OBD 2 ECU diagnostyka i podłączenie samochodu

Postprzez yarahu » 28 lip 2017, 13:45

Witam,

Założyłem nowy temat ponieważ, część tych informacji jest dostępna na tym forum lub na innych. Niestety droga do ich zdobycia nie jest zbyt przyjazna. Informację są porozrzucane w komentarzach i różnych wątkach. Dodam też że jestem laikiem w tej materii i początkującym forumowiczem więc proszę o wyrozumiałość jeżeli coś źle umieściłem. No ale przejdźmy to tematu.

Samochód i złącza
Testowany samochód Mazda 323F 1.6 98KM(ZM-DE) rok 2001.
OBD I – Samochód posiada złącze bez jednego pinu jak na zdjęciu
diag.jpg
ODB I – brak pina
więc nie wiem czy da się z niego skorzystać.
ODB II – złącze jest i działa poprawnie tak jak to opisałem niżej.
ODB I/ MIL – samochód posiada kontrolkę MIL(check engine), niektórzy opisują że w takiej sytuacji możemy zewrzeć styki w interfejsie OBD I i zamiast podłączać diodę(brak 1 pin żeby to zrobić). Błędy powinny zostać wyświetlone przez kontrolkę MIL. W moim przypadku to nie działa.
Zakładam że informację tutaj będą pomocne nie tylko dla tego modelu Mazdziochy.

Interfejs i komunikacja[USB,BT]:
Jeżeli chodzi o wybór interfejsu to niestety nie jest takie proste. Jest to spowodowane tym że np. program ForScan potrafi wykryć czy kablem ma zgodność z
are interfaces based on real ELM Electronics ELM 327 2.1 SM chip.
Czego nie jesteśmy sprawdzić. Zakupiony przeze mnie interfejs ELM Wersja 1.5a USBhttp://allegro.pl/interfejs-diagnostyczny-elm327-usb-obd2-cd-id3-i5235034212.html?snapshot=MjAxNy0wNS0xNVQyMTo0NToyNi4xOTJaO2J1eWVyOzA2NDIxMmNjZTYxYTRmNjZiZGZkMmNmZGU5ZjExNDRlNGU3NjAyNGU2YjI0MTM5MmIxMmMyYWYxZmE0YmI1M2U%3D pokazała błąd komunikacji z ECU w ForScan 2.0.2.beta(wersja PC). Dopiero zastosowanie wersji ForScan 2.3.1.beta(wersja PC) pokazało prawdziwą naturę problemu, przy przełączniku HS/MS CAN zwraca
niezgodnosc z inteface
Następnie pożyczyłem od kolegi końcówkę BT Vgate icar i zakupiłem płątną wersję forscan na androida. Co okazło się strzałem w 10, udało się skomunikować z ECU za pomocą aplikacji Forscan. Na dzień dzisiejszy kupiłem własny interfejs BT Vgate icar2 http://allegro.pl/interfejs-icar2-vgate-bluetooth-obdii-elm327-id19-i6766014298.html?snapshot=MjAxNy0wNy0xM1QxNjoyNTo1OS41MjBaO2J1eWVyOzY4YWZiNGQ3ZGJhYjU1ZTNhOTJjYjYwN2Y1ZjE5MjM2OTU1MDMzOTJkODRmYjQzMmM2ODcxMTVmNTQ5MmMwMWU%3D ten interfejs również działa poprawienia z aplikacją ForScan.

Aplikacje i wykrywanie błędów:
Na tym etapie wiemy już że nasz interfejs komunikuje się poprawnie z samochodem. Na tym etapie programy pokażą Nam obroty, temperaturę itp. Jednakże nie każdy program jest w stanie pokazać Nam błędy :/ W tym momencie pojawiło się w mojej głowie pytanie jak wywołać błąd i mieć gwarancje że program to pokaże. Mianowicie sprawa jest bardzo prosta, można np. odpiąć czujnik położenia wałków rozrządu
C35190908_9.jpg
czujnik położenia wałka
i spróbować przez chwilę odpalić samochód. Od razu w komputerze pojawi się błąd. W moim przypadku czujnik jest z prawej strony silnika i jest do niego bardzo łatwy dostęp. Po takiej operacji włączając opcje wykrywanie błędów w aplikacji powinien pojawić się błąd odpowiadający za problem z wspomnianym czujnikiem(np. P1345C). W tym momencie mamy pewność że nasz program i interfejs znajdą problem który szukamy.

