10 sposobów na oszczędną jazdę

Postprzez qlesh » 16 lis 2007, 18:40

Bolek napisał(a):qlesh napisał:
Owszem, jest Znacznie mniej paliwa potrzebne jest do utrzymania stałej prędkości niż do rozpędzania samochodu i hamowania przed tym poprzedzającym nas, bo np. nie mamy jak wyprzedzić.
Podobnie jazda pod górkę.

– ja nigdzie nie piszę o takiej huśtawce

Ale ja nie mówię, że tak piszesz :).
Masz racje, wszystko zależy od wielu czynników. Co do tempomatu, on działa podobnie jak działałbyś Ty, gdybyś utrzymywał pod górkę tą samą prędkość, stopniowo dociskając gaz w miarę utraty prędkości przy pokonywaniu wzniesienia. Tempomat przy podjeżdżaniu pod górkę robi to za Ciebie, tzn. utrzymuje stałą prędkość za wszelką cenę. Podobnie przy zjeżdżaniu z górki, nie ma potrzeby by zwiększał obciążenie silnika, bo samochód jest "napędzany" częściowo przez tą górkę – odpowiednio do sytuacji gdy jedziesz ze stałą prędkością z górki np. na V biegu bez gazu.

Bolek napisał(a):nie uzyska się niższego spalania niż trzymając gaz w jednakowym położeniu. A przyspieszanie przed górką to już też nie V=const.

Zgadza się. Na naszych drogach praktycznie nie da się zrobić powiedzmy 100 km z taką samą prędkością. Rozpędzając samochód przed górką można wykorzystać zjazd ze wzniesienia lub płynnie i delikatnie rozpędzić samochód na drodze prostej. Na pewno będzie to bardziej ekonomiczne niż duszenie gazu podczas wjazdu pod górkę ;)

Bolek napisał(a):Moje średnie w trasach to około 110km/h i przy tym jest spalanie 6,2. Jestem usatysfakcjonowany

Heh, też bym był. Myślę, że wynik bardzo dobry także chyba zastrzeżeń do swojego sposobu jazdy mieć nie możesz.
Noś odblaski i żyj When I go driving I stay in my lane but getting cut off it makes me insane I open the glove box reach inside I'm gonna wreck this fucker's ride...Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 lut 2005, 03:28
Posty: 1628 (0/1)
Skąd: Tychy
Auto: matyczna ośmiobiegowa

Postprzez Bolek » 16 lis 2007, 18:52

W Belgii np. da się mieć średnią 110 jadąc płynnie. Jednak chcąc jechać szybciej można stracić nerwy. Blokowanie lewego pasa jest tu nagminne. W efekcie byłoby to hamowanie i przyspieszanie, no albo slalom... – nie stosuję. To już Francuzi jeżdżą o niebo lepiej (generalizując). Z drugiej strony, gdzie tym ludzikom ma się tutaj spieszyć: ledwo się rozpędzisz – już jesteś za granicą <lol>
Pozdrawiam z tej cudacznej Doliny Muminków.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 cze 2005, 14:57
Posty: 192 (0/1)
Skąd: Luxembourg
Auto: 6 TRSi MZR-CD 143 5d 2007

Postprzez qlesh » 16 lis 2007, 18:55

Bolek napisał(a):Blokowanie lewego pasa jest tu nagminne.

Celowo blokują lewy pas żeby nikt nie wyprzedzał jadąc np. 150? Czy po prostu jadą sobie jednostajną prędkością i nie przejmują się, którym pasem? :)
Noś odblaski i żyj When I go driving I stay in my lane but getting cut off it makes me insane I open the glove box reach inside I'm gonna wreck this fucker's ride...Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 lut 2005, 03:28
Posty: 1628 (0/1)
Skąd: Tychy
Auto: matyczna ośmiobiegowa

Postprzez Sokool » 16 lis 2007, 18:59

qlesh napisał(a):Najczęściej wcale pod górkę nie musimy przyspieszać

A zrób mi tak padłem z B3 to Ci piwo stawiam :P
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 sie 2004, 18:10
Posty: 2737 (1/10)
Skąd: Tychy
Auto: na gaz

