10 sposobów na oszczędną jazdę

Postprzez Karol » 30 mar 2009, 13:50

Panowie przetestowalem mazdzine na pelnym zbiorniku czyli 52l DIESLA zrobilem 482 mile czyli 771,2km dobry wynik? w tym jazda miasto-trasa+ pare wyscigow hehehe
Sprzedam felgi 17'' nowe z m3////felgi 17'' z oponami czarny polysk////lapmy tyl m6 polift ///fotele m6 polift /// PW
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 sty 2009, 15:38
Posty: 1476 (1/0)
Skąd: READING/ Ostroleka
Auto: MOJA PIEKNA I BESTIA

Postprzez fazzi » 30 mar 2009, 21:48

Ja gdzieś ostatnio usłyszałem troszkę inne zasady eco drivingu. Hamowanie silnikiem itd. było ale:
1. Jak najszybciej osiągać docelową prędkość.
2. Jechać ze stałą prędkością na możliwie najwyższym biegu

W moim wykonaniu wygląda to tak, że ruszam z 1 i przy 3-3.5 krpm zmieniam na 2. Przyśpieszam na 2 do 60-65 km/h (czyli 4-4.5 krpm) i wrzucam 5 bieg. Podczas przyśpieszania gaz wciśnięty na 2/3. Daje to olbrzymią dynamikę jazdy i nawet jeśli chwilowe spalanie jest wysokie to trwa tylko kilka sekund. W efekcie ostatnio zanotowałem średnie spalanie rzędu 10l/100km w mieście (przy silniku 1.8 V6). Wcześniej bywało 11/12l. Do tego rzadko jest ktoś kto ruszałby spod świateł dynamiczniej ;)
Forumowicz
 
Od: 2 lip 2005, 14:16
Posty: 519
Skąd: Milanówek
Auto: były:
Mazda 323 F BG GT '89
Mazda MX-3 1.8 V6 '97
jest: Skoda Fabia :|

Postprzez Lukano » 24 cze 2009, 08:21

I o to chodzi. Większość ludzi myśli, że zawsze niskie obroty to wszystko. a katowanie silnika na niskich to duży błąd. A tak jak piszesz, łączymy dynamikę z eko ;)
Obrazek
Audi A8 4.2
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lut 2006, 19:10
Posty: 4137 (0/1)
Skąd: Lublin/Radom
Auto: Hania civic X, A8 D3 a na lato Hania CRX del soll

Postprzez brii » 24 cze 2009, 08:39

Trec_Londyn napisał(a):Panowie przetestowalem mazdzine na pelnym zbiorniku czyli 52l DIESLA zrobilem 482 mile czyli 771,2km dobry wynik? w tym jazda miasto-trasa+ pare wyscigow hehehe

Gdyby porównać ze spalaniem z 3.0dCi Renaluta to średnio, jak w porównaniu do diesla 2.0 Mazdy to nie wiem.

fazzi <spoko> Byle by na tej piątce już nie przyśpieszać ani nie jechać pod górkę:)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8975 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez PubliusEnigma » 28 cze 2009, 00:34

Witam,
mam taką Mazdę jak w opisie.
Wyczytałem, że dla tego silnika:
"Maksymalny moment obrotowy: 132 Nm przy 4000 obr./min. "

Czy to oznacza, że mam sobie spokojnie kręcić silnik do 3800 i dopiero wtedy zmieniać bieg? Toż to będzie wyć w niebogłosy ;)

Konsultowałem spalanie z innym użytkownikiem takiej samej Mazdy, który uzyskuje niskie spalanie w okolicach 8,5 (LPG) i mówi, że zmienia biegi w okolicy 3000 rpm.

Obecnie testuję ten system. Po dojechaniu z II biegu do około 3000 rpm i zmianie na II bieg, muszę kręcić od około 2100 rpm, więc wydaje mi się, że to za mało jak na wysokoobrotowca...

Kto ma rację?
Pozdrawiam,
Publius Enigma

Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 maja 2009, 22:31
Posty: 30
Skąd: Katowice
Auto: było: 323F BA 1.5 DOHC 16V '95

Postprzez brii » 28 cze 2009, 16:19

1.) Te silnik nie jest wysokoobrotowy
2.) Kręcenie do 4000 będzie miało sens jeśli będziesz szybko przyśpieszał a potem się toczył.
Nie ma uniwersalnej recepty – to trzeba wyczuć i zobaczyć. W większości nie chodzi o obroty przy jakich zmieniasz bieg, ale o dopasowanie tego do szerokopojętych warunków jazdy.
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8975 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez iiyama » 28 cze 2009, 22:48

hmm znalazłem 11 spsób na oszczędną jazdę...


