Cześć,
mam pytanie do użytkowników automatów w nowej 3 BP. Zauważyłem dziwną rzecz z którą nigdy w innych skrzyniach automatycznych się nie spotkałem.
Po rozpoczęciu jazdy po dłuższym postoju gdy odpuszczę gaz, skrzynia zawsze zrzuca na "luz", dodam gazu wskakuje bieg, auto normalnie jedzie i znów gdy odpuszczę gaz, skrzynia zrzuca bieg na luz, i tak się dzieje za każdym razem kiedy puszę gaz.
Po kilku minutach jazdy jak silnik zacznie łapać temperaturę problem znika, wtedy po odpuszczeniu gazu, skrzynia ładnie trzyma aktualny bieg, na dojeździe do skrzyżowania normalnie redukuje.
Zastanawiam się czy te skrzynie hydrokinetyczne tak mają czy coś jest nie tak z moim egzemplarzem.
Mazda 3 BP – dziwna praca skrzyni biegów
Strona 1 z 1
A nie wbija ci czasem wyższego biegu i wtedy masz wrażenie owego luzu, bo towarzyszy temu spadek obrotów silnika? W AT jest bieg neutralny, ale to wymaga mechanicznego działania czyli ruszenia selektorem zmiany biegów z "D" na "N". Następnym razem, tuż po tym jak taka syt. się wydarzy przełącz selektor w tryb manualny i zobacz, jaki nr biegu się wyświetla.
automat nie wbija biegu neutralnego, natomiast ta skrzynia przy zimnym silniku nie zapina biegu tylko działa tak jakby na półsprzęgle, nie znam dokładnie tej zasady ale ktoś to mądrze opisał tu na forum w innym dziale. Ponieważ ten bieg nie jest zapięty to możesz mieć takie wrazenie, które mija po nagrzaniu silnika i to by było logiczne wytłumaczenie.
Palmer napisał(a):A nie wbija ci czasem wyższego biegu i wtedy masz wrażenie owego luzu, bo towarzyszy temu spadek obrotów silnika? W AT jest bieg neutralny, ale to wymaga mechanicznego działania czyli ruszenia selektorem zmiany biegów z "D" na "N". Następnym razem, tuż po tym jak taka syt. się wydarzy przełącz selektor w tryb manualny i zobacz, jaki nr biegu się wyświetla.
Nie, obroty spadają wtedy do ok 700 obr/min, więc taka sytuacja jest nie możliwa.
paweł_TBU napisał(a):automat nie wbija biegu neutralnego, natomiast ta skrzynia przy zimnym silniku nie zapina biegu tylko działa tak jakby na półsprzęgle, nie znam dokładnie tej zasady ale ktoś to mądrze opisał tu na forum w innym dziale. Ponieważ ten bieg nie jest zapięty to możesz mieć takie wrazenie, które mija po nagrzaniu silnika i to by było logiczne wytłumaczenie.
Coś w tym może być, bo gdy przełączyłem wtedy skrzynię na "M" to okazało się że teoretycznie wbity jest 5 bieg przy prędkości ok 40km/h, i dalej zwalniając skrzynia nie redukuje aż do zatrzymania.
Poniżej filmik jak to wygląda.
https://drive.google.com/file/d/1g2hD1- ... sp=sharing
Najbardziej mnie interesuje czy w Waszych "3" też takie zjawisko występuje. Nie wiem czy się umawiać do ASO, czy zaakceptować że tak ma być
- Od: 13 mar 2022, 20:41
- Posty: 4
- Auto: Mazda 3 BP
Skyactiv-X
Hikari AT 2020
Nie ma żeglowania, i myślę że po prostu tak to odbierasz, jeśli jeździłeś z jakąś dwusprzeglowka to wyczuwasz każda różnice, tym bardziej że skrzynią automatyczną w mazdzie to taka średnia jest
paweł_TBU napisał(a):Nie ma żeglowania, i myślę że po prostu tak to odbierasz, jeśli jeździłeś z jakąś dwusprzeglowka to wyczuwasz każda różnice, tym bardziej że skrzynią automatyczną w mazdzie to taka średnia jest
Przez moje ręce przeszło sporo samochodów z różnymi automatami, zgadzam się skrzynia mazdy ideałem nie jest, ale przy poruszaniu się głównie w mieście jest całkiem ok, do zaakceptowania, jedyne co mnie niepokoi i od razu rzuciło się w oczy to właśnie jej zachowanie zaraz na początku jazdy przez te kilka min.
