Wygłuszenie samochodu – efekty po

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez matesz » 22 lis 2022, 23:11

No więc pozbyłem się mojej MX-5RF i postanowiłem zostać przy maździe. Zakupiłem mazdę 3 w dość dobrym wypoasżeniu, fajny premium i wgl. Niestety przy ok 160 zaczyna się w nim robić trochę głośno, postanowiłem więc całość wygłuszyć...
Zanim przejdę dalej zwrócę uwagę na 2 elementy które pierwotnie zignorowałem:
– dźwięk jest skalą logarytmiczną: zmniejszenie z 84db do 78db oznacza zmniejszenie o 50%
– jeżeli będziesz siedział w pomieszczeniu gdzie jest 0 db będziesz słyszał krew płynącą w głowie – innymi słowy cokolwiek nie zrobisz nie da się zrobić tak, żeby było idealnie cicho

Zanim zaczniemy 2: jeżeli czytacie to z intencją wygłuszenia samemu kilka uwag:
– potrzebujesz zestawu do zdejmowania elementów tapicerki (więcej później)
– jeżeli naokoło modułu elektrycznego jest przestrzeń to prawdopodobnie pomaga ona w chłodzeniu tego modułu – nie zaklejaj szczelnie bo możesz go przegrzać
– większość gąbek, folii i mas jest praktycznie niemożliwa do ściągnięcia, nie zaklejaj kabli i śrub/nakrętek

materiały użyte:
-Masa bitumiczna (standardowa z alledrogo)
-pianka z zamkniętą ścianką 6mm i 20mm
-lita guma EDPM 2mm (zamiast mass loaded vinyl który jest praktycznie niedostępny w polsce)

Etap 1: bagażnik, tylne nadkola i słupki C
trudność: łatwy
Wymagane narzędzia: (chyba) 13 do zdjęcia górnych części tylnych kanap
materiały: masa bitumiczna (podłoga po stronie bagażnika), masa bitumiczna + gąbka 6mm (nadkola i słupki C)
Całą zabawę proponuję zacząć od bagażnika. Nie wymaga narzędzi, wszystko jest na klipsy, do tego tolerancje są całkiem duże
subiektywne zyski: trochę mniejszy hałas z tyłu na "głośnym asfalcie"
subiektywna wartość: bagażnik sam w sobie jest dobrze wygłuszony, wartościowe bardziej jako trening i w celu "kompletnego" wygłuszenia, jeżeli lecisz po łebkach zrób tylko nadkola

Etap 2: słupki B
trudność: bardzo łatwy
Wymagane narzędzia: paznokieć i krzyżak
materiały: masa + pianka 6mm + pianka 20mm
Cały słupek B trzyma się na 1 krzyżak (pod plakietką airbag) i klipsy. to co jest ważne to solidnie wygłuszyć górną część słupka WEWNĄTRZ, co przy grubszych rękach może nie być super łatwe. pianka 20mm nie zastępuje całkowicie masy bitumicznej ale jest dobrym półśrodkiem jeżeli nie jesteś w stanie sięgnąć rolką głęboko
subiektywne zyski: odgłosy wiatru przy dużych prędkościach koło głowy praktycznie wycięte
subiektywna wartość: dla osób narzekających na "uszczelki przy szybach" ten mod to jest must have. Będziecie zdziwieni jak dużo hałasu po prostu zniknie. poszedłbym na tyle daleko, żeby powiedzieć, że to daje więcej niż drzwi.

Etap 3: klapa bagażnika i drzwi
trudność: jprdl
Wymagane narzędzia: dedykowane narzędzia do zdejmowania tapicerki, zestaw kluczy i śrubokrętów
materiały: masa bitumiczna, pianka 6mm, pianka 20mm (opcjonalna)
Zacznę od klapy: całość na klipsy, zaczynamy z nad szyby i idziemy po nitce do kłębka, jedyna upierdliwość to rączka do chwytania klapy która jest na bardzo mocnych KLIPSACH – trzeba wyciągnąć.
Drzwi
Ojezu drzwi.
Ktokolwiek projektował klipsy powinien zająć się ogrodnictwem, bo projektowanie części samochodowych mu nie wychodzi, ale po kolei. Na YT jest dobry filmik pokazujący co trzeba w jakiej kolejności zdjąć. To czego ten filmik nie pokazuje to, że jest jakieś 15 klipsów co 10cm i każdy z nich utrzyma około 15kg. Bez dedykowanych szczypcy rozwierających nawet się nie podejmuj, tylko porysujesz lakier. na filmiku pan twierdzi, że nowe klipsy są lepsze i się nie łamią, mam samochód z 2022, łamałem średnio 4 klipsy per drzwi Samo instalowanie wygłuszenia dość łątwe, otwory są wystarczające i nie ma folii tylko wszystko jest na plastikowe zaślepki z uszczelkami.
subiektywne zyski: jazda przy ekranach wygłuszających, mijanie tirów, zamykanie drzwi/klapy
subiektywna ocena: drzwi są szczelnie podzielone na 2 części i mają sporo wyguszenia. szczerze główny zysk wygłuszenia drzwi i klapy bagażnika to uczucie premium podczas zamykania drzwi (odgłos dużo bardziej mięsisty i bez echa). Polecam jeśli jesteś masochistą

Etap 4: podłoga
trudność: trudny(przód), ok(tył)
materiały: MLV (ja zastosowałem EDPM)
narzędzia: standardowy zestaw kluczy i śrubokrętów, dedykowany klucz do siedzenia (E – nie pamiętam numeru rozmiaru)
przód:
standardowo zdejmujemy trim z okolic przodu, zdejmujemy centralną konsolę (okolice gałki zmiany biegów wyrywamy do góry potem po nitce do kłębka), wyjmujemy siedzenia
żeby wyjąć całkowicie dywan trzeba rozmontować kilka modułów, gałkę zmiany biegów i przynajmniej część nagrzewnicy – ja tego nie robiłem
tył: zdejmujemy trim i kanapę tylną (tak samo jak w starszych mazdach)
uwagi:
– centralna konsola jest pominięta
– pod wykładziną jest ciasno, nadmiar materiału niewskazany
– najpierw robiłem szablon pianką do paneli – jest miękka, lekka i ma 2mm
– robiłem jako pojedynczy kawałek gumy
– wszędzie gdzie jest zagięcie robiłem nacięcie po zewnętrznej stronie
– wszędzie gdzie jest róg robiłem całkowite cięcie i odcinałem nadmiar – miejsca jest mało a materiał nie jest elastyczny
– przód obejmuje całe siedzenia
– siedzenia MUSZĄ być przykręcone metal-metal, nie może być gumy pomiędzy
subiektywne zyski: izolacja od nawierzchni
subiektywna ocena: roboty jest dużo i jest trudna a efekt może być rozczarowujący. Żeby nie było nieporozumień czuć różnicę i świetnie gra z resztą, ale sama w sobie ta różnica jest dość subtelna.

etap 5: dach
trudność: ok
materiały: pianka 20mm
narzędzia: hak do rączek, krzyżak do kilku części
Zanim zaczniesz naucz się zdejmować rączki do trzymania przyczepione do dachu bo to jedyna trudna część całego przedsięwzięcia. Całą podsufitka trzyma się na:
– słupki a, b, c (a siępo prostu wyciąga)
– przednie światełko (w wersji z pojemnikiem na okulary ma 2 krzyżaki)
– 2x 13 pod przednim światłem
– te cośie od słońca, każdy ma 1 krzyżak
– rączki do trzymania
– klipsy z tyłu
tylne światła NIE trzymają podsufitki i nie trzeba ich zdejmować
całą podsufitkę proponuję tylko lekko opuścić, wtedy nie trzeba odczepiać wiązki i węża do spryskiwacza a miejsca wystarczy.
jako wygłuszenie użyłem jedynie pianki 20mm ponieważ sufit jest całkiem ok wygłuszony a masa bitumiczna waży, co nie jest idealne tak wysoko.

etap 6: firewall i skrzynia biegów
trudność łatwy / niemożliwy
materiały pianka 6+20mm / pianka + masa + mlv
podejścia są 2: albo zdejmujesz całą przednią konsolę albo uchylasz spódnicę i upychasz gdzie jest miejsce.
Ja wybrałem ten drugi sposób i efekt był ok. Pierwszy sposób oceniłem na około 20h roboty po czym doszedłem do wniosku, ze upchnięcie pianki 20mm dało zadowalający efekt. Czy byłoby lepiej zdjąć wszystko i wygłuszyć? tak. Czy mam zamiar to robić? nie.

Co dalej?
Niewiele.

Niestety szyby boczne są pojedyncze, nie klejone i w tym momencie to jest zauważalnie najgłośniejsza część samochodu, więc dalsze wygłuszanie innych elementów tylko spotęguje to uczucie.

Jeżeli chcecie mieć jakieś lessons learned z moich ~30h zdejmowania i zakładania elementów wnętrza to to, że trochę głóśniej ale równomiernie jest zdecydowanie lepiej niż cicho z jednym odstającym elementem – bo jeżeli jest równ to jest po prostu szum a jak słyszysz jedno miejsce to słyszysz jedno miejsce i cię denerwuje
Załączniki
signal-2022-11-22-135533_009.jpeg
signal-2022-11-22-135533_008.jpeg
signal-2022-11-22-135533_006.jpeg
signal-2022-11-22-135533_005.jpeg
signal-2022-11-22-135533_004.jpeg
signal-2022-11-22-135533_003.jpeg
signal-2022-11-22-135533_002.jpeg
Początkujący
 
Od: 20 lis 2022, 23:02
Posty: 12 (0/3)
Auto: 2022 mazda 3 hatch, AWD

Postprzez infernus » 23 lis 2022, 08:13

Widać, że się napracowałeś przy samochodzie i mam nadzieję, że efekty jakie uzyskasz wynagrodzą Ci włożony trud w wyciszenie i wygłuszenie samochodu. Mam tylko pytanie czy nie powinieneś rozwalcować mat bitumicznych? Mam wrażenie, że tego nie robiłeś, a to bardzo ważne aby maty bitumiczne idealnie przylegały do blachy w celu wyeliminowania ich drgań, a druga ważna zaleta to to aby nie było możliwości podciekania wody lub wilgoci pod maty.
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2018, 14:46
Posty: 144 (2/11)
Auto: Mazda 2 DE
1349 cc
86KM
2009

Postprzez matesz » 23 lis 2022, 09:00

Walcowane nie były, dociskałem je w trochę inny sposób – dociskałem dłonią owiniętą w papier, żeby się nie pociąć. Za walcem nie przepadam bo działa tylko na gładkich powierzchniach a tych tak na prawdę niewiele w tym samochodzie.
Robiłem testy na kawałku blachy, efekt akustyczny jest identyczny co przy walcowaniu.
Nie jest to oficjalny sposób więc również sugeruje walcowanie, szczególnie jeżeli ktoś nie jest pewny tego co robi ;)
Początkujący
 
Od: 20 lis 2022, 23:02
Posty: 12 (0/3)
Auto: 2022 mazda 3 hatch, AWD

Postprzez krabdul » 23 lis 2022, 15:59

Ja u siebie tylko dach trochę wytłumiłem. Gdybym nie jeździł czasem z belkami to pewnie bym i to olał.
Może trochę mniej deszcz się tłucze o dach teraz :)

PS: Studiowałem akustykę i owszem jest to skala logarytmiczna a dokładnie dziesiętna, ale akurat różnica 6dB to jest albo 4 razy głośniej, albo 75% ciszej – w zależności w która stronę patrzymy :)

Jeśli chodzi o efekt jaki uzyskałeś – czyli ciszej ale wydobyły się szyby – to przyjmuje się, że jak jedno źródło dźwięku jest głośniejsze od innych o 10dB (dziesięciokrotność) to te pozostałe są pomijalne, więc faktycznie bez innych szyb dalsza robota wiele nie ma sensu. Oczywiście różne ustrojstwa produkują różne częstotliwości...

Tak czy inaczej dzięki za obszerną lekturę.
PS: Ja też maty kładę głównie ręką, ale nie zawsze z papierkiem i potem chodzę pocięty jak pisałeś :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 12:07
Posty: 996 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez rafik85 » 11 gru 2022, 15:09

To wygłusz jeszcze nadkola przód , bitum na blachę, pianka na plastik. Tył od wewnątrz auta wystarczy pianka. Poczujesz różnicę. Od tego w sumie się zaczyna :)
Tak wygłuszałem syna BN. Deska też zdejmowana. Jest ciszej niż w fabrycznej BP.
Załączniki
Screenshot_20221211-143432_WhatsApp.jpg
Screenshot_20221211-143412_WhatsApp.jpg
Ostatnio edytowano 11 gru 2022, 15:35 przez rafik85, łącznie edytowano 1 raz
531-640-670
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 sty 2017, 10:15
Posty: 904 (0/19)
Auto: 3 2.5 awd 250KM 2022
mx5 2.0 184KM 2021
Cx5 2.5 awd 2016
Diagnostyka kodowania itp

531640670

Postprzez Krystos » 11 gru 2022, 15:34

Nadkola
IMG_20211120_112659.jpg
wygłuszenie mają fabrycznie
Forumowicz
 
Od: 22 lut 2021, 15:41
Posty: 73 (0/7)
Auto: Mazda 3 BP 122 Hikari

Postprzez rafik85 » 11 gru 2022, 15:36

Te fabryczne to można psu do budy wrzucić. Uwierz mi. Koszt niewielki, daj sam bitum lub piankę. Klej szczelnie na blachę.
531-640-670
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 sty 2017, 10:15
Posty: 904 (0/19)
Auto: 3 2.5 awd 250KM 2022
mx5 2.0 184KM 2021
Cx5 2.5 awd 2016
Diagnostyka kodowania itp

531640670

Postprzez matesz » 23 gru 2022, 23:48

rafik85 napisał(a):To wygłusz jeszcze nadkola przód , bitum na blachę, pianka na plastik. Tył od wewnątrz auta wystarczy pianka. Poczujesz różnicę. Od tego w sumie się zaczyna :) (..)


Pianka na plastik już poszła, na wiosnę wpadnie dodatkowa masa na nadkola od zewnątrz bo dostanie się do tego od środka z przodu jest niemożliwe. Zaskakująco jest dużo fabrycznie zamontowanej masy w pododze przednich pasażerów – miałem masę przygotowaną ale po prostu nie było sensu kłaść bo w ogóle nie było rezonansu.

w BP powiedziałbym, że pierwsze i najważniejsze miejsce do wygłuszenia to słupek B.
Dużo osób narzeka na wiatr z uszczelek a prawda jest taka, że słupki A B i C są połączone ze sobą otwartym profilem i przy wyższych prędkościach wiatr tam hula. Trochę masy i dużo pianki praktycznie całkowicie wycina ten odgłos.
Początkujący
 
Od: 20 lis 2022, 23:02
Posty: 12 (0/3)
Auto: 2022 mazda 3 hatch, AWD

Postprzez Kacprzak » 19 kwi 2024, 22:45

Kolego Mateusz i Inni:wielkie podziękowanie za podzielenie się doświadczeniem i wiedzą.Proszę kolegę Mateusza o wyjaśnienie wygłuszyć słupek B WEWNĄTRZ.Z góry dziękuję
Początkujący
 
Od: 16 kwi 2024, 17:41
Posty: 1
Auto: Mazda 3 BP 2022,2.0 Sedan

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323