sprzedałem mazdę hehehe 5 stów do przodu co miesiąc <lol>
:) mx-3, 323F BA, M6 GG ASpec, Seat Ibiza
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2005, 10:20
Posty: 437 (0/5)
Skąd: Lublin
Auto: ASZ+

Postprzez PubliusEnigma » 30 cze 2009, 20:16

brii napisał(a):1.) Te silnik nie jest wysokoobrotowy

??? Jak to? :) 8000 obrotów to nie jest silnik wysokoobrotowy? ;) Coś chyba przeoczyłem...

brii napisał(a):2.) Kręcenie do 4000 będzie miało sens jeśli będziesz szybko przyśpieszał a potem się toczył.
Nie ma uniwersalnej recepty – to trzeba wyczuć i zobaczyć. W większości nie chodzi o obroty przy jakich zmieniasz bieg, ale o dopasowanie tego do szerokopojętych warunków jazdy.

Rozumiem, że ma to związek z tym, że w krótkim czasie osiągam daną prędkość i potem odcinam dopływ paliwa – zrozumiałe.
Chodziło mi jednak o kwestię samego momentu obrotowego. Skoro ja mam moment w okolicy 4000, a wyczytałem tutaj w wątku (przebrnąłem przez cały! ;)), że najlepiej jest jechać na granicy momentu obrotowego... stąd moje pytanie...

iiyama napisał(a):hmm znalazłem 11 spsób na oszczędną jazdę...
sprzedałem mazdę hehehe 5 stów do przodu co miesiąc

Hmmm... wiesz co, jest w tym jakiś sens... ;)

Dla tych, którzy czytają ten wątek i szukają potwierdzenia dla tego, co tutaj wszyscy piszą – już mam efekty "trików" podanych tutaj w wątku. Mam 4 stopniową kontrolkę gazu i poprzednio przy 150 przejechanych kilometrach paliła się już ostatnia – teraz palą się dwie :) Po zatankowaniu zdam relację jak wychodzą efekty w liczbach. Gdyby mi się zapomniało – można mi zawsze wysłać PW dla przypomnienia.
Pozdrawiam,
Publius Enigma

Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 maja 2009, 22:31
Posty: 30
Skąd: Katowice
Auto: było: 323F BA 1.5 DOHC 16V '95

Postprzez brii » 1 lip 2009, 08:49

PubliusEnigma napisał(a):Jak to? 8000 obrotów to nie jest silnik wysokoobrotowy? Coś chyba przeoczyłem...

1.) To, że tyle masz na obrotomierzu nic nie znaczy (odcinka jest "trochę niżej").
2.) 13 000 – 17 000rpm to są silniki wysokoobrotowe :)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8975 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez sq2jul » 1 lip 2009, 10:51

brii napisał(a):2.) 13 000 – 17 000rpm to są silniki wysokoobrotowe :)


to sie nazywa wiertarka tudziez szlifierka :P
Smoki i gołe baby
Forumowicz
 
Od: 29 wrz 2007, 21:15
Posty: 6700 (241/160)
Skąd: Bydgoszcz
Auto: gnojarz & bezdasznik

Postprzez brii » 1 lip 2009, 11:30

Eeeeetam – powyżej 19 000rpm zaczynają się takowe ;)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8975 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez Basasael » 7 lip 2009, 10:47

Mam pytanie do punktu 6. Jakie obroty są optymalne do zmiany biegów w silniku KL-DE? Poniżej otwarcia VRISów i przy wciśnięciu gazu poniżej 75% (chyba powyżej tej wartości otwierają się VRISy) ? Próbowałem różnych stylów jazdy. Toczenie się na wolnych obrotach wcale nie jest takie ekonomiczne. Mam nawet wrażenie, że auto spala więcej niż gdy wciskam gaz do podłogi. Z jednej strony zrozumiałe, szybciej przyspieszam i szybciej jadę to szybciej pokonam dany odcinek i prawdopodobnie mniej spalę niż muląc na każdym biegu do 2 tys. obrotów aż do osiągnięcia 60-70 km/h na 5 biegu. A Wy jakie macie sposoby na miejskie korki gdzie trzeba ruch odbywa się w sposób: postój-jazda 5 metrów-postój?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 lut 2009, 22:18
Posty: 274
Skąd: Rzeszów
Auto: Mitsubishi Eclipse

Postprzez PubliusEnigma » 13 lip 2009, 11:59

Wyniki stosowania technik oszczędnej jazdy ;)

Stosowałem:
1. Hamowanie silnikiem (jak zawsze)
2. Zjazd na luzie na długich łagodnych, prostych odcinkach (przepraszam ;))
3. Nie dusiłem silnika, obroty w mieście prawie 3000 przy prędkości około 55 km/h

Jeździłem głownie po mieście, kilka razy po naszej śląskiej Drogowej Trasie Średnicowej (prawie jak autostrada ;)).
Dodam, że nie używałem radia czy innych urządzeń pobierających energię.

