Spalanie – skyactiv-x

Postprzez k.siwczyk » 5 gru 2020, 18:24

Rabus napisał(a):Rozmawiałem z technikiem mazdy i to auto nie różni sie niczym od regularnego silnika poza czujnikami sprzężenia powietrza, reszta jest identyczna i tak samo sie naprawia. Strasznie dużo mitów narosło wokół tej konstrukcji :)



Mity mitami, ale dlaczego ten silnik w automacie przy podobnych warunkach i temperaturze spalił mi dwa razy więcej niż 122 w manualu?? Coś jest nie tak, dużo ludzi tak ma z tym silnikiem z tego co widzę.
Forumowicz
 
Od: 15 lis 2020, 13:18
Posty: 380 (27/8)
Skąd: Świętokrzyskie
Auto: Mazda 3 BP 2019 Hikari MT6 122KM

Postprzez Płomień » 6 gru 2020, 01:10

Rabus napisał(a):Rozmawiałem z technikiem mazdy i to auto nie różni sie niczym od regularnego silnika poza czujnikami sprzężenia powietrza, reszta jest identyczna i tak samo sie naprawia. Strasznie dużo mitów narosło wokół tej konstrukcji :)


"Nie różni się niczym od regularnego silnika".
K20 to też normalny silnik, a robią po 250km z wolnossącej dwulitrówki. 2JZ to normalny silnik, a przyjmuje ponad bara bez otwierania. Ciekawe dlaczego inne normalne silniki które się normalnie naprawia nie mają 125km z litra n/a, nie przyjmują ponad bara, albo nie pracują na sprężaniu 16:1.

Przy projektowaniu maszyn bierze się pod uwagę serwis. Silnik na przykład projektuje się tak, żeby naprawiało się go tak jak każdy inny silnik, żeby w miarę ogarnięty mechanik dał sobie radę i nie musiał robić doktoratu.

Z drugiej strony, mechanicy boją się dotykać silników których nie znają. Sam serwisowałem wiele aut i silników Mazdy, na wspomnienie których mechanicy stwierdzali "Ooo panie, trudna sprawa". Nawet jeśli nie jest trudna, to nadal nie jest też kolejny golf które mielą w dziesiątkach rocznie.

Diabeł tkwi w szczegółach, na tyle skomplikowanych że dotychczas nikt inny się za ten temat nie zabierał. Nie dziwi mnie więc że Mazda coś zrąbała w sterowaniu, nie dopracowali wystarczająco na premierę, albo przeliczyli się i musieli go zdławić. Przypomnę tylko że mówimy o autach, w których elektroniczna przepustnica nie otwiera się na 100% na 1 i 2 biegu w celu oszczędzenia sprzęgła, więc nie zdziwi mnie jeśli auta są zblokowane, a za pół roku będą wzywać na akcję serwisową i aktualizować oprogramowanie w ecu.
Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 17:47
Posty: 1132 (25/85)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH

Postprzez Neonixos666 » 6 gru 2020, 01:26

Dziwi mnie jeszcze jedno, marketing poszedł ostry że mazda ma rewolucyjny silnik i normalnie zmienia oś ziemi a nie daje go jako podstawowy motor by każdy cieszył się tą super technologią dzięki temu szybciej by się zwróciły koszty jego opracowania tylko każe sobie za to słono płacić a na końcu okazuje się że w użytkowaniu szału nie ma w porównaniu ze ,,starą"" technologią i w sumie to się płaci tylko za większą moc którą można osiągnąć bez tych przeróbek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9510 (52/242)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Ktostam » 6 gru 2020, 08:38

Dzisiaj zaprojektowanie dobrego silnika jest o wiele trudniejsze niż 20 lat temu.
Musisz osiągać kompromis, osiągi a normy.
Normy emisji spalin są tak wyśrubowane, że kto nie potrafi projektować dobrych silników musi iść w elektryki albo oszukiwać hybrydami plug-in.

Firmy rezygnują z Diesli a Mazda zapowiada za rok, dwa kolejną generacje tego silnika.

