Strona 1 z 2

Idealna eksploatacja auta z automatyczną skrzynią biegów

PostNapisane: 5 sie 2008, 20:23
przez borofik
Prosze o pomoc w opracowaniu codziennego rytuału podczas zapalania i gaszenia auta z ASB.
Proszę uzupełniać opierając się na faktch nie na swoich subiektywnych domysłach

Podobno kilka prostych regół wydłuży żywotność układów eksploatacyjnych auta kilkukrotnie:

1. Klimatyzacja – nigdy nie wolno gasic auta z właczona klimą.
– zalecenia: przed zgaszeniem auta należy układ ,, przedmuchać " dmuchnąć kilka sekund na maksa następnie wrócic do nadmuchu minimalnego na koniec wyłączamy klimę i dopiero gasimy auto

2. Audio – Video – nigdy nie wolno gasić auta z włączonym sprzętem.
– zalecenia: gasimy wszystko, gasimy auto

3. Adekwatkie do 2 wycieraczki, ogrzewanie szyb

4. ASB – opisane b. dokładnie na forum, ale:
pytanie 1. zapalmy zawsze na P ?
pytanie 2. najpierw gasimy a potem P, czy odwrotnie?
Pytanie 3. przed ruszenie rozgrzewany troche skrzynię, na P? , na N ? na D?
pytanie 4. zaciągamy ręczny przed P po to aby w razie toczenie obciążenie szło na hamulec a nie na skrzynię ( w moim przypadku wrzucenie na P zawsze wiaże sie z delikatnym ale szarpnięciem auta . Co sie dzieje ze skrzynie gdy tego minimalnego szarpnięcia nie ma bo auto stoi na ręcznym ?
pytanie 5. morzna gasić na D lub R ?
pytanie 6. przy gaszeniu lub zapaleniu uzywamy hamulca nożnego?

Wiecej nie pisze chyba że będzie jakiś odzew.
Tylko proszę nie piszcie abym skorzystał z wyszukiwarki ( wiecie przecież i 90 % pytań zsotaje bez odpowiedzi, w niektrych przypadkach kilkanaście stron wywodów i żadnych konkretów )

Jestem jedynym człowiekiem, który zatrzymuje sie w moim mieście na przejeździe niestrzeżonym <glupek2>

EDIT MOD:
Poprawiłem temat. Staraj sie tytułować tematy bardziej czytelnie.

PostNapisane: 5 sie 2008, 21:46
przez Karwoś
Ja mam 2 samochody z ASB – nie patrze na to czy mam audio włączone czy nie – co to za różnica, to samo klima, jedynie przy rozruchu pobiera więcej prądu jak wszystko to od razu zaczyna działac.

Powinno zapalać się na P – oprócz tego można zapalić na N – na innych biegach nie da się zapalić.

Najpierw na P – potem gasimy.

Podobno lepiej rozgrzać skrzynię na P – znaczy samochochód na postoju – nie powinno się od razu ruszać – tak słyszałem. i zimą tak robię – na pewno troche lepiej dla skrzyni ale długo mija zanim cokolwiek się rozgrzeje – na szczescie mazda 6 się szybko rozgrzewa – lancer jeszcze szybciej – nawet na postoju.

Włączamy na P – zaciągamy ręczny i puszczamy hamulec nożny – żeby samochód oparł się na klockach [jakich?] a nie na skrzyni biegów. – przy dużysz spadkach można nawet zaciągnąć ręczny na N – puścić hamulec nożny – samochód opiera się na klockach – i dopiero wtedy włączamy na P – gasimy silnik.

Zapalając hacickam na hamulec – nie wiem czemu :D

A no i po to się zmienia biegi na zapalonym silniku bo wtedy olej w skrzyni jest pod odpowiednim ciśnieniem . Na światłach nie powinno się włączać cały czas na N – bo ciśnienie na N spada do 0. najlepiej trzymać hamulec i na D lub ewentualnie włączać P.

I pod żadnym pozorem nie robimy tak:

N, gaz do dechy i D – :) – to oznacza że niedługo – znaczy kilka razy i można mieć wydatek – do 10 000zł – automatem nie rusza się z piskiem opon – niektóre mają przed taką zabawą zabezpieczeniem i powoli wysprzeglają ale wiem że te starsze po prostu mielą kołami – a skrzynia jest n awykończeniu.
Gasic na D czy R można – ale po co ??

PostNapisane: 5 sie 2008, 22:00
przez Puhcio
Jak byłem moderatorem stworzyłem taki poradnik w dziale 929/Xedos9.

