I-STOP pytanie
Nie, ale za i-stop odpowiada teraz dodatkowa bateria (ta do rekuperacji) a nie ta główna jak wcześniej i potrafi też znacznie dłużej trzymać wyłączony silnik. Teraz i-stop może mieć jakiś sens i nie powinien wpływać na żywotność akumulatora, wiec pytanie czy jest sens z nim walczyć.
Rozumiem, ale czy korzystanie z systemu i-stop i oczywiście oszczędności paliwa z tym związane zrównoważą szybsze zużycie podzespołów samochodu.
Mówię tutaj o rozruszniku, silniku, poduszkach pod silnikiem itp. ?
Mam też pytanie czy wyłączenie systemu i-stop wiąże się z innymi konsekwencjami, np. odzyskiwaniem energii z akumulatora m-hybrid, odłączaniu cylindrów itp. ?
Czy może ktoś wie dokładnie lub ma link do artykułu w którym szczegółowo jest opisane działanie systemu i-stop, m-hybrid, odłączanie cylindrów. Zasady działania, kiedy się włącza, wyłącza itp.
Pytałem w serwisie, ale dostałem bardzo ogólne informacje.
Mówię tutaj o rozruszniku, silniku, poduszkach pod silnikiem itp. ?
Mam też pytanie czy wyłączenie systemu i-stop wiąże się z innymi konsekwencjami, np. odzyskiwaniem energii z akumulatora m-hybrid, odłączaniu cylindrów itp. ?
Czy może ktoś wie dokładnie lub ma link do artykułu w którym szczegółowo jest opisane działanie systemu i-stop, m-hybrid, odłączanie cylindrów. Zasady działania, kiedy się włącza, wyłącza itp.
Pytałem w serwisie, ale dostałem bardzo ogólne informacje.
- Od: 11 lis 2019, 10:19
- Posty: 18
- Skąd: Częstochowa
- Auto: CX-30 ; 2020r ; 2.0 122KM ; Automat
Tutaj nie ma rozrusznika.
Silnik uruchamia alternator.
Czy odczuwasz jakieś szarpanie, wstrząsy podczas uruchamiania silnika?
Skoro nie to masz odpowiedź na część postawionych pytań.
Działanie i-Stop możesz regulować hamulcem. Jak mocniej przyciśniesz silnik się wyłączy.
Cała sztuka polega na stabilnym, równomiernym hamowaniu.
Jak będziesz odpuszczał hamulec pod koniec hamowania silnik się będzie ponownie włączał.
Kwestia treningu.
Mój silnik pokazuje chyba już 20 godzin na systemie i-Stop przebieg jakieś 33 000 km
Pomyśl ile to jest paliwa.
Silnik uruchamia alternator.
Czy odczuwasz jakieś szarpanie, wstrząsy podczas uruchamiania silnika?
Skoro nie to masz odpowiedź na część postawionych pytań.
Działanie i-Stop możesz regulować hamulcem. Jak mocniej przyciśniesz silnik się wyłączy.
Cała sztuka polega na stabilnym, równomiernym hamowaniu.
Jak będziesz odpuszczał hamulec pod koniec hamowania silnik się będzie ponownie włączał.
Kwestia treningu.
Mój silnik pokazuje chyba już 20 godzin na systemie i-Stop przebieg jakieś 33 000 km
Pomyśl ile to jest paliwa.
Te obawy o szybsze zużycie silnika czy jego zawieszenia przewijają się od lat a jakoś nikogo nie dotykają. Jedynie wcześniej był problem z żywotnością aku, ale tu jak już pisałem jest to inaczej ogarnięte. Jak widzę, że i-stop krótko utrzymuje wyłączony silnik to czasem go wyłączę, ale na co dzień się nim nie stresuję.