Mazda ma własny pomysł, podnosi stopień sprężania w benzynowych, obniża w Dieslach.
Trzeba poczekać aż 1.1 się pojawi.
SkyActiv wygląda na bardzo dobry silnik, nawet niemieckie tygodniki promujące swoją motoryzacje jakoś nie potrafią znaleźć wad tego silnika ;)
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2020, 10:50
Posty: 114 (0/8)

Postprzez k.siwczyk » 6 gru 2020, 13:20

Ktostam napisał(a):Dzisiaj zaprojektowanie dobrego silnika jest o wiele trudniejsze niż 20 lat temu.
Musisz osiągać kompromis, osiągi a normy.
Normy emisji spalin są tak wyśrubowane, że kto nie potrafi projektować dobrych silników musi iść w elektryki albo oszukiwać hybrydami plug-in.

Firmy rezygnują z Diesli a Mazda zapowiada za rok, dwa kolejną generacje tego silnika.

Mazda ma własny pomysł, podnosi stopień sprężania w benzynowych, obniża w Dieslach.
Trzeba poczekać aż 1.1 się pojawi.
SkyActiv wygląda na bardzo dobry silnik, nawet niemieckie tygodniki promujące swoją motoryzacje jakoś nie potrafią znaleźć wad tego silnika ;)


Skoro Mazda 2 będzie budowana na Yarisie to może taka droga czeka także inne modele. Hybryda zwykła w Maździe na bazie Toyoty byłaby dobrym rozwiązaniem, może nie koniecznie wygląd Toyoty, bo on mi się tak średnio podoba, ale rozwiązanie związane z hybrydami już tak. Myśle, że bazowanie na duzych silnikach wspomagane elektryką Mazda mogłaby obronić w swojej polityce i nie zmieniać swojej strategii marketingowej.
Forumowicz
 
Od: 15 lis 2020, 13:18
Posty: 380 (27/8)
Skąd: Świętokrzyskie
Auto: Mazda 3 BP 2019 Hikari MT6 122KM

Postprzez Rabus » 6 gru 2020, 13:22

k.siwczyk napisał(a):Mity mitami, ale dlaczego ten silnik w automacie przy podobnych warunkach i temperaturze spalił mi dwa razy więcej niż 122 w manualu?? Coś jest nie tak, dużo ludzi tak ma z tym silnikiem z tego co widzę.


Chwila, on nie pali w standardzie mniej. On pali mniej w trybie SPCCI. Jeśli będziesz jeździć tak że SPCCI się nie załączy, to spalisz więcej – bo będziesz miał tryb "konwencjonalny" 180 konnego silnika.

Porównałbym raczej sytuacje gdy masz 122KM i 180KM, z czego ten drugi cały czas na trybie SPCCI – i wtedy możemy rozmawiać. Ja sam jak docisne to widzę wyraźnie że ten tryb się wyłącza a spalanie leci w górę :)

I jak tak szybko sobie przypominam, to w katalogu chyba też 1222KM i 180KM ma podobne spalanie – myk polega na tym, że ma 180KM, a pali jak 122KM :D
Forumowicz
 
Od: 21 lip 2019, 12:19
Posty: 133 (13/7)

Postprzez k.siwczyk » 6 gru 2020, 13:29

Rabus napisał(a):
k.siwczyk napisał(a):Mity mitami, ale dlaczego ten silnik w automacie przy podobnych warunkach i temperaturze spalił mi dwa razy więcej niż 122 w manualu?? Coś jest nie tak, dużo ludzi tak ma z tym silnikiem z tego co widzę.


Chwila, on nie pali w standardzie mniej. On pali mniej w trybie SPCCI. Jeśli będziesz jeździć tak że SPCCI się nie załączy, to spalisz więcej – bo będziesz miał tryb "konwencjonalny" 180 konnego silnika.

