Mazda 3 BP – TPMS
A pomijając odczyt ciśnienia przez czujniki TPMS, czy są jakieś przeciwskazania do sezonowej zamiany kół osi przedniej z kołami osi tylnej (ew. samych opon), aby zapewnić równomierne zużywanie się opon w autach z napędem na przednią oś?
Nie ma żadnych przeciwwskazań co do zamiany kół/opon przód/tył tak samo jak nie ma przeciwwskazań co do napędu osi przedniej , tylnej czy też 4x4.
Wręcz jest to zalecane z powodu nierównomiernego zużywania się bieżnika na osiach czy też ząbkowania. O rotacji opon można też przeczytać w samej instrukcji obsługi auta.
Wręcz jest to zalecane z powodu nierównomiernego zużywania się bieżnika na osiach czy też ząbkowania. O rotacji opon można też przeczytać w samej instrukcji obsługi auta.
perot napisał(a):Moim zdaniem po założeniu kół z czujnikami i przejechaniu paru kilometrów Mazda po odbiorze sygnału z czujnika przypisuję je do odpowiedniej strony. Można powiedzieć coś na zasadzie skanowania jak wifi w telefonie.
No ale właśnie skąd wie, do której strony przypisać? Co dokładnie masz na myśli porównując do skanowania WiFi?
Dopisano 16 sie 2021, 23:21:
krabdul napisał(a):A może są jakieś odbiorniki krótszego zasięgu przy każdym z kół i albo widzą tylko po jednym zaworze albo przypisują ten z najsilniejszym sygnałem? Zgaduję
Jest to jakaś koncepcja, ale wydaje mi się mało prawdopodobna. Osobne odbiorniki to niepotrzebne koszty i szczerze mówiąc nie spotkałem się z takim rozwiązaniem (nie to, żebym miał doświadczenia z wieloma takimi systemami). Różnice w sygnale przy takich małych odległościach wydają się trudne do wydzielenia... Może masz rację, ale na razie czekam na bardziej przekonujące teorie
Generalnie dokupując czujnik zakładamy je jakkolwiek i auto to ogarnia i to jest dobre.
Niewątpliwie. Ale ciekawie mnie właśnie, jak to ogarnia bez żadnej podpowiedzi, który czujnik jest przy którym kole.
Kiedyś jechałem zafirą z wypożyczalni i miała duży rozstrzał ciśnień. Podjechałem na stację i pompując prawy tył przybywało w lewym przodzie. Chwilę było trzeba rozgryźć system by wyregulować ciśnienia Komuś się nie chciało przypisać czujników.
Moje pytanie wzięło się właśnie stąd, że od niedawna jestem posiadaczem samochodu z aktywnym TPMS i procedura rejestracji czujników jest skomplikowana – wymaga ustawienia konkretnych ciśnień w konkretnych kołach (w każdym innego) i potem robienia innych dziwnych rzeczy. Ew. wizyty w serwisie i zapłacenia za to
Wcześniej miałem tylko samochody z pasywnym TPMS (opartym na czujnikach ABS) i dlatego kwestia zaczęła mnie zastanawiać – jak BP to robi, że nie trzeba nic ustawiać.
Wyjaśnia, chociaż nie do końca Cytat z artykułu:
Podsumowując – są różne sposoby, robi się samo albo nie Jak działa ta "autolokacja" nie napisano, ale teraz przynajmniej wiadomo, czego szukać
Skąd centrala pojazdu wie, że dany sensor jest zainstalowany w określonym kole? Każdy czujnik ma swój indywidualny numer, zwany numerem ID. Jest on również zapisany w centrali TPMS wraz z informacją o położeniu danego koła w pojeździe. Jak „wpisać” do centrali TPMS numer ID w przypadku wymiany sensora na nowy albo po zalecanej okresowej rotacji kół? W zależności od producenta pojazdu jest na to kilka możliwości. Część samochodów ma funkcję tzw. autolokacji w jednym ze standardów: LOS, PAL, WAL lub SAL. Mówiąc krótko: pojazd sam rozpoznaje umiejscowienie poszczególnych czujników przy udziale kierowcy (przez wymuszenie trybu przyuczania za pośrednictwem menu ustawień pojazdu) lub automatycznie – bez udziału kierowcy. Proces ten realizowany jest w trakcie jazdy. Kolejną grupą są pojazdy, które wymagają podłączenia urządzenia diagnostycznego i „wpisania” numerów ID oraz odpowiadających im pozycji kół do centrali TPMS. Zaś w samochodach z trzeciej grupy wprowadzenie centrali TPMS w tryb „nauki” wymaga zazwyczaj zastosowania szeregu czynności (odpowiedniej sekwencji naciśnięć przycisków na desce rozdzielczej, uruchomienia zapłonu, naciśnięcia pedału hamulca itp.). Gdy tryb ten zostanie uruchomiony, należy w odpowiedniej kolejności wzbudzić każdy z czujników za pomocą urządzenia diagnostycznego TPMS.
