[NA/NB] LSD (szpera) – przewodnik.

Mazda MX-5 2015 – (ND) / 2005– 2015 (NC) / 1998–2005 (NB) / 1989–1998 (NA)

Postprzez Fiveopac » 10 lis 2007, 00:40

Moze sie komus przyda, w oparciu o miata.net .

LSD w mx-5 po 94 (1.8)

Do 94 LSD wystepowalo jako opcja. Generalnie bez zdejmowania półosi lub podnoszenia auta – nie do odroznienia, tylko vin.
Po 94 Torsen wystepowalo w parze z silnikiem 1.8 (w najuboższej wersji wyposazenia nie bylo lsd) poza modelami z automatyczna skrzynia biegow gdzie na bank nie ma lsd.
Dyferencjal od 1.8 jest wiekszy od 1.6, ośki sa grubsze i jest inny wał.

vlsd dyf po prawej (od 1.6 – opcja), i torsen 1.8 po lewej -porownanie wielkosci.
Obrazek

Tutaj mamy dwa dyferencjaly od 1.8, ten po lewej to w tym wypadku Torsen – ma odbojnik przy flanszy wału (choc nie oznacza to ze zawsze to bedzie Torsen), ten drugi pochodzi od 1.8 z automatyczna skrzynia i jest zawsze otwarty – nie ma odbojnika, po tym mozemy je rozroznic.

Obrazek

Noo dobra, to jak w takim razie stwierdzic czy mamy lsd?
Najlepiej wyjac półosie, i po rzucie okiem zauwazymy cos takiego:
Obrazek
Zaznaczona ośka oznacza, ze niestety mamy otwarty dyfer.


Taki widok, oznacza ze mamy lsd (na przykladzie vlsd w 1.6) – brak ośki, mozemy dyferencjal przejrzec na wylot.
Obrazek

Inny sposob, podnosimy auto, wrzucamy luz i próbujemy zakrecic obiema półosiami jednoczesnie w jednym kierunku, jesli nie damy rady to albo mamy torsen albo czas isc na siłownie ;)

Torsen zapobiega oddaniu calego momentu obrotowego na jedno kolo ale cechuje sie bezwladnoscia w dzialaniu, jednym slowem potrzeba chwili by zadziałał, do tego czasu dziala jak zwykly dyf, tak wiec przy ostrym ruszeniu nie ma duzej roznicy czy mamy torsena czy otwarty, lsd daje znac o sobie w dlugich łukach gdzie blokuje uslizg o ok. 40% <serduszka>
Aby upchac dyferencjal od 1.8 do 1.6 potrzebujemy: dyfer (a to niespodzianka), obie półosie i wał od 1.8.

Wiecej i po "angielskiemu":

http://www.miata.net/garage/vlsd.html
http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html
Less roof, more fun
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
CUP 2017 miejsce 3
CUP 2018 miejsce 3
 
Od: 25 kwi 2005, 20:07
Posty: 4296 (8/32)
Skąd: Bydgoszcz
Auto: MX5 NC 2.5T
RX8 R3

Postprzez Krystian01533 » 24 sty 2010, 22:34

no akurat czytalem ten artykol po angielsku i jakos mi sie nei zgadza faktem jest to ze moja MX 5 to EUNOS czyli MX5 wyprodukowany na japonski rynek z silnikiem 1839 z uwaga 1993 roku wedle tego co kolega napisal to u mnie powinien byc niby torsen czy jak to tam zwia ale nie ma flansza jest zwykla po podniesieniu oba kola mozna krecic w ta sama strone wiec nie wiem co jest prawda wiem natomiast ze jazda tym samochodem daje frajde w odu przypadkach :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 mar 2008, 09:08
Posty: 87
Skąd: radom
Auto: MX5 Miatka 1839cm3 NA
potem 323P 1324cm3
obecnie MPV 1991cm3 2000r

Postprzez Fiveopac » 24 sty 2010, 23:26

Tak mozliwe, deske masz juz po feceliftingu czy stara?
Fiveopac napisał(a):w najuboższej wersji wyposazenia nie bylo lsd

moze nieprecyzyjne zdanie – szpera byla opcjonalna.
Jedynym tak naprawde pewnym sposobem poza testem na placu to spojrzenie w głab dyfru :)
Less roof, more fun
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
CUP 2017 miejsce 3
CUP 2018 miejsce 3
 
Od: 25 kwi 2005, 20:07
Posty: 4296 (8/32)
Skąd: Bydgoszcz
Auto: MX5 NC 2.5T
RX8 R3

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy MX-5