SKYACTIV-X bierze olej

Postprzez malina666 » 28 gru 2021, 14:55

Od niedawna obserwuje delikatnie wyższe zużycie paliwa (nieznaczne do max 0,5l/100km)– po tylu kilometrach jeżdżeniu na stałych trasach wiem czego oczekiwać. Początkowo przypuszczałem troche przytkany gpf, ale po długiej trasie na autostradzie uznałem ze powinien się troche oczyścić. ( wg komputera DPF differential pressure = 0.1kPa)

Zacząłem szukać dalej, sprawdziłem poziom oleju. O ile dotychczas nie ubywała ani kropla w przeciągu 10k km, o tyle zauważyłem spory spadek- o połowe bagnetu po 6 tysiącach kilometrów. W zakresie normy wg instrukcji, jednak jednostki skyactiv raczej nie są znane z konsumpcji oleju.
Olej, wraz z filtrem i podkładką wymieniałem co 10k km na orginalny, kupowany u dilera. Szukałem wycieków oleju od spodu – brak, szukałem błędów w komputerze – brak.
W internecie trafiłem na instrukcje serwisową do Skyactiv G – wg niej może to być skutek wadliwie działającego zaworu PCV (positive crankcase ventilation), lub poważniejsze problemy. Czy ktoś również ma problemy z braniem oleju?

Ostatnia wymiana oleju 30k km (09.2021), aktualny przebieg 36k km.
Początkujący
 
Od: 10 sie 2021, 12:10
Posty: 7
Auto: Mazda CX-30 HIKARI '19
Skyactiv-X (180KM) MT

Postprzez dine » 28 gru 2021, 19:45

U mnie pierwsza wymiana oleju to 3kkm. Druga wymiana przy 16kkm i typ z serwisu poinformował mnie, że było minimum. Zakładam zatem, że X bierze i to sporo oleju :) Możliwe, że wymiana na gęstszy załatwiła by sprawę. W tej chwili jest zalany 0w20. Możliwe, że zmiana na 5w30 rozwiązała by problem. Nie wiem...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2020, 22:37
Posty: 621 (68/27)
Skąd: Brodnica/Warszawa
Auto: CX-30|SkyActiv-X|2019

Postprzez MM4zda » 29 gru 2021, 10:13

Z tego co wiem to do X jest jakiś specjalny olej.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 wrz 2019, 15:00
Posty: 314 (3/26)
Auto: Mazda 3 BP Hikari + Luxury Black 2019

Postprzez perot » 29 gru 2021, 11:27

MM4zda napisał(a):Z tego co wiem to do X jest jakiś specjalny olej.

Nie żaden specjalny, zwykły olej 0w20 dla X beż żadnej innej alternatywy np. 5w30 . Tak przynaniej jest napisane w instrukcji. Dla przykładu w G jako alternatywa jest już olej 5w30.
Z tego co się już zorientowałem to alternatywą dla mazdowskiego 0w20 może być shell 0w20 (nie pamiętam dokładnej specyfikacji ale jest uznawany przez ASO). Jest to podobno jeden z gęstszych produktów 0w20.
Forumowicz
 
Od: 18 paź 2020, 23:45
Posty: 310 (3/31)
Auto: Mazda CX-30 Skyactiv-X 6MT Hikari 2019

Postprzez dine » 29 gru 2021, 17:22

perot napisał(a):Jest to podobno jeden z gęstszych produktów 0w20.


Ale jak może być gęstszy od pozostałych skoro 0w20 określa normę lepkości więc w określonych warunkach wszystkie oleje o parametrach 0w20 powinny mieć zbliżone właściwości? 0w20 to nie olej, to woda :) Gdzieś nawet były artykuły w "poważnych" pismach, żeby tego nie lać.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2020, 22:37
Posty: 621 (68/27)
Skąd: Brodnica/Warszawa
Auto: CX-30|SkyActiv-X|2019

Postprzez Neonixos666 » 29 gru 2021, 21:21

0w20 to podobno tłusta woda pogotowani parówek <lol>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9477 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez perot » 29 gru 2021, 23:56

Panowie właśnie jestem po sprawdzeniu stanu oleju po prawie 15tyś. W ASO na pierwszym przeglądzie zalali 0w20, troszeczkę więcej jak połowa według wskazań bagnecika, teraz jest idealnie na połowie. Żeby nie było stan sprawdzam co jakiś czas.
Jazda przez te 15 tyś. bardzo zróżnicowana , pod względem prędkości jak i dystansów miasto /trasa. Patrząc teraz na stan oleju po po tym przebiegu to tak jak by go wcale nie ubyło. Nie zawracam sobie tym głowy, jak dla mnie stan jak i sam olej jest OK.
malina666 napisał(a):Zacząłem szukać dalej, sprawdziłem poziom oleju. O ile dotychczas nie ubywała ani kropla w przeciągu 10k km, o tyle zauważyłem spory spadek- o połowe bagnetu po 6 tysiącach kilometrów.