Alternator jedynie uczestniczy w odpowiednim zatrzymaniu silnika. Silnik niby rusza przez zapłon mieszanki, ale czy rozrusznik w tym na pewno nie uczestniczy to nie jestem pewien. Na pewno przebiega to gładko. W porównaniu z innymi markami bardzo sprawnie. Z prądem to jest tak że jak hamujesz do świateł to się ma naładować ta bateria i ona ma zapewniać prąd na czas postoju i rozruch. Więc akumulator się mniej zużywa niż w starszych systemach.
I tak i nie. Po prostu jedno szpejo odpowiada za alternator-rekuperator/rozrusznik-silnik wspomagający.
POZNAJ SYSTEM MAZDA M HYBRID
Którym z wcześniej opisanych rozwiązań napędu hybrydowego jest Mazda M Hybrid? Wykorzystano w tym przypadku technologię miękkiej hybrydy, dla optymalizacji zużycia paliwa oraz poprawienia osiągów samochodów hybrydowych Mazda. Silniki M Hybrid wyposażone są w niewielki generator prądu (ISG), którego głównym zadaniem jest odzyskiwanie energii, która w tradycyjnych, spalinowych jednostkach napędowych jest wytracana bezpowrotnie podczas jazdy. Dotyczy to przede wszystkim momentu hamowania, kiedy auto redukuje obroty, żeby się zatrzymać. Generator jest zintegrowany z rozrusznikiem, dzięki czemu wspomaga uruchamianie samochodu. Gwarantuje to niezawodność, a także mniejsze zużycie paliwa w momencie, kiedy zazwyczaj jest ono największe.
POZNAJ SYSTEM MAZDA M HYBRID
Którym z wcześniej opisanych rozwiązań napędu hybrydowego jest Mazda M Hybrid? Wykorzystano w tym przypadku technologię miękkiej hybrydy, dla optymalizacji zużycia paliwa oraz poprawienia osiągów samochodów hybrydowych Mazda. Silniki M Hybrid wyposażone są w niewielki generator prądu (ISG), którego głównym zadaniem jest odzyskiwanie energii, która w tradycyjnych, spalinowych jednostkach napędowych jest wytracana bezpowrotnie podczas jazdy. Dotyczy to przede wszystkim momentu hamowania, kiedy auto redukuje obroty, żeby się zatrzymać. Generator jest zintegrowany z rozrusznikiem, dzięki czemu wspomaga uruchamianie samochodu. Gwarantuje to niezawodność, a także mniejsze zużycie paliwa w momencie, kiedy zazwyczaj jest ono największe.
Ktostam napisał(a):W tym samochodzie nie ma rozrusznika.
Nie był bym taki pewien.
Jak mi padł akumulator, to było słychać jak się załącza bendiks.
Druga sprawa, to słychać znaczącą różnicę w sposobie uruchamiania silnika z przycisku vs kiedy silnik jest odpalany przez i-stop. W tym drugim przypadku silnik odpala się momentalnie i bez generowania większego hałasu. Polecam przekonać się samemu. Żeby mieć 100% pewność, to trzeba po prostu poszukać rozrusznika.
Ktostam napisał(a):Nie wiem jaki był by sens instalowania 2 rozruszników
Być może taki, że rozrusznik z większą łatwością odpali zimny silnik (szczególnie zimą) poprzez zębatkę na kole zamachowym, niż alternator przez pasek osprzętu (bo zakładam, że tak to działa).
Ktostam napisał(a):U mnie auto tak samo się uruchamia ze start stop jak i z przycisku
Imo zakłamujesz rzeczywistość, bo różnica jest. Specjalnie dla Ciebie nagrałem film, żebyś nie musiał się trudzić
Najpierw silnik odpala się poprzez system i-stop. Potem podjeżdżam kawałek do przodu żeby znowu i-stop zgasił silnik (przyspieszony fragment) po czym otwieram drzwi kierowcy (system i-stop dla bezpieczeństwa wyłącza silnik, co widać na desce) i naciskam przycisk. Różnica jest doskonale słyszalna i widoczna (czas uruchomienia silnika).
