Jarol30 napisał(a):Według mnie olej 5w30 jest jeszcze z tych normalnych jak i do miasta tak I na autostradę a te wszystkie 0w20 czy 0w16 to nic innego jak woda w silniku.
Niestety ale mylisz się jak wielu :snafcuf" na różnych forach, którzy piszą o olejach 0W20, że to siuśki, rzadzizna, woda itp. Poczytaj sobie karty charakterystyki olejów wybranej przez Ciebie firmy Mitasu. Trochę pomogę, wybrałem po jednym przedstawicielu z róż klas oferowanych olejów Mitasu i tak: gęstość najbardziej "gęstego" oleju mineralnego Mitasu 15W40 wynosi 0,8715, czyli jeden litr tego oleju waży 871,5 grama. Jeden z przedstawicieli olejów 5W30 tej samej firmy ma gęstość 0,8512 czyli jeden litr tego oleju waży 851,2 grama. Natomiast wybrany olej Mitasu 0W20 ma gęstość 0,8500, zatem jego jeden litr waży 850 gram. Jak widzisz różnice są niewielkie. Mam nadzieję, że na lekcjach chemii nie chodziłeś na wagary i pamiętasz, że gęstość wody wynosi 1
!!! Czyli litr wody waży jeden kilogram!!! Teraz widzisz doskonale, że nawet "najbardziej gęsty" olej mineralny jest rzadszy od wody! To co wyróżnia oleje to lepkość, a nie gęstość! Oleje o niskiej lepkości stosuje się w nowoczesnych silnikach tzw. "ciasno pasowanych" To nie jest właściwe określenie, ale stosuje się je w celu lepszego zobrazowania problemu. Chodzi o to, żeby olej szybko i bezproblemowo dotarł do wszystkich najdalszych elementów układu smarowania, a niskie opory stawiane przez obniżoną lepkość mają się przekładać na mniejsze zużycie paliwa. To tak w skrócie i trochę "łopatologicznie".
Dopisano 3 gru 2023, 00:06:Jacosław napisał(a):Jarol30 napisał(a):Według mnie olej 5w30 jest jeszcze z tych normalnych jak i do miasta tak I na autostradę a te wszystkie 0w20 czy 0w16 to nic innego jak woda w silniku.
Zapomniałem dopisać, że gęstość w innych markach i firmach olejowych wygląda bardzo podobnie. Różnice są w trzeciej cyfrze po przecinku, czasem w drugiej, nigdy nie w pierwszej.