CB Radio

Postprzez shadoow » 22 cze 2011, 13:26

To jak problemów z tym nie będzie potem żeby zestroić to tak zrobię w końcu jest różnica 25zł a około 180 z lepszą antenkę
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 kwi 2007, 16:41
Posty: 1084 (0/1)
Skąd: Kędzierzyn-Koźle / Opolskie
Auto: Francuskie Kombi
Moja ex:Mazda 323F BJ

Postprzez Szyna » 16 lip 2011, 16:15

Witam, mam pytanko. Jak usunąć zakłócenia z radia ? Na razie mam podłączone przez zapalniczkę i do tego filtr przeciwzakłóceniowy, ale jakoś szalu nie robi :P Planuje wymienić cały kabel antenowy na nowy (oczywiście strojenie) bo ten co jest swoje lata już ma i dodatkowo zasilanie chce pociągnąć prosto z aku. Zastanawiam się czy do tego celu nie kupić jakiś kabli ekranowanych. A wy co polecacie. Radio jakie posiadam to Midland Alan 100+ do tego antena Lemm Magnum na stałe.
Pozdrawiam.
To, co łatwe, nie prowadzi do niczego.
GD – Generacja Doskonała
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 20 lut 2008, 21:59
Posty: 3366 (90/160)
Skąd: Krotoszyn
Auto: Mazda 626 GD 2.0i 90 km '92r + LPG

Postprzez Marek 161BD081 » 18 lip 2011, 08:02

Szyna napisał(a):Radio jakie posiadam to Midland Alan 100+

Radio masz niestety dosyć podatne na zakłócenia :(
W takim wypadku nawet podłączenie radia bezpośrednio pod accu może niewiele pomóc.
Ta antenka co masz (zapewne coś w stylu AT71 czy AT72) niby nie jest zła ale do takiego radia lepiej szukać antenki "zwartej" czyli z wyjściem autotransformatorowym (np. Sirio Performer, ML145 itp).
Anteny "zwarte" (często opisywane jako "DC Ground") zwykle zbierają mniej śmieci z otoczenia niż typowe anteny "otwarte" GP.
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Szyna » 19 lip 2011, 18:50

No właśnie gościu na strojeniu mi mówił ze to radio jest podatne na zakłócenia. Ale nie wiem czemu polecił mi właśnie tego lemma :P mógł powiedzieć ze są jakieś lepsze które nie zbierają wszystkiego :D A co do tych GP i GC to nawet nie wiedziałem ze coś takiego jest :P Będę kombinował jak znajdę chwile czasu i dam znać jak wyszło. Póki co anteny zmieniać nie będę bo to jednak większy koszt to samo tyczy się radia :)
To, co łatwe, nie prowadzi do niczego.
GD – Generacja Doskonała
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 20 lut 2008, 21:59
Posty: 3366 (90/160)
Skąd: Krotoszyn
Auto: Mazda 626 GD 2.0i 90 km '92r + LPG

Postprzez cemoi » 27 lip 2011, 20:49

shadoow napisał(a):Witam
Mam takie pytanie: Mam antenę do cb która ma za krótkiego bata (poprzedni właściciel sam chciał zestroić i za bardzo przyciął) przez co nie da się jej zestroić. Czy jak kupiec coś takiego http://allegro.pl/promiennik-bat-pret-d ... 48178.html i wsadzę w "podstawkę" da to coś?? Czy lepiej nową antenę kupić


A to ciekawe – zawsze myślałem, że stroi się wyciągając lub chowając antenkę a jak się nie da to długością przewodu – jeszcze nie spotkałem antenki, której nie da się zestroić.
Cięcie anteny to trzeba mieć fantazję!
Długość bata wraz z konstrukcją przedkłada się bezpośrednio na zysk anteny – może wiec zaistnieć sytuacja, że ja zestroisz, ale zasięg będzie nikły.
Osobiście kupiłbym nowa antenę – zwracaj tylko uwagę, czy w nowej da się w przyszłości wymienić przewód (może to jednak być zalana tzw. jednorazówka)
Pozdrawiam i szerokości. <spoko>
Ostatnio edytowano 27 lip 2011, 21:20 przez cemoi, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 maja 2009, 23:04
Posty: 38
Skąd: Suwałki
Auto: VECTRA C 2.0T 230KM

