I-STOP pytanie

Mazda CX-30 2019–

Postprzez kafi100 » 20 mar 2021, 09:21

Witam, czy może ktoś korzystał z tego rozwiązania jeżeli chodzi o wyłączenie na stałe systemu I-STOP ?

https://pl.aliexpress.com/item/10050017 ... web201603_
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 11 lis 2019, 10:19
Posty: 18
Skąd: Częstochowa
Auto: CX-30 ; 2020r ; 2.0 122KM ; Automat

Postprzez krabdul » 20 mar 2021, 18:40

Nie, ale za i-stop odpowiada teraz dodatkowa bateria (ta do rekuperacji) a nie ta główna jak wcześniej i potrafi też znacznie dłużej trzymać wyłączony silnik. Teraz i-stop może mieć jakiś sens i nie powinien wpływać na żywotność akumulatora, wiec pytanie czy jest sens z nim walczyć.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 12:07
Posty: 996 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez kafi100 » 21 mar 2021, 09:19

Rozumiem, ale czy korzystanie z systemu i-stop i oczywiście oszczędności paliwa z tym związane zrównoważą szybsze zużycie podzespołów samochodu.
Mówię tutaj o rozruszniku, silniku, poduszkach pod silnikiem itp. ?
Mam też pytanie czy wyłączenie systemu i-stop wiąże się z innymi konsekwencjami, np. odzyskiwaniem energii z akumulatora m-hybrid, odłączaniu cylindrów itp. ?
Czy może ktoś wie dokładnie lub ma link do artykułu w którym szczegółowo jest opisane działanie systemu i-stop, m-hybrid, odłączanie cylindrów. Zasady działania, kiedy się włącza, wyłącza itp.
Pytałem w serwisie, ale dostałem bardzo ogólne informacje.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 11 lis 2019, 10:19
Posty: 18
Skąd: Częstochowa
Auto: CX-30 ; 2020r ; 2.0 122KM ; Automat

Postprzez Ktostam » 21 mar 2021, 11:19

Tutaj nie ma rozrusznika.
Silnik uruchamia alternator.

Czy odczuwasz jakieś szarpanie, wstrząsy podczas uruchamiania silnika?
Skoro nie to masz odpowiedź na część postawionych pytań.

Działanie i-Stop możesz regulować hamulcem. Jak mocniej przyciśniesz silnik się wyłączy.
Cała sztuka polega na stabilnym, równomiernym hamowaniu.
Jak będziesz odpuszczał hamulec pod koniec hamowania silnik się będzie ponownie włączał.
Kwestia treningu.

Mój silnik pokazuje chyba już 20 godzin na systemie i-Stop przebieg jakieś 33 000 km
Pomyśl ile to jest paliwa.
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2020, 10:50
Posty: 113 (0/8)

Postprzez krabdul » 21 mar 2021, 12:44

Te obawy o szybsze zużycie silnika czy jego zawieszenia przewijają się od lat a jakoś nikogo nie dotykają. Jedynie wcześniej był problem z żywotnością aku, ale tu jak już pisałem jest to inaczej ogarnięte. Jak widzę, że i-stop krótko utrzymuje wyłączony silnik to czasem go wyłączę, ale na co dzień się nim nie stresuję.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 12:07
Posty: 996 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez krzychun » 22 mar 2021, 18:51

Alternator jedynie uczestniczy w odpowiednim zatrzymaniu silnika. Silnik niby rusza przez zapłon mieszanki, ale czy rozrusznik w tym na pewno nie uczestniczy to nie jestem pewien. Na pewno przebiega to gładko. W porównaniu z innymi markami bardzo sprawnie. Z prądem to jest tak że jak hamujesz do świateł to się ma naładować ta bateria i ona ma zapewniać prąd na czas postoju i rozruch. Więc akumulator się mniej zużywa niż w starszych systemach.
Forumowicz
 
Od: 22 paź 2018, 15:39
Posty: 1006 (6/67)
Auto: CX-3 AT AWD 2018 SkyPassion

Postprzez Ktostam » 23 mar 2021, 08:37

W tym samochodzie nie ma rozrusznika.
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2020, 10:50
Posty: 113 (0/8)

Postprzez krabdul » 23 mar 2021, 09:40

I tak i nie. Po prostu jedno szpejo odpowiada za alternator-rekuperator/rozrusznik-silnik wspomagający.

POZNAJ SYSTEM MAZDA M HYBRID
Którym z wcześniej opisanych rozwiązań napędu hybrydowego jest Mazda M Hybrid? Wykorzystano w tym przypadku technologię miękkiej hybrydy, dla optymalizacji zużycia paliwa oraz poprawienia osiągów samochodów hybrydowych Mazda. Silniki M Hybrid wyposażone są w niewielki generator prądu (ISG), którego głównym zadaniem jest odzyskiwanie energii, która w tradycyjnych, spalinowych jednostkach napędowych jest wytracana bezpowrotnie podczas jazdy. Dotyczy to przede wszystkim momentu hamowania, kiedy auto redukuje obroty, żeby się zatrzymać. Generator jest zintegrowany z rozrusznikiem, dzięki czemu wspomaga uruchamianie samochodu. Gwarantuje to niezawodność, a także mniejsze zużycie paliwa w momencie, kiedy zazwyczaj jest ono największe.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 12:07
Posty: 996 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez worn » 23 mar 2021, 15:45

Ktostam napisał(a):W tym samochodzie nie ma rozrusznika.