Wynik: z 11,15 litra zrobiło się 10,35.

Wnioski:
Przy obecnych cenach paliwa na pewno warto jeździć oszczędnie, o ile komuś zależy oczywiście. Mnie taka jazda nie męczy, a zawsze można zaoszczędzić te kilka złotych na choinkę zapachową ;)
Pozdrawiam,
Publius Enigma

Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 maja 2009, 22:31
Posty: 30
Skąd: Katowice
Auto: było: 323F BA 1.5 DOHC 16V '95

Postprzez 8dyb8 » 13 lip 2009, 13:35

niezle musisz swirowac albo cos masz popsute :D takie spalanie to jest na 2.0, pzdr.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 lip 2008, 15:26
Posty: 164
Skąd: WWA
Auto: Ford Probe 2.0 // Pralka IV

Postprzez PubliusEnigma » 13 lip 2009, 19:30

8dyb8 napisał(a):niezle musisz swirowac albo cos masz popsute takie spalanie to jest na 2.0, pzdr.


Niiee... ten typ tak ma... patrz kilka postów wyżej :) Jeżdżę spokojnie jak autokar wycieczkowy mnichów tybetańskich. ;)
Pozdrawiam,
Publius Enigma

Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 maja 2009, 22:31
Posty: 30
Skąd: Katowice
Auto: było: 323F BA 1.5 DOHC 16V '95

Postprzez Lukano » 13 lip 2009, 21:23

Gazu tyle może palić.
Pojemność to nie wszystko ;)
Obrazek
Audi A8 4.2
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lut 2006, 19:10
Posty: 4137 (0/1)
Skąd: Lublin/Radom
Auto: Hania civic X, A8 D3 a na lato Hania CRX del soll

Postprzez Basasael » 17 lip 2009, 09:42

Jak zacząłem hamować silnikiem to mi sprzęgło padło :D Ale to chyba pecha miałem, bo sprzęgło puszczałem łagodnie ;)

Z jednej strony podoba mi się, jak robię przed skrzyżowaniem redukcję, a "Madzia" fajnie warcy na dojeździe ;) Tylko nie podoba mi się, bo przy miejskich ograniczeniach do 50 km/h (bo skoro jest eko-jazda to może przy okazji, by tak chwilę przepisowo jeździć ;) ) to droga hamowania silnikiem jest bardzo krótka i żeby utrzymać obroty powyżej "wolnych" to muszę mieszać więcej biegami niż nimi hamować. Chyba, żebym od razu sobie wrzucił jedynkę, albo dwójkę i potem jedynkę ;) Ale boję się, bo na pierwszym biegu szarpie i buja autem i mogło by mi wywalić poduszki po jakimś czasie.

No, ale to wszystko do obczajenia :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 lut 2009, 22:18
Posty: 274
Skąd: Rzeszów
Auto: Mitsubishi Eclipse

Postprzez brii » 17 lip 2009, 12:28

Na 1 nie redukuj jak zwalniasz przed światłami.

Basasael napisał(a): sprzęgło puszczałem łagodnie

Czyli długo pozwalasz mu się męczyć ;)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8975 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez Basasael » 17 lip 2009, 13:51

Jak puszczam szybko to pasażera z pasów wyrzuca na szybę :P
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 lut 2009, 22:18
Posty: 274
Skąd: Rzeszów
Auto: Mitsubishi Eclipse

Postprzez przecinek » 29 lip 2009, 00:11

odnosnie pkt 6 . czyli Optymalnie zmieniaj biegi
mam mazde mx3 1.6 benzynka taka sytulacja jade prosta droga mam wbity 2 bieg i wbijam bieg 3 przy obrotach powiedzmy okolo 2800 to jest ok?
Druga sytulacja jade pod spora górke przy jakich obrochatch wrzucac mu 3 i do jakich obrotow go trzymac na tym trzecim biegu ?wrzucac mu 4 czy konczyc gorke powiedzmy jadac 45 km/ h dalej na 3 biegu?
Odnośnie hamowania silnikiem wjezdzam pod górke i jest ona duza wiec daje mu 4 autko mi sie toczy noga z gazu sciagnieta .Widze powiedzmy przejazd kolejowy 300 metrow przedemna .delikatnie mam przychamowac i dac mu 3 auto zaczyna zwalniac i dac 2 i na 2 biegu dojechac do tego przejazdu?
Z góry dzieki na odpowiedz:)
przecinek
 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości

Moderator

Moderatorzy Opinie i Poradniki