paweł_TBU powiedz mi proszę czy w Twoim egzemplarzu ta skrzynia na początku jazdy też tak działa?
- Od: 13 mar 2022, 20:41
- Posty: 4
- Auto: Mazda 3 BP
Skyactiv-X
Hikari AT 2020
Być może wymyślam – bo to tylko teoretyzowanie.
Mazda w skrzyni ma taką funkcję lock, wtedy przekładnia hydrokinetyczna jest spinana na sztywno aby ograniczać straty mocy i zmniejszać zużycie paliwa.
Gdy lock jest wyłączony to tak naprawdę nie ma bezpośredniego połączenia między silnikiem a skrzynią biegów i dalej kołami bo w AT hydrokinetycznej zawsze jest jakiś "poślizg".
Może moment włączania, wyłączania tego locka ma wpływ na jakieś szarpnięcia skrzyni.
Może, to dodatkowe sprzęgło w skrzyni wam źle działa.
Wydaje mi się, że lock jest wyłączony w niskim zakresie obrotów.
Może ktoś znajdzie jakąś informację od jakich obrotów lock się włącza / wyłącza i zaobserwuje czy to jest ten moment kiedy szarpie.
Powiem szczerze, ze ja u siebie nie obserwuje szarpania.
Mazda w skrzyni ma taką funkcję lock, wtedy przekładnia hydrokinetyczna jest spinana na sztywno aby ograniczać straty mocy i zmniejszać zużycie paliwa.
Gdy lock jest wyłączony to tak naprawdę nie ma bezpośredniego połączenia między silnikiem a skrzynią biegów i dalej kołami bo w AT hydrokinetycznej zawsze jest jakiś "poślizg".
Może moment włączania, wyłączania tego locka ma wpływ na jakieś szarpnięcia skrzyni.
Może, to dodatkowe sprzęgło w skrzyni wam źle działa.
Wydaje mi się, że lock jest wyłączony w niskim zakresie obrotów.
Może ktoś znajdzie jakąś informację od jakich obrotów lock się włącza / wyłącza i zaobserwuje czy to jest ten moment kiedy szarpie.
Powiem szczerze, ze ja u siebie nie obserwuje szarpania.
Ja od nowości nie zauważyłem zmiany w pracy skrzyni, ale dzisiaj się przyjrzałem jej pracy na zimno i też mi po puszczeniu gazu zbija na niziutkie obroty i jak dam wtedy tryb M to nie ma N tylko np 4 czy 5.
Tak jak wyżej kolega napisał wtedy skrzynia nie jest zapięta jeszcze na sztywno i widocznie jest korzystniej dla auta lecieć na lekkim poślizgu na 5ce i obrotach 2000 niż np. na zapiętej skrzyni na 3ce i tych samych obrotach, albo co gorzej też na zapiętej 5tce i np 1000 obrotach. 1000 obrotów, zimny silnik, zimna skrzynia... wolę ten "poślizg".
Nie jest to żadna wada tylko tak ma widocznie być. Po przejechaniu 1km już skrzynia była spięta.