Porównałbym raczej sytuacje gdy masz 122KM i 180KM, z czego ten drugi cały czas na trybie SPCCI – i wtedy możemy rozmawiać. Ja sam jak docisne to widzę wyraźnie że ten tryb się wyłącza a spalanie leci w górę :)

I jak tak szybko sobie przypominam, to w katalogu chyba też 1222KM i 180KM ma podobne spalanie – myk polega na tym, że ma 180KM, a pali jak 122KM :D


Szkoda tylko, że ma 180 koni, a jedzie jak 122 :) W ogóle podczas normalnej jazdy tego nie czuć, a sorry nie bede specjalnie patrzył się na ekran i jechał tak, aby SPCCI było aktywne :) Jadę normalnie jak warunki na drodze wskazywały.
Temperatura była ta sama, bo był ten sam dzień, róznica w czasie może godzina, podobne warunki na drodze, trasa ta sama, wynik X ponad 10 litrów, prawie 11l, wynik G 122 poniżej 6 litrów :) Rozumiem, że automat zwiększa wyniki spalania w Mazdach, ale nie o tyle :) Może zwiększych o litr, góra dwa, nie 5 :) Coś tu jest po prostu nie tak.
Forumowicz
 
Od: 15 lis 2020, 13:18
Posty: 380 (27/8)
Skąd: Świętokrzyskie
Auto: Mazda 3 BP 2019 Hikari MT6 122KM

Postprzez Ktostam » 6 gru 2020, 13:39

Nie wiem czemu spalanie Skyactiv X z automatem jest dla was zaskoczeniem.
Czytaliście katalog przed zakupem?

X jest oszczędny z ręczną skrzynią biegów.
Jak się patrzy na testy WLTP to X dużo pali z automatem przy małych prędkościach.
Różnica może sięgać nawet 1,5 litra. (8 litrów do 6,6)

Ciekawe, że G przy małych prędkościach pali tyle samo w ręcznej i AT.
Do miasta wg katalogu G może być bardziej ekonomiczny – szczególnie z automatem.
Wersja 1.1 ma mieć inny program skrzyni biegów – zobaczymy co będzie na wiosnę.
Ten silnik jest ciągle rozwijany. Jeżeli pojawi się upgrade oprogramowania, wiele może się jeszcze poprawić.

Szkoda, że X nie ma też dezaktywacji cylindrów jak G – może za kilka lat.
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2020, 10:50
Posty: 114 (0/8)

Postprzez Płomień » 6 gru 2020, 13:55

k.siwczyk napisał(a):Hybryda zwykła w Maździe na bazie Toyoty byłaby dobrym rozwiązaniem, może nie koniecznie wygląd Toyoty, bo on mi się tak średnio podoba, ale rozwiązanie związane z hybrydami już tak. Myśle, że bazowanie na duzych silnikach wspomagane elektryką Mazda mogłaby obronić w swojej polityce i nie zmieniać swojej strategii marketingowej.


Myk z hybrydami polega na tym, że zwykły silnik spalinowy ma dość małe okienko swojej maksymalnej sprawności, a generatory i silniki elektryczne starają się utrzymać spalinowca jak najbliżej tego okienka. Dlatego hybryda nigdy nie ładowana z gniazdka będzie nadal palić mniej po mieście niż jej odpowiednik z tym samym silnikiem benzynowym, ale bez "elektryki".

Mazda sprawia wrażenie jakby chciała rozciągnąć tą graniczną sprawność na większy zakres pracy silnika, przez co zyski z założenia hybrydy są mniejsze, a zwrot kosztów dłuższy. Reszta zależy od księgowych i eko-bojowników.
Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 17:47
Posty: 1132 (25/85)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH

Postprzez k.siwczyk » 6 gru 2020, 14:02

Płomień napisał(a):
k.siwczyk napisał(a):Hybryda zwykła w Maździe na bazie Toyoty byłaby dobrym rozwiązaniem, może nie koniecznie wygląd Toyoty, bo on mi się tak średnio podoba, ale rozwiązanie związane z hybrydami już tak. Myśle, że bazowanie na duzych silnikach wspomagane elektryką Mazda mogłaby obronić w swojej polityce i nie zmieniać swojej strategii marketingowej.


