Czy 4 dni na mrozie dla CX-30 to za długo?

Mazda CX-30 2019–

Postprzez Jarol30 » 21 sty 2025, 13:44

yedi napisał(a):Dzięki. Spróbuję.

Dzisiaj spróbowałem. Nakrętkę z klemy (+) odkręciłem aż do krawędzi trzpienia (czy jak to się nazywa). Potem szerokim wkrętakiem rozchyliłem klemę i zdjąłem ją razem z ustrojstwem, które jest do niej przyczepione. Potem dwie nakrętki od płytki przytrzymującej akumulator od góry. Tych prętów (trzpieni?) na które wchodzi płytka przytrzymująca, nie wyjmuje się z obudowy (tak jest w niektórych manuałach na YouTube). Kolejna rzecz, to wyjęcie cienkiej, plastikowej obudowy wokół akumulatora no i wreszcie sam akumulator, Nie ma on żadnego uchwytu/rączki, więc pozostaje pewny chwyt. Diabelstwo swoje waży i dobrze, że znosiłem je tylko dwa piętra :) . No ale potem dwa piętra w górę :( ... .

Yedi nosisz ten akumulator do łóżka pod pierzynę żeby nie zmarzł? :D
Forumowicz
 
Od: 4 paź 2022, 18:53
Posty: 64 (0/5)
Auto: Mazda CX30 Skyactiv-G 110kW 2021r Hikari

Postprzez yedi » 21 sty 2025, 13:52

Niosąc akumulator z garażu do domu (i z powrotem) dostałbym chyba pańskich cojones. Nie, znoszę z poziomu na którym parkuję do punktu ładowania. I z powrotem.
Forumowicz
 
Od: 11 kwi 2022, 12:22
Posty: 63 (0/8)
Auto: Mazda CX-30, 2021 r. Kanjo, e-SKYACTIV G 2.0, 150 KM, 2WD, MT

Postprzez dine » 26 sty 2025, 12:43

p4w3k napisał(a):
dine napisał(a):Potwierdzam, i moim zdaniem aku OEMowe to można wypierniczyć do śmieci zaraz po wyjeździe z salonu. Wymień na coś sensownego. Szkoda nerwów. Ja kiedyś unieruchomiłem auto na myjni. Nie miałem jak wrócić do domu... ASO wywaliło się tyłkiem na mnie. Wydałem 450pln i mam problem z głowy. Uważaj tylko, bo polecane tu akumulatory EXIDE nie do końca pasują. U siebie musiałem zrobić specjalną podkładkę bo obudowa jest za niska i klemy nie sięgają.


Dzięki, mówimy o tym aku? https://www.akumulatory24.pl/exide-el600-p-3323.html
Jeśli tak, z czego zrobiłeś podkładkę i jakiej mniej więcej wysokości? Dzięki za info!


Tak, to ten. Jak widzisz na zdjęciach, bieguny umieszczone są w takich wnękach i to właśnie rodzi problem. Oryginalnie u nas akumulator jest włożony w taką kartonową formę/koszyk, nie wiem jak to nazwać. Jeżeli zakupisz ten aku, to po pierwsze będziesz musiał odjąć od dołu tego koszyka ze 2-3 cm. Po drugie podłączenie klem będzie problematyczne z racji tych wnęk. Zrobiłem sobie podkładkę na szybko z kilku warstw filcu malarskiego :) Niestety nie jest to idealne rozwiązanie. Jeśli dasz tyle by te wnęki z biegunami pozwalały na łatwe przyłączenie klem, to nie przykręcisz tej metalowej poprzeczki, która trzyma aku na miejscu gdyż gwinty są za krótkie. Więc trzeba znaleźć kompromis. Nie wiem ile tam tego dałem. Na oko raczej.

