Ściąganie samochodu na jedną stronę (prawą)
Strona 1 z 1
Jakiś czas temu zauważyłem, że moje auto ściąga odrobinę w prawo. Jest to prawie niewyczuwalne przy prędkościach <100 km/h. Natomiast, przy prędkości >100 km/h, daje się zauważyć, że na prostej drodze auto odrobinę ucieka w prawą stronę i trzeba kontrować kierownicą. Nie mierzyłem, ale na moje oko jest to kilka centymetrów na 20-30m. Początkowo myślałem, że jest problem z geometrią – pojechałem na test zbieżności – powiedziano mi, że wszystko jest OK i możliwe, że to kwestia opon (z 2019). Zbliża się zima, więc i tak planowałem wymianę na nowe – po zmianie wydaje się odrobinę lepiej, ale efekt dalej występuje. Czy ktoś miał podobnie i/lub może podpowiedzieć co dalej badać?
Ale zbieżność to sprawdzałeś na płycie (jak na badaniu technicznym) czy tak normalnie co mierzą wszystkie parametry i także sprawdzają tył?
Bo jak ściąga trochę to może być drobna różnica np. na granicy normy tylko wszystkie w jedną stronę lub np. problem z tyłu.
Bo jak ściąga trochę to może być drobna różnica np. na granicy normy tylko wszystkie w jedną stronę lub np. problem z tyłu.
Palmer napisał(a):Ciśnienie powietrza w oponach wszystkich kół prawidłowe?
Tak, komputer pokazuje że jest równo, z dokładnością do 0.1-0.2 bar.
krzychun napisał(a):Ale zbieżność to sprawdzałeś na płycie (jak na badaniu technicznym) czy tak normalnie co mierzą wszystkie parametry i także sprawdzają tył?
Bo jak ściąga trochę to może być drobna różnica np. na granicy normy tylko wszystkie w jedną stronę lub np. problem z tyłu.
Dzięki, mierzyli chyba wszystko – na koła zakładali takie przyrządy pomiarowe. Wrzucę skan wydruku bliżej weekendu, bo teraz nie mam dostępu.
Powiem szczerze że też mam takie wrażenie czasami. Na pewno nie jest to kwestia lane assists, zbieżność wychodzi poprawnie. Dochodzę to wniosku, że samochód jest po prostu wrażliwy na pewne ułożenie nawierzchni i może "ten typ tak ma".
Trzecia wartość to tylko różnica między kątem pochylenia koła lewego a prawego tylnej osi. Natomiast każde koło z osobna mieści się w normie. W przypadku złego kąta PK będą Ci się nierównomiernie zużywały opony (w tym wypadku tylnej osi).
Za ściąganie odpowiedzialna byłaba ewentualnie rozjechana zbieżność, a nie kąt pochylenia koła, a ta akurat ma książkowe wartości, więc geometria raczej OK.
Za ściąganie odpowiedzialna byłaba ewentualnie rozjechana zbieżność, a nie kąt pochylenia koła, a ta akurat ma książkowe wartości, więc geometria raczej OK.
Jasne! Z jakiegoś powodu wszystko ma swoją tolerancję. Tutaj jest jednak ona przekroczona zaledwie o 3 minuty kątowe, a dodatkowo ten parametr ma głównie (ale nie jedynie) wpływ na stabilność prowadzenia w zakrętach. Dodatkowo problem dotyczy tylnej osi, stąd jestem skłonny zaryzykować stwierdzenie, że na ściąganie ma to raczej marginalny wpływ, choć całkowicie tego nie wykluczam.
Jeżeli jest regulacja, to oczywiście warto byłoby to poprawić, choć wnioskuję, że jej nie ma, bo jednak został on bez zmian pomimo przekroczenia tolerancji.
Jeżeli jest regulacja, to oczywiście warto byłoby to poprawić, choć wnioskuję, że jej nie ma, bo jednak został on bez zmian pomimo przekroczenia tolerancji.
worn napisał(a):Jasne! Z jakiegoś powodu wszystko ma swoją tolerancję. Tutaj jest jednak ona przekroczona zaledwie o 3 minuty kątowe, a dodatkowo ten parametr ma głównie (ale nie jedynie) wpływ na stabilność prowadzenia w zakrętach. Dodatkowo problem dotyczy tylnej osi, stąd jestem skłonny zaryzykować stwierdzenie, że na ściąganie ma to raczej marginalny wpływ, choć całkowicie tego nie wykluczam.
Jeżeli jest regulacja, to oczywiście warto byłoby to poprawić, choć wnioskuję, że jej nie ma, bo jednak został on bez zmian pomimo przekroczenia tolerancji.
Dziękuję! Rzeczywiście, diagnosta wspominał o tym, że nie ma możliwości regulacji, ale też że na 100% taka odchyłka nie wpływa na ściąganie samochodu i nie jest niebezpieczna. Powoli zaczynam się przyzwyczajać do zachowania tego samochodu, ale nie uważam że jest to normalne, ponieważ w żadnym innym aucie tego nie zaobserwowałem. Początkiem 2025 będę robić serwis olejowy, więc poproszę też chłopaków, aby temat sprawdzili. Nie jechałem też nigdy inną CX30, więc nie wiem czy to przypadłość tylko mojego egzemplarza.
Nie przyzwyczajaj się tylko podjedź do dobrego oponiarza sprawdzić co widać po zdjęciu opony z felgi. Najlepiej gdyby mieli wyważarkę Hunter i sprawdzili stan opon tzw. testem drogowym – jeśli opony wyglądają na dobre. Na amerykańskim forum Mazdy jest pełno wątków o takim problemie. W USA mają meksykańskie Cx-30 – tak jak w Polsce. Ta sam sama fabryka i te same szajsowate opony. Samochód generalnie ma prawo ściągać i nawet powinien kiedy droga jest pochylona na prawo lub lewo – tak to działa. Ściągać na prostej drodze – nie ma.
- Od: 19 paź 2024, 00:49
- Posty: 1
- Auto: Cx-30
Olo.Bolo napisał(a):Samochód generalnie ma prawo ściągać i nawet powinien kiedy droga jest pochylona na prawo lub lewo – tak to działa. Ściągać na prostej drodze – nie ma.
No to też jest coś nieoczywistego, że dobra droga taka nowa to jest zawsze pochylona w prawo chyba o 1,5% aby woda ściekała... Więc to zawsze trudno ocenić na odległość, że auto ma tendencje do takiego szukania pobocza czy ktoś puszcze kierownica i myśli, że na 100m pojedzie prosto po niezauważalnie pochylonej drodze w prawo...
lamoj napisał(a):Mimo że geometria została sprawdzona, warto skontrolować:
Ciśnienie i stan opon.
Hamulce (szczególnie zaciski).
Amortyzatory i zawieszenie.
Luz w układzie kierowniczym.
Jeśli wszystko wydaje się w porządku, a problem nadal występuje, rozważ wizytę w specjalistycznym warsztacie zajmującym się diagnostyką zawieszenia i geometrii. Czasem drobne odchylenia, które są trudne do wykrycia, mogą wymagać bardziej zaawansowanej analizy.
Mapquest Directions
Dzięki, zaskoczyłeś mnie tematem hamulców. Nie miałem pojęcia, że mogą mieć wpływ na takie zachowanie auta. W tym roku czeka mnie wymiana tarcz i klocków, więc będzie odpowiednio przebadane
Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości
Moderatorzy
Moderatorzy CX-30 / CX-50 / CX-60, Moderatorzy CX-3 / CX-5 / CX-7 / CX-9