Postprzez cemoi » 27 lip 2011, 21:19

Czytam i czytam i nadziwić się nie mogę – użytkowników CB przybywa, ale wiedza o podstawach użycia jest nikła.
Radyjko jest niezbyt skomplikowanym urządzeniem nadawczo-odbiorczym pracującym w specyficznym otoczeniu.
Aby radyjko się komunikowało z innymi niezbędne jest wykorzystanie zjawiska propagacji fal elektromagnetycznych strasznie brzmi, ale zasady są proste:
– antena radia jest elementem promieniującym falę i za razem dopasowującym styk 2 środowisk (ośrodków) propagacji – przewodu koncentrycznego i wolnej przestrzeni.
– dopasowanie anteny należy wykonać za każdym razem jak coś się zmienia (przewód na nowy, antenę, radyjko, miejsce zamocowania lub stania anteny na madzi);
Sporo ludzisków używa słowa DOPSAOWANIE, ale nie wiedzą dokładnie co ono oznacza. W wielkim skrócie wyobraźcie sobie, że stoicie pod ścianą z niewielkim otworem i trzymacie węża strażackiego z wodą na pełnej mocy. Dopasowanie istnieje wtedy, gdy strumień z węża trafia w dziurę w ścianie i nas nie ochlapie.
Źle dopasowana antenka (duży SWR) powoduje, że energia wzmacniana przez końcówkę mocy nie trafia w przestrzeń, tylko zostaje "odbita od ściany" i wraca na radyjko, co doprowadza do jego uszkodzenia.
Moc nadajnik naprawdę jest mniej istotna, niż odpowiednia antena, dobrze zestrojona z naszym układem.

Pęd za mocą na wyjściu przeraża, tym bardziej, że duży zasięg często i tak zmusza do zmniejszenia wzmocnienia z powodu dużego natężenia rozmów w otoczeniu (wypowiedzi nakładają się na siebie).
Niektórzy mówią, że im dłuższy bat, tym większe problemy z męskością i ryzyko zaczepienia o przewody wysokiego napięcia na przejazdach. <diabełek>
Pozdrawiam, :P
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 maja 2009, 23:04
Posty: 38
Skąd: Suwałki
Auto: VECTRA C 2.0T 230KM

Postprzez shadoow » 28 lip 2011, 09:37

cemoi napisał(a): jeszcze nie spotkałem antenki, której nie da się zestroić.

To ja jestem tego żywym przykładem :P

cemoi napisał(a):Cięcie anteny to trzeba mieć fantazję!

Niekiedy trzeba lekko przyciąć żeby ją dostroić

cemoi napisał(a):Osobiście kupiłbym nowa antenę

Ale po co jak za promiennik dałem 20zł, wsadziłem, zestroiłem i wszystko działa jak ta lala :) A antena jest trochę droższa więc po co przepłacać :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 kwi 2007, 16:41
Posty: 1084 (0/1)
Skąd: Kędzierzyn-Koźle / Opolskie
Auto: Francuskie Kombi
Moja ex:Mazda 323F BJ

Postprzez cemoi » 3 sie 2011, 20:46

Spoko, byle działało. Nie ma jednakowej recepty na uszczęśliwienie każdego :P
Co do braku możliwości zestrojenia – takie pojecie teoretycznie nie istnieje.
Jeżeli uważasz, że nie daje się zestroić – wystarczy skrócić przewód – i jestem pewien, że się da :P.