Dopisano 26 sty 2025, 11:46:

p4w3k napisał(a):Rzeczywiście, do CX30 powinien być w obudowie D23 czyli https://www.exidegroup.com/pl/pl/battery/EL604


Tak, ten wydaje się być spoko.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2020, 22:37
Posty: 669 (79/33)
Skąd: Brodnica/Warszawa
Auto: CX-30|SkyActiv-X|2019

Postprzez yedi » 31 sty 2025, 11:05

Oryginalny akumulator ma wysokość 19 cm (nie liczę elektrod). Exide EFB EL604 (https://www.exidegroup.com/pl/pl/battery/EL604) ma wysokość 22,2 cm. Obawiam się, że nie będzie możliwe przykręcenie płytki przytrzymującej akumulator od góry, bo zapas gwintu na prętach mocujących tę płytkę to niecały centymetr.

Pytanie do dine: skoro robiłeś podkładkę pod akumulator, żeby mieć lepszy dostęp do elektrod, to dlaczego podcinałeś od dołu ten koszyk (trzymajmy się Twojego określenia tego elementu)? Wczoraj, przy wkładaniu akumulatora po jego podładowaniu obróciłem go (koszyk) o 180 stopni i faktycznie, nie mogłem założyć klemy dodatniej, bo koszyk ten ma jeden z dłuższych boków niższy, właśnie po to, żeby klemą dodatnia bez problemu wchodziła na elektrodę. Obróciłem koszyk tak jak powinno być i problemu nie było. Dlaczego Ty musiałeś go podciąć. Chyba że źle zrozumiałem Twoje zdanie będziesz musiał odjąć od dołu tego koszyka ze 2-3 cm..
Forumowicz
 
Od: 11 kwi 2022, 12:22
Posty: 63 (0/8)
Auto: Mazda CX-30, 2021 r. Kanjo, e-SKYACTIV G 2.0, 150 KM, 2WD, MT

Postprzez dark_luke » 31 sty 2025, 12:12

yedi napisał(a):Oryginalny akumulator ma wysokość 19 cm (nie liczę elektrod). Exide EFB EL604 (https://www.exidegroup.com/pl/pl/battery/EL604) ma wysokość 22,2 cm. Obawiam się, że nie będzie możliwe przykręcenie płytki przytrzymującej akumulator od góry, bo zapas gwintu na prętach mocujących tę płytkę to niecały centymetr.


Znaczy ASO tak montuje ? hahaha
Jakoś u mnie bez problemu zamontowali.
Załączniki
IMG_20240607_140718.jpg
Forumowicz
 
Od: 28 paź 2020, 12:51
Posty: 201 (4/12)
Auto: CX-30 Exclusive-line SkyActiv-X 2024
CX-30 Hikari
SkyActiv-X 2019

Postprzez yedi » 31 sty 2025, 14:19

Widać zmienili pręty na dłuższe. Ta płytka dociskająca też chyba wygląda inaczej niż moja, ale tego nie jestem pewien. Moje obawy wynikały z trudności zamontowania wyższego akumulatora przy wykorzystaniu fabrycznych prętów. Ale, jak pokazujesz, można.
Forumowicz
 
Od: 11 kwi 2022, 12:22
Posty: 63 (0/8)
Auto: Mazda CX-30, 2021 r. Kanjo, e-SKYACTIV G 2.0, 150 KM, 2WD, MT

Postprzez yedi » 1 lut 2025, 20:58

Trochę namotałem, więc trzeba wziąć na klatę. Jak mi powiedziano w sklepie, wysokość akumulatorów mierzy się razem z elektrodami, a nie – jak myślałem – tylko do górnej krawędzi obudowy. tak więc Exide EFB EL604 pasuje bez konieczności zmian w mocowaniu. Trzeba pamiętać o tym, że nasze akumulatory mają obudowę typu "azjatyckiego", czyli elektrody wystają nad obudowę. W typie "europejskim" zaś są – jak napisał dine – we wnękach. i nie wystają nad obudowę.

Link do strony o obudowach: https://erbat.pl/typy-i-wymiary-skrzynki-akumulatora/.
Forumowicz
 
Od: 11 kwi 2022, 12:22
Posty: 63 (0/8)
Auto: Mazda CX-30, 2021 r. Kanjo, e-SKYACTIV G 2.0, 150 KM, 2WD, MT

Postprzez dine » 10 lut 2025, 13:37

yedi napisał(a):Pytanie do dine: skoro robiłeś podkładkę pod akumulator, żeby mieć lepszy dostęp do elektrod, to dlaczego podcinałeś od dołu ten koszyk (trzymajmy się Twojego określenia tego elementu)? Wczoraj, przy wkładaniu akumulatora po jego podładowaniu obróciłem go (koszyk) o 180 stopni i faktycznie, nie mogłem założyć klemy dodatniej, bo koszyk ten ma jeden z dłuższych boków niższy, właśnie po to, żeby klemą dodatnia bez problemu wchodziła na elektrodę. Obróciłem koszyk tak jak powinno być i problemu nie było. Dlaczego Ty musiałeś go podciąć. Chyba że źle zrozumiałem Twoje zdanie będziesz musiał odjąć od dołu tego koszyka ze 2-3 cm..


U dołu, ten kartonowy koszyk ma takie jak takie skrzydałka o szerokości moze 1cm lub 1,5cm. Musiałem to podgiąć by obniżyć całość i dopsaować. Dodatkowy problem jaki napotkałem to umieszczenie klemy w tej wnęce gdzie wystaje elektroda (jest zwyczajnie za mały i trzeba złączkę obrócić) oraz mam wrażenie, że elektrody w tym modelu akumulatora są cieńsze niż w oryginale przez co trzeba je solidnie założyć i przykręcić by zminimalizować ryzyko spadnięcia. Rzeźbiłem niezmiernie ryzykując porażeniem :) Moja wina, że zrobiłem nierzetelny reasearch i dobrałem zły akumulator.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2020, 22:37
Posty: 669 (79/33)
Skąd: Brodnica/Warszawa
Auto: CX-30|SkyActiv-X|2019

Postprzez yedi » 10 lut 2025, 15:18

Dzięki, teraz rozumiem. Ja jestem kilka dni po wymianie akumulatora. Kupiłem EFB-65Ah-640A, w obudowie podobnej do Twojej. Marka nieważna, bo nie chcę wywoływać dyskusji o wyższości jednej nad drugą i polecać akurat tę, którą wybrałem. Przed wymianą oczywiście risercz w Internecie, wytypowanie dwóch obiektów pożądania i obchód sklepów z akumulatorami, bo postanowiłem wymienić poza ASO. Obchód wykonywałem z wymontowanym wcześniej koszykiem, żeby mieć pewność, że akumulator będzie pasować. Mój pierwszy wybór był tylko w jednym sklepie, ale sprzedawca zaproponował inny, według niego lepszy, bardziej odpowiedni do mojego samochodu, model tej samej firmy. Do koszyka pasował idealnie, więc umówiłem się na następny dzień. Przed wymianą oczywiście pomiary i oględziny starego. Nie wypadły najlepiej. Według sprzedawcy, to nie była akumulator "Yuasa", ale opinię swoją oparł tylko na oględzinach i braku jakichkolwiek oznaczeń. Tak więc stary został w sklepie, a ja, po bezproblemowym montażu (elektrody były na tej samej wysokości co w starym akumulatorze) odjechałem z nowym.

Naczytałem się trochę o adaptacji systemu do nowego akumulatora, ale po uruchomieniu auta nie pojawiły się żadne komunikaty o błędach czy czerwone kontrolki. I-stop również zadziałał. Jedynie licznik przebiegu dziennego przestawił się na przebieg całkowity, a radio musiałem "włączyć", to znaczy wybrać stację, bo zwiększanie głośności z "zera" (jak zwykle robię) niczego nie dawało. Ale takie same "objawy" miałem po podłączaniu starego akumulatora po jego podładowaniu.

I taka uwaga od sprzedawcy; bez względu na to, jak dobry/niezawodny/markowy jest akumulator i jak intensywnie użytkuje się samochód, warto go podładować ze dwa razy w roku, przed i po zimie. Pożyje dłużej.
Forumowicz
 
Od: 11 kwi 2022, 12:22
Posty: 63 (0/8)
Auto: Mazda CX-30, 2021 r. Kanjo, e-SKYACTIV G 2.0, 150 KM, 2WD, MT

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: K_o_n_r_a_d i 11 gości

Moderator

Moderatorzy CX-3 / CX-30 / CX-5 / CX-7 / CX-9