Nie był bym taki pewien. ;)
Jak mi padł akumulator, to było słychać jak się załącza bendiks.
Druga sprawa, to słychać znaczącą różnicę w sposobie uruchamiania silnika z przycisku vs kiedy silnik jest odpalany przez i-stop. W tym drugim przypadku silnik odpala się momentalnie i bez generowania większego hałasu. Polecam przekonać się samemu. Żeby mieć 100% pewność, to trzeba po prostu poszukać rozrusznika. :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2020, 20:42
Posty: 323 (27/45)
Skąd: ZS
Auto: Mazda 3 BP
2.0 Skyactiv-X 180 KM MT
Kanjo 2019

Postprzez Ktostam » 23 mar 2021, 22:33

Nie wiem jaki był by sens instalowania 2 rozruszników :)

U mnie auto tak samo się uruchamia ze start stop jak i z przycisku (G122 AT).
Natychmiast.
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2020, 10:50
Posty: 113 (0/8)

Postprzez worn » 25 mar 2021, 22:13

Ktostam napisał(a):Nie wiem jaki był by sens instalowania 2 rozruszników

Być może taki, że rozrusznik z większą łatwością odpali zimny silnik (szczególnie zimą) poprzez zębatkę na kole zamachowym, niż alternator przez pasek osprzętu (bo zakładam, że tak to działa).

Ktostam napisał(a):U mnie auto tak samo się uruchamia ze start stop jak i z przycisku

Imo zakłamujesz rzeczywistość, bo różnica jest. Specjalnie dla Ciebie nagrałem film, żebyś nie musiał się trudzić ;)

Najpierw silnik odpala się poprzez system i-stop. Potem podjeżdżam kawałek do przodu żeby znowu i-stop zgasił silnik (przyspieszony fragment) po czym otwieram drzwi kierowcy (system i-stop dla bezpieczeństwa wyłącza silnik, co widać na desce) i naciskam przycisk. Różnica jest doskonale słyszalna i widoczna (czas uruchomienia silnika).
https://youtu.be/irrMD9qrEww
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2020, 20:42
Posty: 323 (27/45)
Skąd: ZS
Auto: Mazda 3 BP
2.0 Skyactiv-X 180 KM MT
Kanjo 2019

Postprzez dine » 25 mar 2021, 22:26

worn napisał(a):
Ktostam napisał(a):Nie wiem jaki był by sens instalowania 2 rozruszników

Być może taki, że rozrusznik z większą łatwością odpali zimny silnik (szczególnie zimą) poprzez zębatkę na kole zamachowym, niż alternator przez pasek osprzętu (bo zakładam, że tak to działa).

Ktostam napisał(a):U mnie auto tak samo się uruchamia ze start stop jak i z przycisku

Imo zakłamujesz rzeczywistość, bo różnica jest. Specjalnie dla Ciebie nagrałem film, żebyś nie musiał się trudzić ;)

Najpierw silnik odpala się poprzez system i-stop. Potem podjeżdżam kawałek do przodu żeby znowu i-stop zgasił silnik (przyspieszony fragment) po czym otwieram drzwi kierowcy (system i-stop dla bezpieczeństwa wyłącza silnik, co widać na desce) i naciskam przycisk. Różnica jest doskonale słyszalna i widoczna (czas uruchomienia silnika).
https://youtu.be/irrMD9qrEww


Fun fact, u nas w cx-30 i-stop jest podświetlony na zielono :) Fakt, auto przy i-stop uruchamia się praktycznie niezauważalnie i nie ma tego "zgrzytu" charakterystycznego dla rozrusznika.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2020, 22:37
Posty: 613 (66/26)
Skąd: Brodnica/Warszawa
Auto: CX-30|SkyActiv-X|2019

Postprzez worn » 25 mar 2021, 22:51

Co masz dokładnie na myśli, że jest podświetlone na zielono? <co?> W trójce kontrolka na desce też jest na zielono jak i-stop zgasi silnik.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2020, 20:42
Posty: 323 (27/45)
Skąd: ZS
Auto: Mazda 3 BP
2.0 Skyactiv-X 180 KM MT
Kanjo 2019

Postprzez dine » 25 mar 2021, 22:59

worn napisał(a):Co masz dokładnie na myśli, że jest podświetlone na zielono? <co?> W trójce kontrolka na desce też jest na zielono jak i-stop zgasi silnik.