Myk z hybrydami polega na tym, że zwykły silnik spalinowy ma dość małe okienko swojej maksymalnej sprawności, a generatory i silniki elektryczne starają się utrzymać spalinowca jak najbliżej tego okienka. Dlatego hybryda nigdy nie ładowana z gniazdka będzie nadal palić mniej po mieście niż jej odpowiednik z tym samym silnikiem benzynowym, ale bez "elektryki".

Mazda sprawia wrażenie jakby chciała rozciągnąć tą graniczną sprawność na większy zakres pracy silnika, przez co zyski z założenia hybrydy są mniejsze, a zwrot kosztów dłuższy. Reszta zależy od księgowych i eko-bojowników.


Chodzi mi teraz bardziej o samo miasto i korki w mieście. Mazda jakiś krok zrobiła do przodu w kierunku elektryfikacji aut dając miekka hybryde, wydaje mi się, ze opracowanie systemu, który daje możliwość jazdy w korku czy po mieście do tych 50-ciu km na godzinę byłby całkiem w porządku rozwiązaniem :)
Forumowicz
 
Od: 15 lis 2020, 13:18
Posty: 380 (27/8)
Skąd: Świętokrzyskie
Auto: Mazda 3 BP 2019 Hikari MT6 122KM

Postprzez Ktostam » 6 gru 2020, 14:08

Z hybrydami jest kłopot taki, że ich ciężar bardzo rośnie.
Rozpędzanie i hamowanie większej masy kosztuje więcej energii.
Kluczem do zmniejszenia zużycia energii (wszelkiej, także elektrycznej) jest spadek masy pojazdu i aerodynamika (wysokie prędkości – ach te suwy).

Miękkie hybrydy nie potrzebują ciężkich baterii a efekt jest podobny.
W 3 z AT fajną funkcją jest wyłączanie silnika przy hamowaniu, tylko trzeba nauczyć się operować hamulcem.

Start – Stop w tym aucie działa dobrze i daje spore oszczędności.
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2020, 10:50
Posty: 114 (0/8)

Postprzez k.siwczyk » 6 gru 2020, 14:27

Ktostam napisał(a):Z hybrydami jest kłopot taki, że ich ciężar bardzo rośnie.
Rozpędzanie i hamowanie większej masy kosztuje więcej energii.
Kluczem do zmniejszenia zużycia energii (wszelkiej, także elektrycznej) jest spadek masy pojazdu i aerodynamika (wysokie prędkości – ach te suwy).

Miękkie hybrydy nie potrzebują ciężkich baterii a efekt jest podobny.
W 3 z AT fajną funkcją jest wyłączanie silnika przy hamowaniu, tylko trzeba nauczyć się operować hamulcem.

Start – Stop w tym aucie działa dobrze i daje spore oszczędności.


Tak, masz racje, jednak nie mówię, aby to wrzucać w każde auto tylko dać klientom taką opcje. Jeżdżę 99% w mieście i dla mnie taka opcja byłaby bardzo dobra. Niby masa, ale jednak hybrydami da się zrobić wyniki rzędu 3,5 litra w mieście :) Niby ten argument z masą można także przedstawić ku samochodom elektrycznym. Tam by bardziej miał sens. Nie mówie tutaj o pluginach jakby coś tylko zwykła hybryda z malutką baterią :) Poza tym Corolla 1.8 waży 1310 kg, Mazda 3 za to w automacie 1300 kg, wiec ta różnica nie jest duża.
Forumowicz
 
Od: 15 lis 2020, 13:18
Posty: 380 (27/8)
Skąd: Świętokrzyskie
Auto: Mazda 3 BP 2019 Hikari MT6 122KM

Postprzez Ktostam » 6 gru 2020, 14:47

Hybrydowa Corolla waży 1300 lub 1500 kg, w zalezności od mocy
Hybrydy toyoty palą w praktyce jakieś 5,5 litrów w ruchu miejskim.
Moja 3 (122- AT) pali średnio 6,1
To wszystko jest fajne jak w baterii jest prąd. Jak stoisz w korku, takim na godzinę gdzie co chwile jedziesz do przodu, bateria szybko się rozładowuje i masz ciężkie auto spalinowe.

