Jak dobrze wyczyścić wnętrze auta?

Postprzez Grzyby » 27 lip 2017, 08:13

pranie_tapicerki_.jpg


Jak dobrze wyczyścić wnętrze auta?

W tym poradniku postaram się zebrać najważniejsze porady odnośnie tej czynności – czyszczeniem tapicerek zajmuję się już od 10 lat, a poniższy tekst ma być bodźcem do samodzielnego działania w tym zakresie dla niezdecydowanych <spoko>

Na początek kilka słów o zleceniu takiej usługi.

Możemy odstawić auto do firmy, która zajmuje się tym zawodowo lub zadzwonić po „szarostrefowca”, który przyjedzie z Karcherem i wykona usługę „tak sobie”. Koszty takiej operacji to około 250-350 złotych w porządnych firmach oraz 100-150 złotych u „speca dojazdowca”.
Podstawowe zasada jest prosta – żeby taka usługa została wykonana porządnie, to doświadczona osoba (firma) potrzebuje minimum 5-8 godzin.

Zalety i wady powyższych rozwiązań:

– zlecenie firmie wiąże się z pozostawieniem u nich auta na praktycznie cały dzień, czasem 2 dni, „spec” zrobi to w 3-4h,
– koszt usługi „speca” niższy, ale po jego odjeździe tapicerka jest mokra (często plamy pojawiają się przy wysychaniu i mamy problem),
– zlecając firmie i zostawiając auto, nie widzimy jak wykonywana jest usługa,
– w firmie dostajemy paragon/fakturę, na podstawie których możemy reklamować usługę,
– firma się nie zwinie i nie przestanie odbierać telefonów, a ze „specami" bywa różnie – do firmy zawsze można po prostu podjechać,
– w firmie zwykle (choć zdarzają się od tego odstępstwa) usługa wykonana jest na dużo wyższym poziomie,
– nie mamy pewności jakich środków używają jedni i drudzy – bo to, co jest w bańce, to niekoniecznie ten sam preparat co na etykiecie....


Jeżeli chcemy zrobić czyszczenie porządnie i na dodatek niedrogo, zawsze możemy zabrać się za to sami <spoko>
Nie ma się co przerażać – to jest naprawdę proste. A mam nadzieję, że ten miniporadnik prania pomoże tym, którzy mają opory :)

Na początek lista rzeczy jakie będą nam potrzebne do kompleksowego wyczyszczenia wnętrza auta:

– odkurzacz (można podjechać na myjnię/stację i skorzystać z przemysłowego w celu dokładnego odkurzenia wnętrza),
– odkurzacz piorący (można sobie taki sprzęt wypożyczyć w cenie 50-90 zł/doba),
– ściereczki z mikrofibry – w zasadzie każda ilość (20 sztuk nie jest przesadą, 40 też się przyda),
– pędzelek do malowania (przyda się do domycia np. symbolu trąbki na kierownicy),
– patyczki kosmetyczne (przydatne do czyszczenia kratek nawiewów),
– szczotka gumowa (jeśli jest problem z włosami czy sierścią),
– kawałek zwyczajnej firanki – tyle żeby można było go uformować w kulkę dobrze leżącą w dłoni – niezastąpiona do czyszczenia materiału i podsufitki (to nie jest żart),
– rękawiczki ochronne – polecam kupić sobie paczkę 100 szt nitrylowych, nie uczulają jak lateks, a są odporniejsze na rozerwanie.

No i chemia – detailerzy, nie czepiajcie się, to instrukcja dla laików :)

– środek do prania tapicerki,
– odplamiacz (lub kilka różnych),
– preparat do mycia plastików,
– do mycia skóry,
– do konserwacji skóry,
– do pielęgnacji plastików,
– do mycia szyb.