Wydawało mi się, że na pomarańczowo... Nwm w takim razie...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2020, 22:37
Posty: 613 (66/26)
Skąd: Brodnica/Warszawa
Auto: CX-30|SkyActiv-X|2019

Postprzez worn » 25 mar 2021, 23:15

Na pomarańczowo, na włączonym zapłonie, jak masa innych kontrolek ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2020, 20:42
Posty: 323 (27/45)
Skąd: ZS
Auto: Mazda 3 BP
2.0 Skyactiv-X 180 KM MT
Kanjo 2019

Postprzez Ktostam » 26 mar 2021, 15:34

Cytuje instrukcje i obalam mit 2 rozruszników

M Hybrid wykorzystuje zintegrowany z rozrusznikiem, wysokowydajny alternator (Integrated Starter-Generator, ISG) do efektywnego generowania energii elektrycznej, wytwarzanej z energii kinetycznej podczas zmniejszania prędkości samochodu. System ten wykorzystuje energię elektryczną zgromadzoną w akumulatorze M Hybrid, który jest akumulatorem o dużej pojemności, aby poprawić właściwości jezdne oraz zużycie paliwa poprzez zmniejszanie obciążenia silnika i wspomaganie jego pracy. Ponadto ISG zapewnia ciche ponowne uruchamianie silnika po wyłączeniu go przez funkcję i-stop.

Silnik z postoju, czy z i-stop uruchamia ta sama jednostka.
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2020, 10:50
Posty: 113 (0/8)

Postprzez krabdul » 26 mar 2021, 16:38

Pisałem już wyżej, że IGS jest zintegrowany z rozrusznikiem.
2ch rozruszników nie ma, ale sposób odpalania jest różny. Przy starcie zgodnie z wrzuconym filmikiem słychać rozrusznik/rozrusznikoalternator a po zatrzymaniu przez i-stoop cylindry układają się w taki sposób, że odpala je sama mieszanka, stąd różnica w dźwięku i prędkości procesu.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 12:07
Posty: 996 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez Ktostam » 26 mar 2021, 18:46

Mieszanka sama nie odpala.
Tylko z pomocą ISG.

Różnica prawdopodobnie jest taka, ze w start stop zatrzymuje się w konkretnej pozycji (być może trzeba silnik w tej pozycji utrzymać) a normalnie w pozycji neutralnej i podczas rozruchu silnik wykonuje większy obrót zanim odpali.
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2020, 10:50
Posty: 113 (0/8)

Postprzez worn » 26 mar 2021, 19:41

Ktostam napisał(a):Cytuje instrukcje i obalam mit 2 rozruszników

Nikt za wyjątkiem Ciebie nie pisał o dwóch rozrusznikach, więc obalasz mit, który sam stworzyłeś – brawo! <spoko>

krabdul napisał(a):odpala je sama mieszanka

Tego stwierdzenia nie będę się czepiał, bo domyślam się, że to skrót myślowy, ale z tym muszę się nie zgodzić...

krabdul napisał(a):a po zatrzymaniu przez i-stoop cylindry układają się w taki sposób, że odpala je sama mieszanka, stąd różnica w dźwięku i prędkości procesu

Przecież na filmie widać, że i-stop wyłączył silnik (idąc więc Twoim tokiem rozumowania silnik zatrzymał się w dogodnym momencie), po czym otworzyłem drzwi, co powoduje, że i-stop już nie uruchomi silnika i odpalam go z przycisku, gdzie słychać odpalanie z rozrusznika pomimo "ustawionych tłoków w dogodnym położeniu".

Nie twierdzę, że mam absolutną rację, ale ja bym obstawiał, tak jak wcześniej napisałem. Rozrusznik zawsze odpala silnik jak korzystamy z przycisku (pierwsze uruchomienie), a silnik elektryczny (ISG), który pełni też rolę alternatora, odpala silnik przez pasek klinowy, gdy zachodzą ku temu odpowiednie warunki (temp. silnika, poziom naładowania kondensatora MHybrid, warunki panujące w kabinie, a nastawiona temperatura)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2020, 20:42
Posty: 323 (27/45)
Skąd: ZS
Auto: Mazda 3 BP
2.0 Skyactiv-X 180 KM MT
Kanjo 2019

Postprzez krabdul » 26 mar 2021, 19:47

Tak na szybko z mazda.com z translatora:

Podczas gdy konwencjonalne układy zatrzymania na biegu jałowym polegają na rozruszniku, aby ponownie uruchomić silnik, funkcja i-stop Mazdy ponownie uruchamia silnik poprzez spalanie; paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do cylindra, podczas gdy silnik jest zatrzymany i zapalany, aby wytworzyć siłę skierowaną w dół. Rezultatem jest szybkie i ciche ponowne uruchomienie silnika w porównaniu z innymi systemami oraz znaczna oszczędność paliwa.

Nie tworzę teorii, tylko piszę co gdzieś już przeczytałem. To jest chyba artykuł z pierwszego skyactiva, ale skoro tam nie potrzebuje rozrusznika (IGSa wtedy nie było) to tu w zasadzie też. A czy mu dodatkowo pomaga IGS czy nie, tego nie wiem.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 12:07
Posty: 996 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości

Moderator

Moderatorzy CX-3 / CX-30 / CX-5 / CX-7 / CX-9