Na trasach niestety palą dużo więcej niż Mazda (masa robi swoje).
Moim zdaniem najlepszym technologicznie rozwiązaniem są miękkie hybrydy.
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2020, 10:50
Posty: 114 (0/8)

Postprzez k.siwczyk » 6 gru 2020, 14:54

Ktostam napisał(a):Hybrydowa Corolla waży 1300 lub 1500 kg, w zalezności od mocy
Hybrydy toyoty palą w praktyce jakieś 5,5 litrów w ruchu miejskim.
Moja 3 (122- AT) pali średnio 6,1
To wszystko jest fajne jak w baterii jest prąd. Jak stoisz w korku, takim na godzinę gdzie co chwile jedziesz do przodu, bateria szybko się rozładowuje i masz ciężkie auto spalinowe.

Na trasach niestety palą dużo więcej niż Mazda (masa robi swoje).
Moim zdaniem najlepszym technologicznie rozwiązaniem są miękkie hybrydy.


Możesz powiedzieć jakim cudem jesteś w stanie tak nisko zejść z automatem w spalaniu? Ja swoją G 122 osiągam wyniki po mieście rzędu 7 litrów, może czasami 6,5. Właśnie automat powinien więcej spalać od manuala. Jeśli chodzi zaś o hybrydy to realnie jest osiągniecie wyników rzędu 3,5-4l.

Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=-bGR2ff ... l=1001cars
Forumowicz
 
Od: 15 lis 2020, 13:18
Posty: 380 (27/8)
Skąd: Świętokrzyskie
Auto: Mazda 3 BP 2019 Hikari MT6 122KM

Postprzez Ktostam » 6 gru 2020, 14:57

To są dłuższe trasy około 20 km, spokojna jazda. Silnik gaśnie na hamowaniu przed światłami i wyłączony na światłach. ruch raczej płynny, światła a nie korki.
Ja patrze na średnie spalanie w dłuższym czasie, około 2000 km
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2020, 10:50
Posty: 114 (0/8)

Postprzez paweł_TBU » 6 gru 2020, 15:09

Czyli mając x żeby mało palił trzeba jeździć jak emeryt a jak chcesz jeździć normalnie to pali dużo... Znowu napisze to samo, ten silnik jest bez sensu.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 sie 2019, 14:05
Posty: 739 (19/38)
Skąd: TBU
Auto: Mazda 3 BP sedan Hikari AT /Alfa Romeo Mito TB MA.

Postprzez k.siwczyk » 6 gru 2020, 15:16

Ktostam napisał(a):To są dłuższe trasy około 20 km, spokojna jazda. Silnik gaśnie na hamowaniu przed światłami i wyłączony na światłach. ruch raczej płynny, światła a nie korki.
Ja patrze na średnie spalanie w dłuższym czasie, około 2000 km


W manualu to wyłączanie silnika podczas toczenia się jest bardzo nerwowe, potrafi na chwilę zgasnać, a potem uruchomić się na chwile i potem znów zgasnąć. Nie wiem czy robię coś nie tak, ale nie rozumiem tego. Trzeba do świateł dojeżdżać na biegu z wciśniętym sprzęgłem czy na luzie? Przy luzie tego nie zauważyłem chyba, aby się w ogóle aktywował.
Forumowicz
 
Od: 15 lis 2020, 13:18
Posty: 380 (27/8)
Skąd: Świętokrzyskie
Auto: Mazda 3 BP 2019 Hikari MT6 122KM

Postprzez Płomień » 6 gru 2020, 18:11

paweł_TBU napisał(a):Czyli mając x żeby mało palił trzeba jeździć jak emeryt a jak chcesz jeździć normalnie to pali dużo... Znowu napisze to samo, ten silnik jest bez sensu.


Tak działa fizyka, przyspieszenie nie bierze się z niczego.
Hybrydy potrafią jeździć na kredyt, magazynują sobie nadmiar w bateriach, zbierany przy najwyższej sprawności, i oddają jak potrzeba.

Ktostam napisał(a):Kluczem do zmniejszenia zużycia energii (wszelkiej, także elektrycznej) jest spadek masy pojazdu i aerodynamika (wysokie prędkości – ach te suwy).


Święte słowa. IMO SUVy to ślepa uliczka, przehandlowanie postępu w temacie ekonomii i ekologii na odrobinę komfortu wynikającego z miejsca w środku, z którego i tak się nie korzysta. "Zwykłe" auta też rosną. Ostatnio kupiłem żonie Hyundaia i10, i mając 186cm wzrostu mam nad głową kolejne 20cm. Po cholere? Jak ktoś ma ponad dwa metry, to i tak pochyli oparcie żeby trzymać kierę dłońmi, a nie łokciami, a autko dostaje niepotrzebnie 0,3m2 powierzchni czołowej i pewnie z 50kg masy.
Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 17:47
Posty: 1132 (25/85)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH

Postprzez k.siwczyk » 6 gru 2020, 19:43

Płomień napisał(a):Święte słowa. IMO SUVy to ślepa uliczka, przehandlowanie postępu w temacie ekonomii i ekologii na odrobinę komfortu wynikającego z miejsca w środku, z którego i tak się nie korzysta. "Zwykłe" auta też rosną. Ostatnio kupiłem żonie Hyundaia i10, i mając 186cm wzrostu mam nad głową kolejne 20cm. Po cholere? Jak ktoś ma ponad dwa metry, to i tak pochyli oparcie żeby trzymać kierę dłońmi, a nie łokciami, a autko dostaje niepotrzebnie 0,3m2 powierzchni czołowej i pewnie z 50kg masy.


I tak i nie :) Jeżdżąc suvem po mieście opory powietrza i spalanie praktycznie nie istnieje :) Masz tutaj porównanie spalania w różnych segmentach i ta różnica na prawdę jest bardzo mała :)

Oczywiście zmiennych jest więcej. Suvy do 4,5-4,60 rozumiem, za to nie rozumiem w mieście użytkowania długich sedanów jak Mazda 6 (4,9 m). Miałem ją ostatnio jako auto zastępcze i nigdy więcej, parkowanie w galerii czy pod sklepem to walka o życie, bo tak mało jest tam miejsca dla takiego auta. Jeśli chodzi o obecną trójkę (4,46m) to nie mam żadnych problemów, jeszcze mam zapas. Jednak wracając do spalania to podsyłam filmy poniżej.

Corolla: https://www.youtube.com/watch?v=-bGR2ff ... l=1001cars
CH-R: https://www.youtube.com/watch?v=A6Itobq ... l=1001cars
RAV4: https://www.youtube.com/watch?v=MthBbCB ... l=1001cars

W przypadku Corolli i CH-Ra to są te same układy. Może trasa nie jest ta sama, ale warunki sa dobrze odzwierciedlone i pokazane po prostu, że są zbliżone :) Auta małe są w porządku na miasto, ale biorąc pod uwagę cenę aut segmentu B i C są one już bardzo zbliżone, że po prostu mozna powiedzieć, że dostajemy tyle samo (albo i nawet dopłacamy za kompaktowość)
Forumowicz
 
Od: 15 lis 2020, 13:18
Posty: 380 (27/8)
Skąd: Świętokrzyskie
Auto: Mazda 3 BP 2019 Hikari MT6 122KM

Postprzez Ktostam » 6 gru 2020, 20:25

Wg katalogu X najlepiej się sprawuje w ręcznej skrzyni na 16" kołach.
Dziwne czemu na 18" jest +0,5 litra więcej gdy G ma tylko 0,1 różnicy pomiędzy 16" i 18"
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2020, 10:50
Posty: 114 (0/8)

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 3 / 323