Dokładny wykaz przykładowych specyfików z krótkim ich opisem podam na końcu tego wypracowania.
Podaję konkretne nazwy produktów, gdyż używam ich osobiście i je polecam. Można – na własną odpowiedzialność – zastosować zamienniki.

czyszczenie_wnetrza_samochodu_.jpg


detailing_wnetrza.jpg


pakiet-wnetrza.jpg


No to zaczynamy <serduszka>

1. Dokładne odkurzenie.
Nie ma przeproś – jak to zrobimy na „odwal się” to potem będziemy żałowali.

2. Pranie podsufitki.
WAŻNE – jeśli podsufitka nie jest brudna, nie czyśmy jej. Można ją jedynie odświeżyć przecierając lekko wilgotną mikrofibrą (roztwór chemii jak niżej).
WAŻNE II – zdarza się, że tkanina podsufitki się odkleja. Jeżeli widzimy gdzieś na podsufitce takie zjawisko, zostawmy ją w spokoju. Istnieje spore ryzyko, że po zmoczeniu podsufitka się odklei. W najgorszych przypadkach będziemy musieli szukać nowej podsufitki. Częsty problem w Golfach 3/4 i A3 – tańsze wersje wyposażenia.

Przygotowujemy roztwór Tenzi Textil Wash lub Swish Aromx80 (30-50ml na 1litr zimnej/letniej wody), najlepiej w butelkę ze spryskiwaczem. Delikatnie spryskujemy (równomiernie) i przecieramy firanką.
Jeżeli podsufitka jest bardzo brudna, nie zostaje czasem nic innego jak porządne jej spryskanie i przetarcie. Potem KONIECZNIE należy pozostałość płynu odessać odkurzaczem piorącym i przetrzeć rogi/brzegi/przetłoczenia suchymi ścierkami z mikrofibry. W Mazdach nie ma problemów (raczej) z odklejaniem się podsufitek ale jeśli przed czyszczeniem zobaczymy, że gdzie się odkleja – róbmy to delikatnie i z jak najmniejszą ilością płynu.

3. Odplamianie foteli/podłogi.
Jeżeli na tapicerce są tłuste plamy, przed praniem należy potraktować je odplamiaczem (np. Tenzi Uni Clean, Meglio, Swish Citro Gleam lub roztworem 1:10 z wodą Tenzi Perfekt). Spryskujemy punktowo i zostawiamy. W ten sam sposób możemy potraktować brzegi foteli jak są bardzo brudne.

4. Pranie boczków drzwi.
Zwykle w okolicach klamek mamy najwięcej brudu – zanim zaczniemy używać odkurzacza, te miejsca również potraktujmy odplamiaczem. Wystarczy delikatnie prysnąć, rozetrzeć i zostawić na kilka minut.
Spryskujemy (mocno) roztworem do prania (chemia jak w pkt. 3), docieramy firanką i odsysamy pozostałość. Przecieramy suchą mikrofibrą.

5. Pranie pasów.
Pasy są dużym problemem z racji zbierania całego brudu z rąk i specyficznej „tkaninie”. Wyciągamy zatem cały pas, blokujemy przed wciągnięciem i – po kawałku – spryskujemy odplamiaczem (sugeruję Tenzi Perfekt 1:10 z wodą). Odczekujemy chwilę, mocno docieramy z obydwu stron firanką i odsysamy odkurzaczem. Nie przerażamy się tym co płynie – robimy powtórkę, aż nie będzie płynął taki syf :) – tak uprane pasy dobrze jest zostawić na wierzchu bez zwijania do wyschnięcia.
WAŻNE – jeśli mamy problemy ze zwijaniem się pasów, należy je uprać. Zwykle to brud jest winien. Pasy dobrze wyprane, zwijają się łatwiej i lepiej!

6. Pranie tapicerki foteli.
Zagłówki czyścimy i suszymy poza autem. Tylną kanapę – jeśli da się wyjąć – również czyścimy i suszymy poza autem. Zasada jest prosta – zaczynamy od najbardziej brudnego fotela. Robimy cały i idziemy do następnego. Najpierw oparcie, potem siedzisko. Skupiamy się mocno na brzegach i przeszyciach, nie opuszczamy żadnego kawałka, nawet jak nam się WYDAJE, że jest czysty – może być tak, że dopiero po wyschnięciu będzie to widać... Spryskujemy – dosyć mocno – tak, aby pod firanką przy czyszczeniu się lekko pieniło, nie zostawiamy fotela namoczonego – czyścimy go od razu. I od razu po przetarciu firanką odsysamy płyn. Robimy to dokładnie – po odsysanej wodzie będziemy widzieli czy potrzebna jest powtórka. Jeśli jest ok, przecieramy suchą mikrofibrą i nie przejmujemy się wodą spływającą na podłogę. To zostawiamy na koniec :)