Podsumowując – są różne sposoby, robi się samo albo nie Jak działa ta "autolokacja" nie napisano, ale teraz przynajmniej wiadomo, czego szukać
Cytat przez autotranslator z https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_TPMS
"Większość bezpośrednich systemów TPMS wykorzystuje radio o ultrawysokiej częstotliwości (UHF) w jednym z „nielicencjonowanych” pasm ISM (przemysłowych, naukowych i medycznych) do przesyłania danych, [7] często około 434 MHz w Europie i 315 MHz w większości reszta świata. W niektórych systemach w pobliżu każdego koła znajduje się oddzielny odbiornik lub antena, podczas gdy częściej występuje pojedynczy odbiornik, który odbiera dane ze wszystkich kół pojazdu. Zwykle ten odbiornik jest również używany do zdalnego systemu dostępu bezkluczykowego (RKE), ponieważ zwykle wykorzystuje on również transmisje radiowe UHF "
"Lokalizacja
Jeśli istnieje wiele anten lub odbiorników, umożliwia to lokalizację modułu TPM w taki sposób, że pojazd może rozpoznać, z którego koła pochodzą dane dotyczące ciśnienia. Alternatywą dla tej metody jest zaprogramowanie pojazdu w momencie produkcji z pozycją opony wraz z numerem seryjnym TPM. Dzięki temu pojazd może wyświetlić, która opona ma niskie ciśnienie. [10]
Ponadto niektóre pojazdy mają nadajniki radiowe o niskiej częstotliwości zamontowane w pobliżu każdego koła, które można wykorzystać do wymuszenia nadawania poszczególnych modułów TPM do woli. Zazwyczaj wykorzystują one technologię podobną do tagów RFID 125 kHz , w których przesyłane pole jest głównie magnetyczne i może być łatwo wykryte przez małą antenę LF umieszczoną w module TPM. Ta metoda lokalizacji jest często określana jako system wysokoliniowy.
Antena LF jest również często używana przez moduł TPM do konfiguracji i do wymuszenia transmisji, aby pojazd mógł ponownie nauczyć się lokalizacji, jeśli czujnik zostanie zmieniony lub koła zostaną obrócone w celu wyrównania zużycia bieżnika.
Trzecia metoda wykorzystuje siłę sygnału UHF, która jest proporcjonalna do odległości modułu TPM od odbiornika. Jeśli odbiornik znajduje się z przodu pojazdu, sygnał z TPM przedniego koła będzie silniejszy niż z tylnych kół.
Moduł TPM ma również sposób wykrywania kierunku obrotu każdego koła w celu zidentyfikowania, po której stronie pojazdu znajduje się moduł TPM, a informacja ta stanowi część komunikatu przesyłanego do pojazdu. Ta kombinacja pozwala na identyfikację właściwego koła."
No to 2 możliwości trafiłem a tą z rozpoznaniem kół po ich obrotach już miałem w głowie
"Większość bezpośrednich systemów TPMS wykorzystuje radio o ultrawysokiej częstotliwości (UHF) w jednym z „nielicencjonowanych” pasm ISM (przemysłowych, naukowych i medycznych) do przesyłania danych, [7] często około 434 MHz w Europie i 315 MHz w większości reszta świata. W niektórych systemach w pobliżu każdego koła znajduje się oddzielny odbiornik lub antena, podczas gdy częściej występuje pojedynczy odbiornik, który odbiera dane ze wszystkich kół pojazdu. Zwykle ten odbiornik jest również używany do zdalnego systemu dostępu bezkluczykowego (RKE), ponieważ zwykle wykorzystuje on również transmisje radiowe UHF "
"Lokalizacja
Jeśli istnieje wiele anten lub odbiorników, umożliwia to lokalizację modułu TPM w taki sposób, że pojazd może rozpoznać, z którego koła pochodzą dane dotyczące ciśnienia. Alternatywą dla tej metody jest zaprogramowanie pojazdu w momencie produkcji z pozycją opony wraz z numerem seryjnym TPM. Dzięki temu pojazd może wyświetlić, która opona ma niskie ciśnienie. [10]
Ponadto niektóre pojazdy mają nadajniki radiowe o niskiej częstotliwości zamontowane w pobliżu każdego koła, które można wykorzystać do wymuszenia nadawania poszczególnych modułów TPM do woli. Zazwyczaj wykorzystują one technologię podobną do tagów RFID 125 kHz , w których przesyłane pole jest głównie magnetyczne i może być łatwo wykryte przez małą antenę LF umieszczoną w module TPM. Ta metoda lokalizacji jest często określana jako system wysokoliniowy.