To zwykła fizyka – "zestrojenie" jest to dopasowanie długość anteny do długości fali radiowej (około 11m dla pasma CB). <nauka>
Bardzo prosto i fajnie wytłumaczone masz to tu:
http://www.cb-radia.yoyo.pl/?strojenie-anteny-do-radia-cb,30
Kilka razy musiałem uciąć przewodzik o około 2-5 cm. Ale zestroić się dało. Dlatego też wszystkim znajomym polecam zakup anteny, która ma możliwość wymiany przewodu na nowy (nawet przy uszkodzeniu przewodu nie musimy wymieniać całej anteny a metr przewodu koncentrycznego dobrej jakości to koszt kilku PLN).
Pozdrawiam. :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 maja 2009, 23:04
Posty: 38
Skąd: Suwałki
Auto: VECTRA C 2.0T 230KM

Postprzez cemoi » 3 sie 2011, 20:50

Czy jeździ ktoś Madzią GY traktorkiem z radyjkiem HARRY III?
Mam chęć je kupić a zależy mi na opinii jak te radyjko radzi sobie z filtracją tła samochodowego.
Urlopik coraz bliżej – radyjko się przyda – nie stracę czasu w korkach:P
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 maja 2009, 23:04
Posty: 38
Skąd: Suwałki
Auto: VECTRA C 2.0T 230KM

Postprzez kosa1061 » 25 sie 2011, 09:20

Witam serdecznie! Przymierzam się do kupna radia CB mojego pierwszego. Mam kilka typów:
-YOSAN PRO120
-TTI TCB-550 AM
-ALAN 199
-COBRA 19 DX IV
Antenka prawdopodobnie będzie Sirio AS-100 MAG.
Proszę o pomoc w wyborze pozdrawiam papa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 sie 2010, 12:06
Posty: 52
Skąd: Zarszyn
Auto: Mazda 323F BA 1.5 r.95

Postprzez dobrzyn22 » 25 sie 2011, 10:56

Czy jeździ ktoś Madzią GY traktorkiem z radyjkiem HARRY III?


Ktoś jeździ :P Do zestawu antenka Sirio ml145.Niestety ale zakłócenia są...Ale przyznać też muszę,że nie starałem się jakoś bardzo,żeby ich nie było(np.radio podłączane przez gniazdo zapalniczki),bo po prostu nie przeszkadza mi to aż tak mocno.Słyszalny jest u mnie również załączający się wentylator chłodnicy.Naczytałem się o różnych metodach zapobiegania zakłóceniom,filtrach i innych pierdołach i stwierdziłem,że w większości przypadków jest to walka z wiatrakami(a do tego wydatki niewspółmierne do otrzymanych rezultatów)Niestety dzisiejsze auta są tak naładowane elektryką(w dieslach dochodzą dodatkowe"zakłócacze"),że jest mnóstwo źródeł potencjalnych zakłóceń.
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5227 (21/70)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BP 2.5 turbo 250 HP/22r
było M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez Marek 161BD081 » 25 sie 2011, 11:28

kosa1061 napisał(a):Witam serdecznie! Przymierzam się do kupna radia CB mojego pierwszego. Mam kilka typów:
-YOSAN PRO120
-TTI TCB-550 AM
-ALAN 199
-COBRA 19 DX IV
Antenka prawdopodobnie będzie Sirio AS-100 MAG.


Z przedstawionych myslę, ze wartym uwagi jest Yosan (w sumie to jest chyba prawie to samo co Lafayette Atena) albo TTI.
TTI ma co prawda ASC, które jednak z powodu braku RF-Gain'a może tak sobie działać szczególnie w miastach.
Zresztą moim zdaniem to całe ASC to jest takim zupełnie zbytecznym bajerem, bez którego spokojnie można się obyć.
Yosan ma RF-Gain co czasem jednak bywa dosyć przydatne, minusem jest może niezbyt "rasowy" wygląda ale z drugiej strony to radio ma być użyteczne a nie stanowić dodatkowe "ubajerzenie" auta.
Alan i Cobra to jednak już zbyt wielka "pomyłka"
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez kosa1061 » 25 sie 2011, 12:01

