Błąd jest opisany "Zawór elektromagnetyczny zmienne sterowanie zaworem obwód łaczeniowy niskie napięcie" . Objawy – raz na jakiś czas podczas jazdy od silnika dochodzi takie bzyczenie i nie od razu ale potem zapala się błąd silnika. Nie zauważyłem żadnych zmian w pracy silnika. Czy ktoś wie gdzie ten zawór jest i co on robi. Ewentualnie jakiś namiar na serwis, warsztat w Lubelskim, Podkarpackim który to ogarnie.
Pozdrawiam.
Błąd P2009
Strona 1 z 1
P2009 – Niski sygnał wejściowy obwodu zaworu elektromagnetycznego systemu zmiennego przekroju kolektora dolotowego.
DETECTION CONDITION
• The PCM monitors variable tumble solenoid valve control signal at PCM terminal 2AI. If the PCM turns variable tumble solenoid valve off but voltage at PCM terminal 2AI still remains low, the PCM determines that variable tumble solenoid valve circuit has malfunction.
Diagnostic support note
• This is a continuous monitor (CCM).
• The MIL illuminates if the PCM detects the above malfunction condition in two consecutive drive cycles or in one drive cycle while the DTC for the same malfunction has been stored in the PCM.
• PENDING CODE is available if the PCM detects the above malfunction condition during first drive cycle.
• FREEZE FRAME DATA is available.
• The DTC is stored in the PCM memory.
POSSIBLE CAUSE
• Poor connection of connectors at PCM and/or variable tumble solenoid valve
• Short to ground in wiring harness between variable tumble solenoid valve terminal B and PCM terminal 2AI
• Open circuit in wiring harness between main relay and variable tumble solenoid valve terminal A
• Open circuit in wiring harness between variable tumble solenoid valve terminal B and PCM terminal 2AI
• Variable tumble solenoid valve malfunction
• PCM malfunction
DETECTION CONDITION
• The PCM monitors variable tumble solenoid valve control signal at PCM terminal 2AI. If the PCM turns variable tumble solenoid valve off but voltage at PCM terminal 2AI still remains low, the PCM determines that variable tumble solenoid valve circuit has malfunction.
Diagnostic support note
• This is a continuous monitor (CCM).
• The MIL illuminates if the PCM detects the above malfunction condition in two consecutive drive cycles or in one drive cycle while the DTC for the same malfunction has been stored in the PCM.
• PENDING CODE is available if the PCM detects the above malfunction condition during first drive cycle.
• FREEZE FRAME DATA is available.
• The DTC is stored in the PCM memory.
POSSIBLE CAUSE
• Poor connection of connectors at PCM and/or variable tumble solenoid valve
• Short to ground in wiring harness between variable tumble solenoid valve terminal B and PCM terminal 2AI
• Open circuit in wiring harness between main relay and variable tumble solenoid valve terminal A
• Open circuit in wiring harness between variable tumble solenoid valve terminal B and PCM terminal 2AI
• Variable tumble solenoid valve malfunction
• PCM malfunction
W silniku 2,0 benzyna są trzy elektrozawory – solenoidy. Jeden przy kolektorze dolotowym – nie mogłem ściągnąć wtyki – przeszkadza blacha trzymająca linkę gazu i dwa obok siebie z prawej strony silnika – odchodzą od nich po dwa czarne wężyki. Ten z bordową wtyką ma 37 om, ten z czarną 121 om. Czy ktoś mógłby przemierzyć u siebie te elektrozawory, lub potrafi powiedzieć czy wartości rezystancji są poprawne.
Pozdrawiam.
Pozdrawiam.
- Od: 11 cze 2013, 11:08
- Posty: 52
- Auto: Mazda 5 2,0 B, 2005
Od kilku dni błąd się nie pojawił, wymiana elektrozaworu podciśnienia z czarną wtyką (kupiona używka z alegro za 125 z przesyłką) pomogła. A teraz dla potomnych:
Wspomniany elektrozawór posiada oporność mierzoną na bolcach gniazda ok 37 om. Ale tę oporność zmierzyłem dopiero sposobem – dotknąć sondami bolce, przełączyć miernik na test diód – przełaczyć na pomiar rezystancji.