https://youtu.be/irrMD9qrEww
worn napisał(a):Ktostam napisał(a):Nie wiem jaki był by sens instalowania 2 rozruszników
Być może taki, że rozrusznik z większą łatwością odpali zimny silnik (szczególnie zimą) poprzez zębatkę na kole zamachowym, niż alternator przez pasek osprzętu (bo zakładam, że tak to działa).Ktostam napisał(a):U mnie auto tak samo się uruchamia ze start stop jak i z przycisku
Imo zakłamujesz rzeczywistość, bo różnica jest. Specjalnie dla Ciebie nagrałem film, żebyś nie musiał się trudzić
Najpierw silnik odpala się poprzez system i-stop. Potem podjeżdżam kawałek do przodu żeby znowu i-stop zgasił silnik (przyspieszony fragment) po czym otwieram drzwi kierowcy (system i-stop dla bezpieczeństwa wyłącza silnik, co widać na desce) i naciskam przycisk. Różnica jest doskonale słyszalna i widoczna (czas uruchomienia silnika).
https://youtu.be/irrMD9qrEww
Fun fact, u nas w cx-30 i-stop jest podświetlony na zielono Fakt, auto przy i-stop uruchamia się praktycznie niezauważalnie i nie ma tego "zgrzytu" charakterystycznego dla rozrusznika.
worn napisał(a):Co masz dokładnie na myśli, że jest podświetlone na zielono? W trójce kontrolka na desce też jest na zielono jak i-stop zgasi silnik.
Wydawało mi się, że na pomarańczowo... Nwm w takim razie...
Cytuje instrukcje i obalam mit 2 rozruszników
M Hybrid wykorzystuje zintegrowany z rozrusznikiem, wysokowydajny alternator (Integrated Starter-Generator, ISG) do efektywnego generowania energii elektrycznej, wytwarzanej z energii kinetycznej podczas zmniejszania prędkości samochodu. System ten wykorzystuje energię elektryczną zgromadzoną w akumulatorze M Hybrid, który jest akumulatorem o dużej pojemności, aby poprawić właściwości jezdne oraz zużycie paliwa poprzez zmniejszanie obciążenia silnika i wspomaganie jego pracy. Ponadto ISG zapewnia ciche ponowne uruchamianie silnika po wyłączeniu go przez funkcję i-stop.
Silnik z postoju, czy z i-stop uruchamia ta sama jednostka.
M Hybrid wykorzystuje zintegrowany z rozrusznikiem, wysokowydajny alternator (Integrated Starter-Generator, ISG) do efektywnego generowania energii elektrycznej, wytwarzanej z energii kinetycznej podczas zmniejszania prędkości samochodu. System ten wykorzystuje energię elektryczną zgromadzoną w akumulatorze M Hybrid, który jest akumulatorem o dużej pojemności, aby poprawić właściwości jezdne oraz zużycie paliwa poprzez zmniejszanie obciążenia silnika i wspomaganie jego pracy. Ponadto ISG zapewnia ciche ponowne uruchamianie silnika po wyłączeniu go przez funkcję i-stop.
Silnik z postoju, czy z i-stop uruchamia ta sama jednostka.
Pisałem już wyżej, że IGS jest zintegrowany z rozrusznikiem.
2ch rozruszników nie ma, ale sposób odpalania jest różny. Przy starcie zgodnie z wrzuconym filmikiem słychać rozrusznik/rozrusznikoalternator a po zatrzymaniu przez i-stoop cylindry układają się w taki sposób, że odpala je sama mieszanka, stąd różnica w dźwięku i prędkości procesu.
2ch rozruszników nie ma, ale sposób odpalania jest różny. Przy starcie zgodnie z wrzuconym filmikiem słychać rozrusznik/rozrusznikoalternator a po zatrzymaniu przez i-stoop cylindry układają się w taki sposób, że odpala je sama mieszanka, stąd różnica w dźwięku i prędkości procesu.
Mieszanka sama nie odpala.
Tylko z pomocą ISG.
Różnica prawdopodobnie jest taka, ze w start stop zatrzymuje się w konkretnej pozycji (być może trzeba silnik w tej pozycji utrzymać) a normalnie w pozycji neutralnej i podczas rozruchu silnik wykonuje większy obrót zanim odpali.
Tylko z pomocą ISG.
Różnica prawdopodobnie jest taka, ze w start stop zatrzymuje się w konkretnej pozycji (być może trzeba silnik w tej pozycji utrzymać) a normalnie w pozycji neutralnej i podczas rozruchu silnik wykonuje większy obrót zanim odpali.
Ktostam napisał(a):Cytuje instrukcje i obalam mit 2 rozruszników
Nikt za wyjątkiem Ciebie nie pisał o dwóch rozrusznikach, więc obalasz mit, który sam stworzyłeś – brawo!
krabdul napisał(a):odpala je sama mieszanka
Tego stwierdzenia nie będę się czepiał, bo domyślam się, że to skrót myślowy, ale z tym muszę się nie zgodzić...
krabdul napisał(a):a po zatrzymaniu przez i-stoop cylindry układają się w taki sposób, że odpala je sama mieszanka, stąd różnica w dźwięku i prędkości procesu
Przecież na filmie widać, że i-stop wyłączył silnik (idąc więc Twoim tokiem rozumowania silnik zatrzymał się w dogodnym momencie), po czym otworzyłem drzwi, co powoduje, że i-stop już nie uruchomi silnika i odpalam go z przycisku, gdzie słychać odpalanie z rozrusznika pomimo "ustawionych tłoków w dogodnym położeniu".
Nie twierdzę, że mam absolutną rację, ale ja bym obstawiał, tak jak wcześniej napisałem. Rozrusznik zawsze odpala silnik jak korzystamy z przycisku (pierwsze uruchomienie), a silnik elektryczny (ISG), który pełni też rolę alternatora, odpala silnik przez pasek klinowy, gdy zachodzą ku temu odpowiednie warunki (temp. silnika, poziom naładowania kondensatora MHybrid, warunki panujące w kabinie, a nastawiona temperatura)
Tak na szybko z mazda.com z translatora:
Podczas gdy konwencjonalne układy zatrzymania na biegu jałowym polegają na rozruszniku, aby ponownie uruchomić silnik, funkcja i-stop Mazdy ponownie uruchamia silnik poprzez spalanie; paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do cylindra, podczas gdy silnik jest zatrzymany i zapalany, aby wytworzyć siłę skierowaną w dół. Rezultatem jest szybkie i ciche ponowne uruchomienie silnika w porównaniu z innymi systemami oraz znaczna oszczędność paliwa.
Nie tworzę teorii, tylko piszę co gdzieś już przeczytałem. To jest chyba artykuł z pierwszego skyactiva, ale skoro tam nie potrzebuje rozrusznika (IGSa wtedy nie było) to tu w zasadzie też. A czy mu dodatkowo pomaga IGS czy nie, tego nie wiem.
Podczas gdy konwencjonalne układy zatrzymania na biegu jałowym polegają na rozruszniku, aby ponownie uruchomić silnik, funkcja i-stop Mazdy ponownie uruchamia silnik poprzez spalanie; paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do cylindra, podczas gdy silnik jest zatrzymany i zapalany, aby wytworzyć siłę skierowaną w dół. Rezultatem jest szybkie i ciche ponowne uruchomienie silnika w porównaniu z innymi systemami oraz znaczna oszczędność paliwa.
Nie tworzę teorii, tylko piszę co gdzieś już przeczytałem. To jest chyba artykuł z pierwszego skyactiva, ale skoro tam nie potrzebuje rozrusznika (IGSa wtedy nie było) to tu w zasadzie też. A czy mu dodatkowo pomaga IGS czy nie, tego nie wiem.
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości
Moderator
Moderatorzy CX-3 / CX-30 / CX-5 / CX-7 / CX-9