Karwoś napisał(a):Zapalając hacickam na hamulec – nie wiem czemu


Tak zaleca instrukcja ;)

Karwoś napisał(a):Podobno lepiej rozgrzać skrzynię na P – znaczy samochochód na postoju – nie powinno się od razu ruszać – tak słyszałem. i zimą tak robię – na pewno troche lepiej dla skrzyni ale długo mija zanim cokolwiek się rozgrzeje – na szczescie mazda 6 się szybko rozgrzewa – lancer jeszcze szybciej – nawet na postoju.


Podobno na P jak i N skrzynia właściwie nie pracuje, nie ma ciśnienia. Dlatego podobno można rozgrzewać na R/D.

borofik napisał(a):Klimatyzacja – nigdy nie wolno gasic auta z właczona klimą.
– zalecenia: przed zgaszeniem auta należy układ ,, przedmuchać " dmuchnąć kilka sekund na maksa następnie wrócic do nadmuchu minimalnego na koniec wyłączamy klimę i dopiero gasimy auto


To ma na celu osuszenie układu klimatyzacji. Warto to robić.

PostNapisane: 5 sie 2008, 22:38
przez Karwoś
Na P jest ciśnienie – na N nie ma.

PostNapisane: 5 sie 2008, 22:56
przez Puhcio
Nie wiedziałem w takim razie ;)

PostNapisane: 5 sie 2008, 23:13
przez Karwoś
A tak już całkiem serio to nie ma to jak automat – a jak już chcę sobie troche na iinnych obrotach pojeździć to włączam na M – i jazda – lepiej niż diesel – na 2 biegu od 0 do 120 km/h :D

PostNapisane: 5 sie 2008, 23:19
przez Krisek
WoooW nigdy nie slyszalem o tych rzeczach co napisales ...

NAJWAZNIEJSZA jest zmiana oleju w skrzyni biegow !!!! najlepiej calkowity flush lacznie z TORK CONVERTER

zapalasz na P – jak zgasnie na drodze podczas jazdy zapalasz na N.
dobrze jest zaciagac reczny ... zawsze jak parkujesz ( zacigasz reczny nim puscisz nozny wtedy latwiej wajcha zmienia bieg bez szarpniecia )

trzymasz noge na hamulcu bo wtedy odblokowuje
– gasisz na P i zapalasz na P


nigdy nie zmieniaj biegow podczas jazdy – nigdy nie rob drop neutral

( skrzynie one nie lubia wysokich temperatur to je zabija )

PostNapisane: 6 sie 2008, 00:00
przez Puhcio
Krisek napisał(a):nigdy nie zmieniaj biegow podczas jazdy – nigdy nie rob drop neutral


Czemu ? Z D na S można, nawet tak mówi instrukcja. W drugą stronę też.

PostNapisane: 6 sie 2008, 01:32
przez Krisek
a co to S ? chodzi ci o Manual – Mode Triptronic ? to co innego ja mialem na mysli

wrzucenie R albo P

PostNapisane: 6 sie 2008, 01:35
przez voytecku
borofik napisał(a):pytanie 2. najpierw gasimy a potem P, czy odwrotnie?

Nie ma znaczenia. Musi byc zaplon wlaczony.

borofik napisał(a):pytanie 4. zaciągamy ręczny przed P po to aby...

Ja zawsze najpierw zaciagam hamulec, dopiero potem P.

borofik napisał(a):pytanie 5. morzna gasić na D lub R ?

Mozna, ale zeby wyjac kluczyk musi byc w pozycji P (lub N).

borofik napisał(a):pytanie 6. przy gaszeniu lub zapaleniu uzywamy hamulca nożnego?

Nie ma takiej potrzeby. Odpalic mozna tylko na P lub N, a na tych przelozeniach autko i tak nie pojedzie.

Krisek napisał(a):nigdy nie zmieniaj biegow podczas jazdy – nigdy nie rob drop neutral

To jak najbardziej mozna robic. Czasem mozna pomoc sobie HOLDem, ale nie da to tylu mozliwosci co przelaczanie w trakcie jazdy. Mozesz redukowac bieg (D –> S –> L) lub wrzucasz wyzszy (L –> S –> D).

W trakcie jazdy nie powinno sie wrzucac N.

Krisek napisał(a):( skrzynie one nie lubia wysokich temperatur to je zabija )

W tym celu warto zalozyc dodatkowa chlodnice oleju.

Pozdrawiam,
voytecku.

