Akumulator – kilka pytań

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez AdrianT » 26 maja 2021, 17:00

Palmer napisał(a):Ostatecznie kupiłem ładowarkę NOCO Genius 5. Miałem zagwozdkę, bo ponoć konkurencyjny CTEK MXS 5.0 uchodzi za mniej awaryjny, a przynajmniej tak twierdzi sklep, który ma w ofercie ładowarki obu tych firm. NOCO ma 3, a CTEK 5 lat gwarancji.
Wracając jednak do mojego nabytku. Pierwsze wrażenie
bardzo dobre. Na zdjęciach wydawał się znacznie większy,
a w rzeczywistości jest zwarty i poręczny, a przy tym sprawia wrażenie solidnego. Instrukcja trochę zamotana z tymi kolorami lampek informacyjnych, ale jak zrobię pierwszy cykl ładowania to mam nadzieję, że wszystko stanie się dla mnie jasne i klarowne.
W instrukcji jest informacja, by tryb REPAIR przeprowadzać na akumulatorze odłączonym od instalacji elektrycznej. Czy rzeczywiście jest to konieczne?

Nie mam po ręką jakiegoś starego akumulatora 12V do podtrzymania zasilania na czas ładowania akumulatora fabrycznego, ale mam prosty prostownik Bosch KL 1204, którego używałem do ładowania aku w poprzednim aucie. Czy można wykorzystać go do tego celu czy też jednak może nie być to dobry pomysł i bezpośrednim źródłem prądu dla instalacji auta powinien być akumulator?


Możesz śmiało podłączyć, nie będzie i nie będziesz miał żadnych problemów. Dużo musisz podciągnąć gęstość?
Forumowicz
 
Od: 15 wrz 2020, 08:16
Posty: 110 (0/10)
Auto: Mazda 3 BP Sedan 2.0 Skyactiv-X, AT6, Enso

Postprzez Palmer » 26 maja 2021, 18:12

OK, tak zrobię. Dzięki.
Nie mierzyłem gęstości, ale za każdym razem, jak dokonuję pomiaru napięcia (po 24 h od zgaszenia silnika), wynosi ono 12,2 V. Wskazuje to już na poważne rozładowanie akumulatora i zapewne dość duży ubytek gęstości elektrolitu, a więc też w jakimś stopniu jego zasiarczenie.

A propos pomiaru gęstości elektrolitu. W której celi odbudowa gęstości trwa zwykle najdłużej (jest najwolniejsza)? Jeśli dobrze kojarzę to jest to chyba ta najbliżej bieguna ujemnego akumulatora. Nie chcę sprawdzać gęstości każdej celi i pomiar tylko w jednej przyjąć za punkt odniesienia.

Edit: zmotywowałeś mnie i zmierzyłem wcz. gęstość po 2 h od zakończenia jazdy (prawidłowo powinno się odczekać dobę) i wyniosła ona na celi, przy biegunie minusowym 1,23 g/cm^3.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 lip 2020, 08:21
Posty: 431 (104/28)
Skąd: woj. dolnośląskie
Auto: Mazda3 BP 110 kW, AT '20

Postprzez AdrianT » 27 maja 2021, 09:53

To nie jest tak źle. Włącz jedno normalne ładowanie plus jedno repair i sprawdź jak będzie ,a w razie potrzeby powtórz repair. Najlepiej sprawdzić wszystkie cele. W ostateczności pierwsze przy biegunach.
Forumowicz
 
Od: 15 wrz 2020, 08:16
Posty: 110 (0/10)
Auto: Mazda 3 BP Sedan 2.0 Skyactiv-X, AT6, Enso

Postprzez Palmer » 30 maja 2021, 10:30

AdrianT napisał(a):To nie jest tak źle. Włącz jedno normalne ładowanie plus jedno repair i sprawdź jak będzie ,a w razie potrzeby powtórz repair. Najlepiej sprawdzić wszystkie cele. W ostateczności pierwsze przy biegunach.