Wspomniany elektrozawór posiada oporność mierzoną na bolcach gniazda ok 37 om. Ale tę oporność zmierzyłem dopiero sposobem – dotknąć sondami bolce, przełączyć miernik na test diód – przełaczyć na pomiar rezystancji.
- Od: 11 cze 2013, 11:08
- Posty: 52
- Auto: Mazda 5 2,0 B, 2005
Witam sam maiłem problem z błędem P2009 i chciałem sie podzielić może komuś się przyda wymiana jest bardzo prosta nie trzeba jechać do mechanika. Po zaświeceniu się kontrolki silnika podpiąłem go pod komputer ( program + interfejs na bluetooth kupiłem jakiś czas temu na allegro za 25 zł przesyłka z chin)
Błąd P2009 troszkę poszperałem w internecie i do dzieła
klucze potrzebne to :
klucz trox (gwiazdka) 8
klucz oczkowy 10
Ja mam gaz także tych kabli jest trochę więcej te kable od gazu wystarczy odgiąć.
Błąd P2009 troszkę poszperałem w internecie i do dzieła
klucze potrzebne to :
klucz trox (gwiazdka) 8
klucz oczkowy 10
Ja mam gaz także tych kabli jest trochę więcej te kable od gazu wystarczy odgiąć.
- Załączniki
Chciałem pokrótce przedstawić historię naprawy usterki licząc, że być może komuś kiedyś pomoże.
Mazda 3 bk 2.0 2004 – top sport (benzyna + gaz)
Zaczęło się od szarpania na zimnym silniku, które miało miejsce tylko i wyłącznie miejsce rano. Czyli po nocy gdy samochód nie był używany. Szarpanie było tylko na 1-2 biegu i po 100-200 metrach jazdy ustawało – później w ciągu dnia raczej się nie pojawiało (chyba że miało miejsce wielogodzinny przestój i auto mogło ostygnąć).
Mechanik pierwsza diagnoza – wtryskiwacze zapieczone. Wlewanie ulepszacza 2-krotnie nic nie dało. Kazał jeździć aż pojawi się jakiś błąd. Po dobrych kilku miesiącach miesiącach pojawił się Błąd P2009 , który lubił także znikać i znowu się pojawiać. Mechanicy mieli odczyt z komputera.
Poszły do wymiany świece (na ngk) – brak zmian. Cewki wysokiego napięcia – brak zmian. Finalnie odczyt z drugiego komputera Gutmann był precyzyjny. Wymieniony elektrozawór dokładnie taki jak u kolegi DZUX na zdjęciu. Problem szarpania zniknął jak ręką odjął. Część używana na allegro kosztowała 120 zł + przesyłka. Przy uwzględnieniu wszystkich kosztów okolicznych (bez czasu i paliwa) – łącznie niecały 1000 zł. Wniosek: wiedza na forum mazdaspeed jest bezcenna :–) tylko trzeba ją dobrze selekcjonować, ponieważ miałem ok. 10 powodów wynotowanych z różnych wątków co może być przyczyną tego typu sytuacji.
Polecany na forum mazdy autoserwis.co (ŁG AutoSerwis) niestety nie pomógł. Nie diagnozują silników wolnossących, ponieważ nie mają na to czasu. Zostało mi jasno powiedziane, że skupiają się na EGR/DPF/Tunnigu. Nie mogę zamówić samej diagnostyki nawet gdy za nią zapłacę. Żałowałem bo mojemu znajomemu pomogli z DPF AlfyRomeo.
Ponadto dwóch elektroników zupełnie z innych miejsc także się nie chciało podjąć tematu, a technologia z 2004 roku... Strach myśleć jak będzie przebiegała naprawy nowych generacji.
Mazda 3 bk 2.0 2004 – top sport (benzyna + gaz)
Zaczęło się od szarpania na zimnym silniku, które miało miejsce tylko i wyłącznie miejsce rano. Czyli po nocy gdy samochód nie był używany. Szarpanie było tylko na 1-2 biegu i po 100-200 metrach jazdy ustawało – później w ciągu dnia raczej się nie pojawiało (chyba że miało miejsce wielogodzinny przestój i auto mogło ostygnąć).
Mechanik pierwsza diagnoza – wtryskiwacze zapieczone. Wlewanie ulepszacza 2-krotnie nic nie dało. Kazał jeździć aż pojawi się jakiś błąd. Po dobrych kilku miesiącach miesiącach pojawił się Błąd P2009 , który lubił także znikać i znowu się pojawiać. Mechanicy mieli odczyt z komputera.