Kilka informacji o aplikacjach i wersjach które testowałem:
Scan Tool – łączy się ale nie pokazuje błędów
FORScanSetup2.0.2.beta – laczy sie z ELM ale niestety nie potrafi skomunikowac sie z ECU
FORScanSetup2.3.1.beta – cos nowego brak zgodnosci z interface :D
FORScan Android(najnowasza wersja) – działa doskonale z interfejscem BT.
TORQUE PRO – dziadostwo pokazuje tylko parametryz czujników ale błędów nie wykrywa.
Przy przelaczniku HS/MS CAN – zwraca niezgodnosc z inteface
STPROG 1.0.0 – laczy ale przy probie otwarcia jakiego kolwiek okna wywala sie.

Ustawienia interfejsu dla niektórych programów:
38400 – szybkosc interface
Fully compatible with ELM327 V2.1

Chciałem podzielić się moją przygodą z Wami ponieważ jak wspomniałem jestem laikiem i wiem ile czasu trzeba poświęcić żeby zestawić takie połączenie i mieć pewność że działa poprawnie. Osobiście zapłaciłem 2 razy za diagnostykę komputerową i została przeprowadzona niepoprawnie. Polecam program FORScan wraz z interfejsem BT Vgate iCar. Wiem że to nie jedyny który pewnie działa ale wolałbym nie testować ich więcej.

Pozdrawiam i mam nadzieję że komuś pomogą te informację.

P.S Dziękuję wszystkim osobą od których mogłem czerpać wiedzę aby napisać powyższy post.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 24 kwi 2015, 19:35
Posty: 7 (1/0)
Skąd: LDZ
Auto: 323F 1.6 98KM(ZM-DE) rok 2001

Postprzez ErniX » 6 wrz 2017, 18:40

Witam wszystkich.
Szybkie pytanko:
Posiadam Mazdę 3 1.6 benzyna, 2006r. poliftowa.

Zakupiłem ELM327 z allegro (najtańszy, na kablu).
Właściwie wszystkie programy z nim działają (PCMScan, Scantool, OBDEasy i jeszcze inne cuda), wyświetlają zegary, wartości różnych czujników, jednak żaden z nich nie wskazuje błędów.

Konkretnie szukam błędu od kontroli trakcji (zapalona żółta dioda autka w poślizgu). Wpadłem na program Forscan, jednak w najnowszej wersji jest permanentny brak połączenia, w starszej wyrzuca, że mam kiepskiego klona elm'a... Prawdopodobnie nic z tego.

Moje pytanie: Czy istnieją inne programy, które poprawnie wykazują błędy i ktoś może to potwierdzić? Nie potrzebuję nie wiadomo jakiej diagnostyki (stąd kupiłem taniego elma). Chciałbym jedynie odczytać błędy i móc je skasować.

Czytam wiele różnych for od kilku dni, ale nic konkretnego na temat Mazdy się nie dowiedziałem, oprócz tego, że Forscan dobrze sobie z nią radzi. Niestety u mnie nie działa.

Liczę na waszą pomoc.

Edit:

Zamówiłem porządny interfejs Viaken'a za 150zł. Ze starym nie dało się nic zrobić, próbowałem znaleźć nawet słynny opornik do wylutowania, ale nawet jego tam nie było. Trafiłem na wybitnie wredną i mało funkcjonalną podróbkę i ta poszła w odstawkę.

Jestem natomiast zdumiony jak interfejs Viaken'a jest świetny. Łączy się niesamowicie szybko, w Forscanie mam możliwości tyle, że głowa mała i dzięki temu bardzo szybko zdiagnozowałem błąd kontroli trakcji (uszkodzony czujnik ciśnienia płynu hamulcowego w pompie ABS). Bez problemu podglądałem PID'y by upewnić się co do przyczyny i w programie Forscan jest to naprawdę intuicyjne.

Także polecam każdemu takie rozwiązanie – szkoda męczyć się z chińskimi podróbkami
Początkujący
 
Od: 6 wrz 2017, 18:26
Posty: 7
Auto: Mazda 3, 1.6 Benzyna, 2006r.

Postprzez kacpi » 15 wrz 2017, 15:10

U mnie działa najtańszy ELM327 Bluetooth z Aliexpress za 3 $ z aplikacją Piston na Androida. Z Forscanem się nie dogaduje, ale przez Piston można odczytać/skasować błędy i odczytać niektóre czujniki.
Forumowicz
 
Od: 12 sie 2015, 00:22
Posty: 60 (0/1)
Auto: Mazda 2 DY '03 1.25

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości

Moderator

Moderatorzy Opinie i Poradniki