Zauważ tylko, że ta gęstość mierzona była w temperaturze 15 °C, co pewnie jeszcze ją zawyżyło.
Nie wiem czy ma to znaczenie, ale wolę się upewnić. Czy na czas ładowania podłączonego do instalacji akumulatora, auto mam zaryglować czy z uwagi na podniesioną maskę zostawić otwarte? Chcę ograniczyć "monolog wewnętrzny" różnych systemów pokładowych i pozostanie ich w uśpieniu. Nie wiem też jak zareaguje system alarmowy w sytuacji, w której zamykam auto z niezamkniętą maską.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 lip 2020, 08:21
Posty: 431 (104/28)
Skąd: woj. dolnośląskie
Auto: Mazda3 BP 110 kW, AT '20

Postprzez worn » 30 maja 2021, 10:48

Ładowałem akumulator wpięty do instalacji. Maska otwarta, auto zamknięte – nic złego się nie działo i alarm się nie odpalał, więc możesz spokojnie tak zrobić. ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2020, 19:42
Posty: 320 (27/43)
Skąd: ZS
Auto: Mazda 3 BP
2.0 Skyactiv-X 180 KM MT
Kanjo 2019

Postprzez Palmer » 31 maja 2021, 11:21

worn napisał(a):Ładowałem akumulator wpięty do instalacji. Maska otwarta, auto zamknięte – nic złego się nie działo i alarm się nie odpalał, więc możesz spokojnie tak zrobić. ;)

Tak zrobiłem i rzeczywiście nic się nie działo. Nawet specjalnie opakowałem kluczyk folią aluminiową i pozostałem w garażu przez 40 min., przy okazji obserwując proces ładowania. Nie było żadnych odgłosów charakterystycznych dla wzbudzania systemów pokładowych:)

Wracając do moich zmagań z ładowaniem akumulatora i próby podniesienia gęstości elektrolitu do wzorcowej wartości 1,28 g/cm^3...
Napięcie początkowe na zaciskach akumulatora po 6 h od zakończenia jazdy wynosiło 12,4 V czyli akumulator na starcie był już niedoładowany.
Wykonałem pierwszy standardowy cykl ładowania. Nie wiem dokładnie po jakim czasie się zakończył, ale po ok. 14 h na ładowarce wolno już migała zielona lampka wskazująca, że ładowarka przełączyła się w tryb podtrzymujący naładowanie akumulatora. Na multimetrze odczytałem napięcie 13,0 V, które bardzo powoli spadało. Po tym etapie nie mierzyłem gęstości elektrolitu tylko od razu odpaliłem na ładowarce NOCO Genius 5 tryb "Repair"
(nawiasem mówiąc, postępując zgodnie z instrukcją obsługi ładowarki, czyli przytrzymując przez 3 s przycisk "MODE" w stanie gotowości, nie idzie wywołać trybu "Repair"; trzeba poczekać 5 s aż załączy się tryb ładowania "6 V", a następnie, wciskając kolejno "MODE", przejść przez inne tryby aż uaktywni się pożądany tryb "Repair").
Napięcie ładowania ustabilizowało się po kilkudziesięciu minutach na poziomie 15,3 V, a z akumulatora wydobywał się odgłos bulgoczącego elektrolitu. Po zakończeniu tego trybu, który zgodnie z instrukcją obsługi trwał równe 4 h, zmierzyłem gęstość elektrolitu, która w temperatura otoczenia 14 °C na celi przy biegunie minusowym wynosiła 1,23 g/cm^3, a przy biegunie dodatnim 1,24 g/cm^3.
Zgodnie z sugestią uruchomiłem po raz drugi tryb "Repair" i zostawiłem na całą noc. Temp. otoczenia nie zmieniła się i wynosiła 14 °C, a napięcie na zaciskach akumulatora ustabilizowało się na poziomie 15,4-15,5 V. Warto nadmienić, że instrukcja ładowarki podaje dla tego trybu napięcie 16,5V, ale pewnie jest to wartość maksymalna (teoretyczna) i zależna od wielu zmiennych, jak: typ akumulatora, wyjściowy poziom naładowania i temp. otoczenia).
Nazajutrz (czyli dzisiaj) napięcie akumulatora wynosiło 13,1 V a gęstość na celi przy "–" 1,24 g/cm^3, a na celi przy "+" 1,25 g/cm^3. Gęstość wzrosła zatem jedynie o 0,01 g/cm^3 :(
Niestety jeden tryb ładowania standard, trwający 12 h i dwa tryby "Repair" po 4 h każdy nie odbudowały gęstości mojego akumulatora. Nie wiem czy można z tego jakieś logiczne wnioski wysnuć. Za tydzień ponowię próbę odzyskania gęstości wzorcowej elektrolitu na poziomie 1,28 g/cm^3. Myślę, że nie ma sensu męczyć go tak często podwyższonym napięciem.

Czy ktoś wie jaki symbol ma akumulator w naszych "3" BP? Ponoć producentem jest japońska YUASA.
Załączniki
Rosnace napiecie ladowania w trybie REPAIR.jpg
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 lip 2020, 08:21
Posty: 431 (104/28)
Skąd: woj. dolnośląskie
Auto: Mazda3 BP 110 kW, AT '20

Postprzez artgeo » 31 maja 2021, 22:13

Ładowanie w trybie "repair" na podłączonych klemach przy takiej ilość elektroniki w aucie... odważnie. <nie>
Nie bez powodu, o czym pisałeś, producent ładowarki napisał w instrukcji, żeby używać tego trybu po wcześniejszym odłączeniu akumulatora od instalacji samochodu – z prostej przyczyny – napięcie rośnie powyżej 15V, a to nigdy nie jest dobry pomysł.
W instrukcji ładowania aku w BM jest mowa o bezpiecznym ładowaniu właśnie do 15V, co więcej – przy ponownym podłączaniu do instalacji auta po wcześniejszym upewnieniu się, że napięcie spadło poniżej 15V.
Czytam o problemach z aku w BP i mam deja vu :) – były 6 GJ/GL, potem 3 BM...
Czy ktoś może napisać co dokładnie zapakowano pod maską w BP?
Forumowicz
 
Od: 16 mar 2020, 09:23
Posty: 56 (1/8)
Skąd: Pomorskie
Auto: Mazda 3 BN, 2017, 179KM
Mazda 3 BM, 2014, 120KM

Postprzez lyteq » 13 cze 2021, 16:39

Ja zawsze ładuje prostownikiem na odpiętym aku. Nic się nie czyści, wszystkie przebiegi, ustawienia i inne radia normalnie działają i nic się nie gubi.

> jak dokonuję pomiaru napięcia (po 24 h od zgaszenia silnika), wynosi ono 12,2 V. Wskazuje to już na poważne rozładowanie akumulatora i zapewne dość duży ubytek gęstości elektrolitu, a więc też w jakimś stopniu jego zasiarczenie

Okropnie panikujecie. Teraz przy pandemii jeżdżę mniej, ostatnio byłem na przeglądzie i przy napięciu 11.8V tylko dali zalecenie by doładować akumulator. Rok temu było 10.8V to nawet doładowali prostownikiem przed oddaniem. Auto normalnie odpala zimą, ich tester pokazał 400A prąd rozruchowy.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 gru 2012, 18:32
Posty: 38 (6/1)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda 3 2019 BP 122KM Hikari

Postprzez AdrianT » 13 cze 2021, 18:46

Masz skóry? Jak z ustawieniem elektryki fotela?
Co do akumulatora. Mi też 3ka odpalała bez problemu, aż w końce bez jakichkolwiek znaków przestała. Przed wszystkimi akcjami.
Forumowicz
 
Od: 15 wrz 2020, 08:16
Posty: 110 (0/10)
Auto: Mazda 3 BP Sedan 2.0 Skyactiv-X, AT6, Enso

Postprzez zadra » 16 lip 2021, 07:35

Palmer napisał(a):każdy nie odbudowały gęstości mojego akumulatora. Nie wiem czy można z tego jakieś logiczne wnioski wysnuć. Za tydzień ponowię próbę odzyskania gęstości wzorcowej elektrolitu na poziomie 1,28 g/cm^3


wg mnie akumulator wykazuje już ślady zasiarczenia płyt. To co odłożyło się w postaci kryształków "soli" na płytach to właśnie TE braki w gęstości elektrolitu.
Można próbować odsiarczania różnymi metodami, co może pomóc ale i zaszkodzić.
Cokolwiek chciałbyś z tym robić, to i tak łatwiej i wygodniej wymienić akumulator.
Oczywiście niekoniecznie "już – teraz, natychmiast" bo jeśli auto odpala i nie wskazuje jeszcze, że słabsze aku mu przeszkadza, to po co się spieszyć..

Bierz po prostu pod uwagę, że jeszcze trochę posłuży i w każdej chwili szybko się może zbuntować..
Od biedy prawie na każdym kroku, nawet w marketach spozywczo- przemysłowych można na szybko ratować się zakupem gdyby coś nagle przestało działać.
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 17:07
Posty: 3144 (33/85)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez Palmer » 3 sie 2021, 11:48

