I-STOP pytanie
nie da się uruchomić silnika wtryskując jedynie paliwo i dać iskrę, musi być coś co spowoduje jego ruch obrotowy.
Neonixos666 napisał(a):nie da się uruchomić silnika wtryskując jedynie paliwo i dać iskrę, musi być coś co spowoduje jego ruch obrotowy.
Też mi się to nie mieści w głowie, ale marketingowo tak się to dzieje. Rozrusznik już w zwykłym G ma dociągać silnik do odpowiedniej pozycji. Potem strzał ze świecy i jazda, moje wątpliwości budzi ile tam tej kompresji zostaje np. po minucie...
krabdul napisał(a):A czym jest powodowany ruch obrotowy silnika jak nie pracą cylindrów, które są pobudzane mieszanką i iskrą?
aby doszło do zapłonu w silniku benzynowym mieszanka paliwo powietrzna musi być sprężona, dlatego do rozruchu silnika musi być on najpierw wprawiony w ruch przez zewnętrzną siłę, czy to rozrusznik, czy szarpak, korbę a nawet na pych. Samo dostarczenie paliwa powietrza i iskry nie da nic.
No rozumiem. A możliwe jest zatrzymanie tłoków w pozycji sprężenej mieszanki tak by i-stoop później samą iskrą odpalił? Czy tu właśnie rozbijamy się o czas utrzymania takiego stopnia sprężenia?
worn napisał(a):Ktostam napisał(a):Cytuje instrukcje i obalam mit 2 rozruszników
Nikt za wyjątkiem Ciebie nie pisał o dwóch rozrusznikach, więc obalasz mit, który sam stworzyłeś – brawo!
Nie twierdzę, że mam absolutną rację, ale ja bym obstawiał, tak jak wcześniej napisałem. Rozrusznik zawsze odpala silnik jak korzystamy z przycisku (pierwsze uruchomienie), a silnik elektryczny (ISG), który pełni też rolę alternatora, odpala silnik przez pasek klinowy, gdy zachodzą ku temu odpowiednie warunki (temp. silnika, poziom naładowania kondensatora MHybrid, warunki panujące w kabinie, a nastawiona temperatura)
Nie chciał bym być nie uprzejmy ale może poczytaj co sam napisałeś
Tam nie ma rozrusznika i silnika i alternatora.
To jest jedno urządzenie.
Nie 2 tylko jedno, nawet angielski akronim ISG oznacza, że to jest alternator i rozrusznik w jednym – nic tam więcej nie ma.
No dobra, aby zrozumieć jak to działa, że uruchamia się silnik szybko, trzeba zrozumieć jak działa 4 suwowy silnik spalinowy
Pełny cykl to 2 obroty wału korbowego.
Moim zdaniem i raczej mam rację – cała rzecz polega na ustawieniu wału korbowego w pozycji przed suwem sprężania w jakimś cylindrze.
ISG robi sprężanie, wtrysk i jedziemy.
z tym ,,ustawieniem wału" to też trochę bujda bo zawsze któryś cylinder jest przed suwem ssania i obojętnie jak się on ustawi. Cykl to dwa obroty wału ale te cykle dla każdego cylindra są przesunięte o pół obrotu i co pół obrotu gdzieś jest sprężanie.
Tutaj jest to objaśnione dokładnie
https://www.mazda.com/en/innovation/technology/env/i-stop/
Wydaje się, że silnik jest hamowany przepustnicą i alternatorem.
I chyba jednak jest ustawiany po GPZ
To jest dla rysunek dla starszych wersji silnika ale zasada pewnie taka sama.
Ktostam napisał(a):Nie chciał bym być nie uprzejmy ale może poczytaj co sam napisałeś
Wiem co napisałem i nigdzie tam nie ma mowy o dwóch rozrusznikach (jak ten na zdjęciu), bo właśnie to rozumiem pod pojęciem "rozrusznik".
ISG (silnik i alternator) ma zupełnie inną budowę i ty też właśnie go rozróżniłeś od rozrusznika (tego tradycyjnego).
Ktostam napisał(a):Tam nie ma rozrusznika i silnika i alternatora
Druga sprawa, że wcześniej pisałeś
Ktostam napisał(a):W tym samochodzie nie ma rozrusznika.
