Strona 1 z 2

Nawigacja problem z uruchomieniem

PostNapisane: 5 lut 2025, 09:37
przez arturch1977
W mojej CX-30 2024 pojawił się problem z uruchomieniem nawigacji, podczas próby uruchomienia mapa startuje na 3 sekundy i pojawia się błąd "Wystąpił nieoczekiwany błąd. Nastąpi ponowne uruchomienie aplikacji". I od tego momentu cały system się co kilka sekund sam resetuje, nie można korzystać z ekranu, rozłącza bluetooth. I nawet jak wyłączę (wciśnięcie przycisku od dźwięku) to i tak się resetuje co chwilę. Aby system działał prawidłowo, muszę wyjąć kartę SD i oczywiście nawigacji wbudowanej nie ma ale wszystko działa prawidłowo. Tak jakby karta SD powodowała problem. Myślałem, że coś się stało w aplikacją mapy na karcie, więc zrobiłem jej aktualizację, w komputerze karta działa prawidłowo, aktualizacja się zainstalowała ale niestety w samochodzie dalej to samo. Zgłosiłem już do ASO ten problem, czekam na rozwiązanie problemu. Ale może już ktoś z Was miał coś takiego ? Czytałem trochę na forach zagranicznych i jedni twierdzą, że karta do wymiany, inni mówią że trzeba system zaktualizować w samochodzie, a jeszcze inni znaleźli problem taki, że jak jest zimno na dworze to karta SD potrafi źle działać.

Re: Nawigacja problem z uruchomieniem

PostNapisane: 5 lut 2025, 09:40
przez krzychun
A jak tak pooglądasz styki karty to wyglądają dobrze? Może trzeba je oczyścić?

Re: Nawigacja problem z uruchomieniem

PostNapisane: 5 lut 2025, 09:49
przez arturch1977
Karta wygląda na taką w porządku. W komputerze działa prawidłowo.

Re: Nawigacja problem z uruchomieniem

PostNapisane: 5 lut 2025, 10:02
przez krzychun
No to niech ASO się wykazuje.

PostNapisane: 5 lut 2025, 11:04
przez yedi
Zanim ASO rozwiąże problem, sprawdź kartę jakimś programem narzędziowym (Windows i macOS mają je wbudowane). Możesz też spróbować skopiować zawartość karty z nawigacją na kartę, o której wiesz, że na pewno jest dobra. Jeśli oczywiście taką masz pod ręką. Najlepiej zrobić to tworząc obraz dysku (czyli karty z nawigacją), a potem nagrywając ten obraz na drugą kartę. Jeśli z tą drugą będzie działać, to oryginał jest do wymiany. Jeśli nie masz drugiej karty, spróbuj skopiować dane z karty z nawigacją na komputer. Jeśli jest uszkodzona lub zabałaganiony jest system plików, powinien pojawić się komunikat o błędzie lub operacja w ogóle nie będzie możliwa. Jeśli to nawigacja tzw. "hybrydowa", problem może być gdzieś indziej, np. w transmisji danych, ale tego nie wiem na pewno. I, tak jak już kiedyś napisałem, najlepiej zrobić obraz dysku karty z nawigacją zaraz po zakupie auta. Mieć kopię to lepiej niż jej nie mieć.

PostNapisane: 5 lut 2025, 17:23
przez cichy202
Inna karta SD nie zadziała – system sprawdza identyfikator sprzętowy (CID) karty.

PostNapisane: 5 lut 2025, 17:41
przez yedi
Zadziała. Przecież ja używam na przemian fabrycznej i zapasowej w zależności od tego, którą mam zaktualizowaną. Robiąc obraz karty oryginalnej i nagrywając go na nową (zapasową) kopiujesz też identyfikator. Mówię rzecz jasna o obrazie działającej karty przypisanej do samochodu.

Re: Nawigacja problem z uruchomieniem

PostNapisane: 5 lut 2025, 17:58
przez AndrewP5
Potwierdzam, ja nawet nie robiłem obrazu tylko na zasadzie kopiuj wklej i nowa karta działa. Karta SD samsunga 32 GB kupiona na znanym portalu. Windows 10 na początku krzyczy, że nie widzi oryginału ale potem otwiera. Ważne aby nowa karta była w starym formacie FAT32. Mazda CX z 2020.

Re: Nawigacja problem z uruchomieniem

PostNapisane: 5 lut 2025, 18:07
przez krzychun
Jak kartę się sformatuje NTFS to potem w nowych system ciężko wrócić do FAT32. Polecam mały acz użyteczny programik HP USB Disk Storage Format Tool. Już nieraz naprawił mi Pena jak np. telewizor nie chciał rozpoznać.

PostNapisane: 5 lut 2025, 19:41
przez cichy202
Róbta co chceta – od 2024 jest inny dostawca danych nawigacji i karta dostarczana przez Mazdę ma specjalny CID.

Re: Nawigacja problem z uruchomieniem

PostNapisane: 5 lut 2025, 21:01
przez AndrewP5
Niestety nie wiem jak jest w roczniku 2024 – jak zaznaczyłem ja to robiłem w cx 30 rocznik 2020.

Re: Nawigacja problem z uruchomieniem

PostNapisane: 5 lut 2025, 22:06
przez zbiorzec
Możesz mieć uwalone gniazdo w samochodzie.

Re: Nawigacja problem z uruchomieniem

PostNapisane: 5 lut 2025, 23:30
przez arturch1977
Próbowałem kartę klonować, zrobić obraz i wgrać na drugą, niby dane się prawidłowo kopiują i wgrywają na nową kartę. Ale ani samochód ani aplikacja do aktualizacji takiej karty nie widzi. Musi być ewidentnie jakaś blokada. Samo aktualizowanie karty w komputerze działa prawidłowo. Ale w samochodzie albo po uruchomieniu mapy pokazuje się błąd i następuje reset całego systemu lub wisi komunikat, że nawigacja jest w trakcie uruchamiania. No i kartę trzeba wyjąć bo inaczej nie da się korzystać z ekranu.

PostNapisane: 6 lut 2025, 00:26
przez Palmer
yedi napisał(a):Robiąc obraz karty oryginalnej i nagrywając go na nową (zapasową) kopiujesz też identyfikator.

Dopytam. Jakim programem robisz obraz oryginalnej karty i zapisujesz na zapasowej?
Mam wprawdzie kopię zapasową, która nawiasem mówiąc działa, ale jest to jednak zwykła kopia oryginału, a co za tym idzie nie ma prawidłowego powiązania plików licencyjnych z oryginalną kartą.

PostNapisane: 6 lut 2025, 00:43
przez cichy202
No bo pisze przecież że kopia nie będzie działała. Trzeba by zamówić czystą kartę SD z dokładnie takim samym CID jak ta oryginalna Mazdy. Majfrendy z AliExpress robią takie karty i wtedy po przegraniu plików taka “kopia” będzie działać jak oryginał. Zwykle karty jakie można kupić w sklepie nie będą działać. Takie o to zabezpieczenie przed kopiowaniem kart.

A odnośnie samej usterki to albo karta jest uszkodzona albo czytnik. Albo trzeba CMU zaktualizować bo coś mu odbiło (lub wymienić).

PostNapisane: 6 lut 2025, 11:46
przez yedi
Obraz karty robię używając "Narzędzia dyskowego". Jest wbudowane w macOS. Windows też pewnie ma podobne narzędzie. Co do CID, to przecież nie jest to wynalazek z 2024 roku. Moja oryginalna karta też go ma. Kombinacje z tym identyfikatorem służą do uruchamiania pirackich kopii oprogramowania na nieoryginalnym nośniku. zamówić czystą kartę SD z dokładnie takim samym CID jak ta oryginalna Mazdy też do tego służy. Robiąc obraz karty powielasz również jej CID na nową. Nieważne, czy karta jest z 2021 roku (jak moja) czy z roku 2024. Inaczej moja kopia zapasowa by nie działała.

PostNapisane: 6 lut 2025, 12:03
przez cichy202
CID jest przypisywany na stałe do karty. Dokształć się bo nie chce mi się z tobą kłócić nawet.

PostNapisane: 6 lut 2025, 12:41
przez yedi
cichy202 napisał(a):CID jest przypisywany na stałe do karty. Dokształć się bo nie chce mi się z tobą kłócić nawet.
To dlaczego moja karta zapasowa, z innym przecież identyfikatorem, działa? A jak przywracasz kopię zapasową zrobioną przez MUT na nową kartę, to jej CID też ma znaczenie, czy nie? Nawigacja zadziała czy nie? Nie kłócę się tylko pytam, bom niedokształcony.

PostNapisane: 6 lut 2025, 14:13
przez cichy202
Bo masz system który nie weryfikuje CID. Tak jak pisałem wyżej, od 2024 (nowy system nawigacji) poprawny CID jest wymagany i jest weryfikowany zarówno przez auto jak i program do aktualizacji. W poprzednim widocznie nie miało to znaczenia.

https://zelemar.eu/what-is-sd-card-cid-number/ – tu masz opisane gdzie dokładnie CID się znajduje. To oczywiste, że rejestr CID jest zapisywany tylko raz – byłoby dziwne gdyby karta Samsunga nagle twierdziła że jej producentem jest na przykład Lexar po zwykłym kopiowaniu. To co robisz klonując karte na komputerze, to dane znajdujące się w pamięci karty (partycje, pliki etc). CID jest przechowywany w pamięci kontrolera karty.

I co prawda były karty (Samsunga z początku produkcji) które dało się wprowadzić w tryb programowania CID i nadpisać go, to teraz już takich kart po prostu nie ma. Trzeba kupić zupełnie czystą, nie zaprogramowaną kartę – a takich żaden normalny producent nie sprzedaje.

Nawet jak dostaniesz taką czystą kartę to zapisanie CID nie jest też trywialne, bo trzeba kartę wprowadzić w tryb komunikacji przez SPI (upraszczając: tryb komunikacji z kontrolerem), bo standardowo kontroler wchodzi w tryb przesyłania danych – a to na sporej części czytników kart na USB (również tych wbudowanych w laptopy) nie obsługuje komunikacji po SPI.

Ten nowy program jest napisany w C#/.NET, więc można sobie go łatwo rozkompilować i podejrzeć co się dzieje. Na kartach do systemów po >=MY2024, CID zawiera informację o generacji nawigacji, jej regionie i paru innych rzeczach. Identyfikator auta (po karta po jakimś czasie jest blokowana do auta – ale nie wiem po co w sumie) jest w jednym z plików na karcie.

Dlatego w tym nowym programie do aktualizacji warto robić kopie zapasową przy aktualizacji (lub po prostu skopiować sobie pliki w jakieś bezpieczne miejsce) i odczytać CID na przykład sposobem opisanym tutaj:https://www.cameramemoryspeed.com/sd-memory-card-faq/reading-sd-card-cid-serial-psn-internal-numbers/ i zapisać ten CID. Jak karta padnie po gwarancji, to można od chińczyka zamówić sobie kartę ze swoim CIDem i wtedy odtworzyć backup.

PostNapisane: 6 lut 2025, 15:42
przez yedi
cichy202 napisał(a):Bo masz system który nie weryfikuje CID. Tak jak pisałem wyżej, od 2024 (nowy system nawigacji) poprawny CID jest wymagany i jest weryfikowany zarówno przez auto jak i program do aktualizacji. W poprzednim widocznie nie miało to znaczenia.
I widzisz, jakbyś tak od razu, jednym ciągiem, a nie co post to kawałek, napisał, nie byłoby dalszej dyskusji i kupy wykonanej przez Ciebie roboty. Skądinąd potrzebnej. Stąd wnioski, przynajmniej dla mnie:

Wniosek nr 1 – zabierając głos w sprawach technicznych przypominać, że dotyczy on rocznika i modelu posiadanego przez piszącego. Albo liczyć na to, że inny dyskutant przeczyta naszą wizytówkę. Inaczej nieporozumienie pewne.
Wniosek nr 2 – Z każdym nowym modelem jest coraz dziwniej. Niedługo pewnie trzeba będzie rejestrować źrenicę, odcisk palca czy kod DNA, żeby i auto i wszystkie bajery zadziałały, a rzuty "mięsem" czy puszczanie bąków w czasie jazdy karane będą unieruchomieniem auta z powodu obrazy środowiska.
Wniosek nr 3 (wynikający z numeru 2) – dbać o to czym się jeździ i jeździć nim jak najdłużej.