Dzięki za podpowiedz. Tylko który teraz wybrać <co?> tti jest o 100 zł tańszy.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 sie 2010, 12:06
Posty: 52
Skąd: Zarszyn
Auto: Mazda 323F BA 1.5 r.95

Postprzez Marek 161BD081 » 25 sie 2011, 12:04

kosa1061 napisał(a):Tylko który teraz wybrać <co?> tti jest o 100 zł tańszy.

To już Twój wybór, ja wolę zapłacić więcej aby mieć lepszą jakość ;)
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez kosa1061 » 25 sie 2011, 12:09

ok dzięki zobaczymy po pierwszym a z antenek ktora jest dobra i tania? papa pozdrawiam kosa1061
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 sie 2010, 12:06
Posty: 52
Skąd: Zarszyn
Auto: Mazda 323F BA 1.5 r.95

Postprzez Marek 161BD081 » 25 sie 2011, 13:09

kosa1061 napisał(a):ok dzięki zobaczymy po pierwszym a z antenek ktora jest dobra i tania? papa pozdrawiam kosa1061

Takie rzeczy to są tylko w "erze" :D
Ale ta co napisałeś może być chociaż lepsze są antenki, które są typu zwartego (szukaj w opisie: "DC Ground).
Jednak jak to jest twoje pierwsze radio to na początek wystarczy.
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Eklerek323f » 14 wrz 2011, 22:10

Witam, jest temat o CB to skorzystam. Mój problem polega na tym, że zmieniłem antenę magnesową na stała – montażową. Gdy silnik jest wyłączony, odbiera pięknie i bardzo dobrze wyłapuje z dużych odległości... Problem zaczyna się, kiedy odpalam silnik. automatem radio zaczyna trzeszczeć, i trzeba sobie pokrętełkiem regulować. Na słabszej fali śmiga bezszelestnie ale słabo ściąga. Radio Corba s19 CB Mobile, Antena Sirio modelu nie pamiętam, kosztowała z montażem ~200zł.
http://www.iv.pl/images/79048157414900450438.jpg
http://www.iv.pl/images/82509358810512483205.jpg
Podpięcie Radia pod aku coś pomoże? Dodam, że radio jest podłączone pod zapalniczkę.
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 14 lut 2010, 22:32
Posty: 2995 (13/28)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 626 GE KL sedan 93r.
Mazda 626 GE KL liftback 96r.



była
Mazda 323F BG
MX-6 2.5 V6 KL

Postprzez Marek 161BD081 » 15 wrz 2011, 07:24

Eklerek323f napisał(a):Radio Corba s19 CB Mobile,

Jeśli już to "COBRA 19 DX II" :D
Szczerze powiedziawszy to radio należy do grupy tych bardziej podatnych na zakłócenia :(
Mam nadzieję, że antenę udało się właściwie zestroić?
Czasem pomaga danie dodatkowej masy na klapę bagażnika – wiem, że i tak jest umasiona ona poprzez zawias ale nie zaszkodzi jakiś grubszy kabelek.

Eklerek323f napisał(a):Problem zaczyna się, kiedy odpalam silnik. automatem radio zaczyna trzeszczeć, i trzeba sobie pokrętełkiem regulować.

Zazwyczaj pokrętło SQ zawsze ustawiamy gdzieś pomiędzy min a max i ustawiamy je tak aby radio nie szumiało. Radio nie ma "automatu" i poziom blokady szumów ręcznie trzeba ustawić.
Poza tym radio samo ze swojej natury szumieć powinno – to nie jest telefon gsm <rotfl>

Eklerek323f napisał(a):Na słabszej fali śmiga bezszelestnie ale słabo ściąga
– tego nie rozumiem.

Eklerek323f napisał(a):Podpięcie Radia pod aku coś pomoże? Dodam, że radio jest podłączone pod zapalniczkę.

Nie zaszkodzi ale czy wyeliminuje trzaski to nie powiedziałbym.

Dla informacji "niewtajemniczonych" aby nie było potrzeby tego więcej powtarzać:
Zakłócenia do radia mogą się przedostawać poprzez antenę albo poprzez zasilanie.
Jak to sprawdzić – b. prosto!
Odłączamy od radia przewód do anteny, włączamy radio, pokrętło SQ na minimum, uruchamiamy silnik i ..... słuchamy radia (w tym czasie nie naciskamy przycisku w mikrofonie!!).
Jak znam życie to w conajmniej 95% przypadków będziemy mieli .... ciszę lub ew. słaby szum w radiu ale bez zakłóceń.
W takim wypadku to niestety lepiej spróbować wyeliminować zakłócenia niż walczyć z nimi innymi sposobami.

Ale jeśli jesteś tym "szczęśliwcem" kiedy w radiu bez anteny nadal masz zakłócenia od pracującego silnika to faktycznie można się posiłkować podłączaniem zasilania radia bezpośrednio pod accu czy też instalując jakieś filterki dostępne na allegro <rotfl>
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Eklerek323f » 15 wrz 2011, 08:30

Eklerek323f napisał(a):Na słabszej fali śmiga bezszelestnie ale słabo ściąga
– tego nie rozumiem.

Miałem na myśli SQ bardziej zbliżone do minimum :) Dzięki za odpowiedź, dziś dorzucę masę i zdam relacje co i jak. Pozdrawiam.

EDIT
Masa dodana, jest lepiej ale nadal są zakłócenia.

EDIT 2:
Marek 161BD081 napisał(a):Zakłócenia do radia mogą się przedostawać poprzez antenę albo poprzez zasilanie.
Jak to sprawdzić – b. prosto!
Odłączamy od radia przewód do anteny, włączamy radio, pokrętło SQ na minimum, uruchamiamy silnik i ..... słuchamy radia (w tym czasie nie naciskamy przycisku w mikrofonie!!).
Jak znam życie to w conajmniej 95% przypadków będziemy mieli .... ciszę lub ew. słaby szum w radiu ale bez zakłóceń.
W takim wypadku to niestety lepiej spróbować wyeliminować zakłócenia niż walczyć z nimi innymi sposobami.


Odpiąłem kabel od anteny, SQ na minimum, zupełna cisza <spoko>
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 14 lut 2010, 22:32
Posty: 2995 (13/28)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 626 GE KL sedan 93r.
Mazda 626 GE KL liftback 96r.



była
Mazda 323F BG
MX-6 2.5 V6 KL

Postprzez cbr » 27 gru 2011, 23:41

Odkopie temat, jako, że o CB nie mam zielonego pojęcia, to chciałbym was prosić o rade.
Chce ukryć radio w miejscu popielniczki, i zostawić kabel od CB na stałe tam, przejść przez tunel środkowy, potem pod tapicerka przy tylnej kanapie do bagażnika. Jednak jak napisałem chce aby ten kabel został już tam na stałe tak jak i planuje umiejscowić radio tam na dłuższy czas. No i tutaj moje pytanie, czy ciąć kabel od anteny tak aby dostał do bagażnika, dorabiać wtyczki na nowa i w miarę potrzeby podłączać antenę do tego kabla, czy kłaśc nowy kabel i zostawić kabel przy antenie bez modyfikacji/skracania, czy tak długi kabel, łącznie będzie z 5-6m nie będzie problemem?
2+2=5
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 mar 2011, 01:01
Posty: 2823 (0/26)
Skąd: Białystok
Auto: Vauxhall Vectra SRI
Mazda3 109KM Y6 2004 (była)

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

Moderator

Moderatorzy Opinie i Poradniki