7. Czyszczenie szyb, deski rozdzielczej i plastików we wnętrzu.
Ta operacja zawsze wywołuje kontrowersje... Kiedy to robić – przed czy po praniu foteli? Ja sugeruję po – i tak podczas prania foteli uciapiemy wszystko :)

8. Pranie podłogi.
Tu potrzebna będzie twarda szczotka tzw. "żelazko" – spryskujemy (porządnie) i szorujemy, potem odsysamy i jeszcze raz od początku (bo zwykle raz to dużo za mało), zakamarki, gdzie nie dajemy rady dojść ze ssawą odkurzacza, przecieramy mikrofibrą.

9. Czyszczenie foteli skórzanych.
Jeżeli mamy w aucie fotele skórzane, to robimy to w następujący sposób – zagłówki i tylna kanapa poza autem, używamy Tenzi Leder Clean (jest koncentrat gotowy do użycia) – spryskujemy pianą ze spryskiwacza po kawałku (tak +/– wielkość kartki a4/a3) i szorujemy miękką szczoteczką (miększą niż do mycia rąk). Rozpuszczony brud, zbieramy mikrofibrą (często ją płuczemy), skupiamy się na brzegach i przeszyciach – jak sobie to odpuścimy to po wyschnięciu będziemy niezadowoleni). Po umyciu całości przecieramy jeszcze raz wszystko kolejną mikrofibrą moczoną w czystej wodzie (musimy pozbyć się pozostałości chemii) i zostawiamy do wyschnięcia.

10. Pranie wykładziny bagażnika.
Postępujemy podobnie jak z podłogą, z tym że zwykle w bagażniku zdarzają się zabrudzenia olejowe (wtedy Tenzi Perfekt 1:10 z wodą) lub rdza np. z jakiegoś metalowego elementu. Rdzę z wykładziny usuwamy za pomocą preparatów do czyszczenia felg typu krwawiąca felga np. Tenzi PRIX. Spryskać, odczekać, przetrzeć, wypłukać. Sugeruję, aby ile tylko się da wykładziny wyjąć z bagażnika i czyszcenie robić poza autem.

11. Pielęgnacja plastików.
Przy bardzo brudnych plastikach możemy użyć wspomnianego już wcześniej Tenzi Perfekt (1:10 z wodą) lub Swish Citro Gleam (nierozcieńczony). Spryskać, chwilę odczekać (ok. 1-2 minuty), przetrzeć mikrofibrą lub miękką szczoteczką, wytrzeć do sucha (po Perfekcie sugeruję przecierać mikrofibrą płukaną w czystej wodzie). Przy normalnych zabrudzeniach fajnie sprawdza się Tenzi COCKPIT (nieźle doczyszcza i fajnie pachnie) oraz Tenzi APC IN (na bazie mydła potasowego – nieagresywny) – spryskać, odczekać, wytrzeć. W przypadku kratek nawiewów, przetłoczeń na kierownicy, tłoczonych wzorków/napisów przydatne będą: pędzelek z krótkim włosem (można obciąć nożyczkami na krótko) oraz paczka (albo i dwie) patyczków do uszu – są niezastąpione przy kratkach czy zakamarkach.
Przy używaniu pędzelka/patyczków, powierzchnię czyszczoną/wnętrza kratek spryskujemy Tenzi APC IN (świetnie się do tego sprawdza) i po chwili zaczynamy wymiatanie, czyszczenie. Gdy już wszystko wyczyścimy, przecieramy całość preparatami do pielęgnacji tworzyw np. Tenzi KOK (efekt matowy), Tenzi SilKOK (satyna/pół połysk), Proelite Cockpit Cleaner – na kratki nawiewów preparat nakładamy używając patyczków do uszu.
WAŻNE! Jeżeli powierzchnia się maże przy tej czynności to znaczy, że nie została domyta!

12. Konserwacja foteli skórzanych.
Umyte i wysuszone fotele pokrywamy mgiełką preparatu Tenzi LEDER CARE GT i rozcieramy go równomiernie mikrofibrą. Wszystko ma być delikatnie nawilżone, nie przesadzamy z ilością. Ta czynność jest bardzo istotna – nawilża i zabezpiecza skórę przed pękaniem (uogólniając mocno).

Wykaz sugerowanej chemii z opisem:

1. Do prania:
– Tenzi Texwash (od tego roku zmieniona nazwa na Textil Wash) – bardzo fajny podstawowy produkt do prania tapicerek. Stężenie robocze (skuteczne) to około 300-500ml na 10l wody. Dostępny 1l i 5l
– Tenzi Brudex – sporo mocniejszy od Texwasha, wystarczy 200-400ml na 10l wody ale raczej do podłogi i bagażnika (lub do prania dywanów). Dostępny 1l i 5l
– Swish Aromx80 – bardzo dobry preparat niskopieniący (zalecany do odkurzaczy piorących). Dozowanie około 200-300ml na 10l wody. Wadą jest opakowanie – występuje tylko w opakowaniach galonowych (3,78l)

2. Do odplamiania:
– Swish Citro Gleam – bardzo mocny specyfik na bazie wyciągu z cytrusów, czyszczący praktycznie wszystko. Występuje w bardzo mylącym opakowaniu 1l ze spryskiwaczem (choć to koncentrat). Nierozcieńczony zalecany do ekstremalnych zabrudzeń.
– Tenzi Perfekt – mocny koncentrat przeznaczony dla gastronomii :) Przed setki (jak nie tysiące) klientów przetestowanych w branży czyszczącej. Niezastąpiony na bardzo brudne, zatłuszczone powierzchnie lub jako dodatek do płynów piorących. Do użytku zalecam stężenie 1:10 z wodą.
– Tenzi Punkt – do usuwania gumy do żucia czy kleju z naklejek. Świetny. Drogi.
– Meglio – typowy odtłuszczacz do zdobycia prawie wszędzie.
– Tenzi Uni Clean – typowy odtłuszczacz (o dużo mocniejszym działaniu niż Meglio). Świetnie usuwa smar. Można nim rewelacyjnie umyć silnik.
– Tenzi APC IN GT – preparat na bazie mydła potasowego, mocny w działaniu ale dość delikatny dla powierzchni. Doskonale czyści plastiki, tłuste zabrudzenia.

3. Do skóry:
– Tenzi APC IN GT – do mycia skór rozcieńczyłbym go jeszcze 1:1 z wodą.
– Tenzi Leder Clean K/GT – do czyszczenia skóry – występuje jako gotowy do użycia oraz jako koncentrat (1:10 z wodą).
– Leder Care GT (są dwie wersje stara bezbarwna i nowa mleczna – różnią się składem). Wersją bezbarwną można też nabłyszczyć skórę, chociaż w popularnej opinii skóra matowa to czysta skóra :) Obydwa preparaty są bardzo fajne w użyciu i bardzo wydajne.. Gotowe do użycia.

4. Do plastików:
– Tenzi Cockpit – preparat do mycia plastików przez zabezpieczeniem. Delikatny o niezłych właściwościach myjących. Przyjemny zapach. Dla lubiących mat, można poprzestać na tym specyfiku.
– Tenzi KOK – typowy preparat do finalnego zabezpieczenia deski rozdzielczej i plastików. Efekt matowy
– Tenzi SilKOK – działa jak wyżej, tylko pozostawia delikatny efekt satyny (delikatnie wybłyszcza i bardzo fajnie wyciąga głębię koloru.
– Proelite Cockpit Cleaner – bardzo fajny efekt nabłyszczenia + niezły zapach.

Dodatkowo Tenzi PRIX – właściwe zastosowanie to doczyszczanie felg (efekt krwawiącej felgi), ale doskonale czyści ślady rdzy z tapicerki.

Wszystkim, których zainspirowałem do działania, życzę powodzenia – jeśli coś podpowiedzieć, to służę pomocą.

Grzyby :)
Ostatnio edytowano 31 lip 2017, 11:50 przez Grzyby, łącznie edytowano 2 razy
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 22:09
Posty: 17082 (109/177)
Skąd: KIELCE
Auto: Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Panda VAN 1,1 LPG '05
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez Damian68 » 27 lip 2017, 15:33

Brawo za poradnik na pewno się przyda <spoko>
MAZDA SIĘ NIE PSUJE TO LUDZIE PSUJĄ MAZDY
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 lis 2014, 15:26
Posty: 1440 (6/36)
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 3 2,0 LF 2004 Sedan
Ford CMax 2014 2,0 Diesel 163 KM
była
Mazda 323FBJ 1,6 16V2002
Mazda 5 2,0 Diesel Sport 2006
był
Opel Astra 1.8 16V

Postprzez Neonixos666 » 27 lip 2017, 15:58

Szczerze mam zamiar u siebie wyprać fotele i bagażnik więc jak najbardziej skorzystam z tego poradnika, mam wodnika jedynie muszę kupić dedykowaną chemię.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 9462 (52/235)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Grzyby » 31 lip 2017, 11:51

Wodnikiem spokojnie ogarniesz temat. Tylko trzeba to zrobić dokładnie.
Po wyschnięciu wyjdą niedoróbki :P
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 22:09
Posty: 17082 (109/177)
Skąd: KIELCE
Auto: Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Panda VAN 1,1 LPG '05
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez Neonixos666 » 31 lip 2017, 19:51

Dlatego technikę poćwiczę na dywanach, potem przejdę na krzesła i taborety a to już blisko do kanap i wersalek. Następnie wykładzinę w bagażniku i po nabraniu doświadczenia polecę siedzenia tylne :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 9462 (52/235)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Grzyby » 1 sie 2017, 08:56

Neonixos666 napisał(a):poćwiczę

uhm :)
Grzyby napisał(a):Po wyschnięciu wyjdą niedoróbki

<rotfl>

Trening na dywanach przydaje się do ... dywanów :P
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 22:09
Posty: 17082 (109/177)
Skąd: KIELCE
Auto: Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Panda VAN 1,1 LPG '05
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez Neonixos666 » 25 gru 2017, 23:13

Czego używać jako prespray do dywanów? TENZI Textil przetrzeć szczotką a potem odkurzaczem z TENZI Textil-Ex?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 9462 (52/235)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Grzyby » 28 gru 2017, 14:28

Nie. Textil jest przeznaczony do czyszczenia mechanicznego.
Dobrze sprawdzi się Top Perfekt (1:25) lub Brudex (1:15).
Zostawić na 5-10 minut.
Potem wystarczy słabszy roztwór Brudxa – tak max. 250-300ml na 10l wody. Ewentualnie max. 250ml Textil Washa.
Textil Ex możesz sobie darować z racji ceny. Resztą zrobisz to taniej a nie gorzej :)
Textil Wash się pieni więc wlej do zbiornika na brudną wodę kieliszek odpieniacza lub zwykłego octu :)
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 22:09
Posty: 17082 (109/177)
Skąd: KIELCE
Auto: Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Panda VAN 1,1 LPG '05
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez MariuszFol87 » 22 sty 2018, 11:51

Szybko i sprawnie. Super poradnik. Bedę stosował do swojego samochodu. Dzięki! :)
Początkujący
 
Od: 22 sty 2018, 11:45
Posty: 1
Skąd: Poznań
Auto: BMW

Postprzez Sebek183 » 26 paź 2018, 19:41

Ja do zabezpieczenia plastików polecam dressing Poorboy's Natural Look. Wydobywa głębie koloru i zapobiega osadzaniu się kurzu. No i efekt jest długo widoczny. A jeśli ktoś jest mocniej zainteresowany Autodetailingiem polecam forum Kosmetykaaut.pl. Jest to olbrzymia baza wiedzy na ten temat.
Początkujący
 
Od: 5 lis 2017, 11:13
Posty: 18 (0/3)
Skąd: Starachowice
Auto: Mazda 6 GY
1.8 PB 125KM
2003 rok

Postprzez Grzyby » 6 lis 2018, 01:44

Produktów jest mnóstwo. Ale nie temu miał służyć te temat :)
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 22:09
Posty: 17082 (109/177)
Skąd: KIELCE
Auto: Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Panda VAN 1,1 LPG '05
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości

Moderator

Moderatorzy Opinie i Poradniki