To jak to w końcu jest wg Ciebie? Traktujesz ISG jako rozrusznik czy nie? Bo nie ma z Twojej strony konsekwencji w tym temacie. Dla mnie ISG, to ISG, rozrusznik, to rozrusznik.
Ktostam napisał(a):To jest jedno urządzenie.
Nie 2 tylko jedno, nawet angielski akronim ISG oznacza, że to jest alternator i rozrusznik w jednym – nic tam więcej nie ma.
Wiem co oznacza ten akronim i że w teorii ISG powinien przejmować rolę tradycyjnego (tak będę teraz pisał, żeby nie było niejasności ) rozrusznika, więc innego urządzenia (niż ISG) do odpalania silnika nie powinno być, ale... Moje wątpliwości właśnie budzi fakt, że sposób w jaki jest uruchamiany silnik znacząco się różni przy pierwszym uruchomieniu a przy i-stop, co już pokazałem na filmie. Tego, że jest bendiks jestem pewien na 100%. Myślę, że należy sobie zadać pytanie w którym miejscu znajduje się ISG? Od strony rozrządu (ładowanie przez pasek klinowy) czy koła zamachowego (uruchamianie przez koło zębate)?
Zmierzam do tego, że jeżeli jest od strony rozrządu (podobnie jak alternator w starszych samochodach), to gdzie w takim razie jest bendiks, bo na pewno nie w ISG.
Jak tylko będę miał okazję, to zobaczę u mnie od spodu jak to wygląda i sprawa się wtedy wyjaśni. Chyba, że ktoś mnie uprzedzi i wrzuci jakieś swoje fotki. Nie mam zamiaru "bić piany", bo na razie ta dyskusja prowadzi donikąd.
PS. Na twoim drugim zdjęciu widać rozrusznik
PS. Na twoim drugim zdjęciu widać rozrusznik
Zdjęcia z materiałów prasowych, to raczej kiepski wyznacznik, bo nigdy nie ma gwarancji, że dany silnik jest lub nie jest zaprezentowany w wersji MHybrid. Gdybym miał się powoływać na tego typu zdjęcia, to już dawno bym wstawił tutaj Skyactiv-X zaprezentowany w Tokyo na Motor Show w 2019 roku, gdzie widać rozrusznik i uciął bym tę dyskusję.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... w_2019.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... w_2019.jpg
Wygląda na to, że są przynajmniej 2 wersje tego silnika na fotografiach.
Jedna ma rozrusznik a ta 2 raczej go nie ma.
Trzeba sprawdzić osobiście.
Być może górne zdjęcie to jest prototyp silnika, a to dolne to wersja handlowa która jest montowana.
W tym dolnym silniku jest kilka więcej kół pasowych i inaczej poprowadzony pas.
To są inne silniki.
Jedna ma rozrusznik a ta 2 raczej go nie ma.
Trzeba sprawdzić osobiście.
Być może górne zdjęcie to jest prototyp silnika, a to dolne to wersja handlowa która jest montowana.
W tym dolnym silniku jest kilka więcej kół pasowych i inaczej poprowadzony pas.
To są inne silniki.
Ktostam napisał(a):Trzeba sprawdzić osobiście.
I tu się zgadzamy.
Tak jak napisałem wcześniej, postaram się to sprawdzić. Pewnie jakoś po świętach będę miał okazję i sprawa będzie wyjaśniona.
Tak jak obiecałem tak też zrobiłem. Wszedłem dzisiaj pod auto i sprawdziłem czy rzeczywiście nie ma rozrusznika tak jak tu większość z was twierdzi. Niestety muszę was rozczarować, nie mieliście racji.
Rozrusznik jest, co widać na zdjęciu oraz na filmie.
https://youtu.be/RGK2x2lY5Gg
Rozrusznik jest, co widać na zdjęciu oraz na filmie.
https://youtu.be/RGK2x2lY5Gg
Dla mnie jest to zaskakujące ale może ma sens.
Bo pewnie baterii od miękkiej hybrydy naładować się samemu nie da.
I gdy się rozładuje nie dało by się uruchomić silnika.
U mnie istop praktycznie zawsze jest naładowany w 50% więc być może rozruch następuje alternatorem
a jak bateria istop jest pusta to uruchamia zwykły rozrusznik.
Miło by było poznać zasady kiedy co pracuje. Bo to po prostu ciekawe.