PostNapisane: 6 sie 2008, 01:36
przez voytecku
Krisek napisał(a):a co to S ? chodzi ci o Manual – Mode Triptronic ? to co innego ja mialem na mysli

S czyli Second, skrzynia pracuje na 3 biegach.

W naszych skrzyniach mozna zmieniac biegi rowniez manualnie.

Pozdrawiam,
voytecku.

PostNapisane: 6 sie 2008, 08:35
przez Krisek
ah wsumie nie bende sie produkowal ;) wystarczy przeczytac instrukcje... i zalecaja trzymac noge na hamulcu on zwalnia elektro magnes

PostNapisane: 6 sie 2008, 19:38
przez voytecku
Krisek napisał(a):i zalecaja trzymac noge na hamulcu on zwalnia elektro magnes

Ale to chyba tylko po to, zeby zmienic z P na cos innego. Chyba, ze ostatnio cos zmienili, tak jak kiedys trzeba bylo wciskac sprzeglo, zeby w ogole odpalic samochod.

Pozdrawiam,
voytecku.

PostNapisane: 6 sie 2008, 20:51
przez Krisek
voytecku napisał(a):
Krisek napisał(a):i zalecaja trzymac noge na hamulcu on zwalnia elektro magnes

Ale to chyba tylko po to, zeby zmienic z P na cos innego. Chyba, ze ostatnio cos zmienili, tak jak kiedys trzeba bylo wciskac sprzeglo, zeby w ogole odpalic samochod.

Pozdrawiam,
voytecku.


mozliwe, wiesz skrzynie bardzo sie zmieniaja udoskonalaja :) itd czasami pogarszaja ....

ale swiezy olej w skrzyni to podstawa IMHO pewnie podzielisz moje zdanie

PostNapisane: 6 sie 2008, 22:32
przez voytecku
Krisek napisał(a):ale swiezy olej w skrzyni to podstawa IMHO pewnie podzielisz moje zdanie

Wymiana oleju to koniecznosc. I najlepiej jakas dobra chlodnica oleju.

Pozdrawiam,
voytecku.

PostNapisane: 7 sie 2008, 00:01
przez jazzzy
czy w starszych skrzyniach tez mozna w czasie jazdy zmieniac (jak przypuszczam po puszczeniu gazu) z D na S i odwrotnie ? zawsze sie nad tym zastanawialem bo czasem by sie przydalo przy podjazdach pod strome serpentyny ale dla bezpieczenstwa nigdy nie testowalem, jak juz cos to startowalem z S

PostNapisane: 8 sie 2008, 09:22
przez tomekr
Karwoś napisał(a):Na P jest ciśnienie – na N nie ma.


Ciśnienie jest, ale na kieszeń – w 99% nie mozesz holowac samochodu z automatyczną skrzynia na 4 kółkach.

PostNapisane: 8 sie 2008, 12:27
przez daniel_w
Ja zapalam na N lub P(zawsze z ham. nożnym), w zalezności od tego jak zostawilem auto. Po zatrzymaniu na płaskim trzymając ham. nożny wrzucam na N, zaciągam ręczny, wyłączam silnik. Na terenie ze spadkiem- nożny, na N, ręczny, puszczam nożny i na P i dopiero gaszę silnik. Staram się nie przełączać biegów gdy silnik jest wyłączony, tak samo w trakcie jazdy- używam praktycznie tylko D i R(oczywiście zmiana tylko po pełnym zatrzymaniu i dodaję gazu dopiero kiedy załączy się bieg)
Przed zgaszeniem motoru nie wyłączam audio, ale wyłączam klimę(po 1. żeby wydmuchać wilgoć z parownika, po 2. nie obciążać dodatkowo silnika przy zimnym starcie.)
Nie rozgrzewam skrzyni na postoju, po prostu czekam sekundę aż bieg się załączy i delikatnie ruszam.

PostNapisane: 8 sie 2008, 17:37
przez Globy
Wszystko okej, ale nie rozumiem mieszania w to luzu (N) – ja zatrzymuje się na płaskim terenie i wzniesieniu, wciskając hamulec, przestawiając dźwignię w pozycję P, w razie potrzeby zaciągając ręczny i gasząc samochód. Nie ma sensu zużywać tarczek, gdy można bezpośrednio z D pociągnąć dźwignię od razu na Parking.

PostNapisane: 8 sie 2008, 20:37
przez jazzzy
chodzi o to ze jak sie na wzniesieniu parkuje i najpierw na N zaciagnie reczny to potem na P juz nie bujnie