AWD i buksowanie kół

Mazda CX-30 2019–

Postprzez pab567 » 19 paź 2021, 10:01

Ponad pół roku jeżdżę CX-30 z eSkyactive X, automatem i AWD. Do tej pory jakoś zawsze było po suchym więc nie było problemów, miałem tylko wrażenie, że w przeciwieństwie do innych AWD którymi jeździłem non-stop przez 16 lat (Subaru Forester 2.0XT A/T MY2005, Skoda Superb 3.6 MY2012, Skoda Yeti MY2016) Mazda rusza tylko na przodzie i dopiero gdy przód się zacznie ślizgać to dołącza tył (Forester miał napęd na cztery koła przez cały czas, Skody zawsze ruszały z 4x4 i dopiero po przejechaniu kilkunastu do kilkudziesięciu metrów odłączały tył). Zresztą pisałem o tym na https://www.autocentrum.pl/oceny/mazda/cx-30/silnik-benzynowy-2.0-skyactiv-x-186km-od-2021/ocena-kierowcy-i227853/
Dziś zrobiło sie mokro i spotkała mnie niemiła niespodzianka – musiałem ruszyć dynamicznie spod świateł więc pedal w podłogę a tu przód zaczyna mi skakać jak piłeczka... aż musiałem odpuścić gaz żeby zaczął normalnie jechać. Asfalt był płaski, bez poprzecznych nierówności, więc podłoża nie ma się co czepiać. Możecie sprawdzić u siebie jak to wygląda? Jeśli TTTM to trochę słabo, jesli u Was jest OK to znaczy że mam problem z napędem AWD...
Forumowicz
 
Od: 23 lut 2021, 13:40
Posty: 78 (0/9)
Auto: CX-30 Skyactiv X 2021 A/T AWD

Postprzez dine » 19 paź 2021, 11:06

Jak napiszesz jak sprawić żeby w skyactiv-x zabuksowały koła to chętnie sprawdzę:) Mam manual, jest dziś mokro więc mogę przetestować :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2020, 22:37
Posty: 614 (67/26)
Skąd: Brodnica/Warszawa
Auto: CX-30|SkyActiv-X|2019

Postprzez pab567 » 19 paź 2021, 14:22

U mnie automat więc było prosto – gaz w podłogę...
Forumowicz
 
Od: 23 lut 2021, 13:40
Posty: 78 (0/9)
Auto: CX-30 Skyactiv X 2021 A/T AWD

Postprzez krabdul » 19 paź 2021, 16:15

Być może jest jak mówisz, że póki nie straci trakcji to próbuje ruszać przodem, ale zazwyczaj nawet nie czuć kiedy jest dołączony tył. Ja jeżdżę już rok i auto zaliczyło wszystkie warunki pogodowe i nie ważne czy deszcz, śnieg, czy szuter to jeśli się da coś wyczuć po bucie w podłogę to może jakieś pół obrotu uślizgu, ale zazwyczaj jest to niewyczuwalne. Co innego jak droga jest na tyle śliska, że nawet 4 buty mielą, ale wtedy już wchodzi kontrola trakcji, która dobrze gładzi zapędy kół i nie ma żadnego skakania czy szarpania. Efekt, który opisałeś miałem czasem w poprzedniej przednionapędowej 3ce jak np. szybko chciałem wykonać lewoskręt. Tutaj ani razu mnie to nie spotkało, także TTTnieM ;)

BTW: Jeśli mówimy o napędach, które z nazwy już sugerują, że są dołączane, to one opierają się o HALDEX a ten sam z siebie działa tak, że druga oś dołączy się w sytuacji kiedy ta pierwsza będzie się obracać szybciej od niej – wtedy dopiero jest wytworzone ciśnienie. Z tego co widzę, to SuperB 3.6 też ma stały napęd. Yeti raczej ma HALDEXA, ale może po prostu tego nie czułeś – czyli tak jak powinno być i tutaj.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 12:07
Posty: 996 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez pab567 » 20 paź 2021, 09:41

Superb 3.6 nie ma stałego napędu, też ma Haldex. Czekam aż będzie mokro i wtedy będę badał problem dalej – póki co sprzedawca z salonu Mazda potwierdził mi, że jego zdaniem przy ruszaniu tylna oś jest od razu dołączana. Czekam teraz na informacje od gości z serwisu Mazdy...
Forumowicz
 
Od: 23 lut 2021, 13:40
Posty: 78 (0/9)
Auto: CX-30 Skyactiv X 2021 A/T AWD

Postprzez krabdul » 20 paź 2021, 10:04

Faktycznie można znaleźć źródła które piszą i o stałym i o haldexie. Albo kwestia rocznika albo błędne info. Nie ważne, Ty miałeś więc zapewne masz rację.
Ja jeszcze dodam, że szukając info o 4x4 trafiłem na wątek gdzie ktoś chcąc się pobawić Skodą z haldexen narzekał że na przemian wyrzuca przód (podsterowność) i prostuje.
Ja w maździe włączając się szybko prawo/lewo na oblodzonej drodze raczej zauważam chwilowy, delikatny wyrzut tyłka a nie przodu, także tu też możesz mieć inne odczucia.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 12:07
Posty: 996 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez dine » 20 paź 2021, 12:25

krabdul napisał(a):Ja w maździe włączając się szybko prawo/lewo na oblodzonej drodze raczej zauważam chwilowy, delikatny wyrzut tyłka a nie przodu, także tu też możesz mieć inne odczucia.


Jeżdżę CX-30 z AWD i jeździłem FWD i AWD jest mocno podsterowna. Szczególnie zimą czuć to wyraźnie. Kilka razy prawie wyleciałem z zakrętu. Natomiast nigdy nie zdarzyło mi się by tył zarzuciło (oczywiście nie mam tu na myśli intencjonalnych sytuacji). FWD dużo lepiej pokonuje zakręty.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2020, 22:37
Posty: 614 (67/26)
Skąd: Brodnica/Warszawa
Auto: CX-30|SkyActiv-X|2019

Postprzez krabdul » 20 paź 2021, 12:44

Nie chcę do kolejnego wątku wprowadzać dyskusji X vs G ale to Was akurat łączy i oboje macie jakiś niedosyt z napędem czy stabilnością. Nie wiem jak to się przekłada na współpracę z AWD ale podsterowność w X z racji większej wagi z przodu może szybciej zachodzić niż w G. Ja złego słowa nie powiem na pracę AWD i w żadnym dotychczasowym aucie nie czułem takiej pewności na zakręcie który pokonywałem z wciśniętym gazem, zwłaszcza w złych warunkach. To zarzucenie tyłu jest lekkie i występuje czasem jak jest bardzo ślisko i jest but w podłogę. Trzeba auto do tego sprowokować. Chodziło mi tylko o to że prędzej jestem w stanie zauważyć odjazd tyłu a nie przodu. Co innego jest jazda ze stałą prędkością w zakręcie bez lub z niewielkim gazem – tu może poprzednie auta lepiej Ci się kleiły z przodu, ale w takiej sytuacji AWD nie ma znaczenia (chociaż AWD też powinien mieć trochę lepszy rozkład masy niż przednia ośka)
W ogóle to każdy z nas ma inną konfigurację silnik/skrzynia z tym AWD. Niech się jeszcze wypowie ktoś AWD/G/MT :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 12:07
Posty: 996 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez dine » 20 paź 2021, 15:22

Ale tu nie chodzi o niedosyt tylko zwyczajne spostrzeżenia. Auto z napędem na cztery koła zawsze będzie gorzej skręcać niż przednionapędowe i w tym wypadku porównanie egzemplarzy tego samego modelu wypada na korzyść FWD i wersja silnikowa nie ma znaczenia. Po prostu FWD jest zwinniejsze i łatwiej pokonuje zakręty. Natomiast AWD zimą dwa razy wypadło z zakrętu. Z reszta na suchym również czuć, że przód "ucieka" do zewnątrz. Tego efektu w FWD nie ma.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2020, 22:37
Posty: 614 (67/26)
Skąd: Brodnica/Warszawa
Auto: CX-30|SkyActiv-X|2019

Postprzez krabdul » 20 paź 2021, 15:32

Główną robotą dla AWD jest zwiększenie przyczepnosci i nie chodzi tu tylko o teren czy start spod świateł.
Na zakręcie dodanie gazu w przednionapędówce próbuje wyrzucić przód a w tylnonapędówce tył. Jedną z głównych wszędzie przytaczanych zalet AWD jest stabilność auta na zakrętach. Masz ewidentnie złe doświadczenia i zaprzeczasz całej ideologii 4x4 w autach innych niż terenowe.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 12:07
Posty: 996 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez krzychun » 20 paź 2021, 15:41

dine napisał(a):Ale tu nie chodzi o niedosyt tylko zwyczajne spostrzeżenia. Auto z napędem na cztery koła zawsze będzie gorzej skręcać niż przednionapędowe i w tym wypadku porównanie egzemplarzy tego samego modelu wypada na korzyść FWD i wersja silnikowa nie ma znaczenia. Po prostu FWD jest zwinniejsze i łatwiej pokonuje zakręty. Natomiast AWD zimą dwa razy wypadło z zakrętu. Z reszta na suchym również czuć, że przód "ucieka" do zewnątrz. Tego efektu w FWD nie ma.


Nie zgadzam się. Wypadło bo fizyki nie pokonasz albo brakło umiejetnosci. Mogę Ci posłać moje filmiki z toru łódź w śniegu. Jak ta zwinność przednionapędowek wymiekala na zakrętach. A wyjście z zakrętu z lekka nadsterowności przy AWD właśnie daje frajdę. Swoją drogą instruktorzy byli pod autentycznym wrażeniem.

Ale fakt do AWD wypada mieć ciut więcej umiejętności niż do FWD. Ale odchodzimy od tematu.
Forumowicz
 
Od: 22 paź 2018, 15:39
Posty: 1006 (6/67)
Auto: CX-3 AT AWD 2018 SkyPassion

Postprzez krzychk » 20 paź 2021, 17:50

A owa zwinność jechała przednionapędówką z 4control? Bo może się okazać, że w takim przypadku cały misterny plan w ... <faja>
Forumowicz
 
Od: 12 maja 2021, 06:58
Posty: 143 (5/23)
Auto: CX30 e-SkyX'21 Hikar/MT/ FWD

Postprzez krzychun » 20 paź 2021, 18:58

Ale cokolwiek byś nie robił (w sensie systemów) to nie zmieni tego, że w AWD gaz możesz nacisnąć wcześniej i z mniejszą precyzją wychodząc z zakrętu niż we FWD. W AWD będziesz musiał najwyżej skorygować kierownicą (nadsterowność AWD jest dość łatwa w oswojeniu nie to co w RWD) i cieszyć, się lekką nadsterownością (ja miałem banan na twarzy cały tydzień). Do tego tumany śniegu wszędzie, wszystkie koła się radośnie kręcą. A we FWD zostaje tylko odpuszczenie gazu i dociążenie przedniej osi co jest moim zdaniem tak nudne jak flaki z olejem. Takie przeciąganie linii ciut za dużo gazu, podsterowność, odpuszczasz, dociążasz przednią oś zaczyna zbierać, zwalnia, udało się...
Forumowicz
 
Od: 22 paź 2018, 15:39
Posty: 1006 (6/67)
Auto: CX-3 AT AWD 2018 SkyPassion

Postprzez krzychk » 21 paź 2021, 07:27

Czyli nie jeździłeś – to wystarczyło napisać <diabełek>
Forumowicz
 
Od: 12 maja 2021, 06:58
Posty: 143 (5/23)
Auto: CX30 e-SkyX'21 Hikar/MT/ FWD

Postprzez krabdul » 21 paź 2021, 08:04

A masz 4control u siebie albo w jakiejkolwiek maździe? No chyba nie. Lepiej się trzyma niż standardowa ośka, ale lepszej trakcji przy dodawaniu gazu niż w AWD (zwłaszcza na śniegu gdzie kolega się bawił) nie uzyskasz. Tak samo można powiedzieć, że terenówka z klocami na oponie dalej wiedzie jedną osią niż cx-30 z dwoma, ale na standardowym ogumieniu i prześwicie. Nie mieszajmy tu za bardzo a wróćmy do sposobu samego działania AWD, o który kolega w pierwszym poście pytał.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 12:07
Posty: 996 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez krzychk » 21 paź 2021, 08:18

Dyskusja zeszła na "przednionapędówki" a ten zbiór mieści 4C. I tak, mam ale oczywiście nie w Maździe.
A na kopnym śniegu, nawet w fwd M., odpowiednie opony robią dużą różnicę. Nie zastąpią 4x4 ale świetną robotę robią – tylko gdzie w miastach, tych największych ów śnieg kopny znajdę?
Forumowicz
 
Od: 12 maja 2021, 06:58
Posty: 143 (5/23)
Auto: CX30 e-SkyX'21 Hikar/MT/ FWD

Postprzez krzychun » 21 paź 2021, 08:30

Jedz na tor i zobacz jak to jest z tym 4control w bezpiecznych warunkach, a potem wysyłaj uszczypliwości jakie to jest super.

Śniegu niestety jak na lekarstwo ale mazdę 3 w ośce na mokrym to co chwilę mielila kołami. Wystarczy trochę wyslizganego asfaltu na skrzyżowaniu. Normalnie zaczeła wyjeżdżać podsterownie na skrzyzowaniu. ESP jak to w Maździe uważało że jeszcze jest spoko więc trzeba było odpuścić. Pod górę jak depnalem to nie bardzo zwiększała prędkość... A to był tylko mokry asfalt w jesienna temperaturę. Szkoda że ostatnio jak jeździłem CX-30 już w AWD to nie było mokro bo bym sprawdził w tym samym miejscu. Za to MX-30 mieli kołami bez skrępowania na suchym.

W tym nie pomoże 4control tak samo jak nie przeniesie dodatkowego momentu przy wychodzeniu z zakrętu.

Po 3 latach AWD nie chce już ośki.
Forumowicz
 
Od: 22 paź 2018, 15:39
Posty: 1006 (6/67)
Auto: CX-3 AT AWD 2018 SkyPassion

Postprzez krzychk » 21 paź 2021, 08:43

[OT] układy ze skrętną tylną osią ma kilku producentów, nie tylko Renault. No ale ty nie jeżdżąc wiesz, że te systemy są do <dupa> . Ooooki, dobrze wiedzieć.
Forumowicz
 
Od: 12 maja 2021, 06:58
Posty: 143 (5/23)
Auto: CX30 e-SkyX'21 Hikar/MT/ FWD

Postprzez krabdul » 21 paź 2021, 08:44

krzychun napisał(a):Po 3 latach AWD nie chce już ośki.

Ja to stwierdziłem po pierwszym lewoskręcie bez świateł na ruchliwej drodze. Mogło być nawet sucho. W mieście jesienią jak jest smog to opada breja śliska prawie jak śnieg. Nie trzeba nigdzie się ruszać i czekać na zimę by zacząć korzystać z tego dobrodziejstwa. Dla mnie AWD, AT i zmywarka to są rzeczy których żałuję, że nie kupiłem wcześniej. Oczywiście to są też większe koszty zakupu i swoje wady też mają, ale każdy ma swoje preferencje i to szanuję.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 12:07
Posty: 996 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez krzychun » 21 paź 2021, 08:54

krzychk napisał(a):[OT] układy ze skrętną tylną osią ma kilku producentów, nie tylko Renault. No ale ty nie jeżdżąc wiesz, że te systemy są do <dupa> . Ooooki, dobrze wiedzieć.


Nadinterpretacja. Uważam że nie zastępuje AWD. A o tym gadamy. Przecież przy ruszaniu a o tym jest wątek 4control nic nie zmienia.

A system jak system w krótszych autach nie stosują.

Ktoś zaraz powie że w CX-3 jest innych system, tak jest inne przełożenie podobno na dyfrze. Ale w CX-3 zwyrtnie z jeden obrót i tył ciągnie. A system jeszcze przewiduje sytuację i przy prostych kołach wstępnie spina napęd moim zdaniem. Dodatkowe spięcie jest po utracie przyczepności przedniej osi (różnica w prędkości między osiami). Przy skręconych kołach system ma mniejszą tendencję do spinania mocno.
Forumowicz
 
Od: 22 paź 2018, 15:39
Posty: 1006 (6/67)
Auto: CX-3 AT AWD 2018 SkyPassion

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy CX-3 / CX-30 / CX-5 / CX-7 / CX-9