Poszły do wymiany świece (na ngk) – brak zmian. Cewki wysokiego napięcia – brak zmian. Finalnie odczyt z drugiego komputera Gutmann był precyzyjny. Wymieniony elektrozawór dokładnie taki jak u kolegi DZUX na zdjęciu. Problem szarpania zniknął jak ręką odjął. Część używana na allegro kosztowała 120 zł + przesyłka. Przy uwzględnieniu wszystkich kosztów okolicznych (bez czasu i paliwa) – łącznie niecały 1000 zł. Wniosek: wiedza na forum mazdaspeed jest bezcenna :–) tylko trzeba ją dobrze selekcjonować, ponieważ miałem ok. 10 powodów wynotowanych z różnych wątków co może być przyczyną tego typu sytuacji.
Polecany na forum mazdy autoserwis.co (ŁG AutoSerwis) niestety nie pomógł. Nie diagnozują silników wolnossących, ponieważ nie mają na to czasu. Zostało mi jasno powiedziane, że skupiają się na EGR/DPF/Tunnigu. Nie mogę zamówić samej diagnostyki nawet gdy za nią zapłacę. Żałowałem bo mojemu znajomemu pomogli z DPF AlfyRomeo.
Ponadto dwóch elektroników zupełnie z innych miejsc także się nie chciało podjąć tematu, a technologia z 2004 roku... Strach myśleć jak będzie przebiegała naprawy nowych generacji.
- Od: 14 maja 2013, 13:48
- Posty: 2
Hej, dwa tygodnie temu wywaliło mi błąd silnika (na zółto) zaraz po tankowaniu auta. Błąd skasowałem bo myślałem że coś z paliwem i było ok tydzień czasu. Błąd wywaliło dziś znowu, pojechałem do znajomego pod kompa – błąd p2009. Narazie został skasowany ale pewnie za jakiś czas znowu sie pojawi. Niestety do błędu nie wyskoczył żaden opis. Wnioskuje że to będzie ten czujnik na blaszce czyli elektrozawór tak?. Czy ktoś może mi potwierdzić?
Aha objawów żadnych nie mam, jedynie co to tak jak kolega wyżej, od jakiegoś czasu jak jest wilgotno to zaraz po postoju nocnym jak zapalam silnik to na biegu 1 i 2 lekko potrafi szarpnąć ale dosłownie jedno szarpniecie i tyle potem już wsjo ok.
Aha objawów żadnych nie mam, jedynie co to tak jak kolega wyżej, od jakiegoś czasu jak jest wilgotno to zaraz po postoju nocnym jak zapalam silnik to na biegu 1 i 2 lekko potrafi szarpnąć ale dosłownie jedno szarpniecie i tyle potem już wsjo ok.
Ronin wkleiles temat z xedosa-diesla, prześledziłem temat i rozumiem że to ten własnie czujnik
,którego zrobiłem zdjęcie. Czy jest sens go wypinać i próbować go przeczyścić np: sprężonym powietrzem? Czy tylko zamiennik/nowy?
,którego zrobiłem zdjęcie. Czy jest sens go wypinać i próbować go przeczyścić np: sprężonym powietrzem? Czy tylko zamiennik/nowy?
No wiec tak, pierw próbowałem wyczyścić wtyczki – nic nie dało, wczoraj błąd sam zniknął ale to wiadomo że znika i się w niedługim czasie znowu pojawia.
Zamówiłem więc taki czujnik tylko niby do FORD FOCUS MK2 C-MAX 1.8 16V o oznaczeniu 4M5G 9A500- NB LF15 – czyli taki jak u mnie
Wczoraj wymieniłem, narazie nic się nie zaświeciło, błędu nie kasowałem bo tak jak pisałem wcześniej przedwczoraj sam zgasł.
Zamówiłem więc taki czujnik tylko niby do FORD FOCUS MK2 C-MAX 1.8 16V o oznaczeniu 4M5G 9A500- NB LF15 – czyli taki jak u mnie
Wczoraj wymieniłem, narazie nic się nie zaświeciło, błędu nie kasowałem bo tak jak pisałem wcześniej przedwczoraj sam zgasł.
Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości