Hałas z podwozia

Mazda CX-30 2019–

Postprzez Myszkin » 11 maja 2021, 19:41

Dzień dobry,
Wymarzyła mi się Mazda CX-30 z napędem 4x4, lecz niepokoi mnie objaw, który zauważyłam na jeździe testowej. Chodzi o pewnego rodzaju "rumor" słyszalny z podwozia przy jeździe po nierównej drodze.
Uwagi na ten temat pojawiały się również w opiniach na temat CX-30.

Czy Szanowni Użytkownicy forum i CX-30 mogliby się podzielić swoimi spostrzeżeniami? Czy "ten typ tak ma", co byłoby dla mnie dziwne biorąc pod uwagę nakład pracy na wyciszenie samochodu, które poniosła Mazda? A może chodziło o jakąś partię tych samochodów? Gdzieś mi też przemknęła informacja, że trzeba naciskać później w ASO, żeby wyeliminowali ten problem, bo ponoć jest im znany...

Z góry dziękuję za podpowiedzi.
Początkujący
 
Od: 15 mar 2021, 12:17
Posty: 4
Auto: Mazda CX-30

Postprzez krabdul » 11 maja 2021, 20:41

Rozwiń słowo rumor.

Z takich przykrych objawów, na które pewnie też wpływ ma belka skrętna, jest tendencja do odrywania kół na wyższych progach spowalniających, czemu towarzyszy głośny łomot. Dzieje się to zazwyczaj przy prędkości ok 20km/h. Jak przejadę 10 czy 30-40km/h to jest ok. Tak samo jeżdżąc ostatnio dookoła Biebrzańskiego PN to na tych pofalowanych drogach (z dozwoloną prędkością 90km/h) mi przy 70-80km potrafiło czasem poderwać koło i łupnąć. Przynajmniej takie jest wrażenie. Jak się jedzie z pełnym bagażem, czy pasażerami z tyłu to efekt ten nie występuje. Wynika z tego, że amortyzatory za mocno tłumią. Co ciekawe na jeździe próbnej Seatem Ateca zdarzało mu się z kolei odrywać przednią oś na progach z podobnym hukiem. Wcześniej miałem 3kę BM i nawet po obniżeniu szybciej niektóre progi brałem. To było moje największe zdziwienie po przesiadce do CX-30 czy Seata. Zawsze jadąc poprzednim autem narzekałem na suva przed sobą, że się pieści na tych progach. Niestety by zachować dobre prowadzenie ciut wyższego auta w zakrętach, gdzieś musieli sięgnąć po kompromis. Tutaj CX-30 nie ustępuje jakoś 3ce i po równych drogach można pofolgować.
PS: Może na balonówkach jest lepiej. Ja mam 18" chociaż w BM też miałem 18" i profil znacznie niższy.
Nie ma z tym też jakiejś tragedii, bo większość progów w swojej okolicy można się szybko nauczyć a to co opisałem w okolicach BPN zdarzyło się gdziekolwiek indziej może raz.

Chyba, że piszesz o totalnie innym rumorze :)
Tak czy inaczej 4x4 w CX-30 polecam.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 11:07
Posty: 996 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez dine » 11 maja 2021, 21:13

Podczas jazdy testowej specjalnie poprosiłem byśmy pojechali na progi spowalniające oraz na dziurawą szutrową drogę. Moje wrażenia po jeździe próbnej były bardzo pozytywne, to samo dotyczy pierwszych jesienno-zimowych miesięcy użytkowania auta. Niestety teraz stwierdzam z trwogą, że naszą mazdą nie da się, podkreślam, nie da się normalnie jeździć po dziurawych drogach. Jak wspomniał mój przedmówca, na zbyt wysokich progach pokonywanych z niewłaściwą prędkością ma się wrażenie, że tył "sprężynuje" jak by miał zaraz wyskoczyć pod niebo i towarzyszy temu nieprzyjemny huk. Natomiast drobne dziury na szutrowej drodze sprawiają, że można sobie odbić nerki. U mnie prawy przód jest tak głośny na takich nierównościach, że wrażenie jest takie jak by amortyzator w ogóle nie trzymał, jest bardzo głośno.

Jeśli chodzi o "szmery" i inne hałasy z podwozia, to również takowe występują podczas ruszania np. Tak jak by gdzie jakiś metalowy element drgał i obijał się o jakiś inny... Nie wiem jak to inaczej opisać. W poprzednim samochodzie urwał mi się kiedyś taki metalowy pierścień mocujący wydech i sobie na tym wydechu luźno latał... To jest właśnie taki podobny dźwięk. Dość mocno to irytuje.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2020, 21:37
Posty: 613 (65/26)
Skąd: Brodnica/Warszawa
Auto: CX-30|SkyActiv-X|2019

Postprzez Myszkin » 11 maja 2021, 21:15

Witam,

Ten "rumor" to właśnie bardzo słyszalne stuki.
W jednej opinii przeczytałam:
"Miałem stuki przy przejeżdżaniu poprzecznych spowalniaczy i manewrowaniu na parkingu. Serwis to na szczęście usunął


Biorąc pod uwagę, że mieszkam trochę na odludziu z kiepskimi drogami, to trochę kiepsko...

Też myślałam o oponach, tylko nie wiem, czy przy 4x4 można założyć inne niż 18'
Początkujący
 
Od: 15 mar 2021, 12:17
Posty: 4
Auto: Mazda CX-30

Postprzez krabdul » 11 maja 2021, 21:22

Może 17 wciśniesz na własną rękę, ale 16 nie możesz wybrać do 4x4, więc pewnie odpadają.
Będę niedługo w serwisie z akcją na klapę to popytam czy można jakoś nastawny zmienić – ale bez wymiany amorów pewnie nie ma szans. Swoją drogą sprawę utrudnia unijne eko sreko i jakieś chore ciśnienia w oponach, a teraz przy upałach podchodzą pod 3 bary. Za mało też się nie da bo się ochłodzi i czujnik będzie wrzeszczał. Ja już dorzuciłem koło zapasowe to może jest ciut lepiej – jeszcze może hak sobie sprawię dla dociążenia tyłu ;)

Myszkin ten cytat wskazuje na inny problem – bo te odgłosy o których piszemy z dine przy manewrowaniu nie występują.
Ostatnio edytowano 11 maja 2021, 21:28 przez krabdul, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 11:07
Posty: 996 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez dine » 11 maja 2021, 21:27

Ja poważnie zastanawiam się nad zmiana auta, bo dużo jeżdżę po bezdrożach, a w Warszawie niestety dojeżdżając do pracy muszę korzystać ze skrótów, które praktycznie na całej długości pokryte są garbami. Na szczęście od momentu kupna nie musiałem tego sprawdzać, bo cały czas pracuję zdalnie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2020, 21:37
Posty: 613 (65/26)
Skąd: Brodnica/Warszawa
Auto: CX-30|SkyActiv-X|2019

Postprzez Myszkin » 11 maja 2021, 21:32

W załączeniu info z innego forum na temat takich hałasów. Ot, taka ciekawostka...
Załączniki
1599483038687.png
Początkujący
 
Od: 15 mar 2021, 12:17
Posty: 4
Auto: Mazda CX-30

Postprzez dine » 11 maja 2021, 22:10

Bardzo ciekawa informacja. Aczkolwiek w moim przypadku to raczej nie to. Nie omieszkam jednak wspomnieć o tym na przeglądzie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2020, 21:37
Posty: 613 (65/26)
Skąd: Brodnica/Warszawa
Auto: CX-30|SkyActiv-X|2019

Postprzez Lukk75 » 11 maja 2021, 22:18

@dine polecam Octavia III przelatuje nad progami z każdą prędkością.
A tak na poważnie mam próg 2 metry od wjazdu. Zrobię jutro testy. Z drugiej strony kształtów progów jest tyle , ze charakterystyki na każdym mogą wychodzić inne. Na ta chwilę staram się nie przejeżdżać szybciej niż 20 kmbh i nie zauważyłem żadnych niepokojących dźwięków. Owszem belka pracuje na wybojach , ale to belka.

Pisałem już o trzeszczenie lewy tył. Początkowo przy zjeżdżaniu z krawężnika, później już tez na wybojach.
Podobno konserwacja ocierała o tuleję. Pomogło smarowanie i jest cichutko.

AMyszkin to co pokazujesz dotyczy przedniego zawieszenia. Kolumna McPersona, robiłem to w CX3. W Cx30 tego nie doświadczyłem. Objawia się to delikatnymi sztukami przy wolnej jeździe i manewrowaniu np. Na kostce granitowej. Nie odczuwalne przy wyższych prędkościach. Dźwięk pewnie na tyle słaby ze zanika przy większym hałasie.
Forumowicz
 
Od: 11 maja 2016, 23:15
Posty: 173 (0/4)
Auto: SX4 2,0DDIS 4x4 czarny metalic
CX3 2,0 AWD Titanium Flash
CX30 Hikari, Skyactive X, AWD,, MT, Deep Crystal Blue

Postprzez dine » 12 maja 2021, 08:02

Lukk75 napisał(a): polecam Octavia III przelatuje nad progami z każdą prędkością.


Moje poprzednie auto też miało tę cechę :) Tak, zgadza się, nie każdy próg spowalniający powoduje ten efekt. Nie doświadczysz go na tych gumowanych, przykręconych do podłoża. Zazwyczaj problem występuje na tych zwykłych, zrobionych z kostki pod warunkiem, że są strome. Podobnego, lub nawet gorszego efektu doświadczyłem w nowym tiguanie. Tam bardziej waliło i na obie osie. U nas tylko tył. Szkoda (że w ogóle występuje) :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2020, 21:37
Posty: 613 (65/26)
Skąd: Brodnica/Warszawa
Auto: CX-30|SkyActiv-X|2019

Postprzez krabdul » 12 maja 2021, 09:00

Czyli TTTM i nie chodzi tu o CX-30 a o rodzaj auta.

U mnie tak samo głównie na tych wysokich z kostki i czasem tych czarno-żółtych zaokrąglonych.

PS: Swoją drogą jak kiedyś kumpla wiozłem 3ką BM jeszcze przed obniżeniem to leciałem na próg z 40-50km/h i się chłopak mega spiął. Nie wiedziałem o co mu chodzi, a on, że w swoim fiacie bravo nie wyobraża sobie tak przez progi latać i myślał że zaraz wyskoczymy ;) – ale tam też miał belkę.
Reasumując belka+dodatkowe cm+chore eko ciśnienia – wszystko do kupy zrobiło złą robotę jeśli chodzi o progi.

Jeszcze wracając do Seata Ateca. On lepiej radził sobie na dużych wertepach (mówię o drogach gruntowych) ale poza podskakiwaniem przodu na progach (jeździłem 1.5TSI) to np. był dużo bardziej buczący na szutrach.
Także CX-30 ma jakieś bolączki, ale można trafić też gorzej, także ja jestem daleki od wymiany auta przez wolniejszą jazdę po progach – w sumie po to są ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 11:07
Posty: 996 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez Myszkin » 12 maja 2021, 10:26

Dzień dobry,

Progi progami, wiadomo, zwolnić trzeba. Tylko jak to jest z CX-30 na zwykłej, łatanej, wyboistej, drodze. W końcu ma to być podobno samochód, którym można zjechać z asfaltu <oczko> .
Ja czułam się w CX-30 trochę jak na wozie drabiniastym – stuki i podskoki. Biorąc po uwagę, że muszę i takimi drogami jeździć, to mocno jednak przeszkadza. Jeździłam trochę subaru foresterem i takich efektów w nim nie było.

Bardzo CX-30 mi pasuje z innych względów, więc nie chciałabym z niego tak od razu zrezygnować...
Początkujący
 
Od: 15 mar 2021, 12:17
Posty: 4
Auto: Mazda CX-30

Postprzez dine » 12 maja 2021, 10:41

Obawiam się, że w tej materii nie da się niczego zrobić. Ja również jeździłem różnymi autami. W Tiguanie rzuca bardziej, w Qashquaiu rzuca zdecydowanie mniej. Nasza mazda jest dość zwarta i kompaktowa, a forester to jednak większe auto i z usposobieniem terenowym. Pozostaje się przyzwyczaić lub zmienić na coś bardziej komfortowego. Przyznam szczerze, że testowałem na leśnych bezdrożach Jeepa Grand Cherokee z pneumatycznym zawieszeniem i... Różnica w komforcie niezauważalna względem innych aut. Dodatkowo stukało i pukało wiele elementów w środku (auto 4 lata). Więc jeśli pneumatyczne zawieszenie się dla mnie nie sprawdza, to w zasadzie nie wiem co miał bym wybrać :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2020, 21:37
Posty: 613 (65/26)
Skąd: Brodnica/Warszawa
Auto: CX-30|SkyActiv-X|2019

Postprzez krzychun » 12 maja 2021, 11:10

Gdzieś trzeba ustawić balans między lepszym zachowaniem na drodze, a komfortowym pokonywaniem nierównej drogi. Możliwe, że zmiana felg na mniejsze i opon o większym profilu przesunie granicę w kierunku większego komfortu na nierównościach. Niestety prawie wszyscy klienci nie oczekują od samochodów jak CX-30 dobrego zachowania na szutrze... Kupują takie samochody bo są modne, a nie dlatego że mają zamiar jeździć po szutrze. Klienci oczekują zachowania na asfalcie jak w zwykłym (niskim) samochodzie.

Forester ma dużo większe ambicje terenowe co przypłaca gorszym zachowaniem na drodze.

Po takich drogach dużo lepiej będą się zachowywały samochody cięższe o większych ambicjach terenowych.

Co do progów to polecam taką myśl: to, że samochód lepiej tłumi progi zwalniające to nie znaczy że przy większej prędkości (a podobnych odczuciach) zawieszenie i konstrukcja samochodu się podobnie zużywa. Innymi słowy jeśli samochodem A jedziemy 20km/h przez próg, a samochodem B jedziemy 40km/h bo lepiej tłumi (i wydaje się że można) to samochód B prawdopodobnie dużo szybciej ulegnie awarii zawieszenia, a konstrukcja szybciej utraci sztywność.

A dlaczego mówicie, że do AWD nie pasują 16 cali? Jakieś różnice w zaciskach hamulcowych? Czasami może być delikatnie inny amortyzator (np. przy fabrycznych 18 calach ma większa siłę tłumienia). W ASO raczej łatwiej będą tolerować 16 cali niż 17 ponieważ 16 cali występuje w innych wersjach wyposażenia.
Forumowicz
 
Od: 22 paź 2018, 14:39
Posty: 1006 (6/67)
Auto: CX-3 AT AWD 2018 SkyPassion

Postprzez dine » 12 maja 2021, 12:02

Ale ja właśnie kupiłem CX-30 z myślą o tym, że będę mógł nią zjecać z asfaltu. Nie mówię o trudnym terenie tylko o podróżowaniu po leśnych drogach, błocie, tudzież przejazd przez głębszą wodę, bo jak wiadomo, od czasu do czasu w Warszawie i okolicach zalewa ulice;) Po to zakupiłem auto z większym prześwitem, plastikowymi osłonami i AWD... Nie dlatego, że jest taka moda. W przeciwnym razie wybrał bym coś zupełnie innego (np. Corollę, która również rozważałem lecz nie wziąłem, bo nie ma AWD i jest zbyt niska. CX-30 w zasadzie też). Do tego auto miało być stosunkowo dobrze wykonane i komfortowe z mocnym lecz oszczędnym silnikiem. No i w zasadzie wszystkie te kryteria spełniała właśnie CX-30. Gdybym miał więcej kasy, to kupił bym V60 CC aczkolwiek to już jest dosyć duże auto (również chciałem tego uniknąć gdyż na co dzień poruszam się w mieście i nie ma silnika benzynowego).
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2020, 21:37
Posty: 613 (65/26)
Skąd: Brodnica/Warszawa
Auto: CX-30|SkyActiv-X|2019

Postprzez krzychun » 12 maja 2021, 12:34

No cóż zjechać można, może nawet w jakimś małym błocie da radę. Nikomu nie bronię. Ale tutaj mówimy o komforcie podróżowania z jakaś większą prędkością po nierównej lub gruntowej drodze...
Forumowicz
 
Od: 22 paź 2018, 14:39
Posty: 1006 (6/67)
Auto: CX-3 AT AWD 2018 SkyPassion

Postprzez dine » 12 maja 2021, 12:45

Ja tylko nawiązywałem do tego co napisałeś :) AWD doskonale radzi sobie w sypkim, głębszym piachu, podwoziem zahaczyłem jak dotąd raz jadąc po błotnistym, bardzo nierównym podłożu. Przejazdu przez głębszą wodę jeszcze nie testowałem ale jak sobie teraz o tym myślę, to chyba bym nie zaryzykował z racji mnogości elektroniki. Poprzednimi autami po prostu jechałem :) Na szczęście nigdy się to źle nie skończyło lecz mijałem zatopione samochody.

Na temat komfortu poruszania się po nierównych drogach asfaltowych czy gruntowych się już wypowiedziałem. Moim zdaniem auto się do tego kompletnie nie sprawdza. Jest zwyczajnie złe.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2020, 21:37
Posty: 613 (65/26)
Skąd: Brodnica/Warszawa
Auto: CX-30|SkyActiv-X|2019

Postprzez krabdul » 12 maja 2021, 13:31

Jako główne przeznaczenie do gruntu to wiadomo że się nie nadaje, ale te parę cm więcej i AWD w stosunku do poprzedniej 3ki niewyobrażalnie podniosło możliwości sporadycznego wjechania w trudniejszy teren.
Ja hobbystycznie ganiam za ptactwem i na takie dojazdy pod wieże obserwacyjne, czy jakieś zapomniane bezdroża dla mnie CX-30 jest dobrym kompromisem.
No i nie można zapominać, że czym bardziej terenowe auto tym dalej się wzywa traktor ;)
Ja już byłem blisko granicy i były to gliniaste koleiny na łące, ale tu pewnie głównie bieżnik zrobiłby różnicę. Na szczęście wypełzłem z problemu ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 11:07
Posty: 996 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez dine » 12 maja 2021, 14:28

krabdul napisał(a):Ja już byłem blisko granicy i były to gliniaste koleiny na łące

Ja jeszze nie miałem sytuacji by mi chociaż koła zabuksowały :) Kilka dni temu byłem też na działce, którą sprzedaję, z niedoszłym klientem. Kiedy wracaliśmy chciałem pokazać mu alternatywną drogę. Niestety nie przejechał, mazda nawet nie jęknęła podczas pokonywania piaszczystej górki, zoranej głębokimi koleinami. On bez AWD/4x4 w nissanie qashquaiu (cholera, nigdy nie wiem jak to napisać). Pod tym względem jestem bardzo zadowolony. Natomiast jeżeli droga jest ujeżdżona i jest na niej tzw. tarka, to na serio, nie da się jechać, bo auto sprawia wrażenia jak by się miało zaraz rozpaść.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2020, 21:37
Posty: 613 (65/26)
Skąd: Brodnica/Warszawa
Auto: CX-30|SkyActiv-X|2019

Postprzez krabdul » 12 maja 2021, 15:00

Jeśli chodzi o takie małe nierówności to też się spodziewałem poprawy w stosunku do 3ki zwłaszcza przechodząc z profilu 40 na 55. Niestety tu nowe auto a jest więcej jakiś ukrytych świerszczy i trzasków tapicerki już w obniżonej 3ce przy 80kkm. Może się dopiero układają hahaha
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 11:07
Posty: 996 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

Moderator

Moderatorzy CX-3 / CX-30 / CX-5 / CX-7 / CX-9