Tak samo czasem na minimalnych prędkościach jak się przyspiesza czy jedzie pod większą górę to lubi rozpiąć i podbić obroty na 2ce niż cisnąć jedynką. Wtedy jest efekt CVT![krzywy :]](./images/smilies/krzywy.gif)
Tak jak wyżej kolega napisał wtedy skrzynia nie jest zapięta jeszcze na sztywno i widocznie jest korzystniej dla auta lecieć na lekkim poślizgu na 5ce i obrotach 2000 niż np. na zapiętej skrzyni na 3ce i tych samych obrotach, albo co gorzej też na zapiętej 5tce i np 1000 obrotach. 1000 obrotów, zimny silnik, zimna skrzynia... wolę ten "poślizg".
Nie jest to żadna wada tylko tak ma widocznie być. Po przejechaniu 1km już skrzynia była spięta.
Tak samo czasem na minimalnych prędkościach jak się przyspiesza czy jedzie pod większą górę to lubi rozpiąć i podbić obroty na 2ce niż cisnąć jedynką. Wtedy jest efekt CVT
![krzywy :]](./images/smilies/krzywy.gif)
Tutaj chyba coś jest na ten temat.
https://www.youtube.com/watch?v=IV7WyhTLrUk
Nie wiem dokładnie co tam za parametry są pokazywane ale ktoś pewnie wie.
Program podobno nazywa się Forscan
Chwile popracowałem goglami i chyba
RPM – to obroty silnika
TSS – to chyba obroty turbiny w przekładni hydrokinetycznej
jak lock się włącza to te obroty się zrównują
OSS to jakiś wal wyjściowy
https://www.youtube.com/watch?v=IV7WyhTLrUk
Nie wiem dokładnie co tam za parametry są pokazywane ale ktoś pewnie wie.
Program podobno nazywa się Forscan
Chwile popracowałem goglami i chyba
RPM – to obroty silnika
TSS – to chyba obroty turbiny w przekładni hydrokinetycznej
jak lock się włącza to te obroty się zrównują
OSS to jakiś wal wyjściowy
Nie wiem jak im to przedstawiłeś, ale obstawiam, że uziemisz auto na 2 dni i odbierzesz je z informacją, że wszystko jest ok. No chyba, że coś jeszcze wyszło poza tym co opisałeś tutaj.
Standard w nierozgrzanej skrzyni mazdy, dziwne ze w ASO uwazaja to za cos nienormalnego.
Przy rozpedzeniu do np. 50 km/h na zimnej skrzyni i odjeciu calkowicie gazu silnik zmniejsza obroty ponizej 1000. Tak samo z "uslizgiem" przy sredniodelikatnym przyspieszaniu na niskich predkosciach – to akurat jest standard w wielu skrzyniach hydrokinetycznych, auto przyspiesza obroty rosną i po chwili zmieniaja sie w bardzo niewielkim zakresie albo i nawet potrafia delikatnie spasc (a auto nadal zwieksza predkosc)
Dopisano 23 mar 2022, 07:17:
Na dowod zdjecie z dzisiejszego poranka, jazda po rownym okolo 50km/h, niecala minute od wyjazdu z garazu. Temp na dworze 0 stopni, rozpedzenie i calkowite odpuszczenie gazu. Wrazenie wysprzeglenia napedu
Przy rozpedzeniu do np. 50 km/h na zimnej skrzyni i odjeciu calkowicie gazu silnik zmniejsza obroty ponizej 1000. Tak samo z "uslizgiem" przy sredniodelikatnym przyspieszaniu na niskich predkosciach – to akurat jest standard w wielu skrzyniach hydrokinetycznych, auto przyspiesza obroty rosną i po chwili zmieniaja sie w bardzo niewielkim zakresie albo i nawet potrafia delikatnie spasc (a auto nadal zwieksza predkosc)
Dopisano 23 mar 2022, 07:17:
Na dowod zdjecie z dzisiejszego poranka, jazda po rownym okolo 50km/h, niecala minute od wyjazdu z garazu. Temp na dworze 0 stopni, rozpedzenie i calkowite odpuszczenie gazu. Wrazenie wysprzeglenia napedu
Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości