3)
Skąd: pomorskie
Auto: CX-7 2.3 Turbo 2008r

Postprzez uszol90 » 8 sie 2016, 07:59

Tomek, zazwyczaj na "jednym podciśnieniu" pracuje również wspomaganie hamulca – myślę że byś to odczuł bo pedał bez podciśnienia staje się wyraźnie dużo twardszy...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 paź 2012, 01:36
Posty: 403 (0/5)
Skąd: Podkarpacie/Sedziszów Młp.
Auto: Mazda3 Y6 06' TOP

Postprzez danrok » 8 sie 2016, 08:20

No ewentualnie jeszcze jest opcja, że kierownice się blokują, albo gruszka już niedomaga. Co myślicie?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 lip 2015, 17:10
Posty: 379 (2/5)
Skąd: Austin, Texas
Auto: Jest: Mazda CX-5 2019, Toyota Camry 2019

Była: Opel Astra 5 1.4 Turbo 125KM.
Była: Mazda 3 BK Y6 2006r.

Postprzez uszol90 » 8 sie 2016, 08:52

Sprawny na oko zawór może być nie sprawny w sobie do końca... może się blokować jak i sama zmienna geometria (kierownice) Gruszka rzadko pada, ale pada, obstawiam ze raczej jest szczelna.. i problem może leżeć gdzie indziej, układ doładowania jest szczelny, nie ma wyciekow?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 paź 2012, 01:36
Posty: 403 (0/5)
Skąd: Podkarpacie/Sedziszów Młp.
Auto: Mazda3 Y6 06' TOP

Postprzez tomek670 » 16 sie 2016, 15:11

Gruszka raczej szczelna, sprawdzałem odłączając wężyk przy elektrozaworze.
Jako ciekawostkę podam że właśnie wróciłem z wyjazdu w góry i w tym czasie, przejeżdżając ok 2200km problem wystąpił 3 razy!!! Może tak rzadko to występowało ponieważ silnik był prawie cały czas pod większym obciążeniem niż zazwyczaj (autostrada i jazda po górach) ? Dziś rano po wyjeździe z garażu problem pojawił się po 2 minutach <glupek2>
Zamówiłem dziś tester podciśnienia, podepnę go między elektrozawór i gruszkę, wprowadzę do wewnątrz i będę obserwował podciśnienie gdy wystąpi problem. Dam znać jaki będzie rezultat.

ps
z hamulcami problemów nie ma, wyraźnie czuć po włączeniu silnika że wspomaganie działa (pedał staje się miękki)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 gru 2012, 21:55
Posty: 200 (1/3)
Skąd: pomorskie
Auto: CX-7 2.3 Turbo 2008r

Postprzez tomek670 » 26 sie 2016, 21:07

Witam ponownie.
Zakupiłem tester podciśnienia i wykonałem pomiary podczas jazdy gdy problemu nie ma i gdy pojawia się.
Proszę obejrzeć ten film z testu (pomiar podciśnienia miedzy elektrozaworem a turbiną)

https://www.youtube.com/watch?v=GjpMZrC_QyA

Potem mierzyłem podciśnienie między pompą vacuum a elektrozaworem – podciśnienie było stałe, niezmienne nawet gdy wystąpił problem z mocą wskazówka nawet nie drgnęła.

Moje wnioski:
Uważam że na pewno z turbiną jest wszystko OK, pompa vacuum tez OK, najbardziej podejrzany jest elektrozawór ale go podmieniałem (co prawda na używany ale to chyba mało prawdopodobne żeby oba były tak samo uszkodzone i zachowywały się podobnie)
Zastanawiam się na podstawie jakich danych komputer decyduje aby elektrozawór zadziałał. Czy to jest jakiś czujnik doładowania?

Czy moje wnioski są słuszne według Was? Gdzie dalej mam szukać?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 gru 2012, 21:55
Posty: 200 (1/3)
Skąd: pomorskie
Auto: CX-7 2.3 Turbo 2008r

Postprzez tomek670 » 10 paź 2016, 15:11

Chyba znalazłem winnego – czujnik doładowania <spoko>
Tydzień jazdy, przejechane ok 300km i problem nie występuje, mam nadzieję że tak zostanie <jupi>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 gru 2012, 21:55
Posty: 200 (1/3)
Skąd: pomorskie
Auto: CX-7 2.3 Turbo 2008r

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323