Antena LF jest również często używana przez moduł TPM do konfiguracji i do wymuszenia transmisji, aby pojazd mógł ponownie nauczyć się lokalizacji, jeśli czujnik zostanie zmieniony lub koła zostaną obrócone w celu wyrównania zużycia bieżnika.
Trzecia metoda wykorzystuje siłę sygnału UHF, która jest proporcjonalna do odległości modułu TPM od odbiornika. Jeśli odbiornik znajduje się z przodu pojazdu, sygnał z TPM przedniego koła będzie silniejszy niż z tylnych kół.
Moduł TPM ma również sposób wykrywania kierunku obrotu każdego koła w celu zidentyfikowania, po której stronie pojazdu znajduje się moduł TPM, a informacja ta stanowi część komunikatu przesyłanego do pojazdu. Ta kombinacja pozwala na identyfikację właściwego koła."
No to 2 możliwości trafiłem a tą z rozpoznaniem kół po ich obrotach już miałem w głowie
Czy moglibyście podać nr oryginalnych czujników tmps oraz jakichś sprawdzonych zamienników? Kupiłem felgi na zimę i szukam teraz czujników ale jeżeli są jakieś zamienniki w dobrej cenie które działają to takie bym wolał. Kolejne pytanie – czy te czujniki są zintegrowane z zaworem powietrza czy oddzielnie się kupuje zawór przystosowany do nich i oddzielnie czujnik? Pan z aso powiedział, że są zintegrowane. Pytam bo kupiłem felgi w aso i były w nich w komplecie zaworki które nie są przystosowane do żadnych czujników
Numer czujników to BB03-37-140.
https://mazdaczesci.pl/produkt/czujnik- ... czujnikami
Czujniki są z zaworkami.
https://mazdaczesci.pl/produkt/czujnik- ... czujnikami
Czujniki są z zaworkami.
Ja kupiłem oryginały 2 lata temu za 580 PLN za komplet. Wtedy raczej nie było mowy o żadnych zamiennikach czegokolwiek do tego auta. Ale teraz może da się coś znaleźć. Zapytaj kogoś kto handluje takimi uniwersalnymi czujnikami.
Podkopnik napisał(a):A czy istnieje tańsza działająca bez problemów alternatywa w stosunku do oryginału?
Ja dokupiłem komplet felg i nie założyłem oryginalnych czujników Mazdy, tylko firmy Autel i wszystko działa ogółem ok, poza jedną rzeczą – co jakiś czas komputer wyłapuje błąd "algorytmu wyliczenia ciśnienia w oponach" i wtedy muszę podpiąć kompa i skasować błąd. Przez 3 miesiące taki błąd wyskoczył mi dwukrotnie.
W wulkanizacji powiedzieli mi natomiast,że czujniki przypisane są do koła, ale wydaje mi się,że można je zamieniać miejscami.
G0rdon napisał(a):Podkopnik napisał(a):A czy istnieje tańsza działająca bez problemów alternatywa w stosunku do oryginału?
Ja dokupiłem komplet felg i nie założyłem oryginalnych czujników Mazdy, tylko firmy Autel i wszystko działa ogółem ok, poza jedną rzeczą – co jakiś czas komputer wyłapuje błąd "algorytmu wyliczenia ciśnienia w oponach" i wtedy muszę podpiąć kompa i skasować błąd. Przez 3 miesiące taki błąd wyskoczył mi dwukrotnie.
W wulkanizacji powiedzieli mi natomiast,że czujniki przypisane są do koła, ale wydaje mi się,że można je zamieniać miejscami.
jaki masz interfejs do diagnostyki?
Witajcie
Od kilku miesięcy uważnie śledzę forum i dzięki Wam udało mi się rozwiązać kilka problemów i dowiedzieć wielu przydatnych rzeczy – dzięki!
Tym razem mam jednak pytanie na które odpowiedzi nie udało mi się znaleźć, a które zapewne dla wielu z Was jest banalne, albo wręcz bez sensu.
Czy możliwe (a jeżeli tak to na ile skomplikowane dla wulkanizatora) jest przełożenie czujników TMPS z felg 18 (takie mam oryginalnie) na nowe felgi 16 kupione bez czujnika? Czy taki "przełożony czujnik" będzie normalnie działał i czy wymaga jakiegoś programowania, ustawiania itp. tak jak trzeba to zrobić z nowym czujnikiem?