Postprzez qlesh » 16 lis 2007, 19:07

Sokool ale co? Nie jedzie Ci to pod górkę? :P Zależy jaka górka jeszcze i jaką prędkością ją atakujesz ;)
Noś odblaski i żyj When I go driving I stay in my lane but getting cut off it makes me insane I open the glove box reach inside I'm gonna wreck this fucker's ride...Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 lut 2005, 03:28
Posty: 1628 (0/1)
Skąd: Tychy
Auto: matyczna ośmiobiegowa

Postprzez brii » 16 lis 2007, 21:28

Sokool – przed górką zawsze się rozpędź, pod górkę utrzymując prędkość spalisz więcej niż przy rozpędzaniu się na równym :) Jak odpowiednio szybko zaatakujesz to będzie git ;)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8975 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez Sokool » 16 lis 2007, 22:39

brii napisał(a):Sokool – przed górką zawsze się rozpędź, pod górkę utrzymując prędkość spalisz więcej niż przy rozpędzaniu się na równym Jak odpowiednio szybko zaatakujesz to będzie git

Wiem. Ale B3 ma zdecydowanie za mało momentu i jak jest górka a nie delikatna pochyłość to i tak trzeba redukować i kręcić żeby pojechało.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 sie 2004, 18:10
Posty: 2737 (1/10)
Skąd: Tychy
Auto: na gaz

Postprzez BratCukierka » 16 lis 2007, 22:41

Sokool napisał(a):Wiem. Ale B3 ma zdecydowanie za mało momentu i jak jest górka a nie delikatna pochyłość to i tak trzeba redukować i kręcić żeby pojechało.


Coś słabe masz te B3 :P
Forumowicz
 
Od: 24 cze 2006, 20:21
Posty: 3953
Skąd: Brodnica
Auto: Toyota Yaris Hybrid '19

Postprzez Bahamut » 30 lis 2007, 16:25

Przeczytałem kiedyś fachową opinię twierdzącą, że lepiej jest zostawić samochód na biegu bez dodawania gazu (np podjeżdżając do skrzyżowania) niż wrzucać szybko luźny bieg. Ponoć samochód na biegu bez dodawania gazu pali mniej benzyny, niż na luzie... Z kolei mój znajomy twierdzi, że ta zasada dotyczy tylko "nowych" samochodów.

Czy ktoś mógłby rzucić nieco światła na ten problem? ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 lis 2007, 14:39
Posty: 46
Skąd: Gdynia
Auto: 323f BA Z5

Postprzez Siw-y » 30 lis 2007, 16:31

podczas hamowa silnikiem paliwo jest do pewnej prędkości obrotowej całkowicie odcinane i spalanie jest bliskie zeru, natomiast podczas dojeżdżania na luzie spala około 1-2 l/h
Obrazek
¼ – 16,851s
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2006, 13:36
Posty: 9625 (2/42)
Skąd: Warszawa
Auto: présidentiel

Postprzez Bahamut » 30 lis 2007, 17:04

Właśnie o takie info mi chodziło ;) Dzięki za konkretną o dokładną odpowiedź.
Bez Mazdy nie ma jazdy | Mazda Nie Dla Błazna
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 lis 2007, 14:39
Posty: 46
Skąd: Gdynia
Auto: 323f BA Z5

Postprzez Straight Edge Boy » 30 lis 2007, 17:04

twój znajomy w pewnym sensie miał racje wszystko zależy co wg niego jest starym samochodem :D
nie jestem fachurom ale wydaje mi sie , że przy wtrysku a gaźnik to jest ta różnica .
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 wrz 2006, 23:17
Posty: 44
Skąd: częstochowa
Auto: mazda 323 F 95r

Postprzez Xenocyd » 30 lis 2007, 17:08

Poza spalaniem na plus za hamowaniem silnikiem przemawiaja jeszcze dwie kwestie – w razie czego nie musisz wrzucac biegu, wciskasz tylko gaz i mozesz sie ewakuowac w razie zagrozenia, lub gdy zrobi sie zielone w trakcie dojezdzania do skryzowania. Dodatkowo hamujac silnikiem w takich warunkach jak teraz zostawiasz mniej do roboty dla hamulcow – czyli mniejsza szansa zerwania przyczepnosci.
W miescie mozna zauwazyc, ze wiekszosc kierowcow zapomniala o tej mozliwosci lub nie potrafi jej zastosowac.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 maja 2007, 12:01
Posty: 2277 (102/158)
Skąd: czymiasto
Auto: Mietek

Postprzez Bahamut » 30 lis 2007, 17:41

Całe szczęście gaźnika nie mam =D Więc zacznę szkolić się w hamowaniu silnikiem ;)

Tylko czy to hamowanie silnikiem nie wpływa jakoś negatywnie na samochód?

Przy jakich obrotach powinno się redukować bieg dla najlepszego efektu?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 lis 2007, 14:39
Posty: 46
Skąd: Gdynia
Auto: 323f BA Z5

Postprzez Bartek1986 » 30 lis 2007, 18:26

Bahamut napisał(a):Przy jakich obrotach powinno się redukować bieg dla najlepszego efektu?


Przy jakich chcesz ;) żeby nie spadały poniżej powiedzmy 2krpm, albo 1.5krpm i będzie dobrze :) A jeżeli chodzi o twoje pytanie, to zależy od wielu czynników, jak chcesz osiągnąć najlepszy efekt dźwiękowy to przy 7kprm na " trójce " wrzuć " dwójkę " <lol> A tak poważnie to trochę na pewno przyspiesza zużycie sprzęgła i takie tam, ale nie sądzie, że w takim stopniu, żebyś to kiedykolwiek zauważył :) Ja hamuję silnikiem ZAWSZE od jakiś 100kkm i sprzęgło jak nówka :D a redukuje czasami przy wysokich obrotach :)
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 wrz 2005, 13:44
Posty: 1814 (45/48)
Skąd: Lublin
Auto: Impreza GF8 GT
Impreza GF8 GT
Impreza GC8 GT Nardi Torino
Impreza GF8 STi
Impreza GC8 STi +++
Volvo S80 V8

Postprzez Bahamut » 30 lis 2007, 18:40

Heheh! Trochę się martwiłem, bo przy zredukowaniu biegu czuć LEKKIE szarpnięcie... mam nadzieję, że to normalne? Już idę do samochodu poćwiczyć =D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 lis 2007, 14:39
Posty: 46
Skąd: Gdynia
Auto: 323f BA Z5

Postprzez Siw-y » 30 lis 2007, 18:56

nie redukuje się biegów przy hamowaniu silnikiem

nawet jak masz 4 to jedziesz na niej aż prawie do zatrzymania (ja trzymam do jakichś 1-1,5 k RPM)
Obrazek
¼ – 16,851s
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2006, 13:36
Posty: 9625 (2/42)
Skąd: Warszawa
Auto: présidentiel

Postprzez Bartek1986 » 30 lis 2007, 18:59

Bez redukcji to nazwał bym to " dojeżdżaniem do skrzyżowania na biegu ", do hamowania trzeba sobie pomachać :P
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 wrz 2005, 13:44
Posty: 1814 (45/48)
Skąd: Lublin
Auto: Impreza GF8 GT
Impreza GF8 GT
Impreza GC8 GT Nardi Torino
Impreza GF8 STi
Impreza GC8 STi +++
Volvo S80 V8

Postprzez Inte » 30 lis 2007, 19:27

Bahamut napisał(a):Heheh! Trochę się martwiłem, bo przy zredukowaniu biegu czuć LEKKIE szarpnięcie... mam nadzieję, że to normalne? Już idę do samochodu poćwiczyć =D


po prostu puszczaj sprzęgło trochę wolniej :)

ja przy okazji mam takie małe pytanie dotyczące spalania na postoju, kiedy auto stoi na luzie no nie wiem np. przy MC drive :) ile może wtedy palić?
bo mój sąsiad miał przez pewien czas 750-tke z tym miernikiem spalania i na postoju pokazywało mu 19 a mówi, że jak jedzie spokojnie to z granicach 20 się mieści (inna sprawa, że tym sie nie dało jeździć spokojnie)
Obrazek
Bo tu kończy się rozsądek a zaczyna się Mazda ;)
IRC
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 cze 2007, 17:30
Posty: 470
Skąd: Reda/HH
Auto: była 323BG| jest 626 GE 97 1,8

Postprzez Sokool » 1 gru 2007, 00:02

Inte napisał(a):po prostu puszczaj sprzęgło trochę wolniej

Międzygaz też pomaga.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 sie 2004, 18:10
Posty: 2737 (1/10)
Skąd: Tychy
Auto: na gaz

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

Moderator

Moderatorzy Opinie i Poradniki