Uszkodzony termostat ?

Mazda CX-30 2019–

Postprzez tomekkrk » 5 kwi 2023, 19:42

Witajcie,
Dziś po raz pierwszy zauważyłem dziwną sytuację z temperaturą cieczy chłodzącej.
Mianowicie temperatura cieczy chłodzącej pokazała po rozgrzaniu silnika w jezdzie miejskiej jak zwykle 100 C , po czym po wyjechaniu z korka na ekspresówkę ( delikatna płynna jazda 100km/h ) spadła do ok 70-80 stopni i powoli nagrzewała się do 100 (jakieś 4-5min), i tak kilka razy spadało i wyrównywało się do 100, po czym się to ustabilizowało na 100 i w dalszej części trasy było OK czyli 100.

W drodze powrotnej zrobiłem test z włączeniem ogrzewania na maks w korku – silnik nagrzany , temperatura cieczy 100 po czym po 2 min 75 i nie chciała za bardzo rosnąć.
Oczywiście po wyłączeniu ogrzewania po jakichś 2 min znów było 100C .
Autem jeżdżę już ponad 2 lata i wcześniej się z czymś takim nie spotkałem ( może nie zwracałem uwagi)
Miał ktoś może podobnie? Jak to u Was wygląda ?

Oczywiście poziom cieczy chłodzącej prawidłowy i brak nieszczelności w układzie chłodzenia. Brak błędów dtc i innych sygnałów że coś jest nie tak.
Z góry dzięki za odpowiedź
Forumowicz
 
Od: 11 kwi 2016, 20:53
Posty: 40 (1/1)
Auto: była: MAZDA 3 BM 2016 Enso Soul Red 2,0 165 KM
jest: CX-30 Hikari Sky-G 150 KM Snowflake White

Postprzez piotr1 » 7 kwi 2023, 13:25

Ja w temperaturach zimowych nawet nie jestem w stanie w jeździe miejskiej osiągnąć 100 stopni. Po przejechaniu 25 km temperatura cieczy dochodzi do 70 – 80 stopni potem wyjazd po za miasto i też temperatura spada o jedną kreskę. Skrzynia automat i trudno w dzisiejszych czasach w mieście wejść na wyższe obroty, dodatkowo duża część jazdy z wyłączonymi 2 cylindrami. Żadnych błędów nie mam, poziom cieczy w normie. Spalanie też nie wzrosło. Serwis twierdzi że wszystko jest ok.
A jak to u was wygląda w przypadku skrzyni automatycznej.
Początkujący
 
Od: 21 lut 2021, 17:09
Posty: 12 (0/1)
Auto: CX30 Hikari G150 AT

Postprzez tomekkrk » 8 kwi 2023, 19:28

Moim zdaniem to nie powinno tak działać , po to jest termostat żeby trzymał stałą temperaturę po nagrzaniu silnika, jeździłem wieloma samochodami i w żadnym takich jaj nie było . Nie ważne czy to diesel czy automat , czy hybryda . Jak już złapał temp. pracy to ją trzymał . TO co się dzieje u mnie to jest "niezdrowe" dla silnika. i tematu tego nie odpuszczę. W następną sobotę jestem umówiony na weryfikację w serwisie, dam znać co powiedzą.
Edit: u mnie wystarczy podkręcić temp nawiewu po tym jak płyn osiągnie 100C i temperatura spada do 70 st czasem mniej, nie specjalnie układ jest wstanie podnieść tą temp. dopiero jak wyłączę nawiew , a tak to już na pewno być nie powinno
Forumowicz
 
Od: 11 kwi 2016, 20:53
Posty: 40 (1/1)
Auto: była: MAZDA 3 BM 2016 Enso Soul Red 2,0 165 KM
jest: CX-30 Hikari Sky-G 150 KM Snowflake White

Postprzez krzychun » 8 kwi 2023, 21:58

tomekkrk napisał(a):a tak to już na pewno być nie powinno


A dlaczego nie powinno?
Forumowicz
 
Od: 22 paź 2018, 15:39
Posty: 1006 (6/67)
Auto: CX-3 AT AWD 2018 SkyPassion

Postprzez Kasimir » 8 kwi 2023, 23:38

TSI R054-21 z dnia 02.12.2021

Dopisano 8 kwi 2023, 22:47:

TSI
Załączniki
Lange Warmlaufzeiten R054-21.pdf
(533.3 KiB) Pobrane 95 razy
Forumowicz
 
Od: 22 lut 2022, 07:24
Posty: 37
Auto: Mazda cx 30 186 PS model 2021

Postprzez tomekkrk » 10 kwi 2023, 17:48

krzychun napisał(a):
tomekkrk napisał(a):a tak to już na pewno być nie powinno


A dlaczego nie powinno?



Sam chwilowy spadek podczas włączenia grzania jest ok, tylko to powinno zostać wyrównane po chwili przez termostat, u mnie temp. spada i się nie podnosi do właściwego poziomu albo podnosi się bardzo powoli, a było to przy temp. lekko na + więc właściwie pracujący układ nie powinien mieć z tym problemu. To może oznaczać że silnik też nie ma np właściwej temp. oleju co będzie wpływało w dłuższej perspektywie na jego szybsze zużycie, czy np gromadzenie się nagaru w silniku, wyższe spalanie etc.
W naszych samochodach ten układ jest dość mocno zaawansowany (to nie jest prostej budowy termostat), przypominam że mamy też żaluzje, które są w stanie się zasłonić żeby utrzymać optymalne warunki pracy dla silnika/ układu chłodzenia. Więc takie spadki nie powinny mieć miejsca to nie jest polonez czy duży fiat .

Dopisano 10 kwi 2023, 17:51:

Kasimir napisał(a):TSI R054-21 z dnia 02.12.2021

Dopisano 8 kwi 2023, 22:47:

TSI


Dzięki, czyli coś może być na rzeczy skoro DE ma na to biuletyn serwisowy
Forumowicz
 
Od: 11 kwi 2016, 20:53
Posty: 40 (1/1)
Auto: była: MAZDA 3 BM 2016 Enso Soul Red 2,0 165 KM
jest: CX-30 Hikari Sky-G 150 KM Snowflake White

Postprzez krzychun » 10 kwi 2023, 20:33

tomekkrk napisał(a):tylko to powinno zostać wyrównane po chwili


Ale dlaczego? 70 stopni to może być zakładana temperatura... Masz jakieś problemy np. z ogrzewaniem zimą wnętrza, wysokim spalaniem itd itp? Może systemowi pasuje zakres między 70 do 100 stopni?
Forumowicz
 
Od: 22 paź 2018, 15:39
Posty: 1006 (6/67)
Auto: CX-3 AT AWD 2018 SkyPassion

Postprzez krabdul » 11 kwi 2023, 11:28

To nie jest prosty układ. Myślę, że tam jest więcej niż 1 obieg.
U mnie zazwyczaj jest tak że najpierw wskazówka rusza, potem zwalnia w okolicach 50 i dogrzewa wnętrzem, by po dogrzaniu przyspieszyć w stronę 100 stopni. Potem już nie opuszcza tych 100, ale ja używam nawiewu zazwyczaj na auto i max 20-21 stopni i może gdybym ręcznie nadmuch i temperaturę podkręcał to by było inaczej.
Swoją drogą temperatura cieczy chłodzącej nie musi być tak wprost skorelowana z temperaturą oleju a to on bezpośrednio może wpływać na kondycję silnika.
Tak czy inaczej jeżeli nie zmieniłeś nawyków a auto zmieniło zachowanie to warto to wyjaśnić.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 12:07
Posty: 996 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez Kasimir » 11 kwi 2023, 13:04

W niektórych silnikach z g motorem przepuszcza uszczelka termostatu i dostaje się woda do pustego wnętrza i powoduje za szybkie jego otwarcie. Dotyczy rocznika do lipca 2021 roku
Forumowicz
 
Od: 22 lut 2022, 07:24
Posty: 37
Auto: Mazda cx 30 186 PS model 2021

Postprzez tomekkrk » 11 kwi 2023, 19:59

krzychun napisał(a):
tomekkrk napisał(a):tylko to powinno zostać wyrównane po chwili


Ale dlaczego? 70 stopni to może być zakładana temperatura... Masz jakieś problemy np. z ogrzewaniem zimą wnętrza, wysokim spalaniem itd itp? Może systemowi pasuje zakres między 70 do 100 stopni?


tu masz wycinek z instrukcji obsługi :
Podczas normalnej jazdy
temperatura płynu chłodzenia silnika
stabilizuje się na poziomie 100°C
lub mniej i wskaźnik pokazuje zakres
niższy niż 100°C.


Słowo klucz stabilizuje się, u mnie się nie stabilizuje, spalanie jest lekko wyższe niż zazwyczaj ..
No to właśnie dlatego :–)

Dopisano 11 kwi 2023, 20:07:

krabdul napisał(a):To nie jest prosty układ. Myślę, że tam jest więcej niż 1 obieg.
U mnie zazwyczaj jest tak że najpierw wskazówka rusza, potem zwalnia w okolicach 50 i dogrzewa wnętrzem, by po dogrzaniu przyspieszyć w stronę 100 stopni. Potem już nie opuszcza tych 100, ale ja używam nawiewu zazwyczaj na auto i max 20-21 stopni i może gdybym ręcznie nadmuch i temperaturę podkręcał to by było inaczej.
Swoją drogą temperatura cieczy chłodzącej nie musi być tak wprost skorelowana z temperaturą oleju a to on bezpośrednio może wpływać na kondycję silnika.
Tak czy inaczej jeżeli nie zmieniłeś nawyków a auto zmieniło zachowanie to warto to wyjaśnić.


No właśnie u mnie tak to działało jak opisujesz, niestety teraz coś się popsuło.
Nadmuch nie musi być na Hi wystarczy że temperaturę zwiększę z 18.5 na powiedzmy 20.5 i już zaczyna spadać temp cieczy. Oczywiście klima na automacie

Dopisano 11 kwi 2023, 20:08:

Kasimir napisał(a):W niektórych silnikach z g motorem przepuszcza uszczelka termostatu i dostaje się woda do pustego wnętrza i powoduje za szybkie jego otwarcie. Dotyczy rocznika do lipca 2021 roku


mój egzemplarz jest z października/listopada 2020r więc się łapie (vin wg tego biuletynu też w zakresie)
Forumowicz
 
Od: 11 kwi 2016, 20:53
Posty: 40 (1/1)
Auto: była: MAZDA 3 BM 2016 Enso Soul Red 2,0 165 KM
jest: CX-30 Hikari Sky-G 150 KM Snowflake White

Postprzez arturch1977 » 11 kwi 2023, 20:18

W moim przypadku jest prawidłowo, czyli temp. wnętrza ustawiona na 22-23 st., klima na Auto i temp. płynu chłodzącego trzyma się na 100 st. czy to w mieście czy to w trasie. Jak się tylko nagrzeje silnik to temp. płynu nie spada, czy to jadąc wolno czy w trasie przy dużych prędkościach autostradowych, czy to w mróz czy nie. Spada (z tych 100 st.) tylko podczas dłuższego postoju na biegu jałowym w niższej zewnętrznej temp. powietrza i ustawionym nadmuchu ciepłego powietrza w kabinie na HI. Ale po ruszeniu po chwili już jest ponownie 100 st.
Jeśli komuś nie trzyma temp. w okolicy nominalnej pracy czyli 100 st. to jest ewidentnie problem z termostatem i jeśli serwis tego nie rozumie to trzeba zmienić na inny serwis.
Forumowicz
 
Od: 11 gru 2021, 20:34
Posty: 32 (0/1)
Auto: MAZDA CX-30 2.0 122 KM MHybrid, HIKARI, 2021, BOSE, Titanium Flash, Manual

Postprzez Kasimir » 11 kwi 2023, 20:42

Radzę to zrobić na gwarancji bo po to kosztuje 750 euro
Forumowicz
 
Od: 22 lut 2022, 07:24
Posty: 37
Auto: Mazda cx 30 186 PS model 2021

Postprzez Marek 60 » 12 kwi 2023, 17:46

Witam . Czy możecie się podzielić informacją po przejechaniu ilu km wskazówka pokazuje wam 100 stopni? U mnie dzisiaj sprawdziłem że jadąc ok 6 km mam ok 80 stopni. Ale jazda powolna ograniczenie do 60 / godź. Ale sprawdzałem wąż górny chłodnicy jest zimny czyli termostat sie raczej nie otwiera.
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2018, 21:26
Posty: 30 (0/4)
Auto: 3 BM 2017 2.0 120KM Skay Energy

Postprzez dine » 13 kwi 2023, 12:44

Marek 60 napisał(a):Czy możecie się podzielić informacją po przejechaniu ilu km wskazówka pokazuje wam 100 stopni


Nigdy nie miałem 100 stopni.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2020, 22:37
Posty: 613 (67/26)
Skąd: Brodnica/Warszawa
Auto: CX-30|SkyActiv-X|2019

Postprzez piotr1 » 13 kwi 2023, 15:20

Marek 60 napisał(a):Witam . Czy możecie się podzielić informacją po przejechaniu ilu km wskazówka pokazuje wam 100 stopni? U mnie dzisiaj sprawdziłem że jadąc ok 6 km mam ok 80 stopni. Ale jazda powolna ograniczenie do 60 / godź. Ale sprawdzałem wąż górny chłodnicy jest zimny czyli termostat sie raczej nie otwiera.


Ja po przejechaniu ok 6 km temperatura zewnętrzna ok 10 stopni na plusie to wskazówkę mam na niebieskim polu.
Dla przykładu dzisiaj temperatura zewnętrzna + 15 stopni przejechany odcinek ok 20 km wskazówka w połowie pomiędzy niebieskim polem a 100 stopniami i cały czas pływa dół góra. Górny wąż ciepły.

W środę jestem umówiony w serwisie mają diagnozować
Początkujący
 
Od: 21 lut 2021, 17:09
Posty: 12 (0/1)
Auto: CX30 Hikari G150 AT

Postprzez Marek 60 » 13 kwi 2023, 17:22

No to u ciebie ewidentnie coś nie tak. Prośba o info zwrotne co ustalą. Z mojego doświadczenia wnioskuję ze gorący wąż chłodnicy mówi o otwartym termostacie (albo tak jak piszą uszczelki , albo sam termostat? )
Z tego wynika że u mnie raczej powinno byc ok. Dzisiaj rano doszło do 0k 80 a po południu "złapało " 100 Ale może ktoś jeszcze się wypowie.
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2018, 21:26
Posty: 30 (0/4)
Auto: 3 BM 2017 2.0 120KM Skay Energy

Postprzez Darunia » 13 kwi 2023, 18:29

U mnie przy temperaturze 6 stopni i spokojnej jeździe miejskiej mam 100 po około 5 km. Potem już trzyma temperaturę cały czas bez względu na tempo jazdy czy temperaturę zewnętrzna. Klima ustawiona na 21 stopni.
Forumowicz
 
Od: 13 lip 2022, 14:33
Posty: 38 (0/1)
Auto: Mazda CX-30, Hikari, 150KM, manual, 2 WD, rocznik 2021

Postprzez Palmer » 13 kwi 2023, 19:42

dine napisał(a):
Marek 60 napisał(a):Czy możecie się podzielić informacją po przejechaniu ilu km wskazówka pokazuje wam 100 stopni


Nigdy nie miałem 100 stopni.


Ja tak samo. Czy to zimą, czy latem, nigdy 100 °C nie miałem :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 lip 2020, 09:21
Posty: 439 (105/28)
Skąd: woj. dolnośląskie
Auto: Mazda3 BP 110 kW, AT '20

Postprzez mskgs » 14 kwi 2023, 08:38

A czy wskazówka w CX-30 nie wskazuje 100 zamiast 90 jak w każdym innym aucie? Jak miałem zastępcze CX-30 to po rozgrzaniu wskazówka temp. płynu wskakiwała na 100, zgłosiłem do serwisu i powiedzieli, że "to jest ok".
Forumowicz
 
Od: 7 lip 2022, 12:28
Posty: 133 (1/8)
Auto: Mazda3 Kanjo 2.0 150 KM AT6

Postprzez Kasimir » 14 kwi 2023, 10:15

U mnie w skyaktiv x nie dochodzi nigdy do 100
Forumowicz
 
Od: 22 lut 2022, 07:24
Posty: 37
Auto: Mazda cx 30 186 PS model 2021

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

Moderator

Moderatorzy CX-3 / CX-30 / CX-5 / CX-7 / CX-9