@zadra, wg mnie też i zamierzam tak właśnie postąpić jak sugerujesz. Dam mu te dwa lata próby, co by nadgorliwie nie dokładać do interesu, i jeśli nadal będzie wymagać regularnego podładowywania to wymienię na nowy. Po przedstawieniu moich obserwacji producentowi, stwierdził on, że z moim kwasiakiem EFB jest wszystko w porządku:
Akumulator uznaje się za w pełni naładowany i sprawny, gdy gęstość elektrolitu jest większa, lub równa 1.25 g/cm3. Oczywiście w idealnym świecie maksymalna do uzyskania jest 1.29, ale na podstawie Pana pomiaru możemy stwierdzić z całą pewnością, że akumulator jest sprawny
Nie wiem skąd wzięło się u nich 1,29 skoro w korespondencji pisałem o wzorcowej gęstości 1,28 g/cm3, ale mniejsza z tym. A na moje podejrzenie zaś, że akumulator stracił bezpowrotnie sprawność, co mogło się stać, kiedy samochód stał kilka miesięcy w zimie, na placu importera i uległ skrajnemu rozładowaniu (napięcie spoczynkowe akumulatora wynosi poniżej 10,5-11,0 V), gdyż zaniedbano jego regularne podładowywanie, producent odpowiedział:
Odniosę się tylko do głębokiego rozładowania. Fakty są takie, że według procedur diagnostycznych, możemy mówić o głębokim rozładowaniu, gdy wartość spoczynkowa napięcia spada do wartości 9.6V (pomiar dokonany w temperaturze 21 oC.)

Cóż... Zeszłotygodniowy pomiar gęstości elektrolitu w pełni naładowanego akumulatora przyniósł wynik 1,25 – 1,26 g/cm3 (w temp. 23 °C), więc nie jest źle.

Z czystej ciekawości zmierzyłbym napięcie jakie podaje alternator (w trybie idle i stress) oraz straty na kablach na odcinku pomiędzy alternatorem, a akumulatorem. Czy ktoś orientuje się może czy da się to zrobić w przypadku ISG i czy jest tam w miarę łatwy dostęp do punktu, z którego wychodzi przewód dodatni?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 lip 2020, 08:21
Posty: 431 (104/28)
Skąd: woj. dolnośląskie
Auto: Mazda3 BP 110 kW, AT '20

Postprzez zadra » 3 sie 2021, 18:02

Po przedstawieniu moich obserwacji producentowi, stwierdził on, że z moim kwasiakiem EFB jest wszystko w porządku


Gdy akumulator zacznie "słabować" (nie ładuj na własną rękę ) podjedź do ASO i zażądaj kontroli akumulatora testerem obciążeniowym.
Może wyjdzie, że akku jest kiepskie i warto wymienić w ramach gwarancji albo dobrych praktyk po sprzedażowych :D ..
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 17:07
Posty: 3144 (33/85)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez Marcin_Mazda » 24 sie 2021, 21:00

zadra napisał(a):Gdy akumulator zacznie "słabować" (nie ładuj na własną rękę ) podjedź do ASO i zażądaj kontroli akumulatora testerem obciążeniowym.
Może wyjdzie, że akku jest kiepskie i warto wymienić w ramach gwarancji albo dobrych praktyk po sprzedażowych :D ..

Ja tak zrobiłem, poprosiłem o test obciążeniowy w ASO na Górczewskiej w Warszawie, powiedzieli, że nie ma akurat elektryka.
Umówiłem się na inny termin, zostawiłem auto, jak wróciłem poprosiłem o wynik testu, a oni nie byli w stanie mi go przestawić.
Powiedzieli tylko, że nie wykryli błędów.
Napisałem do Mazdy Polska, a oni odpisali, żebym wrócił do ASO na weryfikację akumulatora.
W końcu się poddałem, akumulator zaczął się rozładowywać po roku od zakupu auta, kupiłem ładowarkę i sam go doładowuję.
Początkujący
 
Od: 17 kwi 2020, 12:52
Posty: 7
Auto: Mazda 3 BP 2.0 Skyactive-g 122 KM

Postprzez paweł_TBU » 29 paź 2021, 08:10

Przedwczoraj żona wyszła z pracy wieczorem i skończyło się odpalaniem na kable... coż pech, mam zgłoszone do aso na gwarancji, jade 9 na jakieś testy ale zastanawiam się czy ktoś z Was kupował już aku do 3ki i może podać cene?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 sie 2019, 13:05
Posty: 704 (18/36)
Skąd: TBU
Auto: Mazda 3 BP sedan Hikari AT /Alfa Romeo Mito TB MA.

Postprzez k.siwczyk » 29 paź 2021, 08:40

paweł_TBU napisał(a):Przedwczoraj żona wyszła z pracy wieczorem i skończyło się odpalaniem na kable... coż pech, mam zgłoszone do aso na gwarancji, jade 9 na jakieś testy ale zastanawiam się czy ktoś z Was kupował już aku do 3ki i może podać cene?


Auto przeszło wgranie poprawki na aku? Bo jeśli tak to są jakieś żarty. W jaki sposób jest użytkowane auto? Jeździ długie czy krótkie dystansy? Wgrali masę systemów do auta po taniości, szczycą się ile to oni systemów mają w aucie, więcej niż konkurencja, a takie rzeczy... Jeśli taka sytuacja będzie i w moim egzemplarzu to na prawdę nic tylko się Mazdy pozbyć i nigdy więcej tej marki nie kupować, ominąć szerokim łukiem.
Forumowicz
 
Od: 15 lis 2020, 12:18
Posty: 378 (27/8)
Skąd: Świętokrzyskie
Auto: Mazda 3 BP 2019 Hikari MT6 122KM

Postprzez MM4zda » 29 paź 2021, 09:38

Raz Ci padł? łał :D, mnie 8x padł, a zawsze gdy sprzątam auto i są otwarte drzwi lub otwierane zamykane, systemy się budzą i pobiera prąd (Poprawki wszystkie wgrane) ciągłe wizyty w ASO że pada akumulator szybko, ale od początku coś był felerny chyba bo po odbiorze auta mi padł <lol> zgłaszając xx raz do aso ten sam problem wymienili akumulator na gwarancji bo coś nie trzymał elektrolitów i zwarcie jakieś się robiło ponoć, teraz mam nowy akumulator i na razie jest okej, jeszcze nie sprzątałem auta, a mało jeżdżę to prostownikiem ładuję zapobiegawczo <glupek2>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 wrz 2019, 14:00
Posty: 305 (3/25)
Auto: Mazda 3 BP Hikari + Luxury Black 2019

Postprzez k.siwczyk » 29 paź 2021, 10:29

MM4zda napisał(a):Raz Ci padł? łał :D, mnie 8x padł, a zawsze gdy sprzątam auto i są otwarte drzwi lub otwierane zamykane, systemy się budzą i pobiera prąd (Poprawki wszystkie wgrane) ciągłe wizyty w ASO że pada akumulator szybko, ale od początku coś był felerny chyba bo po odbiorze auta mi padł <lol> zgłaszając xx raz do aso ten sam problem wymienili akumulator na gwarancji bo coś nie trzymał elektrolitów i zwarcie jakieś się robiło ponoć, teraz mam nowy akumulator i na razie jest okej, jeszcze nie sprzątałem auta, a mało jeżdżę to prostownikiem ładuję zapobiegawczo <glupek2>


Na prawdę takie rzeczy to powinny kompletnie dyskwalifikować to auto. Takie rzeczy to mogą występować w 15 letnim samochodzie, a nie w nowym na, gwarancji. Aso to sobie po prostu robi jakieś jaja zamiast podchodzić poważnie do problemu. Niech się tym zajmą, a nie oststnio co do nich jeżdżą próbują mnie non stop zachęcać do położenia folii ochronnej na progi drzwi za bagatela 600 zł, no jakieś jaja za kawałek folii. Ja bym od razu wolał o wymianę akumulatora na gwarancji, bo coś jest nie tak z nimi. Auto swoje kosztuje, a oni sobie umywają rączki.
Forumowicz
 
Od: 15 lis 2020, 12:18
Posty: 378 (27/8)
Skąd: Świętokrzyskie
Auto: Mazda 3 BP 2019 Hikari MT6 122KM

Postprzez kkk255 » 29 paź 2021, 16:32

Totalnie nie oganiam tych problemów z aku.
U mnie jedna aktualizacja oprogramowania rok temu. I wszystko działa.
Słucham muzyki na postoju i poprostu korzystam z auta.
A auto stoi tygodniami nieużywane.
Przed aktualizacją rozładował się tylko raz.
Serio nie pomogła wam aktualizacja?
A profilaktyczne doładowywanie aku to raczej nie jest dobry pomysł
Forumowicz
 
Od: 24 sty 2020, 23:26
Posty: 188 (0/3)
Auto: Mazda 3 BP 2019 2.0 122 KM AT6 KANJO

Postprzez zadra » 29 paź 2021, 22:12

Na prawdę takie rzeczy to powinny kompletnie dyskwalifikować to auto. Takie rzeczy to mogą występować w 15 letnim samochodzie,

jak to się wszystko "zacofało"...
Wyobraź sobie, że kilka razy miałem 15-o letnie auta (i starsze też) a teraz jeżdżę 14-o letnią hondziną, a problemów z akumulatorem podobnych do Twoich nigdy nie uświadczyłem.
Bywało, że akku padł ze starości, to się wymieniło i dalej z pół dekady bez dodatkowego ładowania...
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 17:07
Posty: 3144 (33/85)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez Neonixos666 » 29 paź 2021, 22:31

kkk255 napisał(a):A profilaktyczne doładowywanie aku to raczej nie jest dobry pomysł


a dlaczego? przynajmniej raz w roku powinno się to robić.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 9463 (52/235)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 3 / 323