Mazda 3 BP – dziwna praca skrzyni biegów

Postprzez DinX8 » 13 mar 2022, 20:51

Cześć,
mam pytanie do użytkowników automatów w nowej 3 BP. Zauważyłem dziwną rzecz z którą nigdy w innych skrzyniach automatycznych się nie spotkałem.
Po rozpoczęciu jazdy po dłuższym postoju gdy odpuszczę gaz, skrzynia zawsze zrzuca na "luz", dodam gazu wskakuje bieg, auto normalnie jedzie i znów gdy odpuszczę gaz, skrzynia zrzuca bieg na luz, i tak się dzieje za każdym razem kiedy puszę gaz.
Po kilku minutach jazdy jak silnik zacznie łapać temperaturę problem znika, wtedy po odpuszczeniu gazu, skrzynia ładnie trzyma aktualny bieg, na dojeździe do skrzyżowania normalnie redukuje.
Zastanawiam się czy te skrzynie hydrokinetyczne tak mają czy coś jest nie tak z moim egzemplarzem.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 13 mar 2022, 20:41
Posty: 4
Auto: Mazda 3 BP
Skyactiv-X
Hikari AT 2020

Postprzez Palmer » 14 mar 2022, 15:10

A nie wbija ci czasem wyższego biegu i wtedy masz wrażenie owego luzu, bo towarzyszy temu spadek obrotów silnika? W AT jest bieg neutralny, ale to wymaga mechanicznego działania czyli ruszenia selektorem zmiany biegów z "D" na "N". Następnym razem, tuż po tym jak taka syt. się wydarzy przełącz selektor w tryb manualny i zobacz, jaki nr biegu się wyświetla.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 lip 2020, 09:21
Posty: 448 (105/28)
Skąd: woj. dolnośląskie
Auto: Mazda3 BP 110 kW, AT '20

Postprzez paweł_TBU » 14 mar 2022, 15:23

automat nie wbija biegu neutralnego, natomiast ta skrzynia przy zimnym silniku nie zapina biegu tylko działa tak jakby na półsprzęgle, nie znam dokładnie tej zasady ale ktoś to mądrze opisał tu na forum w innym dziale. Ponieważ ten bieg nie jest zapięty to możesz mieć takie wrazenie, które mija po nagrzaniu silnika i to by było logiczne wytłumaczenie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 sie 2019, 14:05
Posty: 707 (18/36)
Skąd: TBU
Auto: Mazda 3 BP sedan Hikari AT /Alfa Romeo Mito TB MA.

Postprzez DinX8 » 14 mar 2022, 20:53

Palmer napisał(a):A nie wbija ci czasem wyższego biegu i wtedy masz wrażenie owego luzu, bo towarzyszy temu spadek obrotów silnika? W AT jest bieg neutralny, ale to wymaga mechanicznego działania czyli ruszenia selektorem zmiany biegów z "D" na "N". Następnym razem, tuż po tym jak taka syt. się wydarzy przełącz selektor w tryb manualny i zobacz, jaki nr biegu się wyświetla.


Nie, obroty spadają wtedy do ok 700 obr/min, więc taka sytuacja jest nie możliwa.

paweł_TBU napisał(a):automat nie wbija biegu neutralnego, natomiast ta skrzynia przy zimnym silniku nie zapina biegu tylko działa tak jakby na półsprzęgle, nie znam dokładnie tej zasady ale ktoś to mądrze opisał tu na forum w innym dziale. Ponieważ ten bieg nie jest zapięty to możesz mieć takie wrazenie, które mija po nagrzaniu silnika i to by było logiczne wytłumaczenie.


Coś w tym może być, bo gdy przełączyłem wtedy skrzynię na "M" to okazało się że teoretycznie wbity jest 5 bieg przy prędkości ok 40km/h, i dalej zwalniając skrzynia nie redukuje aż do zatrzymania.

Poniżej filmik jak to wygląda.
https://drive.google.com/file/d/1g2hD1- ... sp=sharing

Najbardziej mnie interesuje czy w Waszych "3" też takie zjawisko występuje. Nie wiem czy się umawiać do ASO, czy zaakceptować że tak ma być :)
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 13 mar 2022, 20:41
Posty: 4
Auto: Mazda 3 BP
Skyactiv-X
Hikari AT 2020

Postprzez k.siwczyk » 14 mar 2022, 22:29

Podobne to jest bardzo do trybu żeglowania, tylko że przecież skrzynia Mazdy tego nie ma...
Chyba, że pojawił się jakiś update softu, który to wprowadza
Forumowicz
 
Od: 15 lis 2020, 13:18
Posty: 379 (27/8)
Skąd: Świętokrzyskie
Auto: Mazda 3 BP 2019 Hikari MT6 122KM

Postprzez paweł_TBU » 15 mar 2022, 00:31

Nie ma żeglowania, i myślę że po prostu tak to odbierasz, jeśli jeździłeś z jakąś dwusprzeglowka to wyczuwasz każda różnice, tym bardziej że skrzynią automatyczną w mazdzie to taka średnia jest
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 sie 2019, 14:05
Posty: 707 (18/36)
Skąd: TBU
Auto: Mazda 3 BP sedan Hikari AT /Alfa Romeo Mito TB MA.