Bo pewnie baterii od miękkiej hybrydy naładować się samemu nie da.
I gdy się rozładuje nie dało by się uruchomić silnika.
U mnie istop praktycznie zawsze jest naładowany w 50% więc być może rozruch następuje alternatorem
a jak bateria istop jest pusta to uruchamia zwykły rozrusznik.
Miło by było poznać zasady kiedy co pracuje. Bo to po prostu ciekawe.
Ktostam napisał(a):Dla mnie jest to zaskakujące ale może ma sens.
A dla mnie nie jest. Od początku nie dawało mi spokoju to, co już powtarzałem wielokrotnie. Słyszałem jak się załącza bendiks, gdy padł mi akumulator. To, że ISG może uruchomić silnik lub wspomóc jego uruchamianie nie musiało przecież wykluczać tego, że w samochodzie jest rozrusznik, bo to trochę tak jakby się dziwić, że w hybrydach są dwa silniki, które koniec końców pełnią tę samą rolę – wprawiają samochód w ruch.
Ktostam napisał(a):Bo pewnie baterii od miękkiej hybrydy naładować się samemu nie da.
I gdy się rozładuje nie dało by się uruchomić silnika.
Akumulator MHybrid należy traktować raczej jak powerbank niż główne źródło zasilania. Mam tutaj na myśli to, że gdyby się go pozbyć, to samochód pewnie nadal działałby jak dotychczas i wszystkie urządzenia elektryczne byłyby zasilone, ale ten standardowy akumulator miałby po prostu "cięższy żywot". Rolą akumulatora MHybrid jest magazynowanie energii z hamowania odzyskiwanej przy pomocy ISG oraz odciążenie akumulatora, a nie jego całkowite zastąpienie.
Naładować pewnie go można jak każdy inny akumulator. Problem tutaj polega na tym, że nie jest on tak łatwo dostępny jak ten w komorze silnika i nie został też zaprojektowany, aby go samodzielnie doładowywać. Oczywiście należy też pamiętać, że ma on 24V napięcia na wyjściu, które jest kierowane do przetwornicy DC/DC, która to napięcie konwertuje do 12V.
Ktostam napisał(a):U mnie istop praktycznie zawsze jest naładowany w 50% więc być może rozruch następuje alternatorem
a jak bateria istop jest pusta to uruchamia zwykły rozrusznik.
U mnie również aku MHybrid utrzymuje naładowanie na jakimś poziomie > 0%. Nie zgodzę się jednak ze stwierdzeniem, że jeżeli jest naładowany, to rozruch następuje przez ISG (rozruch przez alternator bardzo źle brzmi). Z uporem maniaka nie chcesz przyjąć do wiadomości tego, że uruchomienie silnika z przycisku odbywa się zawsze za pomocą rozrusznika, niezależnie od poziomu naładowania akumulatora MHybrid i potwierdza to m. in. moje nagranie, które tu wrzucałem.
Ktostam napisał(a):Miło by było poznać zasady kiedy co pracuje. Bo to po prostu ciekawe.
Też bym z chęcią rozwiał swoje wszelkie wątpliwości co do zasady działania takiego systemu, ale z materiałów prasowych/reklamowych Mazdy tego się raczej nie dowiemy, bo tam to jest tylko "papka" marketingowa.
Ja mam model G, ciekawe czy tu jest jakaś różnica.
U mnie na słuch nie ma różnicy przy rozruchu.
Uruchomienie silnika jest natychmiastowe, nie widzę różnicy między przyciskiem a istop.
Tylko ja mam baterie praktycznie zawsze 50% pełną.
Taki styl jazdy – łagodne hamowanie.
U mnie na słuch nie ma różnicy przy rozruchu.
Uruchomienie silnika jest natychmiastowe, nie widzę różnicy między przyciskiem a istop.
Tylko ja mam baterie praktycznie zawsze 50% pełną.
Taki styl jazdy – łagodne hamowanie.
Ktostam napisał(a):Ja mam model G, ciekawe czy tu jest jakaś różnica. [...] Uruchomienie silnika jest natychmiastowe, nie widzę różnicy między przyciskiem a istop.
Być może jest różnica, a mógłbyś nagrać krótki filmik z odpalania przez i-stop i z przycisku?
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości
Moderator
Moderatorzy CX-3 / CX-30 / CX-5 / CX-7 / CX-9