Jeśli systematycznie sprawdzasz olej i rzeczywiście w ciągu 6tyś spadł poziom o połowę może to zwiastować usterkę, choć nie musi miejmy taką nadzieję :) .
dine napisał(a):U mnie pierwsza wymiana oleju to 3kkm. Druga wymiana przy 16kkm i typ z serwisu poinformował mnie, że było minimum. Zakładam zatem, że X bierze i to sporo oleju :)

Z wypowiedzi wynika że nie wiesz dokładnie czy było minimum, napisałeś tylko to co powiedział Ci pracownik ASO. Mógł powiedzieć wszystko, więc skąd stwierdzenie że:
dine napisał(a): Zakładam zatem, że X bierze i to sporo oleju :)

W takich sytuacjach proponował bym przynajmniej raz na jakiś czas samemu fizycznie zweryfikować stan oleju. Jakoś nie mam pełnego zaufania do tego co mówi pracownik ASO.
dine napisał(a):Ale jak może być gęstszy od pozostałych skoro 0w20 określa normę lepkości więc w określonych warunkach wszystkie oleje o parametrach 0w20 powinny mieć zbliżone właściwości? 0w20 to nie olej, to woda :) Gdzieś nawet były artykuły w "poważnych" pismach, żeby tego nie lać.

Uwierz że oleje 0w20 mogą różnić się od siebie i to nawet bardzo.
Różnice mogą polegać np. :
– lepkości przy różnych temperaturach np. 40/100*C, lub minusowych temp.
– samym indeksem lepkości,
– temperaturą zamarzania lub samozapłonu,
Co producent to inne dane, dlatego też napisałem tak a nie inaczej o oleju Shella.
Zespół Mazdy nie bez powodu zaleca olej do X 0w20 bez żadnej alternatywy. Oni konstruowali ten silnik i chyba wiedzą najlepiej jaki olej będzie najlepszy.
Jednakże nic nie stoi na przeszkodzie , że jak komuś ten olej nie odpowiada to niech nalewa inny.
W ASO naleją to co im się powie, więc jaki problem nalać np. 5w30? , jeśli 0w20 to woda .
Neonixos666 napisał(a):0w20 to podobno tłusta woda pogotowani parówek <lol>

Lepsza tłusta woda po gotowaniu parówek niż utrata gwarancji lub uszkodzony motor ;P ;) .
Forumowicz
 
Od: 18 paź 2020, 23:45
Posty: 310 (3/31)
Auto: Mazda CX-30 Skyactiv-X 6MT Hikari 2019

Postprzez krabdul » 30 gru 2021, 21:24

Ja co prawda miałem i mam G, ale w poprzedniej Maździe przełatałem ok 80kkm na tej "wodzie" i auto cały czas śmigało jak marzenie, hamownia ładnie wychodziła, mało paliło i od wymiany do wymiany (ok 15-18kkm) nigdy nie zbliżyło się nawet do minimum, wiec nie miałem potrzeby doktoryzować się na temat wyższości innych marek nad olejem fabrycznym. Teraz też latam na 0w20 i jest ok.
Olej można zmienić na gęstszy w aucie z przebiegiem 100-200kkm a nie po roku. Jak bierze niepokojąco dużo to trzeba gdzie indziej szukać przyczyny.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 12:07
Posty: 996 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez dine » 30 gru 2021, 22:56

perot napisał(a):Z wypowiedzi wynika że nie wiesz dokładnie czy było minimum, napisałeś tylko to co powiedział Ci pracownik ASO. Mógł powiedzieć wszystko, więc skąd stwierdzenie że:


Jak zapewne wiesz, podczas przeglądu robiony jest filmik. Typ zaprezentował poziom oleju na bagnecie właśnie na filmie, mówiąc "jak widać, poziom oleju jest na minimum". Jaki był pierwotnie poziom oleju, nie wiem. Nie sprawdzam poziomu oleju w nowym aucie. Miałem kiedyś audi 80 i tam po przejechaniu 500km musiałem dolewać litr, więc już się w życiu nasprawdzałem.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2020, 22:37
Posty: 621 (68/27)
Skąd: Brodnica/Warszawa
Auto: CX-30|SkyActiv-X|2019

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 3 / 323