Postprzez DinX8 » 15 mar 2022, 00:39

paweł_TBU napisał(a):Nie ma żeglowania, i myślę że po prostu tak to odbierasz, jeśli jeździłeś z jakąś dwusprzeglowka to wyczuwasz każda różnice, tym bardziej że skrzynią automatyczną w mazdzie to taka średnia jest


Przez moje ręce przeszło sporo samochodów z różnymi automatami, zgadzam się skrzynia mazdy ideałem nie jest, ale przy poruszaniu się głównie w mieście jest całkiem ok, do zaakceptowania, jedyne co mnie niepokoi i od razu rzuciło się w oczy to właśnie jej zachowanie zaraz na początku jazdy przez te kilka min.

paweł_TBU powiedz mi proszę czy w Twoim egzemplarzu ta skrzynia na początku jazdy też tak działa?
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 13 mar 2022, 20:41
Posty: 4
Auto: Mazda 3 BP
Skyactiv-X
Hikari AT 2020

Postprzez Palmer » 15 mar 2022, 09:21

W mojej z kolei da się wyczuć szarpnięcia przy początkowych kilku zmianach biegów z "2" na "3" od ruszenia z miejsca na zimnym jeszcze silniku.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 lip 2020, 09:21
Posty: 448 (105/28)
Skąd: woj. dolnośląskie
Auto: Mazda3 BP 110 kW, AT '20

Postprzez Ktostam » 16 mar 2022, 17:47

Być może wymyślam – bo to tylko teoretyzowanie.

Mazda w skrzyni ma taką funkcję lock, wtedy przekładnia hydrokinetyczna jest spinana na sztywno aby ograniczać straty mocy i zmniejszać zużycie paliwa.
Gdy lock jest wyłączony to tak naprawdę nie ma bezpośredniego połączenia między silnikiem a skrzynią biegów i dalej kołami bo w AT hydrokinetycznej zawsze jest jakiś "poślizg".

Może moment włączania, wyłączania tego locka ma wpływ na jakieś szarpnięcia skrzyni.
Może, to dodatkowe sprzęgło w skrzyni wam źle działa.
Wydaje mi się, że lock jest wyłączony w niskim zakresie obrotów.
Może ktoś znajdzie jakąś informację od jakich obrotów lock się włącza / wyłącza i zaobserwuje czy to jest ten moment kiedy szarpie.

Powiem szczerze, ze ja u siebie nie obserwuje szarpania.
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2020, 10:50
Posty: 113 (0/8)

Postprzez krabdul » 17 mar 2022, 15:12

Ja od nowości nie zauważyłem zmiany w pracy skrzyni, ale dzisiaj się przyjrzałem jej pracy na zimno i też mi po puszczeniu gazu zbija na niziutkie obroty i jak dam wtedy tryb M to nie ma N tylko np 4 czy 5.
Tak jak wyżej kolega napisał wtedy skrzynia nie jest zapięta jeszcze na sztywno i widocznie jest korzystniej dla auta lecieć na lekkim poślizgu na 5ce i obrotach 2000 niż np. na zapiętej skrzyni na 3ce i tych samych obrotach, albo co gorzej też na zapiętej 5tce i np 1000 obrotach. 1000 obrotów, zimny silnik, zimna skrzynia... wolę ten "poślizg".
Nie jest to żadna wada tylko tak ma widocznie być. Po przejechaniu 1km już skrzynia była spięta.
Tak samo czasem na minimalnych prędkościach jak się przyspiesza czy jedzie pod większą górę to lubi rozpiąć i podbić obroty na 2ce niż cisnąć jedynką. Wtedy jest efekt CVT :]
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 12:07
Posty: 996 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez Ktostam » 18 mar 2022, 12:05

Tutaj chyba coś jest na ten temat.

https://www.youtube.com/watch?v=IV7WyhTLrUk

Nie wiem dokładnie co tam za parametry są pokazywane ale ktoś pewnie wie.
Program podobno nazywa się Forscan

Chwile popracowałem goglami i chyba
RPM – to obroty silnika
TSS – to chyba obroty turbiny w przekładni hydrokinetycznej
jak lock się włącza to te obroty się zrównują
OSS to jakiś wal wyjściowy
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2020, 10:50
Posty: 113 (0/8)

Postprzez DinX8 » 21 mar 2022, 18:41

Byłem dzisiaj w ASO z powyższym problemem. Panowie stwierdzili, że jest to dziwne zjawisko i nie powinno tak być. W celu dalszej diagnostyki samochód musi u nich zostać przynajmniej na 2 dni.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 13 mar 2022, 20:41
Posty: 4
Auto: Mazda 3 BP
Skyactiv-X
Hikari AT 2020

Postprzez krabdul » 21 mar 2022, 19:07

Nie wiem jak im to przedstawiłeś, ale obstawiam, że uziemisz auto na 2 dni i odbierzesz je z informacją, że wszystko jest ok. No chyba, że coś jeszcze wyszło poza tym co opisałeś tutaj.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 12:07
Posty: 996 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez Imbeer » 22 mar 2022, 22:51

Standard w nierozgrzanej skrzyni mazdy, dziwne ze w ASO uwazaja to za cos nienormalnego.

Przy rozpedzeniu do np. 50 km/h na zimnej skrzyni i odjeciu calkowicie gazu silnik zmniejsza obroty ponizej 1000. Tak samo z "uslizgiem" przy sredniodelikatnym przyspieszaniu na niskich predkosciach – to akurat jest standard w wielu skrzyniach hydrokinetycznych, auto przyspiesza obroty rosną i po chwili zmieniaja sie w bardzo niewielkim zakresie albo i nawet potrafia delikatnie spasc (a auto nadal zwieksza predkosc)

Dopisano 23 mar 2022, 07:17:

Na dowod zdjecie z dzisiejszego poranka, jazda po rownym okolo 50km/h, niecala minute od wyjazdu z garazu. Temp na dworze 0 stopni, rozpedzenie i calkowite odpuszczenie gazu. Wrazenie wysprzeglenia napedu
Załączniki
20220323_053538.jpg
Forumowicz
 
Od: 3 sie 2014, 22:22
Posty: 332 (47/25)
Auto: Mazda 3 BM, 120AT@174, 2014

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323