Od kilku miesięcy uważnie śledzę forum i dzięki Wam udało mi się rozwiązać kilka problemów i dowiedzieć wielu przydatnych rzeczy – dzięki!
Tym razem mam jednak pytanie na które odpowiedzi nie udało mi się znaleźć, a które zapewne dla wielu z Was jest banalne, albo wręcz bez sensu.
Czy możliwe (a jeżeli tak to na ile skomplikowane dla wulkanizatora) jest przełożenie czujników TMPS z felg 18 (takie mam oryginalnie) na nowe felgi 16 kupione bez czujnika? Czy taki "przełożony czujnik" będzie normalnie działał i czy wymaga jakiegoś programowania, ustawiania itp. tak jak trzeba to zrobić z nowym czujnikiem?
- Od: 5 lis 2021, 07:54
- Posty: 4
- Auto: Mazda 3, 2.0, 150 KM, Kanjo + pakiet sport, 2020
Przełożyć jak najbardziej można nie jest to nic skomplikowanego. Czujniki po przełożeniu same zostaną wykryte przez auto i tak samo zaprogramowane. W instrukcji auta jest wzmianka o programowaniu czujników.
Kamil23 co chcesz programować skoro czujnik masz te same? Bardziej martwiłbym się aby nie uszkodzić czujnika podczas przekładki ( rozumiem że chcesz to zrobić jednorazowo a nie przekładać co pół roku). Ja jeżdżę na jednym komplecie felg ze zmianami opon. Niejednokrotnie felga trafiła na inne miejsce i żadnych tego objawów nie było.
Dzięki za odpowiedzi. Tak – mam na myśli jednorazowe przełożenie czujników, już na stałe. Również planowałem po prostu kupić opony zimowe 18, ale widząc ceny opon niskoprofilowych (a takie są potrzebne przy kołach 18) oraz czytając o wadach i zaletach 16 i 18 zacząłem się zastanawiać nad zmianą rozmiaru na mniejszy na stałe. Brałem też pod uwagę założenie na oryginalne felgi 18 opon wielosezonowych, ale podobno przy niskim profilu częściej trzeba robić wyważanie, więc ważny argument za wielosezonowymi przepadł. Do tego (przynajmniej na Oponeo) pasujących wielosezonowych opon na felgi 18 jest raptem 6. No ale, to już temat do innego działu.
Zmieniając nieco sytuację. Czy jeżeli założę inny komplet kół, który wcześniej był używany w innej Maździe (oczywiście biorąc pod uwagę że wymiary są odpowiednie i koła pasują), to czujniki zadziałają automatycznie, czy może będzie potrzebna jakaś dodatkowa ingerencja, programowanie itp.?
Zmieniając nieco sytuację. Czy jeżeli założę inny komplet kół, który wcześniej był używany w innej Maździe (oczywiście biorąc pod uwagę że wymiary są odpowiednie i koła pasują), to czujniki zadziałają automatycznie, czy może będzie potrzebna jakaś dodatkowa ingerencja, programowanie itp.?
- Od: 5 lis 2021, 07:54
- Posty: 4
- Auto: Mazda 3, 2.0, 150 KM, Kanjo + pakiet sport, 2020
Jeżdżę latem i zimą na 18, i nawet nie brałem pod uwagę 16. Opinie opiniami, ja robię po swojemu.
O ile dobrze pamiętam, to któryś z kolegów na forum wspominał że robi przekładkę całych kół, bez żadnego programowania ( chyba nawet w tym wątku). Więc jeżeli czujniki będą tego samego typu to problemów nie będzie
O ile dobrze pamiętam, to któryś z kolegów na forum wspominał że robi przekładkę całych kół, bez żadnego programowania ( chyba nawet w tym wątku). Więc jeżeli czujniki będą tego samego typu to problemów nie będzie
Ja mam 2 kpl 18" i w obu oryginalne czujniki. Ani przy montażu, ani przy zmianie kół nic absolutnie nie trzeba robić, ale w przypadku np jakiejś anomalii zaraz po zmianie trzeba uzbroić się w chwilę cierpliwości. Ostatnio zmieniałem na zimówki i wulkanizator chyba się zagadał przy pompowaniu, bo jedno koło miało 0.3 bara więcej niż pozostałe. Najpierw wskazywało lewy tył, ale po paru kilometrach to z większym ciśnieniem widział już z przodu po lewej. Po kolejnych paru nic się nie zmieniało, więc spuściłem trochę powietrza paluchem i już ubywało z tego koła co powinno.
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości